کاربردها و مزایای توکن های ERC20

کاربردها و مزایای توکن های ERC20

با انجام تمامی بخش‌های فوق، یک قرارداد ERC-20 خواهیم داشت که می‌توانیم کل عرضه را بررسی کنیم، موجودی‌ها را ببینیم، وجوه را انتقال دهیم و به دیگر DAppها اجازه دهیم تا توکن‌ها را برای ما مدیریت کنند. بیشترین جذابیت‌های توکن‌های ERC-20،

انعطاف‌پذیری آن‌هاست. قرارداد‌های معین‌ شده محدود نمی‌شوند. بنابراین طرفین از امکانات بیشتری بهره‌مند شده و پارامترهای مشخصی را متناسب با نیاز خود تعیین می‌کنند.

کوین‌های با ارزش ثابت (Stable Coins) استیبل کوین‌ها (Stablecoin) توکن‌هایی با پشتوانه فیات هستند که اغلب از استانداردهای ERC-20 استفاده می‌کنند. تراکنش‌های مربوط به قرارداد BUSD که قبلاً به آن اشاره کردیم، یکی از این موارد است و اکثر استیبل کوین‌ها با این فرمت در دسترس هستند.

برای یک استیبل کوین‌ با پشتوانه فیات، ناشر یا صادرکننده پول، ذخیره یورو، دلار و غیره نگهداری می‌کند. سپس به ازای هر یک واحد از پولی که ذخیره کرده یک توکن ایجاد می‌کند. یعنی اگر 10 هزار دلار در صندوق ذخیره داشته باشد، ناشر پول می‌تواند 10 هزار توکن ایجاد کند که هر کدام با قیمت ۱ دلار قابل بازخرید هستند.

از نظر فنی اجرای این امر در اتریوم بسیار آسان است. یک ناشر پول خیلی راحت یک قرارداد با 10 هزار توکن اجرا می‌کند، سپس آن‌ها را بین کاربران توزیع می‌کند، با این وعده که بعدها می‌توانند در مقابل، به تناسب آن ارز فیات دریافت کنند.

کاربران با توکن‌های خود می‌توانند کارهای مختلفی انجام دهند. می‌توانند کالا یا خدمات خریداری کنند و یا در DAppها از آن استفاده کنند و یا این که می‌توانند بلافاصله از صادرکننده درخواست تعویض توکن‌ها را با پول فیات داشته باشند. در این حالت صادرکننده، توکن‌ها را باطل (غیر قابل استفاده) می‌کند و دقیقاً به همان مقدار ارز فیات از ذخیره خود خارج می‌کند.

همانطور که قبلاً گفته شد، قرارداد حاکم بر این سیستم نسبتا ساده است. با این حال راه‌اندازی یک استیبل کوین‌ به کار زیاد روی عوامل خارجی مثل تدارکات، تطبیق با قوانین و غیره دارد.

قابلیت تعویض و مبادله (fungible) توکن‌های ERC-20 قابل مبادله هستند (هر واحد با واحد دیگر قابل تعویض است). اگر توکن Binance Academy داشته باشید، می‌توانید آن را با شخص دیگری مبادله کنید و آنها از لحاظ عملکرد باز هم با یکدیگر یکسان باشند. مثل پول نقد یا طلا.

قابلیت انعطاف(Flexibility) همانطور که در بخش قبلی بررسی کردیم، توکن‌های ERC-20 قابلیت تنظیم زیادی دارند و می‌توانند متناسب با بسیاری از کاربردهای مختلف انطباق پیدا کند. برای مثال می‌توانند به عنوان ارز درون بازی، برنامه‌های امتیاز وفاداری، حتی به عنوان دارایی دیجیتالی قابل دریافت در ازای نمایش هنرهای زیبا و یا حق مالکیت، استفاده شوند.

محبوبیت(Popular) محبوبیت ERC-20 در صنعت ارزهای دیجیتال دلیل کاملا قانع کننده برای استفاده از آن به عنوان یک طرح اصلی و کلی است. تعداد رو به رشد صرافی‌ها، کیف پول‌ها و قرارداد‌های هوشمندی که از قبل با توکن‌های تازه ایجاد شده سازگار شده بیانگر این امر هستند. علاوه بر این پشتیبانی برای توسعه دهندگان و بستر مستندات آن بسیار فراوان شده است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.