Lazy Minting چیست؟ | آشنایی با لیزی مینتینگ

Lazy Minting چیست؟ | آشنایی با لیزی مینتینگ

توکن‌ های غیر قابل تعویض یا NFT ها فرصت‌ های منحصر به‌ فردی را برای سرمایه‌گذاران، هنرمندان و تولیدکنندگان به وجود آورده‌اند و با استفاده از NFT ها این امکان برای هنرمندان به وجود آمده است تا آثار خود را به‌ صورت کاملاً دیجیتال به مخاطبان خود ارائه کنند.

مالکیت دارایی‌ های دیجیتال که در قالب توکن‌ های غیر قابل تعویض ارائه می‌ شوند، به لطف تکنولوژی بلاکچین با امنیت بسیار بالا قابل مدیریت است. افرادی که دارای توکن‌ های NFT هستند می‌ توانند به‌ راحتی آن‌ ها را به سایر کاربران انتقال دهند و به خرید و فروش آن بپردازند.

ظرفیت‌ های عظیم NFT سبب شده است تا در سال‌ های اخیر شاهد رشد قابل‌ توجه آن باشیم. در حال حاضر توکن‌ های غیر قابل تعویض یا ان‌ اف‌ تی در بازار دارایی‌ های دیجیتال ارزش بالایی پیدا کرده‌ اند و توانسته‌ اند نقدینگی بسیار زیادی را جذب کنند.

NFTها بعد از ارزهای دیجیتال بیشترین نقدینگی را در شبکه‌ های بلاک‌ چین به خود اختصاص داده‌ اند که همین موضوع سبب شده است بسیاری از سرمایه‌ گذاران و هنرمندان به این بازار ورود پیدا کنند.

با وجود اینکه سرمایه‌گذاری روی توکن‌ های غیر قابل تعویض سود قابل‌ توجهی را به‌ دنبال خواهد داشت، تولید محتوا و ارائه آثار دیجیتال در این حوزه نیز بسیار سودده خواهد بود. پلتفرم‌ ها و مارکت‌ پلیس‌های NFT روز به روز در حال ایجاد قابلیت‌های جدید برای هنرمندان و تولیدکنندگان آثار دیجیتال هستند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از این فضا استفاده کنند. Lazy Minting یکی از این قابلیت‌ هاست

مینتینگ چیست؟

قبل از اینکه بدانید Lazy Minting چیست، باید با مفهوم مینتینگ آشنا شوید. مینتینگ یکی از اصلی‌ ترین مفاهیمی است که سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان NFT ها باید با آن آشنایی پیدا کنند. همچنین فرآیندی است که با استفاده از آن می‌ توان به ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT پرداخت. با استفاده از این فرآیند هنرمندان و تولیدکنندگان آثار دیجیتال می‌ توانند آثار خود را در شبکه‌های بلاک‌چین ثبت کرده و بدین طریق مالکیت آن را اثبات کنند.

اتریوم یکی از اولین شبکه‌ های بلاک‌چین بود که امکان مینتینگ یا ضرب‌ کردن توکن‌های غیر قابل تعویض را به وجود آورد. در واقع NFT ها نیز اولین بار در این شبکه به وجود آمدند تا کاربران بتوانند با استفاده از آن‌ها به اثبات مالکیت دارایی‌ های دیجیتال خود بپردازند. با استفاده از این توکن‌ها برای اولین بار کاربران توانستند در فضایی امن مالک دارایی‌های دیجیتال خود شوند و آن‌ها را به فروش برسانند.

در شبکه اتریوم برای مینتینگ توکن‌ های غیر قابل تعویض از استاندارد ERC-721 استفاده می‌ شود. استاندارد ERC-721 پروتکلی است که با استفاده از آن می‌توان به ضرب NFT ها پرداخت. توکن‌ هایی که با استفاده از این روش تولید می‌شوند در پلتفرم‌ها و کیف پول‌های مختلف به‌عنوان NFT شناخته می‌شوند. این موضوع سبب شده است تا در حال حاضر برای تولید NFT ها از این استاندارد در شبکه اتریوم استفاده شود.

