معاملات پرایس اکشن (Price action trading)

 معاملات پرایس اکشن (Price action trading)

پرایس اکشن (Price Action) در بازراهای مالی مجموعه ای از الگوهای مهم می باشد که در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه این الگوهای قیمتی از قدرت زیادی برخوردار می باشند.

با درصد بسیار بالایی می توان به این الگوها اعتماد کرد و هر معامله گر بر اساس آن می تواند استراتژی های شخصی مخصوص به خود را تهیه کند.معاملات پرایس اکشن (Price Action) روشی از معاملات روزانه است، که در آن معامله‌گران در مورد معاملات بر اساس حرکات قیمت تصمیم می‌گیرند و نه بر اساس نتایج بدست آمده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال. تریدرهای پرایس اکشن عقیده دارند تنها با استفاده از حرکات قیمت است که می‌توانند معامله‌ای دقیق و سودمند داشته باشند. اگر قیمت ارز یا دارایی شروع به صعود کند، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در حال خرید هستند. در واقع معامله‌گران پرایس اکشن روند قیمت را بر اساس میزان هجوم خرید ارزیابی می‌کنند. سرمایه‌گذار در جایگاهی که قرار دارد نگران بازده سرمایه‌گذاری خویش در بلند مدت است و معامله‌گر پرایس اکشن نگران قیمت دارایی در زمان معامله است و این تفاوت عمده میان تریدر پرایس اکشن (Price Action) با سرمایه‌گذار است.

از آنجایی که معاملات پرایس اکشن رویکردی قدرتمند برای پیش‌بینی قیمت محسوب می‌شود، توسط بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع پرایس اکشن را در هر نوع بازار مالی مانند فارکس، بازار ارز دیجیتال و غیره می‌توان به کار برد. معمولاً سوئینگ تریدرها و تریدرهای روزانه از پرایس اکشن زیاد استفاده می‌کنند.

اهمیت پرایس اکشن (Price Action) در ترید

یک تریدر برای ورود به بازار نیازی ندارد که نمودار قیمت خود را با هزاران اندیکاتور تکنیکال، مانند اوسیلاتورها، فیبوناچی، میانگین متحرک، نقاط پیوت و غیره پر کند. این چنین تحلیلی که خروجی این اندیکاتورها باشد هیچ لطفی به تریدر نمی‌کند و حتی آسیب هم می‌زند. پرایس اکشن (Price Action) بر اساس عملکرد قیمت، به شما امکان می‌دهد تا در زمان واقعی و هماهنگ با حرکت بازار معامله کنید. وقتی روند کندل‌ها را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهید، متوجه می‌شوید چه اتفاقی دارد در بازار رخ می‌دهد. پرایس اکشن را می‌توان با استفاده از نمودارهای کندل استیک مشاهده و تفسیر کرد.

ابزارهای مورد استفاده تریدر برای معامله پرایس اکشن (Price Action)

ابزارهایی که معامله‌گران پرایس اکشن ترجیح می‌دهند عبارتند از: کندل استیک، نقاط شکست، حمایت و مقاومت و خط روند. معامله‌گران از این ابزارها در جهت تسهیل فرآیند پیش‌بینی قیمت دارایی استفاده می‌کنند.

  • شکست

زمانی که روند قیمت یک دارایی تغییر می‌کند، تریدرها به طور ضمنی این پیام را دریافت می‌کنند که روند قبلی در حال شکسته شدن است. این تغییر در روند به تریدرها هشدار می‌دهد که احتمالاً روند قبلی قیمت پایان یافته است و حرکت صعودی یا نزولی بعدی آغاز شده است.

شکست روند را می‌توان از الگوهای مختلف، از جمله رنج، مثلث‌، سر و شانه‌ و الگوهای پرچم تشخیص داد. در صورتی طبق داده‌ها شکست روند رخ داد اما قیمت در همان جهت قبلی ادامه پیدا کرد، در آن صورت روند دچار شکست کاذب شده است و به جهت قبلی ادامه می‌دهد.

  • کندل استیک

کندل‌ها نمایش‌های گرافیکی روی نمودار هستند که روند قیمت، نقاطی که در آن قیمت باز یا بسته می‌شود و سقف و کف یک دارایی را نشان می‌دهند. تریدرها از کندل‌ها در استراتژی‌های مختلف استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، هنگام استفاده از نمودارهای کندل استیک، برخی از معامله‌گران از استراتژی روند انگالفینگ استفاده می‌کنند.

  • روند

زمانی‌که یک دارایی در طول یک بازه زمانی مثلاً یک روز معامله شود، با توجه به حجم خرید و یا فروش قیمت آن دستخوش نوسان و تغییر قیمت می‌گردد. معامله‌گران به این نوسانات به عنوان روندهای “صعودی”، که در آن قیمت در حال افزایش است، یا به عنوان روندهای “نزولی”، که در آن قیمت در حال کاهش است، یاد می‌کنند.

