اندیکاتور MACD در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور MACD در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور مکدی MACD یکی از اندیکاتورهای دنبال کننده روند و تکانه حرکت و خلاصه شده عنوان «واگرایی-همگرایی میانگین متحرک» (Moving Average Convergence/Divergence | MACD) است. این اندیکاتور نشان دهنده

رابطه بین دو میانگین متحرک نمایی EMA در نمودار قیمت است. منظور از تکانه حرکت در این تعریف سرعت تغییرات قیمت در نمودار است که نشان‌دهنده میزان تمایل قیمت به حرکت در روند موجود فعلی است.

میانگین متحرک نمایی یا EMA نوعی اندیکاتور پایه است که از میانگین‌گیری قیمت در دوره‌های زمانی مشخص حاصل می‌شود. در اندیکاتور EMA از روش میانگین‌گیری وزن‌دار برای محاسبات استفاده می‌شود و به همین دلیل تاثیر قیمت‌ کندل‌های پایانی بر روی آن‌ها بیشتر است و می‌تواند تغییرات قیمت را به خوبی نمایش دهد.

اندیکاتور مکدی MACD همانند سایر اسیلاتورها حول یک خط پایه نوسان می‌کند. خط پایه در اندیکاتور مکدی MACD خط صفر است اما هیچ سقف و کفی برای آن تعیین نمی‌شود و بر اساس شرایط و قدرت روند بازار این اعداد می‌توانند به صورت منفی یا مثبت افزایش یابند.

مفهوم کلی اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟

مقدار مکدی MACD از تفریق میانگین متحرک نمایی (EMA) 26 دوره ای از میانگین متحرک نمایی 12 دوره ای بصورت خطی حاصل می شود. سپس، با رسم یک EMA 9 روزه تحت عنوان خط سیگنال در بالای خط مکدی، بعنوان محرک سیگنال های خرید و فروش کاربرد دارد. با بالا رفتن مکدی نسبت به خط سیگنال، معامله گر بازار بورس قادر به خرید از بازار بورس است. با پایین تر رفتن مکدی از خط سیگنال، سهام را به فروش می رساند.

روش های تحلیل زیادی برای این اندیکاتور وجود دارد. معروف ترین این روش ها عبارتند از:

روش های متقاطع روش واگرایی روش اوج/ فرود مکرر

اجزای اندیکاتور مکدی MACD

همانطور که از تعریف اندیکاتور مکدی MACD مشخص است این اندیکاتور از میانگین متحرک ایجاد می‌شود. اصلی‌ترین جزء این اندیکاتور با عنوان مکدی MACD لاین شناخته می‌شود که حاصل کسر میانگین متحرک 26 روزه از میانگین متحرک 12 روزه است. بر اساس مقادیر مختلف این دو میانگین متحرک، مقدار مکدی لاین می‌تواند مثبت یا منفی بوده و در بالای خط صفر قرار گیرد. دومین عضو اندیکاتور مک دی با عنوان خط سیگنال معرفی می‌شود. خط سیگنال یک میانگین متحرک نمایی با دوره 9 روزه است که تقاطع آن با مکدی MACD لاین نقاط مناسب برای ورود به معامله را برای کاربران فراهم می‌کند.

در نهایت سومین جز از اجزای اندیکاتور مک دی با نام هیستوگرام شناخته می‌شود که حاصل تفریق مکدی لاین و خط سیگنال است. در صورتی که مکدی لاین بالاتر از خط سیگنال باشد، هیستوگرام مکدی بالای خط صفر ظاهر می‌شود و در صورتی که مکدی لاین پایین‌تر از خط سیگنال باشد، هیستوگرام بالای خط صفر تشکیل می‌شود. هیستوگرام نیز همانند سایر اجزای اندیکاتور MACD در تشخیص نقاط مناسب ورود به ترید و معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرمول اندیکاتور مکدی MACD چیست؟

فرمول اندیکاتور مکدی (MACD) ‌به شکل زیر است:

MACD=(12-Period EMA)-(12-Period EMA)

با EMA کوتاه تر، شاهد همگرایی رو به جلو هستیم. اما این EMA از EMA بلندتر فاصله گرفته و نسبت به آن واگرایی پیدا می کند. چنین حالتی سبب نوسان گرفتن MACD مکدی حوله نقطه صفر می شود.

EMA را می توان نوعی میانگین متحرک دانست که دارای وزن و اهمیت بیشتری روی آخرین نقاط داده دارد. نوع دیگری از آن را می توان میانگین متحرک نمایی وزن دار نامید که دارای واکنش بیشتری درمقابل تغییرات قیمت بورس است. اما با استفاده از نوع ساده آن یعنی SMA، شاهد وزن یکسانی برای تمامی مشاهدات یک دوره هستیم.

