تپ روت (Taproot) چیست و چه فوایدی برای شبکه بیت کوین دارد؟

تپ روت (Taproot) چیست و چه فوایدی برای شبکه بیت کوین دارد؟

تپ روت (Taproot) به همراه امضاهای اسکنور (Schnorr)، یکی از پیش‌بینی‌شده‌ترین بروزرسانی‌های فنی بیت است. هدف تپ روت تغییر شیوه کار اسکریپت‌های بیت کوین برای بهبود کوین از زمان معرفی سگویت (SegWit) حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری

و امنیت است. تحقق این هدف و اهداف دیگر از ادغام تپ روت با یک بروزرسانی دیگر به نام امضاهای اسکنور (Schnorr signatures) امکان‌پذیر می‌شود.

حریم خصوصی، مقیاس پذیری و امنیت از مباحث مهم حوزه ارزهای دیجیتال به شمار می‌آیند. در حالی که بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال در جهان است، هنوز هم این مباحث نیاز به بررسی داشته و هدف تپ روت رسیدگی به این موضوعات است.

تپ روت:

یک سافت فورک (soft fork) بوده که اسکریپت‌های بیت کوین را برای افزایش حریم خصوصی و ارتقاء سایر عوامل مرتبط با تراکنش‌های پیچیده، بهبود می‌بخشد.

ویژگی‌های مختلفی از جمله آزادی تایم لاک (timelock)، الزامات چند امضایی (multi-signature) و موارد دیگر، می‌تواند تراکنش‌ها را در شبکه بیتکوین پیچیده‌تر کند.

بدون تپ روت، شناسایی تراکنش‌هایی با این ویژگی‌ها که مستلزم ایجاد چندین تراکنش هستند، برای همه افراد امکان‌پذیر است. با این حال، بروزرسانی تپ روت امکان مخفی سازی تمام بخش‌های یک تراکنش بیت کوین که حاوی این ویژگی‌ها بوده را فراهم می‌کند. بنابراین حتی اگر تراکنش‌ها حاوی این ویژگی‌ها باشند، مانند یک تراکنش واحد به نظر خواهند رسید. این موضوع پیروزی بزرگی برای طرفداران حریم خصوصی بیت کوین به حساب می‌آید.

تپ روت یک بروزرسانی کاملاً پیش‌بینی شده و مورد حمایت گسترده بیت کوین بوده و چنانچه به همراه امضاهای اسکنور اجرا شود، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه حفظ حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری، امنیت و موارد دیگر خواهیم بود. همچنین، این بروزرسانی می‌تواند توجه بیشتری را به شبکه لایتنینگ جلب کرده و قابلیت چندامضایی (multisig) در کیف پول‌ها را به یک استاندارد صنعتی مبدل نماید.

صرف نظر از مشارکت شما در جامعه بیت کوین، با بهبود وضعیت حریم خصوصی، کارایی و امنیت، احتمالاً تجربه بهتری در استفاده از بیت کوین خواهید داشت.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.