ارز دیجیتال DYDX چیست؟

ارز دیجیتال DYDX چیست؟

ارز دیجیتال DYDX یکی دیگر از ارزهای دیجیتال است که با هدف بهبود تجارت های غیرمحرمانه وارد دنیای کریپتوها شده است. DYDX به عنوان یک پلتفرم استقراض و وام دهی غیرمتمرکز راه اندازی شد که مبتنی بر شبکه اتریوم بوده

و امکان قرض، وام و استیک را برای کاربران رمزنگاری ارائه می دهد. اگر بخواهیم این پروژه را خیلی ساده معرفی کنیم باید بگوییم DYDX درواقع یک صرافی غیرمتمرکز یا همان DEX بر بستر اتریوم است که امکان مدیریت، معامله و سیو کردن دارایی ‌های کاربران را به‌ وسیله قراردادهای هوشمند فراهم می کند.

این صرافی غیرمتمرکز توکن خودش را دارد که با همان نام (DYDX) معرفی شده است که یک توکن کاربردی، مدیریتی و حاکمیتی بوده و به کاربران امکان می دهد وام بگیرند و روی قیمت های آتی رمزارزهای دلخواه و محبوب استیک کنند.

توکن DYDX همچنین می تواند به منظور کسب پاداش های استخراج و مشارکت در استخرهای سهام و استفاده از تخفیفات تجاری در مبادله خود استفاده شود. این رمز ارز جدید قصد دارد تا ابزارهای معاملاتی که معمولا در بازار ارزهای فیات یافت می شوند را به دنیای بلاک چین بیاورد.

dYdX چگونه کار می کند؟ پلتفرم dYdX به دو لایه اصلی تقسیم شده است که خدمات و امکانات دیفای را با ویژگی‌های مختلف ارائه می‌دهد.

مارجین: معاملات اسپات و مارجین در لایه یک اتریوم آتی: ترید در در لایه ۲ توسط استارک‌ویر Starkware (که اخیرا منتشر شده است). معاملات اسپات و مارجین در لایه ۱ اتریوم در یک پلتفرم معاملاتی قرار دارد که بر روی قراردادهای هوشمند بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. این امر امکان ترید بدون نیاز به هیچ‌گونه واسطه‌ای را فراهم می‌کند.

این پلتفرم دارای ویژگی‌های زیر است:

معاملات اسپات و مارجین با حداکثر اهرم ۵ برابری از سه جفت ارز پشتیبانی می‌کند: ETH-DAI، ETH-USDC، و DAI-USDC. معاملات آتی (که به لایه ۲ منتقل شده) با حداکثر اهرم ۱۰ از سه جفت ارز پشتیبانی می‌کند: BTC-USD، ETH-USD، LINK-USD. سیستم وام‌دهی بدون حداقل آستانه وام و دوره انتظار، با پشتیبانی از ETH، DAI، و USDC. وام‌دهی با حداقل وثیقه ۱۲۵ درصدی و پشتیبانی از ETH، DAI، و USDC برای وثیقه‌گذاری معاملات آتی غیر امانی بر روی سیستم بلاک چین لایه ۲ اجرا می‌شود. این سیستم جدا از پروتکل قبلی dYdX بر بستر اتریوم عمل می‌کند. معاملات در این پلتفرم خارج از زنجیره پردازش می‌شوند و بعد از آن مدارک اعتبار و صحت تراکنش را به زنجیره اتریوم ارسال می‌کنند. این عمل ZK-rollups خوانده می‌شود. اساسا ZK-rollups دارای ویژگی‌های زیر است:

سرعت اعتبارسنجی بالاتر به واسطه به روزرسانی خارج از زنجیره غیرمتمرکز و امن ماندن داده‌ها به واسطه ذخیره‌سازی بر روی شبکه اتریوم کارمزد تراکنش و گس فی کم استارک‌ویر تمام جزئیات تراکنش را در بلاکچین منتشر نمی‌کند که در نتیجه حریم‌خصوصی تریدرها حفظ می‌شود. معاملات آتی که توسط استارک‌ویر ارائه می‌شود ویژگی‌های زیر را دارد:

اهرم ۲۵ برابری معاملات کراس مارجین و لیست سفارشات خارج از زنجیره وثیقه‌گذاری با USDC جلوگیری از فرانت‌رانینگ dYdX از امکاناتی چون مدیریت و نظارت پورتفو برای تریدرها، دریافت جوایز و کاهش کارمزد معاملات بسته به حجم معاملات پشتیبانی می‌کند.

