تحلیل شاخص NUPL

تحلیل شاخص NUPL

شاخص NUPL نشان دهنده سودهای تحقق نیافته و زیان های تحقق نیافته است. به عبارت ساده، میزان سود یا زیان سرمایه گذاران را در صورتی که تمام کوین ها امروز فروخته شوند، اندازه گیری می کند

و نشان دهنده فشار فروش یا انگیزه خریدران، برای خرید است. معیارهای سود و زیان به این سوال پاسخ می دهند: اگر تمام واحدهای یک ارز دیجیتال معین امروز فروخته می شد، سرمایه گذاران چقدر سود یا ضرر خواهند داشت؟ با نگاه کردن به دلتای بین قیمت زمانی که یک خروجی خرج نشده تراکنش یا (UTXO) ایجاد شد در مقابل قیمت فعلی یک دارایی، می ‌توانیم تعیین کنیم که آیا کوین های خاص در آن UTXO در حالت سود واقعی (قیمت افزایش یافته است) یا ضرر (قیمت کاهش یافته است) هستند. وقتی به این موضوع در کل شبکه نگاه می کنیم، می توانیم ببینیم که چه مقدار از شبکه سود دارد و چه مقدار ضرر دارد.

شاخص NUPL (سود/زیان خالص تحقق نیافته یا Net Unrealized Profit/Loss) به طور خاص به تفاوت بین سود تحقق نیافته و زیان تحقق نیافته می پردازد تا مشخص کند که آیا شبکه به عنوان یک کل در حال حاضر در حالت سود یا زیان است.

هر مقدار بالای صفر در شاخص NUPL نشان دهنده این است که شبکه در وضعیت سود خالص قرار دارد، در حالی که مقادیر زیر صفر نشان دهنده وضعیت زیان خالص است. به طور کلی، هر چه NUPL بیشتر از صفر منحرف شود، روند بازار به سمت بالا و پایین نزدیکتر می شود. به این ترتیب، شاخص NUPL می تواند به سرمایه گذاران کمک کند که چه زمانی سود ببرند (آبی) و چه زمانی دوباره (قرمز) وارد شوند.

نحوه محاسبه و تحلیل شاخص NUPL

برای تعیین شاخص NUPL، تفاوت بین قیمت فعلی و قیمت، در آخرین حرکت هر کوین در گردش، محاسبه می شود.

مقادیر بالای صفر: مقادیر بیشتر از صفر نشان دهنده این موضوع است که سرمایه گذاران یا کوین هایی که در سود هستند بیشتر از کسانی هستند که در ضرر قرار دارند. به عبارت دیگر مقادیر بالای صفر بیان می کنند که سود تحقق یافته بیشتر از زیان تحقق یافته است. برای این که شاخص NUPL بالای صفر و مثبت باشد باید ارزش بازار (Market Cap) از ارزش واقعی (Realized cap) بزرگتر باشد و این یعنی ارزشی که در بازار در حال معامله شدن است بیشتر از ارزش مورد انتظار در شبکه است. مثلا زمانی که شاخص 0.75 است یعنی مارکت کپ یا ارزش بازار 4 برابر ارزش واقعی است.

در حالت بالای صفر در شاخص NUPL، اگر اکثر کوین هایی که جابجا شده اند در وضعیت سود باشند، فاصله زیاد بین این دو می ‌تواند فشار فروش محسوب شود.

مقادیر پایین صفر: در مقادیر کمتر از صفر، برعکس حالت قبل، تعداد کوین ها یا سرمایه گذرانی که در ضرر هستند نسبت به کسانی که در سود هستند بیشتر است و این موضوع یعنی ارزش واقعی (Realized cap) بزرگتر از ارزش بازار (Market Cap) است. در این حالت برعکس حالت قبل اگر اکثر کوین ها زیان ده باشند، فاصله زیاد بین این دو می ‌تواند انگیزه خرید محسوب شود.

