نحوه محاسبه نسبت MVRV

نحوه محاسبه نسبت MVRV

نسبت MVRV سال ۲۰۱۸ توسط مراد محموداُف (Murad Mahmudov) و دیوید پوئل (David Puell) بیان شد. برای درک بهتر این نسبت باید دو معیار را درنظر گرفت که عبارتند از MV و RV.

ارزش بازار یا MV به معنای ارزش کل بازار دارایی مورد نظر و RV یا Realized Value بیان کننده ارزش واقعی و تحقق یافته آن دارایی است.برای بیان ارزش بازار ارزهای دیجیتال از راه های مختلفی استفاده می شود که یکی از روش های مورد استفاده نسبت MVRV است. MVRV مخفف Market Value/Realized Value بوده و به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های ارزیابی دقیق ارزش بازار یک رمزارز مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع نسبت MVRV (ارزش بازار به ارزش واقعی) نسبت سرمایه بازار یک دارایی به سرمایه تحقق یافته آن است. با مقایسه این دو معیار، می توان از MVRV برای درک زمانی که قیمت بالاتر یا پایین تر از "ارزش منصفانه" است استفاده کرد، در نتیجه به تشخیص نقاط بالا و پایین بازار و دارایی موردنظر کمک می کند.

نسبت MVRV چیست؟

نسبت (market-value-to-realized-value) MVRV به عنوان یک روش برای سنجش نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته ابداع شد. این روش باعث افزایش دقت در تحلیل ها می شود. MVRV نسبتی از ارزش بازار یک سهم به ارزش واقعی آن سهم را بیان می کند. با مقایسه این دو معیار می توان دریافت که آیا که قیمت بالاتر یا پایین از ارزش منصفانه آن سهم است یا خیر و برای ارزیابی میزان سودآوری بازار استفاده کرد. انحرافات شدید بین ارزش بازار و ارزش تحقق یافته را می توان برای شناسایی سطوح بالا و پایین بازار استفاده کرد زیرا به ترتیب دوره های سود و زیان غیر واقعی سرمایه گذار را منعکس می کند. این نسبت با تلاش های دیوید پوئل و مراد محموداف و با استفاده از اطلاعات بلاک چین بیت کوین در سال 2018، ایجاد شد.

معیارهای لازم برای سنجش نسبت MVRV

ارزش بازار (Market Value) Market Value یا Market Capitalization که به آن به اختصار مارکت کپ می گویند اصطلاحی شناخته شده بین فعالین در حوزه بازارهای مالی است و به معنی ارزش بازار می باشد. محاسبه ارزش بازار برای بدست آوردن نسبت MVRV ضروری است. برای بدست آوردن Market Value کار مشکلی پیش رو ندارید. تنها کافی است تعداد کل رمز ارزهای موجود را در قیمت روز آن ضرب کنید تا مارکت کپ به دست بیاید. می توان گفت هر چه ارزش بازار یک ارز دیجیتال بالاتر باشد، تسلط بیشتری در بازار دارد. از این رو، ارزش بازار به عنوان یکی از مهم ترین معیار ها برای رتبه بندی دارایی های دیجیتال در نظر گرفته می شود. ارزش تحقق یافته (Realized Value) Realized Value یا ارزش تحقق یافته که در فارسی به آن ارزش واقعی بازار هم می گویند؛ به عنوان یک مقیاس برای سنجش ارزش واقعی بازار ارائه شده است. قبل از شرح نسبت MVRV لازم است با مفهوم ارزش تحقق یافته آشنا شویم. برای سنجیدن ارزش تحقق یافته به جای گرفتن قیمت فعلی بیت کوین، قیمت هر بیت کوین را در آخرین جابجایی یعنی آخرین باری که از یک کیف پول به کیف پول دیگری ارسال شده است محاسبه می کنیم. سپس همه این قیمت‌ها را جمع کرده و میانگین آن‌ها را محاسبه می‌کنیم. حالا این میانگین قیمت را در تعداد کل سکه های در گردش ضرب می کنیم. با این کار، احساسات کوتاه مدت بازار را که در اندازه گیری ارزش بازار لحاظ می شد، حذف می کنیم. بنابراین، این روش را می‌توان به ‌عنوان معیار بلندمدت واقعی‌تری برای قیمت بیت‌کوین در نظر گرفت، نه مارکت کپ که بر اساس احساسات سرمایه‌گذاران در لحظه ایجاد می شود.