برای هر پلتفرم معاملاتی، ورودی داده قیمت یا اوراکل قیمت بخش مهمی است زیرا مستقیما بر تجربه کاربران تاثیر می‌گذارد. dXdX از چین‌لینک و میکردائو به عنوان اوراکل استفاده می‌کند.

بنیانگذاران و اعضای تیم ارز دیجیتال DYDX

پروتکل DYDX در سال 2017 توسط آنتونیو جولیانو، دانش آموخته رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه پرینستون و یکی از مهندسین سابق کوین بیس و اوبر تاسیس شد.

از دیگر موسسین این پروتکل می توان به لوکاس وی اشاره کرد که در رشته کامپیوتر از دانشگاه واشنگتن فارغ التحصیل شده و چند سالی را در شرکت های بزرگی مانند آمازون به عنوان برنامه نویس و توسعه دهنده نرم افزار فعالیت داشته است.

دیوید گوگل(David Gogel) به عنوان سرپرست توسعه و عملیات بنیاد DYDX سومین عضو تیم این پلتفرم است که در رشته اقتصاد از دانشگاه‌های پنسیلوانیا و Tsinghua و مدیریت از مدرسه کسب ‌وکار وارتون تحصیل کرده است. توکن تازه ایجاد شده DYDX را می توان به عنوان صرافی غیرمتمرکزی معرفی کرد که براساس نسخه 2 شبکه اتریوم فعالیت می کند.

اگر با دنیای رمزارزها آشنا باشید حتما می دانید که استقراض و وام دهی غیرمتمرکز از قبل در DeFi و از طریق بسترهای محبوب مانند MakerDAO و Compound به وجود آمده است اما رمز ارز مورد بحث در این مقاله یعنی DYDX، بر ایجاد ابزارهای تجاری پیشرفته تر در بلاک چین اتریوم متمرکز شده است.

پروژه DYDX زیرساخت‌ هایی را برای انجام معامله رمزارزهای ERC-20 به‌ صورت همتا به همتا ارائه می‌ دهد. یعنی همانند آنچه که در پروژه های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، اتفاق می افتد، هرکسی می‌ تواند بدون ثبت نام یا تحویل دارایی‌ های خود به یک مکان متمرکز، از ارز دیجیتال DYDX استفاده کند.

مانند سایر محصولاتی که در زمینه دیفای قرار می گیرند پروتکل DYDX، برای هر کسی که می تواند از دارایی های کاربران در قراردادهای هوشمند استفاده کند در دسترس است.

با استفاده از ارز دیجیتال DYDX پاداش‌ ها و فرآیندهای موجود در حوزه استیکینگ هم بهبود خواهند یافت. در این صورت آنچه که به دست خواهد آمد غیرمتمرکز شدن هرچه بیشتر جامعه DYDX خواهد بود. این موضوع می ‌تواند تجربه بهتری را برای کاربران رقم بزند.

معامله گران بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران و تامین کننده‌های نقدینگی و کاربران فعال در حوزه کریپتوکارنسی ها می توانند به صورت مشترک روی پروتکل DYDX نظارت داشته و در ساخت آینده روشن برای آن سهیم باشند.