اندیکاتور مکدی MACD چگونه کار می‌کند؟

در بخش قبل، با اجزا مختلف اندیکاتور مکدی MACD و نحوه محاسبه آن آشنا شدیم. با تغییر قیمت در بازار، مقادیر مربوط به مانگین‌های متحرک 26 و 12 روزه تغییر می‌کند. این تغییرات در صورتی که باعث نزدیک شدن این دو میانگین به همدیگر شود همگرایی در قیمت مشاهده می‌شود و مکدی لاین که نشان دهنده اختلاف این دو میانگین است به خط پایه صفر نزدیک می‌شود.

در صورتی که تغییرات قیمت به گونه‌ای باشد که مقادیر مربوط به این دو EMA از یکدیگر دور شود، در این صورت شاهد واگرایی در قیمت خواهیم بود که باعث می‌شود مکدی لاین از خط پایه دورتر شود. هر چه تغییرات لحظه‌ای قیمت (چه مثبت چه منفی) زیاد باشد، مکدی لاین نیز با سرعت بیشتری از خط پایه فاصله می‌گیرد.

میانگین متحرک 26 روزه به دلیل این که دوره زمانی بیشتری دارد به تغییرات ایجاد شده واکنش کندتری به نسبت میانگین متحرک 12 روزه نشان می‌دهد و همین مساله نحوه کار اندیکاتور مکدی MACD را برای ما مشخص می‌کند. اعداد انتخاب شده برای اندیکاتور مک دی قابل تغییر هستند و شما می‌توانید از دوره‌های مختلف برای این دو میانگین متحرک استفاده کنید.

مکدی (MACD) درمقابل اندیکاتور RSI

نشانه های خرید و فروش بیشاز حددر قیمت های اخیر بازار بورس توسط RSI سیگنال می شود. به عبارتی، نوسان گیری در بورس توسط سود و زیان های قیمت متوسط اندازه گیری می شود. این نوسان گیری معمولا در یک دوره 14 روزه اندازه گیری شده و دارای عدد متغیر بین 0 تا 100 است.

ارتباطات بین دو EMA توسط MACD اندازه گیری می شود. محاسبه ی تغییر قیمت باتوجه به افت و خیزهای اخیر بورس توسط RSI انجام می شود. این دو باهم بکار می روند و به کامل تر شدن تحلیل تکنیکال در بازار بورس کمک می کنند. هر دوی اینها به اندازه گیری تکانه های بازار کمک می کنند. اما بادرنظر گرفتن فاکتورهای متفاوت، گاهی سیگنال های مخالف هم را نشان می دهند. هرگونه تغییر در روند بازار بورس توسط هر دو اندیکاتور باتوجه به واگرایی نسبت به قیمت پیش بینی می شود.

نقاط ضعف اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟

از مهمترین محدودیت ها و نقاط ضعف اندیکاتور مکدی MACD می توان موارد زیر را نام برد:

اصلی ترین مشکلات واگرایی مکدی MACD این است که سیگنال بازگشتی احتمالی را نمایش می دهد اما بازگشتی رخ نمی دهد. یعنی مثبت کاذب را سبب می شود. قادر نیست تمام بازگشت ها را پیش بینی کند. بازگشت های واقعی قادر به پیش بینی قیمت سهم در بورس نیستند. بازگشت های مثبت کاذب زیادی را می تواند حدس بزند که درنهایی سبب ایجاد مشکل در تحلیل تکنیکال خواهد شد.

در حالتی که قیمت یک طرفه حرکت کند، واگرایی مثبت کاذب رخ می دهد. این مانند زمانی است که یک دامنه یا الگوی مثلثی در یک روند باشد. حرکت MACD از بالاترین مقادیر قبلی خود به سمت صفر ناشی از حرکت یک طرفه یا آهسته قیمت است. این درحالی است که بازگشت واقعی درکار نیست و وجود ندارد.

مکدی (MACD) و تحلیل تکنیکال تقاطع با سقوط مکدی به زیر خط سیگنال، یک سیگنال خرسی قابل مشاهده است و توصیه کننده فروش است. بالعکس، با بالاتر رفتن از خط سیگنال، یک سیگنال گاوی توسط اندیکاتور نمایش داده می شود. این سیگنال نشان می دهد که قیمت سهام با افزایش احتمالی مواجه می شود. برخی معامله گران برای تایید تقاطع بالایی مکدی و خط سیگنال منتظر می مانند و پس از آن، به یک موقعیت ورود پیدا می کنند. به عبارتی، موقعیت را زودتر انتخاب نکرده و ضرر نمی کنند. درصورت پیش رفتن تقاطع ها مطابق با روند غالب، اطمینان بیشتری وجود دارد. درصورتیکه مکدی خط سیگنال خود را از بالا قطع کند، یک سیگنال گاوی تایید می شود. که در این حالت معمولا یک تصحیح کوتاه مدت در روند صعودی طولانی تر را جستجو می کند. با قطع خط سیگنال از پایی توسط مکدی، معامله گران آن را بعنوان تاییدکننده سیگنال خرسی می دانند. قطع شدن خط سیگنال از پایین، زمانی رخ می دهد که یک حرکت کوتاه مدت در روند نزولی طولانی تر رخ دهد.

