آموزش واگرایی در اندیکاتورها (Divergence Training)

آموزش واگرایی در اندیکاتورها (Divergence Training)

روند فعلی پایان یافته و امکان حرکت قیمت در جهت دیگر وجود دارد. اگر واگرایی را مشاهده کردید، می‌توانید به دو روش از آن برای تحلیل یک سهم از آن استفاده کنید:

1-اگر موقعیت باز و سودآوری دارید، برای بستن آن و کسب سود خود را آماده کنید.

2-اگر به دنبال فرصتی برای باز کردن موقعیت هستید، واگرایی می‌تواند وضعیت مناسبی برای باز کردن موقعیت در جهت مخالف باشد.

مفهوم ‌واگرایی

همان طور که گفته شد، واگرایی در تحلیل تکنیکال زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهم در نمودار قیمتی برخلاف اندیکاتور عمل کند. ‌واگرایی می‌تواند بیانگر بازگشت سهم از روند یا ادامه اصلاح روند قبلی باشد. واگرایی‌ها می‌توانند همانند الگوهای بازگشتی عمل کنند یا به‌عنوان الگوی ادامه‌دهنده باشند. از واگرایی‌ها می‌توان برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت بالقوه نیز استفاده کرد.

به‌عنوان مثال زمانی که اندیکاتور رو به بالا و مثبت اما قیمت نزولی و رو به پایین باشد، ‌‌واگرایی رخ داده‌است. ‌واگرایی در سهم نشان از تردید معامله‌گران در خرید و فروش دارد و به معامله‌گر اخطار می‌دهد که بایستی تصمیمات جدیدی در مورد خرید یا نگهداری سهم بگیرد. واگرایی به تحلیل‌گران در شناسایی نقاط قیمتی حساس کمک می‌کند. ‌‌واگرایی در اندیکاتورها، یکی از سیگنال‌های بسیار قوی در علم تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود.

برخی نکات درباره واگرایی‌ها

  • به یاد داشته باشید که واگرایی‌ها، علت تغییر یا ادامه روند نیستند بلکه ابزاری برای شناسایی آن‌ها هستند. مشاهده واگرایی حکم هشدار را دارد و برای تصمیم‌گیری نهایی جهت خرید و فروش، می‌بایست از ابزارهای دیگر برای اطمینان بیشتر استفاده کرد.
  • لزوما هر زمانی که تغییر روند رخ دهد، واگرایی وجود ندارد. وجود ‌واگرایی نشانه‌ای برای پیش‌بینی تغییر روند است، نه مهر تأییدی بر آن.
  • اندیکاتورهای بسیاری در نرم‌افزارهای تحلیل‌گر نمودارهای قیمتی وجود دارند، اما به‌طور کلی از اندیکاتورهای MACD، RSI، CCI، ROC، MFI و OBV در مسیر شناسایی واگرایی‌ها استفاده می‌شوند و فراز و فرود‌های آنها با نمودار قیمتی مقایسه می‌شوند. در میان این اندیکاتورها، MACD بهتر می‌تواند به شناسایی واگرایی کمک کند.
  • یکی از رایج‌ترین اشتباهات در مورد شناسایی واگرایی‌ها، عدم تشخیص صحیح خط روند (صعودی یا نزولی) است. حتما به بالا و پایین بودن سقف و کف و صعودی و نزولی بودن خط روند توجه کنید، چرا که در غیر‌اینصورت دچار تصمیم اشتباه و ضرر مالی می‌شوید.
  • هنگامی‌که نمودار با سرعت‌ بالا و بدون ‌واگرایی به سمت سطوح حمایت و مقاومت در‌حرکت باشد، احتمال شکست سطوح بسیار بالا است. در صورتی که شکست سطح حمایت یا مقاومت همزمان با تشکیل واگرایی رخ دهد، پیش‌بینی می‌شود که شکست فریب‌دهنده یا اصطلاحا Fake بوده و مجددا برگشت به سطح شکسته‌شده را شاهد خواهیم بود.

چگونه باید از واگرایی‌ها در Metatrader 4 استفاده کنیم؟

به طور پیش فرض در Metatrader 4 هیچ اندیکاتور واگرایی وجود ندارد. با این حال، می‌توانید آن‌ها را به صورت رایگان دانلود کرده و در Metatrader 4 نصب کنید.

نکاتی که در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتورها باید توجه کنیم؟

  • اگر از واگرایی در تحلیل های خود استفاده می‌کنید، باید چند مورد را بخاطر بسپارید.

