جزئیات طرح خرید برق صرفه‌جویی شده برای ماینرها

جزئیات طرح خرید برق صرفه‌جویی شده برای ماینرها

طرحی از سوی شرکت توانیر ابلاغ شد که براساس آن ماینرها می‌توانند از برق ارزان‌تری نسبت به تعرفه فعلی (صادراتی) استفاده کنند. براساس دستورالعمل‌های مندرج در این طرح که همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی کشور آنرا صادر کرده است

تمام دارندگان گواهی صرفه‌جویی می‌توانند از طریق بورس انرژی (به‌طور مستقیم و یا از طریق قراردادهای دوجانبه با مالک نیروگاه) معادل انرژی درج شده در گواهی و مطابق قوانین و مقررات برق مورد نیاز خود را خریداری کنند و از آن‌ برای مصارف مختلف مانند استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند. امید علوی، کارشناس و ماینر حرفه‌ای کشورمان در خصوص این طرح گفت: امسال آقای اردکانیان، وزیر نیرو طرح کاهش مصرف کولرهای گازی را بیان کرد؛ زیرا در جنوب کشورمان حدود ۹ ماه سال کولرهای گازی روشن هستند علاوه بر این بیشتر این کولرهای گازی قدیمی و پرمصرف هستند. به همین دلیل بار مضاعفی بر دوش شبکه برق کشور می‌گذارند مخصوصا چهار ماه از سال که هوا گرم‌تر است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد با توجه به این موضوعات وزیر نیرو طرح تعویض کولرهای گازی را مطرح کردند. در این طرح کسانی که با هزینه شخصی در طرح تعویض کولرهای گازی فرسوده مشارکت کنند می‌توانند از طریق بورس انرژی، برق صرفه‌جویی شده را ارزان‎تر خریداری کنند. این طرح به شرکت توانیر و شرکت‌های توزیع ابلاغ شده است و دارندگان گواهی صرفه‌جویی می‌توانند از طریق بورس، به میزان درج شده در گواهی، برق مورد نیاز خود را خریداری کنند.

علوی در مورد جزئیات گواهی صرفه‌جویی و نحوه خرید انرژی در بازار بورس کشور گفت گواهی صرفه‌جویی به این صورت است که سرمایه‌گذار کولر گازی را خریدای کرده و آن را در اختیار وزارت نیرو قرار می‌دهد و کارکنان وزارت نیرو این کولرها را در منازل مردم نصب می‌کنند. در صورتی که صرفه جویی محرز شود؛ آنگاه گواهی صرفه‌جویی صادر می‌شود و شخصی که کولر گازی را خریداری کرده است به مدت ۱۰ سال می‌تواند به اندازه برقی که کولر گازی صرفه‌جویی می‌کند از بورس، انرژی بخرد. در حال حاضر هر کولر گازی با قدرت بالای ۱۸ هزار وات می‌تواند حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ کیلووات انرژی الکتریکی صرفه‌جویی کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.