کاربرد اندیکاتور مکدی MACD چیست؟

اندیکاتور مکدی MACD یکی از پرکاربردترین و در عین حال پر استفاده‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است. بسیاری از معامله‌گران از این اندیکاتور در استراتژی معاملاتی خود بهره می‌گیرند و برخی دیگر نیز برای دریافت تاییدیه به منظور ورود و خروج به معامله از آن استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی برخی از استراتژی‌های معاملاتی و روش‌های دریافت سگنال از اندیکاتور مکدی MACD می‌پردازیم. تقاطع خط سیگنال و مکدی MACD لاین

یکی از استراتژی‌های اصلی برای استفاده از اندیکاتور مکدی، توجه به تقاطع دو خط سیگنال لاین و مکدی لاین است. به صورت کلی استراتژی صعودی برای ورود به معامله خرید بدین صورت است که خط مکدی لاین خط سیگنال را رو به بالا قطع کند. هرچه شیب این تقاطع زیاد باشد قدرت روند صعودی نیز بیشتر خواهد بود. استراتژی نزولی دقیقا برعکس این حالت است و زمانی اتفاق می‌افتد که خط مکدی MACD لاین خط سیگنال را رو به پایین قطع کند.

برای دقیق‌تر شدن این استراتژی و جلوگیری از تاخیر بیش از اندازه آن می‌توان از هیستوگرام نیز استفاده کرد. نکته مهم در ارتباط با هیستوگرام مکدی MACD توجه به شیب مثبت یا منفی میله‌های متوالی است. اگر شیب میله‌ها مثبت باشد نشان‌دهنده این است که روند در حال صعودی شدن است و اگر میله‌ها شیب نزولی داشته باشند، نشانه‌ای از نزول قیمت در نمودار قیمت می‌باشد.

واگرایی در اندیکاتور مکدی MACD

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای اسیلاتورها به خصوص اندیکاتور MACD مکدی در تشخیص واگرایی است. منظور از واگرایی این است که روند قیمت با روند طی شده در اندیکاتور متضاد است و این مساله می‌تواند منجر به تغییر روند قیمت یا ادامه دار بودن روند موجود شود. واگرایی را به صورت کلی می‌توان به دو دسته واگرایی معمولی و واگرایی مخفی تقسیم کرد.

در واگرایی معمولی قله‌ها در روند صعودی قیمت و دره‌ها در روند نزولی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در واگرایی مخفی در روند صعودی دره‌ها و در روند نزولی قله‌های نمودار قیمتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. بر اساس این که واگرایی منجر به روند صعودی یا نزولی شود، واگرایی را می‌توان به دو دسته مثبت و منفی تقسیم کرد. بنابراین، به طور خلاصه می‌توان موارد زیر را برای واگرایی عنوان کرد.

اگر در یک روند صعودی، قله جدید نمودار قیمتی بالاتر از قله قبلی تشکیل شود اما معادل آن‌ها در نمودار اندیکاتور مکدی روند نزولی داشته باشد، در این صورت واگرایی معمولی منفی است و می‌تواند باعث ریزش قیمت شود. اگر در یک روند نزولی، دره جدید نمودار قیمتی پایین‌تر از دره قبلی تشکیل شود اما معادل آن‌ها در نمودار اندیکاتور مکدی MACD روند صعودی داشته باشد، در این صورت واگرایی معمولی مثبت است و می‌تواند باعث افزایش قیمت شود. در صورتی که در روند صعودی، دره جدید نمودار قیمت بالاتر از دره قبلی تشکیل شود اما معادل آن‌ها در نمودار اندیکاتور مکدی MACD روند نزولی داشته باشد، در این صورت واگرایی مخفی مثبت است و نشان‌دهنده ادامه دار بودن روند صعودی است. در صورتی که در روند نزولی، سقف جدید نمودار قیمت پایین‌تر از سقف قبلی ایجاد شود اما معادل آن‌ها در نمودار اندیکاتور مکدی MACD روند صعودی داشته باشد، در این صورت واگرایی مخفی منفی و نشان‌دهنده ادامه دار بودن روند نزولی است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.