بلاکچین کانتو (canto) چیست؟

بلاکچین کانتو (canto) چیست؟

کانتو (Canto) یک بلاکچین لایه یک است که در تاریخ آگوست ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد. این بلاکچین از طریق ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگاری با اتریوم را ارائه می‌دهد و از طریق برنامه ماینینگ خود، بدون نیاز به دریافت هزینه یا تراکنش‌های رمزنگاری از کاربران خود، فعالیت می‌کند.

کانتو (Canto) یک ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که بدون نیاز به مجوز فعالیت می‌کند و یک بلاکچین لایه یک است که همه منظوره است. این پروژه بر روی دیفای (DeFi) و ایجاد یک سیستم جدید برای ساختارهای مالی در دسترس، شفاف، غیرمتمرکز و رایگان تمرکز دارد. کانتـو (Canto) یک فورک از Evmos است، یکی دیگر از بلاکچین‌های بسیار مقیاس پذیر و با توان عملیاتی بالا که بر روی مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) اجرا می‌شود. هر دو بلاکچین با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار Cosmos (SDK) و با فناوری اجماع Tendermint Core Fault Tolerance (BFT) ساخته شده‌اند.

بلاکچین کانتو (canto) چیست؟

کانتو (canto) مانند دیگر پلتفرم‌های بلاک چین لایه ۱ کار می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال، NFT و سایر دارایی‌های دیجیتال را از طریق اتصال همتا به همتا مبادله کنند. برخلاف سایر بلاکچین ها مانند بلاکچین بیتکوین که دارای الگوریتم اثبات کار با مصرف انرژی بالا (PoW) هستند، بلاکچین کانتو از فناوری Tendermint برای تأیید فوری تراکنش‌ها استفاده می‌کند. Canto یک بلاکچین همه منظوره است که نیازی به مجوز ندارد و ماشین مجازی اتریوم (EVM) را پشتیبانی می‌کند و از طریق برنامه ماینینگ نقدینگی خود، بدون نیاز به دریافت هزینه یا تراکنش‌های رمزنگاری از کاربران خود، خودپایدار است.

این مشوق‌های استخراج نقدینگی به استیک کنندگان CANTO توکن‌های اضافی را ارائه می‌دهد که می‌توان آنها را برای سود بیشتر سرمایه‌گذاری کرد و همچنین توانایی رأی دادن به اقدامات حاکمیتی را نیز دارد. یکی از تمایزهای مهم بین کانتو و سایر سیستم‌های مبتنی بر اتریوم این است که به دلیل انرژی کمتر و راندمان بالاتر سیستم EVM به روز شده، زمان بلاک به طور قابل توجهی کمتر است. میانگین زمان بلوک اتریوم حدود ۱۲ ثانیه است، در حالی که Canto EVM میانگین زمان اجرای آن حدود ۶ است.

این بلاکچین بخشی از شبکه بلاکچین ها، برنامه‌ها و خدمات Cosmos است و یک استیبل کوین بومی به نام NOTE ارائه می‌دهد. هدف این پروژه ارائه یک لایه اجرایی انتخابی برای توسعه و ارائه انگیزه‌های منحصر به فرد برای توسعه پروتکل‌های DeFi است. این بلاکچین اجماع Tendermint را فراهم می‌کند که توسط گره‌های اعتبارسنجی کانتو و یک لایه اجرای EVM از طریق Cosmos SDK انجام می‌شود.

کانتو (canto) در اوایل سال ۲۰۲۳ پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال Variant در موقعیتی با اندازه ناشناخته در کانتو سرمایه گذاری کرده است، به سرعت رشد کرد. بین دسامبر ۲۰۲۲ و اواخر ژانویه ۲۰۲۳، تعداد کاربران Canto بیش از دو برابر شد. ارزش کل قفل شده کانتو (TVL) نیز بیش از دو برابر شد.

رشد کانتو (canto) در این دوره به دلیل افزایش حجم معاملات در صرافی غیرمتمرکز آن و همچنین افزایش دارایی‌های ارسال شده از پل‌های اتریوم بود. اما برخی از سرمایه گذاران از این سیستم به دلیل نرخ تورم بالا انتقاد کرده‌اند، زیرا عرضه در گردش توکن ابزار Canto تنها در چند ماه پس از راه اندازی بیش از دو برابر شد و برخی به ارتباط احتمالی بین افزایش ارزش کانتو (canto) و افزایش همزمان در حجم NOTE اشاره کردند که استیبل کوین بومی این شبکه است.

کانتو (canto) چگونه کار می‌کند؟

کانتو (canto) از ابزارهای اولیه دیفای (DeFi) مانند صرافی‌های غیرمتمرکز، پروتکل‌های وام دهی و واحدهای حسابداری حمایت می‌کند که خدمات عمومی باشند. به همین دلیل است که آن‌ها به صورت رایگان در کانتو (canto) ارائه می‌شوند. به عبارت دیگر، یک کانتـو دکس (Canto DEX)، یک بازار وام‌دهی (Canto Lending Market)، و یک استیبل کوین کاملاً وثیقه شده، همگی به صورت بومی در کانتو (Canto) ساخته شده‌اند.

هدف کانتو (canto) پیشروی مفهوم مقاومت در برابر رانت و رانت‌خواری است. Canto به عنوان بخشی از سیاست خود برای ارائه زیرساخت‌های عمومی رایگان، قراردادهای هوشمند خود را به شیوه‌ی درآمد تقسیم طراحی کرد. به‌طور دقیق‌تر، سازندگان قراردادهای هوشمند، سهم 20 درصدی از تمام هزینه‌های تراکنش‌های تولید شده از کاربرانی را که با یک پروژه تعامل دارند، دریافت می‌کنند. هدف این است که زمینه جدیدی برای آزمایش‌های اقتصادی در وب 3 (Web3) فراهم کند، جایی که سازندگان دیفای (DeFi) و سازندگان NFT می‌توانند به طور جمعی از یک اکوسیستم بلاک چین شکوفا بهره ببرند.

ویژگی‌های بلاکچین کانتو (canto)

کانتو (canto) یک پروژه نوظهور است که در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد. این پروژه پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه دارد و می‌تواند به یکی از بازیگران اصلی در اکوسیستم دیفای (DeFi) تبدیل شود. برخی از ویژگی‌های کانتو (canto) عبارتند از:

  • سازگاری با اتریوم
  • خودپایداری
  • سرعت بالا
  • امنیت پیشرفته

کانتو (canto) یک بلاکچین لایه ۱ است. این پروژه پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه دارد و می‌تواند به یکی از بازیگران اصلی در اکوسیستم DeFi تبدیل شود. کانتو دارای ویژگی‌هایی مانند؛ سازگاری با اتریوم، خودپایداری، سرعت بالا و امنیت پیشرفته می‌باشد. این ویژگی‌ها به کانتو امکان می‌دهد تا برای کاربردهای DeFi که به سرعت، مقیاس‌پذیری و امنیت نیاز دارند، مناسب باشد. با این حال، کانتو هنوز یک پروژه نوظهور است و باید عواملی مانند توسعه اکوسیستم، رقابت و شرایط بازار را مدیریت کند تا بتواند به موفقیت دست یابد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.