NFT ها کوکی های جدید هستند

NFT ها کوکی های جدید هستند

در سال‌های اخیر، برندهای وب ۳ عمدتاً به ساخت برنامه‌های وفاداری Web3 تمرکز کرده‌اند، که این روش بسیار مؤثری برای جذب و حفظ مصرف‌کنندگان است. اما برنامه‌های وفاداری Web3 چیزی بیشتر از وفاداری هستند و از بسیاری جهات فقط نوک کوه یخ هستند.

جادوی واقعی در برنامه‌های وفاداری Web3 نه فقط در حفظ مصرف‌کنندگان است، بلکه در زیرساختی که در پشت آن ایجاد می‌شود. اینجاست که همه چیز واقعاً جالب می‌شود.

به عبارت دیگر، روند بعدی در Web3 پس از وفاداری ممکن است بهتر و جذاب‌تر از تبلیغات باشد.

به ظاهر این درک در تضاد با اصول سرسخت Web3 مانند تمرکززدایی و حاکمیت شخصی به نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که بسیاری از برندها و مصرف‌کنندگان واقعاً اهمیت زیادی به این اصول نمی‌دهند.

آنچه برندها و مصرف‌کنندگان آینده می‌خواهند، روابط مستقیم و پاداش‌دهنده بدون وابستگی به واسطه‌های پنهان فناوری بزرگ است. این الگوی جدید انقلابی بین قدیمی و جدید، که من آن را Web2.5 نامگذاری کرده‌ام، آنها را به جایی که می‌خواهند برساند.

بیش از دو سال از پیک ۴۰ میلیارد دلاری بازار NFT و تقریباً یک سال از فروپاشی FTX گذشته است، که نشان دهنده پایین‌ترین سطح احساسات Web3 بود.

همانطور که پس از دوره‌های بحرانی رخ می‌دهد، گرد و غبار تدریجاً کاهش یافته است. دو سال گذشته به ما آموخته است که NFTها راه حل یکسانی برای کلکسیونری نیستند، و آنها به دنبال ایجاد یک توکن ETH در یک نمایندگی PFP یا علائمی هستند که به دنبال ارتباط فرهنگی هستند.

در حالی که NFTهای معتبر هنوز باید شکوفا شوند، من فکر می‌کنم همه می‌توانیم توافق کنیم که آینده بهتری برای NFTها وجود دارد، آینده‌ای که فراتر از حدس و گمان و کاربردهای محدود است. به جای آن، این آینده قدرتی دارد که روابط گسترده و تاریخی بین محصولات، مصرف‌کنندگان و برندها را به شکلی نوین بازتعریف کند.

من درباره قدرت وفاداری Web3 صحبت می‌کنم. این مسیری است که نه تنها چارچوب‌های تاریخی مرتبط با وفاداری به برند را تغییر می‌دهد، بلکه بسیاری از فناوری‌های زیربنایی، اغلب بی‌اثر، که جذب و حفظ مشتری را تقویت می‌کنند – مانند تبلیغات درون برنامه، مدیریت ارتباط با مشتری ، پلتفرم‌های داده‌های مشتری و تجزیه و تحلیل – را بازنگری می‌کند. این روند به ما نشان می‌دهد که روش‌های قدیمی استفاده از داده‌ها به زودی منسوخ خواهند شد.

بازیکنان بزرگ در حال حاضر در قطار وفاداری Web3 هستند

بیش از ۲۰۰ سال است که برنامه‌های وفاداری به برند وجود دارند. این برنامه‌ها در آغاز به عنوان مفاهیم نوآورانه شکل گرفتند، اما به تدریج جوانب خود را از دست داده و به برنامه‌های سطحی تبدیل شدند که هدفشان تحت عنوان حفظ مشتریان بدون ارائه چیزی باارزش واقعی به آنها، محدود کردن خرید محصولات بود.

با سرعت به جلو پیش رفته‌ایم و خوشبختانه بسیاری از این وضعیت‌ها تغییر کرده‌اند. برندهای بزرگ جهان مانند نایک، استارباکس، مرسدس و شیسیدو رویکرد وفاداری خود را به سمت حفظ نسل جوان (که تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالی برای پیوستن به برنامه‌های وفاداری نسبت به نسل قبل کمتر است) تغییر داده‌اند.

این برندها به این واقعیت پی برده‌اند که نسل بعدی مصرف‌کنندگان از برندهای بزرگی که با آنها در تعامل هستند، چیزهای بیشتری انتظار دارند. آنها می‌خواهند قطعه‌ای را داشته باشند که به آشپزی کمک کند و در آشپزخانه پاداش دریافت کنند.

به همین دلیل، برنامه‌های وفاداری Web3 و پاداش‌های توکن‌شده (معروف به NFT) که برندها را به مشتریان متصل می‌کنند، به عنوان روشی ترجیحی برای برندها که علاقمند به استفاده از فناوری Web3 هستند، و به‌عنوان روشی نوین برای رشد و حفظ مشتریان خود، پیشرفت کرده‌اند.

خواندن بین خطوط وفاداری

برنامه‌های وفاداری در واقع در مورد وفاداری هستند، اما به طور کلی می‌توان گفت که این برنامه‌ها برای برندها فرصتی است تا از مشتریان خود استفاده کنند و درآمد بیشتری را از آن‌ها به دست آورند. برنامه‌های وفاداری بر اساس جمع‌آوری و تحلیل داده‌های شخصی و رفتاری مشتریان کار می‌کنند و با استفاده از این اطلاعات، برندها تلاش می‌کنند تا مشتریان را به خریدهای بیشتر و مکرر ترغیب کنند.