قبل از اینکه بدانید Lazy Minting چیست، بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که علاوه بر اتریوم، بلاک‌چین‌‌ های دیگری نیز وجود دارند که امکان ضرب و مینتینگ توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT را به وجود می‌آورند.

انواع روش‌ های مینتینگ

روش‌ های زیادی برای مینتینگ NFT وجود دارد که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها، استفاده از قراردادهای هوشمند است. درواقع NFT ها در بیشتر بلاک‌ چین ‌ها، مانند اتریوم، نوعی قرارداد هوشمند هستند که توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از زبان‌های برنامه‌ نویسی رایج مانند سالیدیتی به تولید آن‌ها بپردازند. اگر چه این کار به دانش فنی بالایی نیاز دارد، برخی از توسعه‌دهندگان ممکن است به دلایل مختلف به استفاده از این روش بپردازند.

در ابتدا کاربرانی که قصد داشتند به مینتینگ NFT بپردازند، مجبور بودند این کار را به توسعه‌ دهندگان بسپارند، اما در حال حاضر خوشبختانه روش‌های مختلفی برای این کار به وجود آمده است که کاربران می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از پلتفرم‌ها و مارکت‌پلیس‌ هایی مانند Rarible است. رریبل یکی از پلتفرم‌هایی است که امکان ضرب سریع NFT ها را برای کاربران به وجود آورده است و با استفاده از آن کاربران می‌توانند در کمترین زمان ممکن و با امنیت بسیار بالا به ساخت توکن‌های غیر قابل تعویض بپردازند.

در مارکت‌ پلیس‌های NFT روش‌های مختلفی برای ساخت توکن‌های NFT به وجود آمده است. Paid Minting و Lazy Minting جزو روش‌های اصلی برای ایجاد توکن‌ها در مارکت‌پلیس‌های معتبر هستند. در ادامه به‌صورت مفصل به اینکه Lazy Minting چیست،‌ خواهیم پرداخت، اما درباره Paid Minting بهتر است بدانید این روش تا سال‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای ساخت توکن‌های NFT به شمار می‌رفته است.

Paid Minting Paid Minting روشی بود که از همان ابتدا در بلاک‌چین‌ هایی مانند اتریوم استفاده می‌شد. با استفاده از Paid Minting کاربران و توسعه‌دهندگان باید برای ضرب توکن‌ها به پرداخت کارمزد GAS در شبکه اتریوم می‌پرداختند. در رابطه با کارمزد GAS باید بدانید این کارمزد برای ایجاد تراکنش‌های بلاک‌ چینی در شبکه اتریوم پرداخت می‌شود. تمامی تراکنش‌هایی که در شبکه اتریوم ثبت می‌شوند، مشمول کارمزد GAS خواهند شد و بدون پرداخت آن‌ها امکان ثبت تراکنش وجود نخواهد داشت. هزینه GAS در شبکه اتریوم با توجه به ازدحام شبکه مشخص می‌شود. در ساعاتی که ترافیک شبکه کمتر است، معمولاً کارمزد کمتری اختصاص می‌یابد؛ به‌ طوری‌ که کاربران می‌ توانند با کمتر از ۵ دلار به ضرب توکن‌ های خود بپردازند، اما در ساعات شلوغ این هزینه ممکن است تا ۳۰ دلار نیز افزایش پیدا کند که در نوع خود رقم قابل‌ توجهی به حساب خواهد آمد؛ به‌ طوری‌که درصد زیادی از هنرمندان ممکن است قبل از فروش آثار خود توانایی پرداخت آن را نداشته باشند.

