اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد

اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد

اندیکاتور مکدی (MACD) یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است و اکثر تحلیلگران از این اندیکاتور بسیار استفاده می‌کنند. بنابراین برای یک تکنیکالیست (تحلیلگر حوزه تکنیکال) بسیار ضروری است

که این اندیکاتور را بشناسد و بتواند از آن در تحلیل‌های خود استفاده کند.اندیکاتورمکدی MACD مختصر شده عبارت Moving Average Convergence Divergence است. این عبارت به معنی همگرایی (Convergence) و واگرایی (Divergence) میانگین متحرک است و از نام آن پیداست که میانگین متحرک نقش اصلی را در ساختار این اندیکاتور ایفا می‌کند. این اندیکاتور ابداع آقای جرالد بی اپل است که در سال 1970 آن را معرفی کرد و پس از آن افراد دیگری آن را کاملتر کردند.

این اندیکاتور با استفاده از ۳ میانگین متحرک به شما کمک می‌کند تا قدرت، جهت و شتاب یک روند صعودی یا نزولی را تشخیص دهید. این ۳ میانگین متحرک عبارتند از: میانگین متحرک ۹ روزه، میانگین متحرک ۱۲ روزه و میانگین متحرک ۲۶ روزه. این اندیکاتور از خانواده اسیلاتورها است و به کمک آن می‌توان سیگنال های مختلفی دریافت کرد.

مفهوم کلی اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟

مقدار مکدی MACD از تفریق میانگین متحرک نمایی (EMA) 26 دوره ای از میانگین متحرک نمایی 12 دوره ای بصورت خطی حاصل می شود. سپس، با رسم یک EMA 9 روزه تحت عنوان خط سیگنال در بالای خط مکدی، بعنوان محرک سیگنال های خرید و فروش کاربرد دارد. با بالا رفتن مکدی (MACD) نسبت به خط سیگنال، معامله گر بازار بورس قادر به خرید از بازار بورس است. با پایین تر رفتن مکدی از خط سیگنال، سهام را به فروش می رساند.

روش های تحلیل زیادی برای این اندیکاتور وجود دارد. معروف ترین این روش ها عبارتند از:

  • روش های متقاطع
  • روش واگرایی
  • روش اوج/ فرود مکرر

انواع اندیکاتور MACD

در تحلیل تکنیکال از دو نوع مکدی (MACD) استفاده می شود که مکدی قدیم( هیستوگرام) و مکدی جدید که از لحاظ ظاهری با هم مقداری تفاوت دارند . در تصاویر زیر هر دو مدل این اندیکاتور را آورده ایم. شکل اول مکدی هیستوگرام می باشد و شکل دوم مکدی جدید که قله و دره های آن به صورت کوه درآمده است. هیستوگرام مکدی MACD در مک دی قدیم تفاوت بین خط سیگنال و خط مک دی است ، به همین خاطر هر زمان که این دو به هم رسیده اند هیستوگرام نیز صفر شده است. در مکدی (MACD) جدید خط سیگنال تبدیل به همان هسیتوگرام و یا نمودار میله ای شده است.

اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟

اندیکاتور مکدی MACD مختصر شده عبارت Moving Average Convergence Divergence است. این عبارت به معنی همگرایی (Convergence) و واگرایی (Divergence) میانگین متحرک است و از نام آن پیداست که میانگین متحرک نقش اصلی را در ساختار این اندیکاتور ایفا می‌کند. این اندیکاتور ابداع آقای جرالد بی اپل است که در سال 1970 آن را معرفی کرد و پس از آن افراد دیگری آن را کاملتر کردند.

این اندیکاتور با استفاده از ۳ میانگین متحرک به شما کمک می‌کند تا قدرت، جهت و شتاب یک روند صعودی یا نزولی را تشخیص دهید. این ۳ میانگین متحرک عبارتند از: میانگین متحرک ۹ روزه، میانگین متحرک ۱۲ روزه و میانگین متحرک ۲۶ روزه. این اندیکاتور از خانواده اسیلاتورها است و به کمک آن می‌توان سیگنال های مختلفی دریافت کرد.

ااجزای تشکیل دهنده مکدی (MACD)

همانطور که گفته شد اساس و بنیان اندیکاتور MACD بر پایه میانگین متحرک بنا شده است. این اندیکاتور شامل دو خط با میانگین متحرک‌های کوتاه مدت‌تر و یک نمودار هیستوگرام است. خطوط با نام‌های «خط مکدی» و «خط سیگنال» شناخته می‌شوند و در محاسبات مکدی به قیمت‌های روزهای آخر معاملاتی وزن بیشتری داده است. نمودار هیستوگرام نیز که در قالب خطوط عمودی است از اختلاف خط مکدی و خط سیگنال است.

  • خط مکدی (MACD)

هسته اصلی اندیکاتورمکدی MACD است که از تفاوت بین میانگین متحرک نمایی دوره‌های 12 و 26 روزه بدست می‌آید. این خط تغییرات روند و قدرت آن را نشان می‌دهد و اگر در تنظیمات نمودار مکدی تغییری ایجاد نکرده باشید به رنگ آبی است. همانطور که گفته شد فرمول این خط بسیار ساده است.

  • خط سیگنال

خط سیگنال میانگین متحرک 9 روز معاملاتی گذشته است. لازم به ذکر است در انتخاب قیمت محاسبه شده برای میانگین متحرک از قیمت پایانی، آخرین قیمت یا هر کدام از قیمت‌های نماد استفاده کنید اما به صورت پیش فرض آخرین قیمت (close prie) برای محاسبه استفاده می‌شود. خط سیگنال در نمودار اندیکاتور مکدی به صورت پیش فرض به رنگ قرمز نشان داده می‌شود و حرکت آن بسیار کندتر از خط مکدی است.

