نرخ هش چه کاربردی در ارز دیجیتال دارد؟

نرخ هش چه کاربردی در ارز دیجیتال دارد؟

هش ریت یا نرخ هش معیاری از کل توان محاسباتی است که توسط یک شبکه ارز دیجیتال با مکانیسم اثبات کار برای پردازش تراکنش‌ها در یک بلاکچین استفاده می‌شود.

همچنین میتواند معیاری باشد برای اینکه ماشین های استخراج‌کننده ارز دیجیتال با چه سرعتی این محاسبات را تکمیل می‌کنند.

میتواند به سرمایه گذاران کمک کند تا سلامت و امنیت شبکه یک ارز دیجیتال را بسنجند. نرخ هش با تعداد محاسبات در ثانیه اندازه گیری میشود که می تواند به اندازه کوئنتیلیون ها باشد.

ماینرها از رایانه ها برای اجرای محاسبات روی مسائل پیچیده ریاضی بر اساس داده های تراکنش استفاده میکنند. این سیستم ها در هر ثانیه میلیون ها یا تریلیون ها حدس میزنند که راه حل این معما ها چه میتواند باشد. اینها کدهای هش، الفبایی و عددی هستند که به طور تصادفی برای شناسایی یک داده واحد و منحصر به فرد قرار میگیرند.

هدف این است که اولین ماینری باشیم که بلوکی از داده های تراکنش را ارائه میکند که حاوی راه‌حل صحیح است و تمام معیار هایی را که معتبر تلقی می‌شود، برآورده میکند. هش‌های معتبر در شبکه های اثبات کار باید توسط سایر ماینر ها با اندازه گیری اینکه آیا مقدار مناسبی از توان محاسباتی برای تولید هش استفاده شده است، احراز هویت شوند.

هنگامی که بلوک اعتبار سنجی شد، به زنجیره اضافه میشود و ماینر پاداشی به صورت ارز دیجیتال تازه ساخته شده دریافت میکند. هش ریت میتواند تعداد افراد یا نهاد های موجود در جهان را که در فرآیند استخراج شرکت میکنند، نشان دهد. در این صورت هرچه افراد بیشتری بیت کوین استخراج کنند، هش ریت بالاتری دارد.

چرا هش ریت در ماینینگ مهم است؟

فرآیند استخراج شامل حل محاسباتی پیچیده، توسط ماینرها برای اضافه کردن بلوک‌ها در بلاکچین است، به عبارتی دیگر منجر به ایمن تر شدن شبکه میشود و مختل کردن شبکه برای عوامل مخرب سخت تر میشود.

هر بار که یک بلوک جدید استخراج میشود، به ماینر ها مقداری توکن تحت عنوان پاداش تعلق میگیرد، این سیستم پاداش دهی برای ماینرها ایجاد انگیزه بیشتر برای ماین میکند و در عین حال یکپارچگی شبکه بلاکچین را حفظ میکند.

بالا رفتن قیمت بیت کوین به معنای پاداش بیشتر برای ماینرها است، و همین امر باعث تشویق شدن ماینر های بیشتری به سمت شبکه میشود.

در نظر داشته باشید که در دراز مدت، نرخ هش به مرور زمان افزایش می یابد. افزایش سود آوری احتمالاً ماینر های بیشتری را وارد شبکه میکند. همچنین پیشرفت در فناوری محاسباتی، ماینینگ را کارآمدتر و پاداش ماینر ها را کمتر میکند. بیت کوین قرار است پاداش استخراج خود را در سال ۲۰۲۴ به نصف کاهش دهد، که نیاز به استفاده از منابع بیشتری برای اعتبارسنجی بلاک ها دارد و احتمالاً باعث کاهش سودآوری میشود.

نرخ هش چگونه اندازه گیری می شود؟

نحوه نمایش نرخ هش میتواند از شبکه ای به شبکه ی دیگر و حتی ماینر به ماینر دیگر متفاوت باشد، زیرا به سرعت رایانه های مورد استفاده و یا تعداد ماینرها در یک شبکه بستگی دارد.

برای مثال، بیت‌کوین از الگوریتم رمزنگاری SHA-256 برای محاسبه هش ها و اندازه گیری نرخ هش در اگزاهش در ثانیه (EH/s) استفاده میکند. یک اگزاهش برابر با یک کوئینتیلیون هش است. اتریوم در حال حاضر بر حسب تراهش در ثانیه (TH/s) اندازه گیری میشود. یک تراهش برابر با یک تریلیون هش است.

Matt Kunke، CFA و تحلیلگر تحقیقاتی در Global X ETFs می‌گوید: میزان هش کل شبکه با مقایسه میانگین زمان بین بلوک های استخراج شده در مقابل دشواری شبکه در یک نقطه از زمان تقریبی میشود. شبکه بیت کوین امروزه دارای نرخ هش تقریباً ۱۹۰ EH/s است، بنابراین همه ماینرها در سراسر شبکه خروجی تابع هش رمزنگاری SHA-256 را به طور متوسط ​​تقریباً ۱۹۰ کوینتیلیون بار در ثانیه محاسبه می کنند.

چه چیزی باعث تغییر Hashrate می شود؟

خیلی چیزها میتوانند روی هش تاثیر بگذارند. ماینرها میتوانند ارزهای دیجیتالی را که می خواهند استخراج کنند، انتخاب کنند. از آنجایی که ماینینگ مستلزم هزینه‌ها (انرژی، سخت‌افزار، زمان) است، ماینرها تشویق میشوند تا ارزهای دیجیتال با بالاترین بازده سرمایه‌گذاری را استخراج کنند.

