بازارهای ‌OTC و P2P و تفاوت‌های آن‌ها

بازارهای ‌OTC و P2P و تفاوت‌های آن‌ها

خرید و فروش هر دارایی با روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. معامله‌ی ارزهای دیجیتال به‌طور معمول با دو روش OTC و P2P انجام می‌شود. OTC مخفف عبارت Over The Counter و به معنی معامله خارج از صرافی، کارگزاری یا بروکر است.

مبادلات همتا به همتا (P2P) زمانی انجام می‌شود که دو نفر برای خرید یا فروش ارز دیجیتال مستقیماً با یکدیگر در تعامل باشند.

یک صرافی‌ ارز دیجیتال براساس روش‌های معامله‌ای که مدنظر دارند، معماری‌های متفاوتی هم به‌کار می‌گیرند. البته بسیاری از صرافی‌ها، بسترهایی برای انجام تراکنش با هر دو روش را فراهم کرده‌اند.

در سال‌های اخیر یکی از روش‌های کسب درآمد برای سرمایه گذاران و معامله‌گران ورود به بازار ارزهای دیجیتال است که این بازار به دلیل رشد قیمتی قابل توجه، توانسته به یکی از محبوب‌ترین بازارها با مارکت کپ بالا تبدیل شود. همین موضوع باعث شد تا افراد زیادی به بازار کریپتوکارنسی‌ها با هدف خرید و فروش رمزارزها وارد شوند و به همین دلیل، صرافی‌های زیادی به وجود آمدند که هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

آشنایی با بازار OTC

کلمه OTC مخفف شده عبارت Over The Counter است که به عنوان معاملات خارج از صرافی عنوان می‌شود. در این فرآیند، خرید و فروش ارز دیجیتال، سهام و سایر ابزارهای مالی به‌صورت مستقیم صورت می‌گیرد. به بیانی ساده‌تر، خریداران و فروشندگان با استفاده از صرافی OTC می‌توانند بدون نگرانی از اختلال بازار، معاملات خود را در مقیاس بزرگ و به‌صورت مستقیم انجام ‌دهند و این صرافی نقش واسطه‌ای را دارد که خریدار و فروشنده را به یکدیگر متصل می‌کند. در مبادلات ارزهای دیجیتال، خریداران و فروشندگان با استفاده از دفتر سفارش با یکدیگر مطابقت داده می‌شوند. زمانی که دو کاربر با یکدیگر تطبیق داده شوند، این پلتفرم به عنوان یک میانجی و کارگزار برای کمک به مذاکره و انجام هرچه بهتر معامله فعالیت می‌کند. صرافی‌های OTC امکان انجام معاملات منحصربه‌فردی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند.

  • مزایای صرافی OTC

کاربران با استفاده از صرافی OTC می‌توانند مزایای زیادی کسب کنند و با اطمینان بیشتری در این پلتفرم معاملات خود را انجام دهند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان خرید و فروش سریع در OTC

امکان خرید و فروش سریع در این صرافی‌ها باعث شده تا OTC مورد استقبال معامله‌گران و کاربران فعال در بازار ارزها قرار بگیرد و محبوبیت زیادی به دست بیاورد. به دلیل اینکه این صرافی از دارایی و موجودی خود معامله را انجام می‌دهد، کاربران بدون انتظار برای تایید سفارش، می‌توانند معاملات خود را انجام دهند. انجام معامله با قیمت لحظه‌ای

کاربران معامله‌های خود در صرافی‌های OTC را می‌توانند با قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال انجام دهند. قیمت رمزارزهای دیجیتال در این صرافی مطابق با قیمت‌های جهانی است و بر طبق سفارش مشتری قیمت‌ها تعیین نمی‌شوند که این موضوع خرید و فروش و معامله ارزها را با قیمت لحظه‌ای نشان می‌دهد.

آشنایی با بازارP2P

P2P مخفف عبارت Peer to Peer به معنی همتابه‌همتا است که به عنوان پلتفرمی غیرمتمرکز، به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را از حسابی به حساب دیگر بدون اینکه به موسسه‌ای مراجعه کنند و یا بدون اینکه به شخص ثالثی احتیاج داشته باشند، دارایی خود انتقال دهند. به عبارتی ساده‌تر، کاربران می‌توانند با استفاده از صرافی‌های P2P ارزهای دیجیتال خود را بدون نیاز به واسطه به سایر افراد منتقل کنند. این صرافی‌ها به دلیل غیرمتمرکز بودن، امنیت بالایی دارند و این موضوع باعث شده تا با افزایش امنیت معاملات، استقبال کاربران نیز بیشتر شود. تراکنش‌ها در صرافی P2P به‌صورت نظیر به نظیر است و این معاملات زمانی انجام می‌شوند که دو نفر برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و انجام معاملات با یکدیگر در ارتباط باشند. در صرافی‌های p2p غیرمتمرکز برخلاف صرافی‌های متمرکز، پرداخت‌های فیات انجام نمی‌شود.

در صرافی‌های P2P، این کاربران هستند که قیمت‌ها را به شکل غیرمتمرکز تعیین می‌کنند. به عبارتی دیگر، زمانی که طرفین معامله یعنی خریدار و فروشنده سفارش معامله منطبقی داشته باشند، نرم‌افزار صرافی P2P معامله را پردازش نمی‌کند. این صرافی خریدار و فروشنده را به یکدیگر وصل می‌کند و این افراد می‌توانند بدون نیاز به شخص ثالث، معامله را انجام دهند. صرافی‌های P2P به شکلی طراحی شده‌اند که کاربران می‌توانند با تشخیص لحظه مناسب و با فرد مناسب، معامله خود را به خوبی انجام دهند.

بازار OTC چیست؟

OTC مخفف عبارت Over The Counter و به معنی معامله خارج از صرافی، کارگزاری یا بروکر است. به طور کلی، معاملات OTC خارج از ساختار خرید و فروش عادی در یک بازار است و به صورت مستقیم توسط دو نفر یا دو سازمان انجام می‌شود. به عبارت دیگر، معامله در بازار OTC، معامله‌ای است که مستقیما بین خریدار و فروشنده و بدون نظارت صرافی‌ها انجام می‌شود.

معامله OTC در بازار ارزهای دیجیتال

بازار OTC برای افرادی که مایل به فروش مقادیر زیادی کوین هستند، مانند ماینرها یا سرمایه‌گذاری اولیه در یک پروژه، محبوبیت زیادی دارد. از طرف دیگر، برخی از سرمایه‌گذاران کلان یا شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری قصد انجام سرمایه‌گذاری در این بازار را داشته و از طرفی تمایلی به افشای هویت خود ندارند. استفاده از OTC Market و خرید و فروش ارزهای دیجیتال از این طریق، بستر مناسبی برای این افراد است. بازار OTC در حوزه ارزهای دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.