پلتفرم Yat چیست؟

پلتفرم Yat چیست؟

پروژه Yat در سال ۲۰۱۸ شرکت پروتکل بلاک‌چین Tari Labs راه‌اندازی شد و دو عضو آن پیش‌تر چندین پروژه و سرمایه‌گذاری رمزارز‌ محور از جمله ارز دیجیتال «مونرو» با تمرکز بر حریم خصوصی را در کارنامه‌ی خود دارند.

در ساده‌ترین تعریف ممکن، Yat رشته‌ای ایموجی است که با پرداخت هزینه‌ی آن، می‌توانید صاحبش باشید و بعد آن را در آدرس URL وب‌سایت یا نام کاربری تمام پلتفرم‌هایی که عضو آن هستید یا پیام‌رسان‌های مختلف، به کار برید. واکنش شما به این ایده هرچه باشد، هم‌اکنون تعداد زیادی از کاربران اینترنتی با سرعت جنون‌آمیزی در حال خرید ایموجی‌ و سرمایه‌گذاری روی آن هستند. این رشته ایموجی‌های خریداری شده Yat نام دارند که می‌توان درحال‌حاضر آن‌ها را به شکل آدرس URL در پروفایل شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر قرار داد تا کاربران با کلیک روی آن، به وب‌سایت فردی که آن ایموجی را خریده، هدایت شوند.

در آینده نیز ممکن است آدرس والت‌های ارز دیجیتال و لینک‌های پرداخت اینترنتی نیز فقط حاوی ایموجی باشد؛ اما چرا اصلا باید کسی برای «خرید» ایموجی هزینه کند؟ جواب شاید بسیار ساده باشد. اگر به تاریخچه‌ی کریپتو‌کیتی‌ها،‌ کریپتو‌پانک‌ها و دیگر NFTهای اولیه نگاهی بیندازیم، به‌نظر می‌رسد ایموجی‌های Yat نیز ممکن است برای اولین‌ خریدارانش یا ثروتی باد‌آورده به همراه داشته باشند یا تمام سرمایه‌ آن‌ها را به باد دهند؛ اما اگر این پروژه به فلسفه‌ی «‌ضدسانسور» و «کنسل‌نشدنی» خود وفادار بماند، شاید آینده‌ی مهم‌تری در انتظارش باشد.بااینکه ادعای تعلق ایموجی تنها به یک نفر در ظاهر عجیب و کاملاً غیرمنطقی به نظر می‌رسد، تعداد زیادی از افراد که در بین‌شان چهره‌های مشهوری چون پارس هیلتون، لیل وین و جی-ایزی به چشم می‌خورد، در حال خرید ایموجی هستند (یت جی-ایزی ترکیب ایموجی‌های خفاش و گل رز است) و خود اعضای پروژه، ریکاردو اسپاگنی و نًوین جین، نیز در کار خود بسیار مصمم و جدی به‌ نظر می‌رسند.

در دنیای Web3، پلتفرم Yat نه تنها یک شناسه دیجیتال جهانی خواهد بود، بلکه می تواند به عنوان URL آدرس کیف پول و یا حتی می تواند به عنوان یک NFT استفاده شود. پلتفرم Yat چیست و چرا مردم 425 هزار دلار برای ایموجی می پردازند؟ Yat رشته ای از یک تا پنج ایموجی است که می تواند به عنوان نام کاربری دیجیتال، URL وب سایت و آدرس پرداخت برای کیف پول دیجیتال شما استفاده شود. این نوعی تلاقی بین یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) و آدرس دامنه است، اگرچه همه Yatها توکنیزه نمی شوند. بنابراین، راه حل این است که یک نام کاربری داشته باشید که متعلق به شما باشد، بتواند با طیف وسیعی از انواع داده مرتبط باشد و قابل لغو نباشد. در اینجا یک سیستم هویت اینترنتی مقاوم در برابر سانسور جدید به نام Yat آمده است. Yats نام‌ های کاربری به شکل ایموجی هستند که به هویت اینترنتی جهانی، URL وب‌ سایت و آدرس پرداخت شما تبدیل می ‌شوند.

از آنجایی که انسان ها موجودات بصری هستند و یادآوری متون سخت تر از تصاویر است، یات ها می توانند به کوتاهی یک ایموجی و به طول پنج ایموجی باشند. علاوه بر این، Yat یک قطعه هنری منحصر به فرد است که به یک تجارت تبلیغاتی متصل نیست یا برای ردیابی شما استفاده نمی شود. در عوض، Yats بیان ریشه و اصل واقعی را با تبدیل نمادهای شناخته شده جهانی به هویت شما انجام می دهد.

