صفر تا صد استخراج اتریوم

صفر تا صد استخراج اتریوم

اتریوم، مشهور به ملکه ارزهای دیجیتال، دومین ارز دیجیتال برتر بازار است. این شبکه با ایده «غیرمتمرکز کردن همه‌چیز» پس از بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است و حامیان بسیار زیادی در جامعه ارزهای دیجیتال دارد.

استخراج اتریوم که بیشتر با کارت گرافیک انجام می‌شود، در سال‌های اخیر یک فعالیت بسیار پرسود برای گیک‌ها یا همان خوره‌های کامپیوتر بوده است. با توجه به محبوبیت اتریوم افراد زیادی به فعالیت در این شبکه به عنوان ماینر (Miner) روی آورده‌اند؛ هم‌اکنون استخراج (Mining) اتریوم با کارت گرافیک به عنوان یکی از داغ‌ترین بحث‌های دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. شبکه اتریو‌م نیز مانند شبکه بیت کوین بلاکچین غیرمتمرکز مخصوص به خود را دارد و تمام معاملات انجام شده در این شبکه توسط افراد فعال در شبکه بررسی و تایید می‌شود. این افراد که ماینر نام دارند طی فرآیند استخراج، امنیت شبکه اتریوم را تامین کرده و در ازای تولید بلاک‌های جدید و مشارکتشان پاداش دریافت می‌کنند. در فرایند استخراج اتریوم، ماینرها به کمک سخت‌افزارهای قدرتمند، معادلات پیچیده ریاضی را حل می‌کنند و ماینری که جواب معادله را سریع‌تر از سایرین پیدا کند به عنوان پاداش از شبکه اتر (Ether) دریافت می‌کند.

برای استخراج اتریوم باید فرایند زیر را طی کنید:

۱. تهیه سیستم سخت‌افزاری قدرتمند (ریگ استخراج) ۲. ایجاد کیف پول اتریوم به‌منظور دریافت اترهای استخراج‌شده ۳. شروع کار با اجرای نرم‌افزار ماینینگ و پیوستن به استخر استخراج

قبل از رفتن به سراغ آموزش استخراج اتریوم، باید بدانید که این کار مانند یک سرمایه‌گذاری است و هر سرمایه‌گذاری ریسک دارد. بنابراین، استخراج اتر یا هر ارز دیجیتال دیگری به معنای زدن دستگاه به برق و ثروتمندشدن نیست. عوامل زیادی ازجمله قیمت اتر، هزینه برق، هزینه سخت‌افزار، تغییرات شبکه و استهلاک سخت‌افزار در سودآوری استخراج نقش مهمی ایفا می‌کنند. همچنین، با اینکه شروع ماینینگ کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، این فعالیت دارای پیچیدگی‌های فنی زیادی است که توجه‌نکردن به آنها گاهی اوقات باعث خرابی سخت‌افزار و حتی آتش‌سوزی می‌شود. ریگ استخراج اتریوم استخراج یا همان ماینینگ (mining) مستلزم داشتن سیستم سخت‌افزاری قدرتمند و برق است. روی کاغذ، با کامپیوترهای خانگی یا لپ‌‌تاپ هم می‌توان این کار را انجام داد؛ اما به‌هیچ‌ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و به‌صرفه نیست.

این روزها عمده استخراج اتریوم با استفاده از کارت گرافیک (GPU) انجام می‌شود. البته دستگاه‌ استخراج مخصوص یا همان ای‌سیک‌ (ASIC) هم برای اتریوم به بازار عرضه شده است؛ اما همچنان کارت گرافیک اصلی‌ترین سخت‌افزار استخراج اتر است. در ادامه بیشتر در مورد دستگاه‌های ای‌سیک می‌خوانید. با کارت‌های گرافیک به‌جز اتریوم می‌توان ارزهای دیجیتال دیگر را هم استخراج کرد؛ اما استخراج بعضی از ارزهای دیجیتال بزرگ مانند بیت کوین، بیت کوین کش و لایت کوین فقط با دستگاه ای‌سیک انجام می‌شود و استخراج آنها با کارت گرافیک به‌صرفه نیست.

بنابراین، با توجه به این‌ موضوع که استخراج اتریوم بیشتر با کارت گرافیک انجام می‌شود، در این مقاله استخراج اتریوم با کارت‌ گرافیک را آموزش می‌دهیم؛ اما نیم‌نگاهی هم به استخراج با دستگاه‌های ای‌سیک خواهیم داشت.