Lazy Minting (لیزی مینتینگ)

لیزی مینتینگ در NFT انقلاب تازه‌ای به وجود آورد. با وجود اینکه Paid Minting نیز توانست در میان هنرمندان و سرمایه‌گذاران محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند، لیزی مینتینگ جزو روش‌هایی بود که محبوبیت NFT ها را تا چند برابر افزایش داد. با استفاده از این روش هنرمندان می‌توانستند بدون محدودیت به ایجاد توکن‌های خود بپردازند؛ حتی توکن‌هایی که ممکن است امکان فروش آن‌ها وجود نداشته باشد. لیزی ‌مینتینگ در حال حاضر در بسیاری از مارکت‌پلیس‌های NFT‌ وجود دارد و با توجه به استقبال زیادی که از آن صورت گرفته است، محققان به‌دنبال ایجاد روش‌هایی هستند تا بتوانند با استفاده از آن روشی بهینه در ایجاد توکن‌های غیر قابل تعویض را به وجود آورند. با توجه به اینکه لیزی مینتینگ روشی بی‌نقص برای تولید NFT نیست، توسعه آن قطعاً کمک قابل‌توجهی به رشد این صنعت خواهد کرد.

لیزی مینتینگ چیست؟

لیزی مینتینگ یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای ضرب توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT به شمار می‌رود که کاربران می‌توانند با استفاده از آن به‌ صورت کاملاً رایگان توکن‌های خود را تولید کنند. درباره اینکه Lazy Minting چیست؟ باید بدانید که این روش دقیقاً مقابل روش Paid Minting قرار گرفته است. همان‌طور که اشاره کردیم، در روش Paid Minting کاربران و تولیدکنندگان آثار و دارایی‌های دیجیتال مجبور بودند برای ضرب هرکدام از توکن‌های خود هزینه قابل‌ توجهی را در شبکه‌های بلاک‌ چین پرداخت کنند. تقریباً تمامی شبکه‌های بلاک‌ چین مانند اتریوم، سولانا و ترون برای ضرب NFT‌ نیازمند پرداخت کارمزد هستند؛ در حالی است که با استفاده از روش Lazy Minting می‌توان به‌ راحتی به ضرب رایگان توکن‌های NFT پرداخت.

برای ضرب توکن‌های غیر قابل تعویض با استفاده از روش لیزی مینتینگ نیازی به پرداخت هیچ‌گونه مبلغی نیست. این موضوع سبب شده است تا این روش در میان هنرمندان محبوبیت زیادی پیدا کند. تا قبل از روش لیزی مینتینگ هنرمندانی که به‌ تازگی وارد دنیای بلاک‌ چین شده بودند، معمولاً به‌دلیل نگرانی از عدم فروش NFT های خود ایجاد آثار دیجیتال را با ریسک همراه می‌دانستند، اما لیزی مینتینگ سبب شد تا این نگرانی از بین برود؛ زیرا برای اولین بار این امکان به وجود آمد تا بتوان بدون محدودیت تعداد زیادی از آثار دیجیتال را به‌راحتی به فروش رساند.

مفهوم Lazy Minting ممکن است در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسد، اما استفاده از این روش برای کاربران همراه با پیچیدگی نخواهد بود. تقریباً بیشتر پلتفرم‌ها و مارکت‌پلیس‌های خرید و فروش NFT امکان ساخت این توکن‌ها را بدون هیچ‌گونه دانش فنی به وجود آورده‌اند تا تمامی کاربران بتوانند به‌راحتی توکن‌های موردنظر خود را ایجاد کنند.

روش کار لیزی مینتینگ

بعد از اینکه از این موضوع اطلاع یافتید که Lazy Minting چیست، شاید این سؤال برایتان به وجود آمده باشد که این روش دقیقاً چگونه کار می‌کند؟ با توجه به اینکه در این روش توکن‌ها به‌صورت مستقیم روی شبکه بلاک‌ چین ثبت نمی‌شوند، چگونه می‌توان امنیت آن‌ها را تضمین کرد؟ آیا این امکان وجود دارد تا هکرها قبل از فروش توکن آن را به نام خود ثبت کنند و به سوءاستفاده از دارایی‌های دیجیتال بپردازند؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال‌ها کافی است ادامه مطلب را مطالعه کنید.

