فایل کوین چیست؟

فایل کوین چیست؟

یک بلاک‌چین با هدف ایجاد فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز همتا به همتا (P2P) است. فایل کوین این فرصت را برای کاربران ایجاد کرده تا بتوانند برای ذخیره‌سازی داده‌های خود فضایی را اجاره کنند که هم قابل اعتماد و هم شفاف است. این پلتفرم با ترکیب اصول مالی

غیرمتمرکز، تبادل اطلاعات را به کمک الگوریتم‌های ریاضی توسعه می‌دهد. فایل کوین یک فضای ذخیره‌سازی ابری مثل Google Drive یا Dropbox است اما دو تفاوت اصلی با بقیه پلتفرم های ذخیره سازی اطلاعات دارد:

فایل کوین غیرمتمرکز است و به هر کسی اجازه دسترسی و استفاده از شبکه را می دهد. کاربران این شبکه برای ذخیره فایل‌های خود در این پلتفرم هزینه ‌پرداخت می‌کنند و در ازای ذخیره سازی داده‌های دیگران پاداش می‌گیرند. فعالیت فایل کوین این پلتفرم منبع باز با هدف اصلی ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌های مبتنی بر بلاک‌چین ایجاد شده است. فایل کوین توسط Protocol Labs توسعه یافت و در سیستم InterPlanetary File ساخته شد که به کاربران در سراسر جهان کمک می‌کند تا فضای بلااستفاده را در هارد دیسک آزاد کرده و اجاره کنند. از آنجایی که کل اکوسیستم این شبکه با پروتکل غیرمتمرکز کار می‌کند، پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات در این سیستم با سرعت بالایی انجام می‌شود. هر نهادی که مایل به اشتراک‌گذاری بخشی از هارد دیسک با سایر کاربران است، می‌تواند از فایل کوین استفاده کند.

بلاک‌چین فایل کوین با الگوریتم اثبات فضا (PoST) کار می‌کند. با این روش به کاربران اطلاع می‌دهد که فایل‌هایشان توسط ماینرها در شبکه ذخیره شده است. فایل کوین از طریق این الگوریتم عملکرد، امنیت و پارامترهای مقیاس‌پذیری خود را که برای ادامه عملیات مورد نیاز است، تضمین می‌کند. در الگوریتم PoST باید کاربران شبکه آزموده شوند. برای این کار، هر گره شبکه باید منابعی را تخصیص دهد. هرچه یک گره بتواند منابع بیشتری را به اشتراک بگذارد، مشارکت آن در شبکه بیشتر خواهد بود.

ایده ذخیره‌سازی امن و بدون واسطه فایل‌ها موجب شده تا ارزش ارز رمزنگاری شده فایل کوین طی سال‌های گذشته تاکنون افزایش چشم‌گیری را تجربه کند. این عملکرد توجه سرمایه‌گذاران سراسر جهان را به خود جلب کرد. از نظر فعالان حوزه ارز دیجیتال این پروژه احتمالاً پیچیده‌ترین چیزی است که توسط صنعت بلاک چین تاکنون به بازار عرضه شده است. اما فایل کوین چیست؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که تصمیم دارید روی این ارز سرمایه گذاری کنید، حتماً در ادامه مقاله همراه ما بمانید. ما در این مقاله، به آشنایی کامل با این ارز دیجیتال خواهیم پرداخت. فراموش نکنید که تنها در صورت داشتن شناخت جامع و همه جانبه از یک ارز دیجیتال می‌توانید از خرید و فروش آن کسب سود کنید.

تاریخچه فایل کوین

خوان بنت (Juan Benet) دانشمند و متخصص علوم رایانه، در بنیاد پروتکل لبز – Protocol Labs در سال ۲۰۱۴ پروژه فایل کوین را آغاز کرد. اما این ارز مانند سایر ارزهای دیجیتال با شروعی پر سر و صدا همراه نبود. به مدت سه سال، این پروژه در سکوت و به دور از هرگونه هیاهو به کار خود ادامه داد. تا اینکه در سال ۲۰۱۷ به صورت عرضه اولیه سکه (ICO) معرفی شد. اگرچه در ابتدا قرار بود، این پروژه در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شود، اما به دلیل وجود آمدن مشکلاتی، عرضه ارز دیجیتال فایل کوین به عقب افتاد. البته در نهایت و پس از سه سال، در اکتبر ۲۰۲۰، Filecoin با نام اختصاری FIL در صرافی‌های ارز دیجیتال لیست شد.

عرضه اولین توکن‌های فایل کوین (FIL)

عرضه اولیه این رمز ارز به مدت یک ماه ادامه طول کشید و چیزی که جالب توجه بود این بود که سرمایه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار جذب شد و در آن زمان یک رکورد به شمار می‌رفت. ICO تنها برای سرمایه‌گذاران معتبر همان‌طور که طبق مقررات ایالات متحده تعریف شده بود در دسترس بود. در عمل، این موضوع بدان معنا است که شرکت‌کنندگان ICO افرادی با درآمد بیش از ۲۰۰ هزار دلار یا شبکه‌هایی به ارزش بیش از یک میلیون دلار بودند. هرچند که فایل کوین تلاش کرد تا به واسطه ICO تطابق خود را با قوانین و استانداردهای موجود نشان دهد، اما بسیاری از اعضای جامعه با تصمیم مبنی بر حذف خرده سرمایه‌گذاران، کمی ناامید شدند. سرمایه‌گذاران می‌توانستند انتخاب کنند که توکن‌های خود را برای دوره‌های زمانی مختلف سرمایه گذاری کنند تا از تخفیف خرید اولیه برخوردار شوند.