هش ریت بالا نشان میدهد که رقابت بیشتری وجود دارد، اما پاداش هنوز میتواند ارزش آن را داشته باشد. به عنوان مثال، نرخ هش بیت کوین به ۱۷۹ اگزاهش در ثانیه (۱ اگزاهش = ۱ کوینتیلیون) رسیده است، اما ماینرها همچنان برای مشارکت انگیزه داشتند زیرا پاداش بالقوه ارزش این هزینه را داشت.

ماینرها معمولاً با ارزیابی هزینه استخراج یک کوین در مقابل پاداش، تصمیم می گیرند که کدام کوین را استخراج کنند. برای مثال بیت کوین را در نظر بگیرید. هر چند هفته یکبار، پروتکل بیت کوین به طور خودکار میزان سختی استخراج بیت کوین های جدید را بر اساس هش ریت فعلی تنظیم می کند. وقتی هش ریت بالا باشد، سختی ماینینگ زیاد است. وقتی هش ریت کم شود، سختی نیز با آن کاهش می یابد.

بسته به آن سختی، ماینرها می توانند محاسبه کنند که آیا ارزش تلاش آنها برای استخراج آن رمزارز خاص را دارد یا خیر. این یک سیستم خود تنظیمی است.

اگر Hashrate افزایش یابد چه اتفاقی می افتد؟

هش ریت بالاتر به این معنی است که برای تأیید و افزودن تراکنش ها به بلاکچین آن ارز دیجیتال، به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز است. این باعث میشود که این ارز دیجیتال امن تر شود، زیرا به ماینر های بیشتری نیاز دارد و همانطور که میدانید ماینر بیشتر برابر است با هزینه، انرژی و زمان بیشتر برای تسلط بر شبکه.

پیامدهای هش ریت چیست؟

به طور خاص برای بیت کوین، سختی الگوریتم هش بسته به میزان هش ریت بالا و پایین تنظیم می شود. به این دلیل است که ایجاد بیت کوین جدید برای کنترل در طول زمان طراحی شده است. هر چه ماینرها بیشتر به شبکه برق کمک کنند، احتمال اضافه شدن بلاک های جدید به بلاکچین بیشتر می شود. بنابراین، سختی ماینینگ با افزایش نرخ هش افزایش می یابد تا ایجاد بیت کوین جدید پایدار بماند.

افزایش هش برای بیت کوین و سایر رمزارزهای اثبات کار، مصرف انرژی و پیامدهای زیست محیطی قابل توجهی دارد. با پیوستن بیشتر ماینرها به شبکه و افزایش نرخ هش، مصرف انرژی جهانی بیت کوین نیز افزایش می یابد.

تخمین زده شده است که مدیریت و ایجاد بیت کوین در حال حاضر نسبت به برخی از کشور های کوچک برق بیشتری مصرف میکند، که باعث می شود برخی تاثیر ارز دیجیتال بر محیط زیست را در صورتی که فرآیند محاسباتی الگوریتم را تنظیم نکند یا استخراج کنندگان به منابع انرژی تجدیدپذیر بیشتری تغییر ندهند، محکوم کنند.

هش ریت یک معیار مهم برای ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار است. هش ریت یا نرخ هش بر اساس تعداد ماینر هایی است که در مدیریت یک رمزنگاری دخیل هستند، که به نوبه خود با قیمت کریپتو مرتبط است. اما پیامدهای دیگری مانند تأثیرات زیست محیطی نیز دارد. برای کسانی که به صنعت کریپتو علاقه مند هستند، هش ریت یک معیار ضروری برای یادگیری و دنبال کردن است.

اگر هش ریت کاهش یابد چه اتفاقی می افتد؟

هش ریت کمتر به این معنی است که برای تأیید و افزودن تراکنش ها به زنجیره بلوکی آن ارز دیجیتال، به قدرت محاسباتی کمتری نیاز است. این امر می تواند آن ارز دیجیتال را کمتر غیرمتمرکز کند، زیرا ماینر های کمتری را برای تسلط بر شبکه نیاز دارد.

هر چه یک ارز دیجیتال غیرمتمرکزتر باشد، ریسک بیشتری با آن همراه است. اگر هکری به واسطه کم بودن هش ریت شبکه، بتواند شبکه ای را تصاحب کند، می تواند شبکه را به شدت مختل کند. این یک خطر بزرگ برای سرمایه گذاران و پلتفرم های رمزنگاری است.

اگر نرخ هش یک ارز دیجیتال به طور پیوسته یا سریع در حال کاهش باشد، پلتفرم های رمزنگاری ممکن است برای محافظت از خود و مشتریانشان در برابر از دست دادن وجوه، تجارت را محدود کرده یا آن رمزارز را از فهرست حذف کنند.

استخراج بیت کوین میتواند یک فعالیت با کاهش بازده باشد. با افزایش هش ریت در شبکه بیت کوین، قدرت محاسباتی لازم برای استخراج بلاک های جدید توسط ماینر ها افزایش می یابد و در نتیجه، این حاشیه سود است که کاهش می یابد. همین امر میتواند به‌ویژه برای ماینر های تازه وارد اذیت کننده باشد، زیرا آنها برای رقابت با دیگر ماینرهای موجود به سخت‌افزار های بیشتری احتیاج دارند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.