در واقع لیزی مینتینگ یک تکنیک است که محققان بلاک‌چین برای ساخت رایگان NFT ابداع کرده‌اند؛ در حالی‌ که در شبکه‌های بلاک‌ چین ویژگی خاصی به نام لیزی مینتینگ وجود ندارد. با استفاده از این تکنیک هزینه ضرب NFT توسط خریدار پرداخت خواهد شد. خریدار در زمان خرید توکن علاوه بر هزینه انتقال توکن‌ها به پرداخت هزینه ضرب توکن نیز خواهد پرداخت.

نکته‌ای که در این باره باید بدانید این است که مانند روش Paid Minting در روش Lazy Minting نیز توکن‌ها ابتدا به نام فروشنده ضرب خواهند شد تنها تفاوتی که در این رابطه وجود دارد زمان ثبت توکن‌ها خواهد بود. برای اینکه بدانید دقیقاً نحوه کار Lazy Minting چیست بهتر است کمی نگاه فنی‌تر به این روش داشته باشیم.

ایجاد یک کوین امضا شده

برای ایجاد NFT به روش Lazy Minting می‌توان از کتابخانه‌های رایج مانند OpenZeppelin استفاده کرد. OpenZeppelin یکی از پرکاربردترین کتابخانه‌ها برای اجرای استانداردهای مختلف در قراردادهای هوشمند اتریوم است.

NFT ها به‌صورت معمول با فراخوانی یک متد در قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شوند، اما در روش لیزی مینتینگ برای ساخت آن‌ها باید از امضای دیجیتال استفاده کرد. سازنده NFT با استفاده از کلید خصوصی حساب اتریوم خود، اطلاعات لازم درباره NFT یا همان دارایی دیجیتال موردنظر را امضا می‌کند. با استفاده از این روش می‌توان قبل از به فروش رسیدن توکن مالکیت آن را احراز کرد.

اطلاعاتی که با استفاده از کلید خصوصی حساب اتریوم ثبت می‌شوند، مانند یک سند عمل می‌کنند که تا زمان فروش NFT مالکیت آن را حفظ خواهد کرد. این اطلاعات شامل قسمت‌های مختلفی است که از میان آن‌ها می‌توان به TokenID, MinPrice, uri و signature اشاره کرد.

نکته‌ای که در این باره باید بدانید این است که جامعه اتریوم به توسعه یک استاندارد برای امضای اطلاعات امضاشده پرداخته‌اند تا کاربران بتوانند تجربه کاربری بهتر از امضای تراکنش‌ها در مارکت‌پلیس‌ها داشته باشند. EIP-712 استانداردی است که برای این منظور ایجاد شده است. با استفاده از این استاندارد امنیت دارایی‌های دیجیتال نیز افزایش خواهد یافت؛ زیرا کاربران می‌توانند در کیف ‌پول‌هایی مانند متامسک قبل از امضای اطلاعات به مشاهده دقیق آن‌ها بپردازند و در صورتی که اطلاعات نمایش داده‌شده با اطلاعات موردنظر مطابقت نداشت، از امضای آن خودداری کنند.

روش کار با Lazy Minting چگونه است؟

برای کار با Lazy Minting به‌عنوان یک هنرمند یا تولیدکننده محتوا خوشبختانه چالش‌های زیادی را تجربه نخواهید کرد. بیشتر پلتفرم‌ها مانند اپن‌ سی و رریبل این امکان را به وجود آورده‌اند تا کاربران بتوانند در کمترین زمان ممکن به ایجاد توکن‌های خود به‌صورت کاملاً رایگان بپردازند. ضرب توکن‌ها با روش Lazy Minting به‌صورت آنی انجام می‌شود. برای کار با لیزی مینتینگ در پلتفرم رریبل کاربران باید در قدم اول به صفحه اصلی این سایت مراجعه کنند و با استفاده از کیف‌پول‌های معتبر به حساب خود وارد شوند. اگر کاربر برای اولین بار به این سایت وارد شده است، باید با مراجعه به صفحه پروفایل به واردکردن اطلاعات خود بپردازد.