*به عنوان یادآوری باید بگوییم در یک پروتکل غیرمتمرکز مادامی که قراردادهای هوشمند تأمین کننده پروتکل به طور ایمن نوشته شده و به درستی بررسی شوند، هیچ نهاد واحدی فرآیندها را کنترل نمی کند، هیچ کس نمی تواند سفارش شما را لغو کند، وجوه شما را بدزدد یا دسترسی را از شما سلب کند. هدف ارز دیجیتال DYDX ارائه خدمات تجاری امن با هزینه های پایین است. برای دستیابی به این هدف، این پلتفرم اکنون با کمک StarkWare به سمت لایه 2 حرکت می کند تا ظرفیت تسویه حساب تجاری خود را افزایش دهد و هدفش همانطور که گفتیم بهبود تجارت غیرمحرمانه است.

هدف از این رمز ارز هچنین استفاده به منظور انجام معاملات فیوچرز، قراردادهای دائمی، مارجین، اسپات و همچنین وام دهی و وام گیری است.

آنچه که در این پروتکل اتفاق می افتد این است که DYDX برای انجام معاملات دائمی یا Perpetual Contracts از مقیاس‌ پذیری سطح ۲ استفاده می کند اما برای وام گیری یا وام دهی، انجام معاملات مارجین و اسپات از سطح یک اتریوم استفاده می کند.

ویژگی های منحصر به فرد dYdX

استخرهای استیکینگ دو نوع استخر استیک در پلتفرم dYdX وجود دارد.

۱) استخر ایمنی استخر ایمنی دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که به نظر می‌رسد. این استخر برای کاربرانی که توکن‌های DYDX خود را استیک می‌کنند یک شبکه ایمن ایجاد می‌کند. استخر ایمنی اطمینان حاصل می‌کند که کاربران این پلتفرم که مقداری از دارایی خود را استیک کردند به صورت مستمر پاداششان را دریافت کنند.

با این حال، اگر کاربران قصد خارج کردن دارایی خود از این استخرها را دارند باید برای یک دوره ۱۴ روزه منتظر بمانند.

۲) استخر نقدینگی استخر نقدینگی دو هدف اصلی دارد؛ ارائه اثرات شبکه نقدینگی و تشویق بازارسازان حرفه‌ای به سرمایه‌گذاری در این پلت‌فرم. سازندگان بازار، بازارهای جدیدی را بر روی پروتکل لایه ۲ dYdX ایجاد خواهند کرد و سهامداران DYDX را متناسب با توکن‌هایی که در استخر نقدینگی استیک کرده‌ان، پاداش دریافت خواهند کرد.

ویژگی DYDX

باید بگوییم که DYDX به عنوان یک پلتفرم معاملاتی و صرافی غیرمتمرکز، بسیار محدود است اما اگر از نظر پروتکل مالی کاملا متن باز آن را در نظر بگیریم باید بگوییم یکی از پیشرفته ترین پروتکل های شفاف و رایگان است.

پلتفرم DYDX در حال حاضر بین سه دارایی ساده (ETH ، DAI و USDC)، اعطای وام برای جمع آوری سود و دو نوع معاملات حاشیه ای (مارجین) است. ارز دیجیتال DYDX به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز در دنیای ارزهای دیجیتال از سال 2017 و با هدف ارائه خدمات تجاری امن با هزینه های پایین و بر بستر اتریوم ایجاد شد. توکن آن نیز با نام DYDX یک توکن کاربردی و مدیریتی و حاکمیتی است که به کاربران امکان می دهد وام بگیرند یا رمزارزهای دلخواه خود را استیک کنند. ارز دیجیتال DYDX توکن پلتفرم صرافی dYdX است که بر بستر شبکه اتریوم با استاندارد ERC20 ساخته شده است. از این ارز می‌توان در فرآیند حاکمیت و تخفیف در کارمزدها استفاده کرد.

هولدرهای ارز دیجیتال DYDX می‌توانند در فرآیند حاکمیت پلتفرم شرکت کنند. با تصمیم هولدرها پیشنهاداتی که توسط جامعه ارائه می‌شود، تایید یا رد می‌شود. این افراد تاثیر مستقیمی بر آینده پروژه خواهند داشت.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.