روند خنثی یا سایدوی sideway

روند خنثی یا سایدوی sideway

روند سومی که از انواع روند در تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار می‌گیرد، روند خنثی یا ساید sideway است. در روند خنثی بر خلاف روندهای صعودی و نزولی تغیرات قیمت منجر به سقف‌های یا کف‌های بالاتر و یا پایین‌تر نمی‌شود بلکه کف‌ها تقریبا در یک سطح و سقف‌ها نیز در یک سطح قرار دارند و معمولا اختلاف این دو سطح باهم برابر نیست. در این حالت ما یک خط روند نداریم بلکه دو خط در سقف و کف‌ها داریم که قیمت بین این دو خط نوسان می‌کند.

##تعریف روند خنثی sideway

“روندی که جهت رو به بالا یا پایین ندارد یا اینکه صعودی یا نزولی نیست و تمایل به حرکت به صورت افقی دارد” میتواند تعریفی ساده برای یک روند خنثی یا ساید وی sideway باشد اما شاید خیلی ساده به نظر برسد برای درک مفهوم یک روند خنثی sideway باید اصول و قواعد آن را فرا گرفت.

نحوه تشخیص روند خنثی sideway

جلسه قبل در مورد موج های اصلی و موج های اصلاحی صحبت کردیم و گفتیم که در روند های صعودی موج های اصلی طول بیشتری نسبت به موج های اصلاحی دارند و موج های اصلی صعودی رو به بالا هستند و برآیند حرکات آن ها صعودی می باشد و موجب افزایش قیمت میگردد و بلعکس در روند های نزولی برآیند موج های اصلی و اصلاحی موجب تشکیل روند نزولی و در نهایت کاهش قیمت می شود حالا تصور کنید امواج متعددی با طول های یکسان و یا متفاوت تشکیل شود اما برآیند این امواج موجب کاهش یا افزایش قیمت در یک مقطع زمانی نگردد شاید پیچیده شده باشد.

سه دسته کلی برای روند های خنثی sideway وجود دارد :

۱) روند های خثی sideway تخت یا فلت

۲) الگوی مثلث یا روند خنثی sideway جمع شونده و بازشونده

۳) روند های خنثی ترکیبی

الگوی مستطیل یا روند خنثی sideway تخت یا فلت

روند های فلت یا تخت روند هایی هستند که طول امواج تقریبا مساوی دارند و سویینگ های بالا و پایین آنها هم سطح می باشند و قیمت در یک محدوده خنثی گیر کرده است.

الگوی مثلث یا روند خنثی sideway جمع شونده و بازشونده

تصور کنید که امواج صعودی و نزولی با ادامه روند کوتاه تر شوند موج صعودی بعدی کوتاه تر از قبلی و موج نزولی بعدی کوتا تر از قبلی شود و سویینگ های بالا (High) پایین تر از قبلی ها باشند و سویینگ های پایین (Low) ها بالاتر از قبلی ها باشند ، این شرایط یک الگوی مثلث جمع شوند می باشد ، حالا تمام این شرایط را برعکس کنید یک مثلث باز شونده را تشکیل می دهد.

آموزش روند خنثی sideway ترکیبی(الماس ، پاپیون)

تصور کنید دو الگوی مثلث را با هم ترکیب کنیم از به هم پیوستن دو الگوی مثلث بازشونده و جمع شونده الگوی الماس یا پاپیون تشکیل می شود.توجه داشته باشید. تمام روند های خنثی sideway را می توانید با نام های مختلف نام گذاری کنید در واقع تمام روند های خنثی sideway یک مفهوم کلی را می رسانند و آن هم تردید معامله گران ، معمولا بعد از هر روند صعودی یا نزولی یک روند خنثی یا سایدوی sideway ایجاد میشود و به نوعی می تواند یک استراحت برای چارت و تصمیم گیری جدید برای آینده قیمت باشد.موج های اصلاحی می تواند در قالب یک روند خنثی sideway باشد.

روند خنثی sideway

روند خنثی sideway، حرکتی افقی در قیمت است. این روند زمانی رخ می ‌دهد که نیروی عرضه و تقاضا با هم برابر شود. این اتفاق معمولاً در طول یک دوره تثبیت قبل از این که قیمت به روند قبلی برگردد یا به یک روند جدید برود، رخ می‌ دهد.

روند خنثی sideway عموماً نتیجه حرکت قیمت بین سطوح حمایت و مقاومت استاتیک است. این روند های خنثی یا افقی، بر عملکرد قیمت یک دارایی خاص، برای یک دوره طولانی و قبل از شروع یک روند جدید صعودی یا نزولی، حاکم هستند، زیرا تقریباً غیرممکن است که حرکت‌ های قیمتی بزرگ در بلند مدت خود را حفظ کنند و نیاز به استراحت دارند، برای جمع آوری قدرت و نیروی تازه.

معامله در روندهای خنثی sideway

در روندهای خنثی sideway معمولا معامله‌گران در سقف‌ها وارد موقعیت فروش و در کف‌ها وارد موقعیت خرید می‌شوند. اگرچه توصیه این است که در روندهای خنثی به کل وارد معامله نشد. این مساله در تایم های کوتاه اهمییت بیشتری دارد. باید صبر کنید تا اینکه قیمت یک روند صعودی یا نزولی به خود بگیرد و بعد وارد معامله شوید. بنابراین معامله در انواع روندها باهم متفاوت است و حتما باید به این نکته توجه شود.

تشخیص انواع روند در تحلیل تکنیکال و ترسیم خطوط روند پایه‌ی بسیاری از تحلیل‌ها و سیستم‌های معاملاتی است. تحلیلگران معمولا پیش از هر کاری در نمودار به این کار می‌پردازند. روند بهترین دوست معامله‌گران است و اکثر افراد با تجربه در بازارهای مالی این نکته را در تمامی تحلیل‌ها و معاملات خود رعایت می‌کنند. معامله بر خلاف روند، معمولا جزو فعالیت‌های پرریسک در بازارهای مالی تقسیم‌بندی می‌شود و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود معامله‌ای بر خلاف روند بازار انجام شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.