بعد از انجام‌ دادن قدم‌های بالا تنها کاری که لازم است انجام شود، کلیک روی گزینه Create خواهد بود. با کلیک روی این گزینه می‌توان مراحل ساخت توکن به روش لیزی مینتینگ را آغاز کرد. در قسمت بعد کاربر باید در قسمت Collectibles به انتخاب یکی از گزینه‌ها بپردازد.

در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم با انتخاب گزینه Single شروع کنید تا بتوانید اولین اثر دیجیتال خود را به‌سرعت ایجاد نمایید. بعد از انتخاب گزینه Single وارد صفحه‌ای جدید خواهید شد که مهم‌ترین قدم در ایجاد NFT خواهد بود. در این صفحه باید فایلی را که قصد دارید به NFT تبدیل شود، وارد کنید. تمامی اطلاعاتی که در فایل وجود دارد در ساخت توکن مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ به همین دلیل باید نکات لازم در ساخت فایل‌های مناسب برای ایجاد NFT را مد نظر قرار دهید.

با آپلود فایل نوبت به انتخاب روش قیمت‌گذاری خواهد رسید. کاربران می‌توانند از میان گزینه Fixed Price و Bid یکی را انتخاب کنند. هر کدام از این استراتژی‌ها مزایا و معایبی دارند که کاربران باید به آن توجه داشته باشند. با انجام مراحلی که به آن اشاره شد می‌توان به فروش NFT با روش Lazy Minting پرداخت.

معایب لیزی میتینگ (Lazy Minting) همان‌طور که اشاره کردیم، Lazy Minting مزایای مختلفی دارد که سبب شده است به یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای ساخت توکن‌های غیر قابل تعویض تبدیل شود، اما معایب Lazy Minting چیست؟ با توجه به بررسی‌هایی که در ابتدا درباره لیزی میتینگ صورت گرفته بود، این روش فرصت‌هایی را برای نفوذ هکرها به وجود می‌آورد، اما در حال حاضر با استانداردهایی که در رابطه با تولید توکن‌ها به‌وسیله لیزی مینتینگ به وجود آمده است، کاربران می‌توانند با امنیت بسیار بالا به ساخت توکن‌های خود بپردازند. در واقع می‌توان گفت ریسک خاصی در رابطه با ساخت توکن‌ها با استفاده از لیزی مینتینگ وجود نخواهد داشت.

Lazy Minting بهتر است یا Paid Minting؟

در قسمت قبل در رابطه با اینکه معایب Lazy Minting چیست، به بیان این موضوع پرداختیم که این روش از امنیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر جزو یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای ضرب توکن‌های غیر قابل تعویض به شمار می‌رود، اما در رابطه با اینکه Lazy Minting بهتر است یا Paid Minting باید بدانید که همیشه لیزی مینتینگ بهتر نخواهد بود.

مهم‌ترین نکته که در رابطه با لیزی مینتینگ باید به آن توجه داشته باشید، این است که این روش بیشتر برای هنرمندانی مناسب خواهد بود که به‌ تازگی وارد دنیای NFT ها شده‌اند. استفاده از روش لیزی مینتینگ برای هنرمندان معروف که آثار گران‌ قیمتی را به فروش رسانده‌اند، روشی مناسب نخواهد بود. تقریباً تمامی هنرمندان و تولیدکنندگان معروف آثار دیجیتال در حال حاضر از روش Paid Minting استفاده می‌کنند.

با وجود اینکه Lazy Minting امنیت بالایی را برای ایجاد آثار دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد، روش Paid Minting حداقل از لحاظ حرفه‌ای وجهه بهتری برای ساخت NFT ها خواهد داشت و تا مدت‌ها جزو بهترین روش‌ها برای ساخت آثار دیجیتال هنرمندان به شمار خواهد رفت.