کاربرد MVRV

از نسبت MVRV برای تفسیرهای تحلیل های درون زنجیره ای (OnChain) استفاده می شود. با این نسبت می فهمید که آیا رمزارز شما به صورت واقعی و منصفانه ارزش گذاری شده است یا خیر؟ از نسبت MVRV برای بیان سقف و کف هم استفاده می شود. به این معنا که زمانی که این نسبت برای دارایی رمزارزی مانند بیت کوین عدد بالایی را نشان می دهد یعنی به دلیل فشار فروش احتمالا قیمت بیت کوین بیش از حد ارزش گذاری شده است و برعکس زمانی که به دلیل حجم بالای خرید این نسبت برای بیت کوین عدد پایینی را نشان می دهد یعنی بیت کوین کمتر از ارزش واقعی آن ارزش گذاری شده است.

MVRV تفاوت بین قیمت فعلی بیت کوین و میانگین قیمتی که بیت کوین خریداری شده را نشان می دهد. با رسیدن به حد افراطی، ممکن است معامله گران تمایل به سود بردن داشته باشند.

به طور کلی اگر MVRV عددی بالای ۱ را نشان دهد این به معنای تاثیرگذاری سرمایه گذاران جدید است نه هولدرهای بیت کوین.

اگر MVRV زیر 1 باشد، به این معناست که بازار ارز دیجیتال مورد نظر به طور متوسط "کم ارزش" است، به این معنی که اکثر مردم در صورت فروش دارایی های خود، متوجه ضرر می شوند. در حالت کمتر از 1، هولدرها به احتمال خیلی کم بیت کوین‌ های خود را بفروشند که نشان ‌دهنده فاز انباشت در بازار است.

به خاطر داشته باشید که این مورد در حالت ایده آل است و شامل آدرس های کلیدهای خصوصی گم شده نمی شود. راه تعدیل این امر نگاه به مقادیر تاریخی نسبت MVRV است. از آنجایی که این نسبت به حداکثرها یا حداقل های تاریخی نزدیک می شود، احتمال وجود یک بازار بسیار کم ارزش بیشتر است.

استفاده از MVRV برای اطلاع از نزدیک بودن دارایی به منطقه "فرصت" یا "خطر" به کار می رود. مفهوم منطقه خطر بسیار ساده است. هنگامی که بازده معامله گران متوسط برای مدت زمان معینی از زمان سرمایه گذاری اولیه آنها به طور غیر عادی بالا می رود، این اغلب نشانه آن است که دارایی به دلیل متغیرهایی مانند سود حاصل از این دارایی ها بیش از حد ارزش گذاری می شود.

از نسبت MVRV بیشتر برای تحلیل قیمت بیت کوین استفاده می شود. در این صورت باید دو آستانه را در نظر داشته باشید:

حد بالا یا Upper limit که برابر با ۳.۷ است. اگر نسبت به دست آمده برای بیت کوین از این عدد بیشتر باشد یعنی بیت کوین بیشتر از ارزش واقعی اش قیمت گذاری شده است.

حد پایین یا Lower limit که برابر با عدد 1 است. اگر نسبت MVRV کمتر از 1 به دست آمد یعنی بیت کوین از ارزش واقعی خود کمتر قیمت گذاری شده است.

رابطه بین ارزش بازار و ارزش تحقق یافته

نسبت MVRV یا مقایسه کل ارزش بازار تحقق یافته با ارزش فعلی آن، ایده ای از کیفیت کلی سرمایه گذاری های انجام گرفته در این بازار به دست می دهد. اگر ارزش بازار بیت کوین به طور قابل توجهی بالاتر از ارزش تحقق یافته باشد، سرمایه گذاران بیت کوین به طور متوسط در سود هستند. از سوی دیگر، اگر ارزش بازار نزدیک یا کمتر از ارزش تحقق یافته باشد، احتمال اینکه سرمایه گذاران به طور متوسط متحمل ضرر شوند وجود دارد. اما این بدان معنا نیست که همه سرمایه گذاران ضرر می کنند. نسبت MVRV با تقسیم ارزش بازار بر کل ارزش تحقق یافته محاسبه می شود.

نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی یا تحقق یافته با نام MVRV شناخته می شود و یکی از شاخص های مهم در تحلیل قیمت یک دارایی و یا ارز دیجیتال است. از این نسبت برای تخمین قیمت رمزارزها در تحلیل های مالی استفاده می شود. به عبارت دیگر می توانید بفهمید آیا رمزارز شما به طور واقعی ارزش گذاری شده یا نه؟ فقط کافی است ارزش بازار رمزارز را به ارزش تحقق یافته آن تقسیم کنید تا MVRV را به دست آورید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.