  • حمایت و مقاومت

تریدر از سطوح حمایت و مقاومت قیمت برای تشخیص فرصت‌های خوب معاملاتی بهره می‌گیرد. مناطق حمایت و مقاومت در جایی رخ می‌دهند که قیمت از آن نقطه روندش را تغییر داده و معکوس شده است. به دلیل امکان تکرار این سطوح در آینده، این نقاط به عنوان حمایت و مقاومت شناخته می‌شوند و یکی از تکنیک‌های معامله در پرایس اکشن محسوب می‌گردند.

پرایس اکشن (Price Action) به چه معناست و از کجا می‌آید؟

قبل از هرچیز خوب است بدانید عبارت «پرایس اکشن» در لغت فارسی به معنای «رفتار قیمت» است. جان مورفی، پدر علم تحلیل تکنیکال نوین، در کتاب خود به نام تحلیل تکنیکال بازارهای مالی به این شکل توضیح می‌دهد: «تحلیل تکنیکال مطالعه رفتار بازار (Market Action) با استفاده از نمودارها برای پیش‌بینی روندهای آینده قیمت است.»

عبارت Market Action شامل سه منبع اصلی اطلاعات برای تحلیل‌گر تکنیکال است که این سه منبع شامل اینها هستند:

  • قیمت
  • حجم معاملات
  • زمان

یک مورد دیگر هم به موارد بالا اضافه می‌شود و آن سود تحقق نیافته در بازارهای آتی است. عبارت رفتار قیمت (Price Action) که به طور معمول استفاده می‌شود، اشاره مستقیم به استفاده از تنها یکی از این منابع اطلاعاتی، یعنی قیمت، دارد. ولی توجه کنید که اگرچه این تفاوت مطرح شد، به طور معمول عبارات Price Action و Market Action در مباحث مرتبط با تحلیل تکنیکال به جای هم استفاده می‌شوند و هم‌معنی به حساب می‌آیند.”

Investopedia درباره پرایس اکشن چه می‌گوید؟

وب سایت مرجع Investopedia در ارتباط با این سبک تحلیلی توضیح می‌دهد که پرایس اکشن حرکت قیمت یک دارایی است که برحسب زمان با توجه به عرضه و تقاضا رسم شده است. پرایس اکشن پایه همه تحلیل‌های تکنیکال از سهام بورس، کالا‌های باارزش یا سایر دارایی‌های دارای نمودار را تشکیل می‌دهد. Investopedia در واقع پرایس‌ اکشن را، خود نمودار تغییرات قیمت دارایی می‌داند.

خیلی از معامله‌گران کوتاه‌مدت برای تصمیم‌های معاملاتی خود تنها به پرایس اکشن و الگوها و روندهای تشکیل‌شده در آن اتکا می‌کنند. با این تعریف از پرایس اکشن (Price Action)، تحلیل تکنیکال را می‌توانیم به عنوان یک روش مشتقه از پرایس اکشن درنظر بگیریم. چرا که در این روش اطلاعات قیمتی گذشته برای محاسبات تصمیمات معاملاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استراتژی‌های مورد استفاده در پرایس اکشن (Price Action)

استراتژی‌های معاملاتی زیادی برای پرایس اکشن وجود دارد که می‌توان با توجه به شرایط و سهولت کاربری از بین آن‌ها انتخاب کرد. تعدادی از مشهورترین این استراتژی‌ها عبارتند از:

  • استراتژی الگوی ادامه‌دهنده Continuing

الگوی ادامه‌دهنده، در پرایس اکشن، الگویی است که می‌گوید روند فعلی ادامه می‌یابد. برخلاف الگوهای معکوس، در الگوهای ادامه‌دهنده، وقفه‌ای کوتاه در میانه یک روند رخ می‌دهد.

  • انواع الگوهای ادامه‌دهنده

الگوهای ادامه دهنده که ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف شناسایی شوند به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • مستطیل

الگوی ادامه‌دهنده مستطیل رایج‌ترین الگوی ادامه‌دهنده است و زمانی شناسایی می‌شود که قیمت به‌طور افقی بین سطوح حمایت و مقاومت قرار بگیرد. مستطیل‌ها به عنوان محدوده معاملاتی یا مناطق تثبیت نیز شناخته می‌شوند و می‌توانند صعودی یا نزولی باشند.

  • مثلث

یک الگوی ادامه‌دهنده مثلث به جهتی حرکت می‌کند که هر چه جلو می‌رود، محدوده قیمتی تنگ‌تر و محدودتر می‌شود. سه نوع مثلث عبارتند از:

  • مثلث صعودی (الگوی صعودی)

  • مثلث نزولی (الگوی نزولی)

  • مثلث متقارن (می‌تواند یک الگوی صعودی یا نزولی باشد)

  • پرچم

الگوهای پرچم نشان‌دهنده تغییر روند یا شکست پس از یک دوره تثبیت است. این الگوها برای شناسایی احتمال ادامه روند قبلی از نقطه‌ای که قیمت در آن تغییر کرده است، استفاده می‌شود. اگر روند از سر گرفته شود، افزایش قیمت می‌تواند صعودی یا نزولی شود.