دلایل نیاز به ذخیره سازی غیرمتمرکز

ایده‌های مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد پروژه‌های مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است. اما بنا به دلایلی استفاده از فناوری بلاکچین برای محاسبات ابری و ذخیره سازی داده‌ها آنچنان که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است. یکی از دلایل احتمالی این است که، بحث ذخیره اطلاعات خسته کننده به نظر می‌رسد. متاسفانه پروژه‌هایی وجود دارند که در مقایسه با طرح‌های کاربردی مانند Filecoin مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند. با این حال ذخیره‌سازی غیرمتمرکز در مقایسه با روش‌های انجام این فرآیند به شکل متمرکز، مزایا متعددی دارد. دو دلیل مهم که نیاز به ذخیره سازی غیرمتمرکز را ضرورت می‌بخشد عبارت است از:

1- آسیب‌پذیر بودن پلتفرم‌های ذخیره سازی متمرکز راه حل‌های ذخیره سازی متمرکز مانند Dropbox و Google در برابر حملات آسیب پذیر هستند. اگر یک هکر بتواند از محیط امنیتی یکی از این شبکه‌های متمرکز عبور کند، می‌‌تواند به تمام داده‌های ذخیره شده در آنجا دسترسی داشته باشد. بسیاری از این داده‌ها مانند جزئیات مالی، رمزهای عبور و سایر داده‌های شخصی می‌توانند ماهیت حساس و خصوصی داشته باشند. از آنجایی که سرقت این داده‌ها می‌تواند خطرناک باشد و عواقب جبران ناپذیری با خود به همراه داشته باشد، حفاظت از آن‌ها به بهترین شکل ممکن ضروری است. اما بلاکچین این پروژه یک پروژه بلندپروازانه است که قصد دارد با ذخیره اطلاعات به صورت نامحدود و غیرمتمرکز انقلابی در جهان داده‌ها ایجاد کند. به دلیل ساختار و امکانات ویژه‌ای که بلاکچین فایل کوین در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که آینده‌ای روشن در انتظار این پروژه است.

2- هزینه‌‌های بالای ذخیره‌سازی ماینرهای ذخیره‌سازی رایانه‌هایی قدرتمند هستند که متعهد می‌شوند از مجموعه‌ای از داده‌ها در طول زمانی معین به بهترین شکل نگهداری کنند؛ به این ترتیب هر کسی که می‌خواهد پرونده‌ها و داده‌های خود را ذخیره کند یا از ذخیره کردن پرونده‌های دیگران کسب درآمد کند، می‌تواند به شبکه بپیوندد. مشتری‌ها برای اینکه بتوانند فایل‌های خود را در ماینرهای فایل کوین ذخیره‌سازی کنند، باید هزینه بپردازند. نکته این است که Filecoin (برخلاف ای‌سیک‌های بیت کوین) از سخت‌افزارهای تخصصی و گران‌قیمت استفاده نمی‌کند. به این ترتیب، حتی افرادی که قصد چندان جدی برای مشارکت در شبکه ندارند، می‌توانند با صرف هزینه‌ای اندک در فرایند استخراج سهیم شوند.

ذخیره سازی غیرمتمرکز در فایل کوین یکی از ویژگی‌های مهم این ارز که از بسیار قابل توجه است ، آدرس‌دهی محتوا یعنی content addressing است. یکی از معایب سیستم‌های ذخیره سازی متمرکز سنتی این است که سیستم‌ آدرس‌دهی بر اساس مکان است. در Filecoin تمرکز به جای این‌که روی مکان باشد، روی فایل‌ها و محتوا است. این نوع ذخیره‌سازی دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به داده‌ها و اطلاعات را با خود به همراه دارد. در سیستم‌های مبتنی بر آدرس‌دهی محتوا مانند همین پروژه روند ذخیره سازی داده‌ها انعطاف بیشتری دارد؛ به‌علاوه این شبکه‌ نسبت به شبکه‌ متمرکز از امنیت بیشتری نیز برخوردار است.

فایل کوین پس از دریافت اطلاعات آن‌ها را رمزنگاری کرده و به قطعات کوچکتر تقسیم می‌کند. سپس این اطلاعات روی نودهای مختلف ذخیره می‌شود. فقط کاربر دارنده کلید خصوصی می‌تواند قطعات را دوباره جمع کند تا آن‌ها را به صورت کامل مشاهده کند. هرگونه خطا احتمالی در ذخیره‌سازی و جمع‌آوری مجدد قطعات، از طریق افزونگی ذخیره‌سازی در گره‌ها مدیریت می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.