Yats ترکیبی منحصر به فرد از یک دامنه مقاوم در برابر سانسور، یک نام کاربری مستقل، یک داستان و یک مجموعه فوق العاده کمیاب است. متحد کردن هر چهار عنصر، شکل جدیدی از هویت اینترنتی قدرتمند و رادیکال را ممکن می ‌سازد.

آیا یت Yat نوعی NFT است؟

NFT یا توکن غیر قابل معاوضه نوعی خاص از توکن‌های رمزنگاری است که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین گونه‌ای دارایی دیجیتال ایجاد می‌کند که قابل تکثیر نیست، منحصر‌به‌فرد است و می‌توان آن‌ها را شبیه‌ سرمایه‌های دنیای واقعی مانند سنگ‌های قیمتی، آثار هنری یا کلکسیونی با خریداران دیگر مبادله کرد.

درمورد پروژه‌ی Yat باید توجه داشت که ایموجی‌های خریداری شده به‌طور خودکار NFT نیستند، بلکه کاربران باید برای تبدیل آن‌ها به NFT شخصا اقدام کنند و هزینه‌ی قرار دادن یت در بلاک‌چین را پرداخت کنند. برای مثال، ایجاد توکن در شبکه‌ی اتریوم که یکی از محبوب‌ترین بلاک‌چین‌ها برای ایجاد NFT است، ممکن است تا ۱۰۰ دلار هزینه داشته باشد. البته برخی از یت‌هایی که توسط کاربران به NFT تبدیل شده و قابل خریداری هستند، در پلتفرم OpenSea دردسترس است.

یک دامنه مقاوم در برابر سانسور

دامنه ها برای قابل استفاده کردن اینترنت برای انسان ضروری هستند. بدون آنها، ما باید از آدرس های IP سخت برای دسترسی به وب سایت های مورد علاقه خود و ارسال ایمیل استفاده کنیم. Yats به طور مشابه پایه و اساسی برای هویت اینترنتی است. Yats به جای حل موضوع با یک آدرس IP، از هر نوع داده ای که مالک Yat انتخاب می کند تا آن را با Yat خود مرتبط کند، استفاده می کند. برای مثال از Yat می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

یک آدرس وب سایت آدرس های پرداخت مکان های ذخیره سازی فایل ها، آواتارها و غیره فرصت چت مزیت در پلتفرم Yat بسیار زیاد است زیرا وقتی یک پلتفرم یا سرویس شخص ثالث به جستجوی Yat می ‌پردازد، می‌ تواند تمام داده‌ های مرتبط را برای آن Yat به طور خودکار دریافت کند. در پلتفرم ‌های آتی مجهز به Yat، تنظیمات برگزیده، موجودی‌ ها، آواتارها و سایر داده‌ های شما به همه پلتفرم‌ هایی که استفاده می‌ کنید به ارث رسیده و منتقل می شود.

هدف پلتفرم Yat غیرمتمرکز شدن است و ثبت نام آن به صورت متمرکز انجام می شود. این امر از حذف هر گونه ثبت نام توسط آزمایشگاه های Yat جلوگیری می کند. علاوه بر این، از آنجایی که همه سیستم عامل ها و پلتفرم های محبوب از ایموجی های یونی کد (استاندارد رمزگذاری بین‌المللی) پشتیبانی می کنند، سانسور Yats غیرممکن خواهد بود.

ناوین جین، یکی از بنیانگذاران Yat می ‌گوید: از همان ابتدا، هدف این پروژه این است که نام کاربری ایموجی شخصی خود را به کاربران بدهد که از سانسور یا لغو آنها توسط دولت‌ ها یا برندهای بزرگ فناوری جلوگیری می‌ کند. "با Yats، کاربران از سطح حفاظتی بیشتری برخوردار می شوند که در عصر حاضر ضروری است." پلتفرم Yat و انواع Yats یک شکل منحصر به فرد از کلکسیون است. از آنجایی که آنها دارای ویژگی های بصری فریبنده، ارتباط با هویت، روایت ها و توانایی های بصری هستند، بنابراین موضوعات جذاب باب میلی برای کاربران به شمار می آیند. پلتفرم Yat ممکن است کلید شما برای جامعه ای باشد که به آن اهمیت می دهید یا راه شما برای کنترل هویت اینترنتی شما باشد.

علاوه بر این، داشتن یک Yat اولیه، یک Yat کوتاه، مجموعه ای از Yatها یا Yat که تبدیل به میم می شود نیز ممکن است وضعیت و هویت را منتقل کند. هر Yat منحصر به فرد است و هرگز نمی توان آن را تکرار کرد. علاوه بر این، تنها تعداد محدودی از یات ها با طول های مختلف و متشکل از محبوب ترین ایموجی ها وجود دارد. یات های بزرگ به سختی به دست می آیند و به اندازه با ارزش ترین دارایی های جامعه ما غیر معمول هستند.

