تفاوت APY و APR در رمزارزها

تفاوت APY و APR در رمزارزها

درک تفاوت APY و APR در رمزارزها اهمیت بسیاری برای سرمایه‌گذاران، وام‌گیرندگان و معامله‌گران کریپتوکارنسی دارد. هر دو میزان سود سالانه را محاسبه می‌کنند اما کاربردها و فرمول‌های متفاوتی دارند. این تفاوت باعث می‌شود

هر کدام از این شاخص‌ها برای گروهی خاص از فعالان بازار مناسب باشد. هنگامی که وارد حوزه ارزهای دیجیتال می‌شوید، ممکن است اصطلاحات صنعت بلاک چین و بانکداری شما را سردرگم کند. ممکن است که کلمات مرتبط با بلاک چین آشنا به نظر برسند، اما درک برخی اصطلاحات سرمایه گذاری ظرائف خاص خود را دارد.

اگر حین گشت و گذار در دنیای کریپتو سری به پلتفرم‌های دیفای زده باشید، اولین چیزی که توجه را جلب می‌کند، گزینه‌های مختلفی است که برای سپرده‌گذاری پیش روی شما قرار می‌گیرد. حتما چنین جمله‌ای به گوشتان خورده است: «فلان استخر در ازای استیک کردن فلان ارز دیجیتال APR فلان درصدی می‌دهد» یا «فلان استخر نقدینگی APY فوق العاده‌ای ارائه می‌کند». تا اینجا باید متوجه شده باشید که به بیان ساده، استیکینگ ارز دیجیتال چیزی شبیه به سپرده‌گذاری است؛ و استخر (Pool) و مزرعه (فارم) گزینه‌های مختلفی هستند که به شما امکان سپرده‌گذاری ارز دیجیتال را می‌دهند. در اینجاست که پای نرخ بهره پیشنهادی این پلتفرم‌ها و تفاوت APY و APR به میان می‌آید.

پلتفرم‌های مختلف دیفای، مخصوصا آن‌ها که روی بایننس اسمارت چین قرار دارند (برای مثال پنکیک سواپ)، در میان کاربران ایرانی با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. اما نرخ بهره پیشنهادی این پلتفرم‌ها با دو اصطلاح APY و APR بیان می‌شود که با هم تفاوت دارند و در برخورد اول ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسند.

شاخص APR چیست؟

طبق تعریف اداره حمایت مالی مصرف‌کننده آمریکا (CFPB)، نرخ APR یا درصد سود سالانه (Annual Percentage Rate) میزان پولی است که برای وام گرفتن پرداخت می‌شود. همچنین این شاخص به عنوان نرخ بهره کارت‌های اعتباری شناخته می‌شود. شاخص APR به صورت سالانه محاسبه می‌شود.

نقش APR در ارزهای دیجیتال چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال، شاخص APR درصدی است که سرمایه‌گذاران انتظار دارند به عنوان سود در پروتکل‌های وام‌دهی دریافت یا بازپرداخت کنند. از نظر تئوری APR نرخ بهره معمولی است که به مبلغ اصلی یک سرمایه‌گذاری یا وام اضافه می‌شود. از آنجایی که این شاخص به صورت سالانه محاسبه می‌شود، اگر وام یا سرمایه‌گذاری به صورت کوتاه‌مدت باشد، APR به صورت نسبی محاسبه می‌شود. برای مثال یک سرمایه‌گذاری شش‌ماهه با ARP‌ معادل ۵ درصد مشمول ۲.۵ درصد سود خواهد شد. شاخص APR در کریپتوکارنسی بسیار واضح و شفاف است.