  • پرچم سه گوش

الگوی پرچم سه گوش الگویی ادامه‌دهنده است، که ذاتاً در میانه روند شکل می‌گیرد. الگوی پرچم سه گوش زمانی رخ می‌دهد که یک جهش قابل توجهی در قیمت وجود داشته باشد، که آن جهش به عنوان میله پرچم شناخته می‌شود. در ادامه این جهش، دو خط همسو که یک مثلث متقارن را ایجاد می‌کنند، به عنوان حمایت و مقاومت قرار دارند.

  • استراتژی الگوی معکوس یا Reversal

یکی از بهترین الگوهای پرایس اکشن (Price Action)، الگوی معکوس است. سیگنال‌های متعددی در پرایس اکشن (Price Action) وجود دارند، که به تریدر هشدار تغییر جهت قیمت را می‌دهند و از این سیگنال‌ها به عنوان الگوی معکوس یاد می‌شود. استراتژی‌ معکوس پرایس اکشن (Price Action) اغلب نقاط ورود دقیقی را در انواع بازار ارائه می‌دهد، این در حالی است که بسیاری از معامله‌گران اشتباهاً تصور می‌کنند «سیگنال معکوس» فقط خلاف روند است. این الگو معمولاً ریسک به ریوارد خوبی ارائه می‌دهد.

  • استراتژی الگوی رنکو Renko

نمودار رنکو نموداری است که ژاپنی‌ها آن را ساخته و توسعه داده اند. رنکو به جای دو عامل قیمت و بازه‌های زمانی استاندارد تنها حرکت قیمت را به کار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که نام رنکو از کلمه ژاپنی آجر، “renga” گرفته شده است، زیرا نمودار آن شبیه به یک سری آجر است. یک آجر جدید زمانی ایجاد می‌شود که قیمت حرکت کند و به میزانی تغییر کند. در این صورت هر بلوک در یک زاویه 45 درجه (بالا یا پایین) نسبت به آجر قبلی قرار می‌گیرد. آجر بالا معمولاً سفید یا سبز رنگ است، در حالی که آجر پایین معمولاً به رنگ سیاه یا قرمز است.

  • استراتژی الگوی سوئینگ تریدینگ Swing trading

معاملات نوسانی روشی است که تریدر با استفاده از آن محتمل‌ترین حرکت قیمت را شناسایی می‌کند و سپس از این حرکت برای کسب سود بهره برداری می‌نماید. بسیاری از افراد این گونه تصور می‌کنند که سوئینگ تریدینگ تنها برای چند ساعت تا یک روز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در صورتی که معامله‌ای سودآور باشد پوزیشن تریدر می‌تواند تا روزها باقی بماند. در سوئینگ تریدینگ یا همان معاملات نوسانی، نوعی تحلیل تکنیکال است که در آن تریدر حرکات قبلی قیمت و احتمال تمایل آن به تکرار را در نظر می‌گیرد. این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌های معاملاتی است.

  • استراتژی الگوی اسکالپینگ Scalping

اسکالپینگ شیوه‌ای از معاملات کوتاه‌مدت پرایس اکشن (Price Action) است، که در آن تریدر از کوچکترین تغییرات و حرکات قیمت سود کسب می‌کند.معاملات در اسکالپینگ ممکن است بین چند ثانیه تا یک ساعت طول بکشد. بدین ترتیب تریدری که اسکالپ می‌کند ممکن است تنها در یک بازه زمانی یک روزه، بیش از صد معامله را انجام دهد.

مزایای پرایس اکشن (Price Action)

وجود شباهت‌های بسیار زیاد در سبک‌های پرایس اکشن (Price Action) با تحلیل تکنیکال و هتریک بازارهای مالی باعث شده که بسیاری از مزایای موجود در تحلیل تکنیکال برای پرایس اکشن نیز در نظر گرفته شود. این مزایا عبارتند از:

  • عدم نیاز به تحلیل و بررسی اطلاعات اضافه و پیچیده نظیر ترازنامه مالی شرکت‌ها مانند چیزی که در تحلیل بنیادی یا فاندامنتال نیاز است.
  • کاربرد این روش در همه بازارهای مالی که دارای نمودار قیمت باشد. این بازارها شامل بازار بورس، بازار ارز دیجیتال، بازار فارکس و … می‌شوند.
  • پاسخ سریع استراتژی معاملاتی: برعکس تحلیل فاندامنتال، چهارچوب معاملات ورود و خروج مشخص برحسب پرایس اکشن از لحظه اول مشاهده می‌شود.
  • همانند تحلیل تکنیکال، پرایس اکشن نیز باور دارد که همه اطلاعات در قیمت لحاظ شده است و به همین دلیل نیازی به بررسی پارامترهای دیگری ندارد.

عبارت رفتار قیمت (Price Action) که به طور معمول استفاده می‌شود، اشاره مستقیم به استفاده از تنها یکی از این منابع اطلاعاتی، یعنی قیمت، دارد. ولی توجه کنید که اگرچه این تفاوت مطرح شد، به طور معمول عبارات Price Action و Market Action در مباحث مرتبط با تحلیل تکنیکال به جای هم استفاده می‌شوند و هم‌معنی به حساب می‌آیند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.