  • هیستوگرام مکدی (MACD)

نمودار هیستوگرام که بعدها به این اندیکاتور اضافه شد از اختلاف خط مکدی (MACD) و خط سیگنال ناشی می‌شود و این تفاوت در مقادیر را به خوبی نشان می‌دهد. هیستوگرام نمودار میله ای است و یک خط صفر دارد. هنگامیکه خط مکدی (MACD) و خط سیگنال با یکدیگر فاصله دارند نمودار میله‌ای بلندتر است و هرچه این اختلاف کمتر شود و یکدیگر را قطع کنند در نهایت نمودار هیستوگرام نیز کوچکتر می‌شود تا به سمت صفر میل کند.

اندیکاتور مکدی MACD چگونه کار می‌کند؟

EMA کوتاه‌تر، به طور مکرر در حال همگرایی رو به جلو است ولی از EMA بلند‌تر دور می‌شود و نسبت به آن واگرایی دارد. این حالت سبب می‌شود که مکدی MACD حول نقطه صفر نوسان کند. نمودار مکدی در تصویر زیر نشان داده شده است. EMA، نوعی میانگین متحرک است که وزن و اهمیت بیشتری روی آخرین نقاط داده قرار می‌دهد. میانگین متحرک نمایی وزن‌دار, نوعی دیگر از آن است که واکنش بیشتری به تغییرات قیمت بورس نشان می‌دهد. اما نوع ساده آن (SMA)، وزن یکسانی برای تمام مشاهدات یک دوره اعمال می‌کند.

اندیکاتور مکدی (MACD) و سیگنال گاوی و خرسی

  • درصورت قرارگیری مکدی MACD بالاتر از صفر، شاهد سیگنال گاوی هستیم و با قرارگیری آن پایین تر از صفر، شاهد سیگنال خرسی هستیم.
  • درصورت حرکت مکدی از صفر به سمت بالا، شاهد سیگنال گاوی هستیم. اگر از بالا به سمت صفر حرکت کند، سیگنال خرسی قابل مشاهده است.
  • درصورت قطع شدن خط سیگنال از پایین توسط خط مکدی و بالا رفتن این خط، شاخص گاوی درنظر گرفته می شود. هرچه این سیگنال قوی تر باشد، از خط صفر پایین تر است.
  • درصورت قطع شدن خط سیگنال از بالا توسط خط مکدی (MACD) و پایین رفتن این خط، شاخص خرسی درنظر گرفته می شود. هرچه این سیگنال قوی تر باشد، از خط صفر بالاتر است.

مکدی (MACD) درمقابل اندیکاتور RSI

نشانه های خرید و فروش بیشاز حددر قیمت های اخیر بازار بورس توسط RSI سیگنال می شود. به عبارتی، نوسان گیری در بورس توسط سود و زیان های قیمت متوسط اندازه گیری می شود. این نوسان گیری معمولا در یک دوره 14 روزه اندازه گیری شده و دارای عدد متغیر بین 0 تا 100 است.

ارتباطات بین دو EMA توسط مکدی MACD اندازه گیری می شود. محاسبه ی تغییر قیمت باتوجه به افت و خیزهای اخیر بورس توسط RSI انجام می شود. این دو باهم بکار می روند و به کامل تر شدن تحلیل تکنیکال در بازار بورس کمک می کنند. هر دوی اینها به اندازه گیری تکانه های بازار کمک می کنند. اما بادرنظر گرفتن فاکتورهای متفاوت، گاهی سیگنال های مخالف هم را نشان می دهند. هرگونه تغییر در روند بازار بورس توسط هر دو اندیکاتور باتوجه به واگرایی نسبت به قیمت پیش بینی می شود.

قاط ضعف اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟

از مهمترین محدودیت ها و نقاط ضعف اندیکاتور مکدی (MACD) می توان موارد زیر را نام برد:

  • اصلی ترین مشکلات واگرایی مکدی این است که سیگنال بازگشتی احتمالی را نمایش می دهد اما بازگشتی رخ نمی دهد. یعنی مثبت کاذب را سبب می شود.
  • قادر نیست تمام بازگشت ها را پیش بینی کند.
  • بازگشت های واقعی قادر به پیش بینی قیمت سهم در بورس نیستند.
  • بازگشت های مثبت کاذب زیادی را می تواند حدس بزند که درنهایی سبب ایجاد مشکل در تحلیل تکنیکال خواهد شد.

در حالتی که قیمت یک طرفه حرکت کند، واگرایی مثبت کاذب رخ می دهد. این مانند زمانی است که یک دامنه یا الگوی مثلثی در یک روند باشد. حرکت مکدی MACD از بالاترین مقادیر قبلی خود به سمت صفر ناشی از حرکت یک طرفه یا آهسته قیمت است. این درحالی است که بازگشت واقعی درکار نیست و وجود ندارد. اندیکاتور(MACD) بعنوان شاخص میانگین متحرک واگرا و یک مومنتوم اسیلاتور محسوب می شود. در درجه اول برای تحلیل تکنیکال روند بازار بورس از آن استفاده می شود. این اندیکاتور گرچه یک اسیلاتور محسوب می شود اما به منظور شناسایی بازار خرید و فروش بیش از حد قابل استفاده نیست. دو خط متقاطع بر روی نموداردیده می شود که بدون محدودیت درحال نوسان هستند. این دو خط متقاطع سبب ایجاد سیگنال های مشابه دو سیستم میانگین متحرک می شوند. با ترکیب این دو خط با شاخص RSI می توان بازده بیشتری را در تحلیل تکنیکال بورس شاهد بود. امیدواریم بتوانید با استفاده از اندیکاتور مکدی (MACD) تجربیات مفید و سازنده ای بدست آورید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.