شاخص APY در ارز دیجیتال چیست؟

شاخص APY مخفف عبارت Annual Percentage Yield است. این شاخص روشی برای اندازه‌گیری میزان درآمدی است که یک حساب در طول سال به دست می‌آورد. در کریپتوکارنسی APY معادل نرخ بازگشت سرمایه است. برخلاف APR که صرفاً بهره معمولی را مشخص می‌کند، شاخص APY شامل بهره مرکب هم می‌شود. سود مرکب مبلغی است که از مجموع سود و سرمایه اصلی به دست می‌آید. در واقع مهم‌ترین تفاوت APY و APR در رمزارزها مربوط به همین موضوع است. در نتیجه APY از APR سود بیشتری دارد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با سپرده‌گذاری توکن‌های خود در پلتفرم‌های ییلد فارمینگ (yield farming) جهت تأمین نقدینگی، سود APY به دست آورند. به علاوه، ذخیره توکن‌ها در حساب‌های پس‌انداز (savings accounts) شامل سود APY می‌شود. فعالان بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند به کمک صرافی‌ها یا پروتکل‌های دیفای (DeFi) با استفاده از بیت کوین بر حسب شاخص APY درآمد کسب کنند. معمولاً سود سپرده‌گذاری با استفاده از همان ارز دیجیتال پرداخت می‌شود. البته در برخی موارد نیز از دیگر توکن‌ها برای پرداخت سود استفاده می‌شود.

تفاوت APY و APR در رمزارزها

هر دو شاخص APY و APR برای محاسبه سود سرمایه‌گذاری و وام‌دهی رمزارزی استفاده می‌شوند. با این حال عدد حاصل از اعمال این شاخص‌ها یکسان نیست. با توجه به اینکه APR سود مرکب را در نظر نمی‌گیرد، اعمال شاخص APY همیشه مبلغ بیشتری را نصیب سرمایه‌گذار خواهد کرد. درک تفاوت APY و APR در رمزارزها به ما کمک می‌کند بهترین پلتفرم برای سرمایه‌گذاری را پیدا کنیم. از نظر تئوری، شاخص APR به نفع وام‌گیرندگان است اما سرمایه‌گذاران به دنبال APY بیشتری هستند چراکه شاخص APY باعث به حداکثر رسیدن سود آنها می‌شود. اکثر پلتفرم‌های DeFi از شاخص APR استفاده می‌کنند. بنابراین سرمایه‌گذاران باید سودهای به‌دست‌آمده را مجدداً سرمایه‌گذاری کنند تا سود مرکب به دست آورند.

شاخص APY تصویر واضحی از پتانسیل درآمدی به ما می‌دهد اما APR نرخ بدهکاری را مشخص می‌کند. هر دو به صورت سالانه محاسبه می‌شوند. وام‌گیرندگان باید توجه ویژه‌ای به نرخ APR داشته باشند و سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان نقدینگی نیز باید به دنبال بالاترین نرخ APY باشند. بنابراین نمی‌توان گفت کدام شاخص بهتر است؛ زیرا هر کدام کاربرد خاصی دارد. APR مخفف عبارت Annual Percentage Rate به معنای «نرخ درصدی سالانه» و معادل با نرخ بهره ساده است. APY مخفف عبارت Annual Percentage Yield به معنای «بازدهی درصدی سالانه» و معادل با نرخ بهره مرکب است. APY همیشه درصدش بیشتر از APR است؛ چونکه شامل سود بهره است و نه تنها سود سرمایه گذاری اولیه. در فضای دیفای، رسیدن به APY یا سود مرکب امکان پذیر است. کاربران به طور روزانه یا هفتگی سود خود را به صورت Manual به سرمایه گذاری اولیه اضافه می‌کنند. البته بعضی پلتفرم‌ها ویژگی ترکیب خودکار سود (Auto-Compounding) را هم ارائه می‌کنند.

اصلی‌ترین تفاوت APY و APR در رمزارزها در نحوه محاسبه سود سالانه است. شاخص APY سود را به صورت مرکب محاسبه می‌کند اما شاخص APR صرفاً نرخ بهره را به سرمایه اصلی اضافه می‌کند. به همین دلیل شاخص APY به نفع سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان نقدینگی است. این روزها که سرمایه‌های زیادی وارد بازار رمزارزها شده است، رقابت سختی بین پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری و وام‌دهی نیز شکل گرفته و یکی از مهم‌ترین عرصه‌های این رقابت، شاخص‌های APR و APY است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.