برای استخراج اتریوم با GPU، باید یک «ریگ استخراج کارت گرافیک» تهیه کنید. ریگ (Rig) به معنای یک پک از سخت‌افزارها است. در حقیقت ریگ کارت گرافیک مشابه با کیس کامپیوترهای خانگی است و از همان سخت‌افزارها در آن استفاده می‌شود، با این تفاوت که تعداد زیادی کارت گرافیک روی آن نصب شده است.

ریگ‌های استخراج را می‌توانید به‌صورت آماده خریداری کنید و یا خودتان قطعات را جمع‌آوری و مثل کامپیوترهای معمولی سرهم کنید.

اگرچه سخت‌افزارها و قطعات ریز و درشت زیادی ممکن است در کار ماینینگ مورد استفاده قرار بگیرد، یک ریگ استخراج بدون شک قطعات زیر را در خود جای می‌دهد: ۱. کارت گرافیک قدرتمند اصلی‌ترین بخش ریگ استخراج اتریوم، کارت‌های گرافیک آن است. برای استخراج اتریوم به کارت گرافیک‌ قدرتمند و مناسب این کار نیاز دارید. اگرچه با هر کارت گرافیکی می‌توان استخراج را انجام داد، استخراج با هر کارت گرافیکی سودآوری و صرفه اقتصادی چندانی ندارد. برای کار ماینینگ، مدل‌های خاصی از گرافیک‌های AMD و Nvidia مناسب هستند. بهتر است مدلی را انتخاب کنید که ماینرهای زیادی از آن استفاده می‌کنند و به‌نوعی امتحان خود را پس داده است.

توجه داشته باشید که قدرت یا نرخ هش یا هش ریت (Hash rate) هر کارت گرافیک در الگوریتم‌های مختلف متفاوت است. به‌عنوان مثال، ریوِن کوین (Ravencoin) روی الگوریتم KawPow استخراج می‌شود. قدرت هش کارت گرافیک RX580 در الگوریتم KawPow حدود 9.40Mh/s و در الگوریتم اتریوم (Ethash)، حدود 23Mh/s است. به این موضوع در هنگام محاسبه سودآوری دقت داشته باشید. قدرت هر کارت گرافیک روی هر الگوریتم ثابت است، مگر اینکه تیم توسعه‌دهنده تغییراتی روی الگوریتم اعمال کند که باعث تغییر نرخ هش شود.

کارت‌های گرافیک دمای زیادی تولید می‌کنند، بنابراین حتماً استخراج را در یک اتاق خنک و با فن‌های مناسب انجام دهید، دمای دستگاهتان را هر چند دقیقه چک کنید یا از سیستم‌های هشدار گرما استفاده کنید.

همچنین، به یاد داشته باشید مصرف برق کارت‌های گرافیک بسیار بالا است، پس بخش بزرگی از مبلغ ارزهای استخراج‌شده صرف هزینه برق خواهد شد. حتماً قبل از شروع استخراج هزینه برق خود را محاسبه کنید تا از به‌صرفه‌بودن ماینینگ مطمئن شوید.

منبع تغذیه (پاور) مناسب برای جلوگیری از آسیب‌دیدن قطعات، این بخش را بسیار جدی بگیرید. شاید برای سیستم‌های خانگی یک منبع تغذیه ۳۰۰-۵۰۰ وات کفایت کند؛ اما برای چند کارت گرافیک نیاز به پاور یا پاورهای قدرتمند دارید. مثلاً برای شش گرافیک میان رده، پاوری بالای ۱۲۰۰ وات در نسخه PlusGold به بالا نیاز است. از آنجا که مقدار سرمایه‌گذاری و مدل و تعداد کارت‌ گرافیک‌ها می‌تواند متفاوت باشد، در هنگام جمع‌آوری ریگ برای انتخاب پاور مناسب حساس باشید و با کارشناسان مجرب مشورت کنید. RAM

استخراج به رم زیادی نیاز ندارد. اگر می‌خواهید خیالتان راحت باشد و یا به‌جز ماینینگ، در فعالیت‌های دیگری هم از سیستم خود کار بکشید، می‌توانید یک رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی تهیه کنید. پردازنده مرکزی (CPU) برای استخراج با کارت‌های گرافیک نیاز به CPU خیلی قدرتمندی نیست. برای هر ریگ با تعداد انگشت شماری کارت گرافیک یک پردازنده مرکزی‌ کاملاً معمولی با قدرت متوسط که به مادربرد شما سازگار باشد کافی‌ است. برای راحتی بیشتر در هنگام اجرای نرم‌افزارها می‌توانید پردازنده‌ای با ظرفیت بیشتر از میزان موردنیاز تهیه کنید. به‌عنوان نمونه، پردازنده اینتل سری Skylake مدل Pentium G۴۴۰۰ برای یک ریگ ماینینگ گزینه مناسبی است. حافظه (درایو SSD)