یات های اولیه در نسل های اولیه ایجاد شدند. پلتفرم Yat در حال حاضر در نسل 1 است، زیرا نسل 0 در 30 ژوئیه 2021 به پایان رسید. هر Yat صرف نظر از نسلی که در آن ایجاد شده است منحصر به فرد است.

Yat ها نیز NFT هستند به این معنی که هر کسی هنوز هم می تواند صاحب یک Yat نسل اولیه شود. برای ایجاد یک Yat به عنوان یک NFT، یک سازنده ابتدا باید از Yat Visualizer استفاده کند تا تصویری منحصر به فرد از Yat خود ایجاد کند. از نظر تئوری، پلتفرم Yat می تواند جایگزین غیرمتمرکز برای سیستم نام دامنه فعلی (DNS) باشد که توسط تنظیم کننده اینترنت ICANN اداره می شود. DNS از یک سیستم متمرکز و سلسله مراتبی برای سازماندهی و کمک به کاربران برای یافتن چیزها در اینترنت استفاده می کند. دارندگان Yat از جولای 2021 این گزینه را دارند که رشته ایموجی های خود را به عنوان یک NFT در بلاک چین اتریوم با هزینه اضافی توکن کنند اما خرید Yat مانند ضرب NFT نیست.

برای تبدیل Yat به NFT، مالکان باید ابتدا از "ابزار دیداری" Yat برای ایجاد یک انیمیشن کوتاه از رشته ایموجی استفاده کنند. سپس تصور آن ها به Yat گره می خورد و می تواند به عنوان یک NFT برای نگهداری یا فروش در OpenSea ساخته شود.

طراحی با یک تا پنج کاراکتر می تواند در ابتدا از 4 دلار تا صدها هزار دلار هزینه داشته باشد، (به علاوه هزینه های اضافی برای تبدیل آن به NFT). هر چه این ترکیب کوتاه تر و به یاد ماندنی تر باشد، قیمت بالاتری دارد.

گران ‌ترین یات، تک شخصیت یک کلید طلایی بود که در اواسط سال 2021 در حراج Yat Destiny به قیمت 425000 دلار به فروش رفت. تا تاریخ 9 فوریه 2022، پلتفرم Yat دارای حجم معاملاتی 410 ETH (1,258,622 دلار) در Opensea است. پلتفرم Yat در حال حاضر چندین سرمایه ‌گذار مشهور دارد، از جمله پاریس هیلتون (تاج ملکه، درخشش ملکه)، لیل وین (نت موسیقی بیگانه) و کشا (کشتی پرنده، رنگین کمان، بیگانه).

با این حال، پلتفرم Yat با چالش ‌هایی نیز روبرو بوده است. این چالش ها شامل موارد پیش پا افتاده ای هستند، مانند انتقاداتی در مورد اینکه یافتن URLهای Yat ممکن است دشوار باشد، زیرا همیشه تایپ یک دنباله ایموجی در صفحه کلید استاندارد (QWERTY) آسان نیست و یا مشکل دیگر اینکه بنیانگذار پلتفرم یات و مدیر عامل سابق، ریکاردو اسپاگنیا در آگوست 2021 در ایالات متحده به جرم کلاهبرداری دستگیر شد. اتهامات کلاهبرداری ربطی به پلتفرم Yat نداشت. Yat در فوریه 2021 راه اندازی شد و از آن زمان به یک تیم 55 نفره تبدیل شده است.

پلتفرم Yat چیست؟

Yat نامی کاربری است که می‌تواند بدل به هویت جهانی اینترنتی شما شود. شرکت یت لبز (Yat Labs) که توسعه‌دهنده این سرویس است برای چنین هدفی، مدیومی را برگزیده است که به راستی جهان‌شمول است – اهل هر کجا که باشید و با هر زبانی که سخن بگویید، اموجی‌ها، زبانی مشترک و قابل‌فهم است. هدف پلتفرم Yat ساخت بهترین سیستم هویتی ضدسانسور، خودگردان و مستقل است؛ سیستمی که در عین حال اجازه خلق و بروز هویت فردی را فراهم کند.

پلتفرم یتYat کار خود را به عنوان موجودیتی کاملا متمرکز آغاز کرد – و البته همچنان چنین است – در ابتدا نام‌های کاربری (یت‌ها) حتی به شکلی غیرمتمرکز قابل ذخیره نبودند و می‌بایست به شرکت یت لبز اعتماد کامل می‌کردید. این شرکت قصد دارد که با ساخت اوراکلی (و در نهایت سایدچینی به نام تاری – Tari – در شبکه مونرو، این اطلاعات را به شکلی غیرمتمرکز ذخیره سازند. با این حال کاربران در این لحظه امکان این را دارند تا یت‌های خود را به شکل NFT در شبکه اتریوم مینت کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.