کدام یک از پلتفرم‌ها، Lazy Minting ارائه می‌دهند؟

در حال حاضر Lazy Minting در میان بسیاری از هنرمندان بخصوص هنرمندانی که به‌ تازگی وارد دنیای NFT ها شده‌اند، محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده است. این موضوع سبب شده است تا بسیاری از پلتفرم‌ها قابلیت ایجاد توکن‌های غیر قابل تعویض با لیزی مینتینگ را به وجود آورند. هنرمندان می‌توانند با ساخت رایگان NFT در این پلتفرم‌ها به ارزیابی بازار و بررسی سلیقه کاربران در مارکت‌پلیس‌ها بپردازند.

پلتفرم‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، بهترین و معتبرترین پلتفرم‌ هایی هستند که تاکنون امکان ساخت NFT به‌وسیله Lazy Minting را به وجود آورده‌اند.

1. Mintable

در سال‌ های اخیر پلتفرم‌های زیادی برای خرید و فروش NFT ها به وجود آمده‌ اند که می‌توان برای Lazy Minting به انتخاب آن‌ها پرداخت. Mintable یکی از این پلتفرم‌هاست که مدت‌ زمان کوتاهی است که از راه‌اندازی آن می‌گذرد. با وجود اینکه پلتفرم‌های قدیمی‌تری وجود دارند که از اعتبار بالاتری در بین مارکت‌پلیس‌های ان‌ اف‌ تی برخوردارند، Mintable یکی از بهترین گزینه‌ها برای لیزی میتینگ خواهد بود.

همان‌ طور که اشاره کردیم Lazy Minting روشی است که در آن ساخت توکن‌ها به نحوی متفاوت انجام خواهد شد که در نتیجه سبب می‌شود توکن‌های جدید به‌ صورت مستقیم روی شبکه بلاک‌ چین ایجاد نشوند، اما پلتفرم Mintable این مشکل را حل کرده است.

موسیقی، عکس و ویدئو از آثاری هستند که کاربران می‌توانند با استفاده از Mintable آن‌ها را به آثار دیجیتال تبدیل کنند. با وجود اینکه Mintable رایگان است، محدودیت‌هایی را برای کاربران خود به وجود آورده است. کاربران Mintable در طول ماه تنها می‌توانند به ساخت تعداد محدودی از توکن‌ها بپردازند. برای ساخت توکن‌های بیشتر کاربران مجبور خواهند بود تا هزینه ساخت توکن‌ها را پرداخت کنند.

Mintable نسبت به سایر پلتفرم‌ها کارمزد بیشتری را از فروش دریافت می‌کند. اگر هنرمندان و تولیدکنندگان آثار دیجیتال موفق به فروش آثار خود شوند، باید بخش بیشتری از مبلغ فروش را به مینتبل پرداخت کنند. در حال حاضر این کارمزد در حدود ۵ درصد در نظر گرفته شده است.

۲. OpenSea

OpenSea یکی از مشهورترین پلتفرم‌های خرید و فروش NFT جزو اولین مارکت‌ پلیس‌هایی بود که قابلیت لیزی مینتینگ را برای کاربران خود به وجود آورد. اپن‌ سی از انواع دارایی‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند و امنیت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هنرمندان و تولیدکنندگان آثار دیجیتال می‌توانند با استفاده از اپن‌ سی به‌صورت کاملاً رایگان به ساخت NFT بپردازند. اپن‌ سی در هنگام فروش NFT هزینه ضرب و انتقال آن را از خریداران دریافت خواهد کرد.

یکی از مهم‌ ترین مزایای اپن‌ سی محبوبیت بسیار بالای آن در میان سرمایه‌گذاران و خریداران NFT ها است. با وجود اینکه OpenSea کارمزد قابل‌ توجهی را از کاربران دریافت می‌کند، این امکان را برای کاربران و هنرمندان به وجود می‌آورد تا آثار خود را به بازاری به بزرگی چندین میلیون نفر عرضه کنند. این مارکت‌پلیس از بلاک‌چین‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند توکن‌های خود را روی شبکه‌هایی چون اتریوم و پولیگان ایجاد کنند.