برای نصب سیستم‌عامل و اجرای نرم‌افزارهای استخراج به حافظه ذخیره‌سازی نیاز دارید. برای سرعت بیشتر و سهولت کار، یک درایو ۱۲۰ گیگابایتی SSD مناسب است؛ اما می‌توانید از هاردهای معمولی هم استفاده کنید.

مادربرد و در آخر به یک مادربرد مناسب برای اتصال قطعات نیاز دارید. برای اتصال چند کارت گرافیک باید از مادربردی با تعداد بالای اسلات‌های PCI Express استفاده کنید. مادربرد ASUS B۲۵۰ MINING EXPERT در حال حاضر بهترین گزینه برای ماینرها محسوب می‌شود. این مادربرد از ۱۹ کارت گرافیک پشتیبانی می‌کند. بااین‌حال، نسبت به نیاز خود می‌توانید گزینه‌های ارزان‌تری را انتخاب کنید.

بهترین استخرهای استخراج اتریوم و نقش آنها در سودآوری

بعد از آن که کیف پول ارز دیجیتال و ریگ ماینینگ خود را آماده کردید، حالا نوبت به استخر استخراج اتریوم است. برای استخراج اتریوم و هر ارز دیجیتال دیگری باید به یک استخر استخراج مناسب بپیوندید. در این استخرها ماینرها برای این که بتوانند به سود بیشتری برسند، قدرت پردازش خود را با هم به اشتراک می‌گذارند. هر چه قدرت پردازشی شما بیشتر باشد، میزان پاداشی که دریافت می‌کنید نیز بیشتر خواهد بود.

البته خوب است بدانید که بدون پیوستن به استخر استخراج نیز می‌توانید اتریوم ماین (Min) کنید؛ اما باید در نظر بگیرد که با توجه به گستردگی فضای ماینینگ معمولا در روش استخراج انفرادی میزان سود شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

در حال حاضر تنوع استخر استخراج اتریوم بسیار بیشتر از قبل است که هر کدام آن‌ها بر اساس توان پردازشی خود، میزان کارمزد و کیفیت، خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند. لذا قبل از انتخاب استخر استخراج اتریوم بهتر است در مورد نحوه کار و پاداش‌دهی آن‌ها تحقیق کنید. در حال حاضر 5 استخر استخراج اترماین (Ethermine)، استخر Dwarfpool، استخر ning Pool Hub، تواف‌پول (2fpool) و اسپارک‌پول (SparkPool) از بهترین استخرهای استخراج اتریوم هستند. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم، در ۱۷ سالگی با بیت کوین آشنا شد و از آن موقع برای مجله بیت کوین شروع به نوشتن کرد و پیشنهادهایی برای بهبود آن داد. اما از آنجایی که این پیشنهادها عملی نشد، او تصمیم گرفت ارز دیجیتال خود را بسازد. در سال ۲۰۱۵ اتریوم به بازار معرفی شد.

اتریوم در واقع یک بلاکچین است و رمزارز بومی آن، اتر (ETH) نام دارد. اتریوم، مرورگر و زبان‌نویسی اختصاصی و سیستم پرداخت مختص به خود را دارد. این بلاکچین نیز هیچ کنترل‌ کننده‌ی واحد و مرکزی ندارد و هزاران کاربر با سیستم‌های کامپیوتری خود به صورت داوطلبانه در گوشه و کنار دنیا آن را کنترل می‌کنند. این کاربران، گره یا نود شبکه نام دارند. نودها کار تایید تراکنش اتریوم و قراردادهای هوشمند حاضر در شبکه را انجام می‌دهند. به زبان ساده استخراج، فرآیند حل معادلات پیچیده ریاضی است. ماینرها (استخراج‌کنندگان) در واقع نودهای شبکه هستند که وقت و قدرت پردازش کامپیوتر خود را برای حل این معادلات استفاده می‌کنند. الگوریتم استخراج اتریوم، اثبات کار است که تراکنش‌های اتر یا همان اتریوم را تایید می‌کند. علاوه بر آن، ماینرها مسئول ایجاد توکن‌ها و بلاک‌های جدید در این فرآیند هستند. در نهایت هر ماینر به خاطر فعالیت موفقیت‌آمیز خود پاداش دریافت می‌کند.