استفاده از داده‌ها در برنامه‌های وفاداری استراتژیک است و برندها برای جمع‌آوری و مالکیت داده‌های مشتریان خود هزینه‌های قابل توجهی را متقبل می‌شوند. با این حال، استراتژی استفاده از پلتفرم‌های Big Tech به جای مالکیت کامل داده‌ها ممکن است خطرناک و ناکارآمد باشد. روش‌های قدیمی برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، مانند استفاده از کوکی‌ها، تدریجاً در حال از بین رفتن است و برندها باید راه‌حل‌های جدیدی برای استفاده از داده‌ها پیدا کنند. این وضعیت باعث شده که برندها در جستجوی راه‌حل‌های جدیدی برای استفاده از داده‌ها و حفظ وفاداری مشتریان خود باشند.

Web3 برای نجات

همانطور که مایکل لیتمن، از آژانس بازاریابی دیجیتال همیشه پیشرو Media Monks، یک بار گفت: “NFTها کوکی های جدید هستند.”

به نظر می‌رسد که کیف‌پول‌های وب ۳ با اتصال دارایی‌های وفاداری به برند به صورت توکن شده و اجازه نگهداری آنها توسط مالکان، نقش کلیدی ایفا می‌کنند. با این حال، کیف‌پول‌های سنتی و فناوری پیچیده داخل آنها (مانند عبارات اولیه، کلیدهای خصوصی و غیره) ممکن است برای ورود کاربران جدید ضمناً مضر باشند. یک روند جدید در “کیف‌پول‌های نامرئی” از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند و در عین حال بسیاری از فناوری‌های پیچیده را به طور کامل در پس‌زمینه انتزاعی می‌کند.

NFTهای استاتیک معمولی در کاربردشان معمولاً بسیار محدود هستند – آنچه می‌بینید، اغلب همان چیزی است که دریافت می‌کنید. با این حال، NFTهای پویا از اسکریپت (و قرارداد هوشمند) استفاده می‌کنند تا دارایی‌های در حال تکاملی را ارائه دهند که می‌توانند از طریق اقدامات مختلف مصرف کننده، امتیازهای پاداش و سایر موارد تغییر کنند.

فرض کنید یک کارت وفاداری هواپیمایی داشته باشید که بر اساس میزان سفر یا مکان شما تغییر کند، مانند نقشه زندگی و تنفس از مقاصد مورد علاقه شما. این سطح از شخصی‌سازی کاملاً جدید است.

استفاده از انحصار کمک زیادی به حفظ مشتریان می‌کند، به ویژه زمانی که آنها احساس می‌کنند واقعاً پاداش را به دست آورده‌اند. توکن‌گیتینگ به برندها امکان می‌دهد که به افراد اجازه دسترسی انحصاری به محیط‌های خاصی مانند یک رویداد، یک کانال اجتماعی یا یک فروش محصول را بر اساس اینکه آیا دارای یک توکن خاص هستند یا خیر، بدهند.

آینده داده های تبلیغاتی توکنیزه می شود

در آینده، برندها با استفاده از وفاداری مبتنی بر وب ۳ قصد دارند رویکرد CRM و CDP خود را تقویت کنند. آنها قصد دارند زیرساخت وب ۳ پویا و جریان‌های داده‌ای را با هم ادغام کنند. این ادغام امکان جمع‌آوری، اتصال و مالکیت داده‌های مصرف‌کننده را با روشی جدید و مطمئن در آینده فراهم می‌کند. این بدان معناست که آینده تبلیغات را هدایت خواهد کرد.

در این آینده توکن‌شده، برندها عضویت در وب ۳ را اجرا می‌کنند و از پاداش‌های توکن‌سازی‌شده و برنامه‌های وفاداری درون زنجیره‌ای استفاده می‌کنند تا مشتریان را برای ایجاد کیف‌پول، دریافت توکن‌ها و مشارکت در راه‌های جدید ترغیب کنند.

با این حال، این آخرین بازی نیست که برنامه‌های وفاداری را تعریف یا قدرت می‌دهد. همانند پتانسیل وب ۳ برای ایجاد اختلال در صنایع متعددی که با مصرف کنندگان روبرو هستند، آینده امکان تغییر فضای بسیاری را فراهم می‌کند و آنچه که هستند را بازسازی می‌کند تا آنچه که می‌توانند دوباره تصور کنند.

NFTها کوکی‌های جدید هستند که می‌توانید آن‌ها را بگیرید.

متیو، یک استراتژیست برند و سازنده محصولات Web3 است. او یکی از بنیانگذاران و مدیران اجرایی شرکت Mojito است، اولین شرکتی که از سروتونین جدا شده است. Mojito یک پلتفرم Web3 برای تجارت NFT است و بازار اختصاصی NFT Sotheby’s را تقویت می‌کند. متیو در حال حاضر به عنوان مدیر عامل در این شرکت خدمت می‌کند. قبل از ورود به Mojito، متیو استارت‌آپ بلاکچینی به نام سیویل را برای روزنامه‌نگاری تأسیس کرد. این استارت‌آپ بلاکچینی توسط ConsenSys، یکی از شرکت‌های برجسته در اکوسیستم بلاکچین اتریوم، خریداری شد. قبل از ورود به دنیای فناوری غیرمتمرکز، متیو به عنوان رهبر در Nine Lines، یک آژانس بازاریابی برجسته فعالیت می‌کرد. در این آژانس، او بیش از ۶ سال با بیش از ۴۰ استارتاپ مصرف‌کننده همکاری کرد و دوره بازاریابی دیجیتال را برای مشتریان خود ارائه می‌کرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.