در حال حاضر بر اساس آمارهای موجود اپن‌ سی بزرگ‌ترین پلتفرم و مارکت‌پلیس خرید و فروش NFT است که همین موضوع سبب شده است بسیاری از هنرمندان این پلتفرم را برای فروش آثار خود انتخاب کنند.

۳. Rarible

Rarible از دیگر پلتفرم‌های مطمئن برای خرید و فروش NFT به شمار می‌رود که امکان لیزی مینتینگ را برای کاربران خود به وجود آورده است تا بتوانند قبل از فروش آثار خود به‌ صورت کاملاً رایگان آن‌ها را ایجاد کنند. این پلتفرم اولین بار در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، اما در همین مدت‌ زمان کوتاه توانست به رشد قابل‌ توجهی دست پیدا کند و محبوبیت بسیار بالایی در میان سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان آثار دیجیتال پیدا کند؛ به‌طوری‌که در حال حاضر رقیب اصلی اپن‌ سی به شمار می‌رود.

در Rarible کاربران می‌توانند آثار خود را به‌ صورت تنها یا در قالب مجموعه‌های اختصاصی به فروش برسانند. علاوه بر این امکان اجرای استراتژی‌ های مختلف برای قیمت‌گذاری نیز وجود دارد تا فروش آثار دیجیتال به بهترین شکل ممکن انجام شود.

4. ‌Binance NFT

بایننس یکی از بزرگ‌ ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود که در حال ورود به تمام حوزه‌های دنیای دیفای و بلاکچین است.

در سال‌های اخیر بایننس توانسته است در بیشتر حوزه‌های بلاک‌ چین به موفقیت بالایی دست پیدا کند. بایننس ان‌ اف‌ تی یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌های بایننس به شمار می‌رود. این پلتفرم در واقع یک مارکت‌پلیس برای خرید و فروش توکن‌های غیر قابل تعویض به شمار می‌رود که کاربران می‌توانند با استفاده از آن آثار خود را در میان تعداد قابل‌توجهی از کاربران نمایش دهند.

Binance NFT جزء پلتفرم‌هایی است که امکان لیزی مینتینگ را برای ساخت NFT به وجود آورده است تا کاربران بتوانند به‌صورت کاملاً رایگان توکن‌های خود را ایجاد کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای بایننس در مقایسه با اپن‌ سی کارمزد پایین تراکنش‌های آن است. کاربران Binance NFT درصورت فروش آثار خود تنها ۱ درصد از مبلغ را به‌عنوان کارمزد به بایننس پرداخت خواهد کرد که در نوع خود رقم فوق‌ العاده‌ای به شمار می‌رود.

۵. Nifty Gateway

Nifty Gateway آخرین مورد از مارکت‌پلیس‌هایی است که قصد داریم به معرفی آن بپردازیم. این پلتفرم در میان اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است؛ به‌ طوری‌که میزبان اولین فروش‌های گران‌ قیمت در دنیای NFT بود. Nifty Gateway از لیزی مینتینگ پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند با استفاده از آن به‌ صورت رایگان آثار خود را در قالب NFT ضرب کنند. از مزایای Nifty Gateway می‌توان به کارمزد مناسب و امنیت بالای آن اشاره کرد. تعداد بالای کاربران این پلتفرم سبب شده است تا فروش آثار برتر در کمترین زمان ممکن انجام شود.

لیزی مینتینگ یکی از بهترین روش‌ها برای ساخت NFT سبب شده است تا بسیاری از هنرمندان تصمیم بگیرند برای اولین بار شانس خود را برای فروش آثار دیجیتال امتحان کنند. پلتفرم‌هایی مانند اپن‌ سی با پشتیبانی از لیزی مینتینگ این امکان را برای کاربران به وجود آورده‌اند تا توکن‌ های خود را به‌صورت کاملاً رایگان و در کمترین زمان ممکن در بازار NFT ها به فروش برسانند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.