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها به یاد داشته‌باشید که واگرایی، سیگنالی برای شروع معاملات نیست. واگرایی می‌تواند در مدت زمانی طولانی رخ دهد. به عنوان مثال، شما در یک نمودار روزانه بورس شاهد واگرایی هستید. قیمت در حال افزایش است، اما اندیکاتور RSI شروع به حرکت رو به پایین نموده‌ است. این وضعیت طی 10 روز آینده ادامه دار خواهد بود. یعنی قیمت افزایش می‌یابد و اسیلاتور رو به پایین حرکت می‌کند. فقط در روز یازدهم ممکن است قیمت شکسته شده و افت قیمت آغاز گردد.

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها به همین دلیل، مهم است که تأیید سیگنال را ررسی کنید، یعنی سیگنالی جداگانه برای باز کردن موقعیت در جهت صعودی یا ریزش داشته باشید.

هرگز تصمیمات خود را برای ورود به یک سهم در بازار بورس صرفاً بر اساس واگرایی نگیرید! زیرا هر واگرایی به تغییر جهت ختم نمی‌شود. گاهی اتفاق می‌افتد که روند قدرت خود را از دست می‌دهد و واگرایی ظاهر می‌شود. اما پس از مدتی روند قبلی دوباره از سر گرفته‌ می‌شود.

  • نکته‌ای مهم در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها، این است که شما می‌توانید واگرایی را با انواع دیگری از روش‌های تحلیل تکنیکال ترکیب کنید. اگر مشاهده کردید که واگرایی نزدیک به یک حمایت یا مقاومت مهم در بورس رخ داده‌ است، این احتمال وجود دارد که حرکتی در جهت مخالف وجود داشته‌باشد.

  • یک نکته مهم دیگر در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها، این است که واگرایی را در هر بازه زمانی می‌توانید مشاهده کنید. از مقادیر کم مانند 1 ماه، 5 ماه و .. گرفته‌ تا بالاترین میزان روزانه، هفتگی و ماهانه.

تفاوت RSI و MACD در آموزش کار با واگرایی

RSI و MACD هر دو اندیکاتور حرکت روند در بازار بورس هستند که رابطه بین دو میانگین متحرک قیمت یک سهام را نشان می‌دهند. MACD می‌تواند به عنوان محرک سیگنال‌های خرید و فروش عمل کند. معامله‌گران ممکن است هنگام عبور اندیکاتور MACD از بالای خط سیگنال، سهام را خریداری کنند و در صورت عبور MACD از زیر خط سیگنال، این سهام را بفروشند.

نکته‌ای کلیدی در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها این است که RSI قصد دارد خرید و فروش بیش از حد را نشان دهد. RSI سود و زیان متوسط ​​قیمت را در یک بازه زمانی مشخص محاسبه می‌کند. دوره زمانی پیش فرض این اندیکاتور 14 دوره با مقادیر محدود از 0 تا 100 است. MACD رابطه بین دو EMA را اندازه‌گیری می‌کند، در حالی که RSI تغییرات قیمت را در رابطه با بالا و پایین ترین قیمت اخیر اندازه می‌گیرد.

در کار با واگرایی RSI بهتر است یا MACD

در چند سال گذشته، مطالعات متعدد و تحقیقات آماری مختلف کارکرد این شاخص‌ها را در شرایط مختلف بازار تجزیه و تحلیل کرده‌اند. با نگاهی کلی به یافته‌های این مطالعات، با خیال راحت می‌توان نتیجه گرفت که هر دو اندیکاتور‌ها دارای نقاط قوت خاص خود هستند و بسته به اهداف معاملات و شرایط بازار بورس، انتخاب شاخص مناسب متفاوت خواهد بود.

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتورها ثابت شده‌ است که RSI، شاخص فنی منتخب در برخی از موقعیت‌های تجاری است و اندیکاتور MACD نسبت به آن در سایر سناریوهای تجاری برتری دارد. همان طور که گفته شد، سیگنال‌های هر نشانگر فنی هرگز نباید استراتژی کلی تجارت شما را تشکیل دهند.

در آموزش کار با واگرایی در اندیکاتور‌ها، برای ورود به معاملات باید از سیگنال‌های ترکیبی از چندین شاخص فنی یا روش‌های متعدد معاملاتی استفاده کنید. این کار، به شما اطمینان می‌دهد که معاملات شما احتمال موفقیت بالایی دارند. تصمیم گیری در مورد معاملات صرفاً بر اساس سیگنال‌های یک شاخص، ایده خوبی نیست و ممکن باعث ضرر و زیان شود.

تفاوت RSI و MACD در واگرایی چیست؟

RSI و MACD هر دو بعنوان اندیکاتور حرکت روند شناخته می شوند. همچنین MACD می‌تواند به عنوان محرک سیگنال‌های خرید و فروش عمل کند. همچنین هنگام عبور اندیکاتور MACD از بالای خط سیگنال، می توان سهام را خریداری و در صورت عبور MACD از زیر خط سیگنال، نسبت به فروش اقدام نمود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.