الگوریتم اثبات کار یا همان Poof of work، معروف‌ترین الگوریتم اجماع در بلاکچین رمزارزها است. الگوریتم اجماع به کاربر اجازه می‌دهد تا از منبع اطلاعاتی یکسان با کاربران دیگر استفاده کند و اطمینان حاصل می‌کند که تمام کاربران حاضر در شبکه از یک منبع یکسان استفاده می‌کنند. هدف این الگوریتم این است که با خروج یک یا چند کاربر از شبکه، ضرری به کل سیستم وارد نشود. اولین بار از الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین استفاده شد اما مفهوم و کاربرد آن محدود به بیت کوین نیست.

بهترین نرم‌افزارهای استخراج اتریوم

نرم‌افزارهای استخراج اتریوم نیز مانند نرم‌افزارهای سایر رمزارزها، طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود. در واقع فهرست بلند بالایی از نرم‌افزارهای استخراج اتریوم وجود دارد که تا از آن‌ها استفاده نکرده باشید، نمی‌توانید یکی را بر دیگری برتری دهید. همین مسئله کار را در انتخاب نرم‌افزار بهتر، دشوار می‌کند. اما با اتکا به تجربیات به دست آمده در این حوزه و با تحلیل صدها مورد از بازخوردها و نقدهای کاربران می‌توان فهرستی محدود اما قوی از نرم‌افزارهای استخراج اتریوم ارائه داد.

نرم‌افزار ETHminer نخستین نرم‌افزار پیشنهادی، نرم‌افزار ETHminer است. همانطور که از نام آن پیدا است، این نرم‌افزار صرفاً برای استخراج اتریوم طراحی شده و هم اکنون از سیستم عامل‌های لینوکس، مک و ویندوز پشتیبانی می‌کند. هنگام بارگیری (دانلود) این نرم‌افزار به این نکته توجه کنید که نسخه مربوط به سیستم عامل خود را انتخاب نمایید. با استفاده از این نرم‌افزار می‌‌توانید علاوه بر اتریوم، سایر رمزارزهایی را که از الگوریتم Ethash استفاده می‌کنند، استخراج کنید؛ از جمله اکسپنس، الایسم، متاوِرس، میوزیکوین، پرل، اتریوم کلاسیک و غیره.

نرم‌افزار CGMiner نرم‌افزار بعدی CGMiner است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و هنوز هم یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای استخراج است. دلیل اصلی محبوبیت و فراگیری CGMiner، سازگاری بسیار خوب آن با سه سخت‌افزار مختلف ASIC, FPGA, GPU است. نرم افزار CG اصطلاحاً یک نرم‌افزار متن باز (Open Source) است که آن را به زبان C نوشته شد‌اند. از مزایای این نرم‌افزار می‌توان به اندازه‌گیری هش ریت مورد دلخواه با تأخیر صفر و همچنین شناسایی پیشرفته بلاک‌های جدید اشاره کرد. این نرم‌افزار هم برای سیستم عامل‌های لینوکس، مک و ویندوز موجود است.

نرم افزار BitMinter نرم افزار کاربردی سوم، BitMinter است که امکانات فوق‌العاده‌ای به کاربرانش ارائه می‌دهد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به واسط گرافیکی واضح و همچنین سرعت بسیار بالای اتصال به استخر ماینینگ Bitminter اشاره کرد. این نرم‌افزار در سال ۲۰۱۱ وارد بازار شد و می‌توان گفت پرسابقه‌ترین استخرهای ماینینگ را در حوزه استخراج رمزارز دارد، به طوری که اکنون ۴۵۰ هزار حساب کاربری ثبت‌ شده دارد. مزیت دیگر این نرم‌افزار این است که بر خلاف CGMiner، نیازی به نصب ندارد، چرا که بر اساس Java Network Launch Protocol (JNLP) طراحی شده است. شما می‌توانید آن را بر روی سخت‌افزارهای ASIC, FPGA, GPU به راحتی راه‌اندازی کنید. همچنین این نرم‌افزار با سیستم‌ عامل‌های لینوکس، مک و ویندوز همخوانی دارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.