نحوه سیگنال گیری از شاخص NUPL

برای سیگنال گرفتن از این شاخص، کاربران باید بدانند که هنگام ایجاد حباب قیمتی و نزدیک شدن آن به عدد ۱، در واقع افراد در حال قیمت‌ گذاری بیشتر از ارزش واقعی بیت کوین هستند. از این رو باید در زمان نزدیک شدن این شاخص به ۱ خریدی انجام نشود و یا افراد اقدام به فروش دارایی های خود کنند زیرا در چنین شرایطی قیمت رشد زیادی داشته و احتمالا در آینده اصلاحی را تجربه کند. هنگام رسیدن شاخص NUPL به زیر عدد صفر، افراد باید منتظر نشانه‌هایی برای خرید باشند. البته ورود NUPL به محدوده نزدیک ۱ یا محدوده زیر صفر صرفا نشان دهنده محل خرید نیست و نشانه‌های بیشتری را باید دنبال کرد.

  • روند افزایشی: افزایش فشار فروش کوین ها یا سرمایه گذاران بیشتری شروع به سود می کنند و این مرحله به طور طبیعی نشان دهنده انگیزه فزاینده کسب سود است که منجر به افزایش فشار فروش می شود.

همچنین، این روند نشان می دهد که ارزش بازار از حد واقعی فراتر رفته و کوین ها را از طریق بازار برای فروش سودآور می کند.

  • روند کاهشی: کاهش فشار فروش و انگیزه خرید کوین ها یا سرمایه گذاران بیشتری شروع به زیان می کنند و این مرحله به طور طبیعی نشان دهنده انگیزه کاهشی برای تحقق ضرر است که منجر به کاهش فشار فروش می شود.

همچنین، این نشان می‌دهد که ارزش واقعی از ارزش بازار فراتر رفته است و باعث می ‌شود کوین ها برای فروش از طریق بازار سود کمتری داشته باشند.

چند سایت برای مشاهده شاخص NUPL

– کریپتوکوانت (Cryptoquant) سایت کریپتو کوانت علاوه بر اکانت‌های رایگان، از اکانت های غیر رایگان نیز برخوردار است. کاربران می توانند در سایت کریپتو کوانت با اکانت رایگان به شاخص NUPL دسترسی پیدا کنند. البته در حساب‌های رایگان، این شاخص با یک روز تاخیر منتشر می‌شود. در سایت کریپتوکوانت برای مشاهده شاخص‌های ارائه شده فقط باید با یک ایمیل در آن ثبت نام کرد.

– chainexposed در سایت chainexposed نیز می توان با یک روز اختلاف به‌ راحتی NUPL و شاخص‌های بسیار دیگری را مشاهده کرد. این سایت نیازی به ثبت ‌نام ندارد و کاملا رایگان است.

– lookintobitcoin سایت lookintobitcoin مانند دو وب سایت‌ دیگر رایگان است؛ اما از نظر تاخیر در زمان انتشار اطلاعات، با آن دو تفاوت دارد. در این سایت می توان با تاخیری سه روزه به شاخص NUPL دسترسی پیدا کرد.

ممکن است این سوال پیش بیاید که انتشار اطلاعات با چند روز اختلاف در این سایت‌ها، برای یک تحلیلگر و معامله ‌گر می تواند مناسب باشد یا خیر. برای پاسخ به این سوال باید گفت که این شاخص برای سرمایه‌ گذاری های بلندمدت در نظر گرفته می شود، بنابراین چند روز تاخیر در انتشار این اطلاعات، بر روی معاملات کاربران تاثیر زیادی نخواهد داشت.

در تحلیل شاخص NUPL به مثبت و منفی بودن مقادیر به دست آمده اهمیت داده می شود.

مقادیر بیشتر از صفر (مثبت): مثبت بودن مقادیر به دست آمده از فرمول نشان می دهد تعداد کوین ها یا سرمایه گذارانی که به سود رسیده اند، از سرمایه گذارانی که متضرر شده اند بیشتر است. برای رسیدن به این هدف لازم است مقدار Market cap از مقدار Realized cap بزرگتر باشد. این امر نشان می دهد قیمتی که کوین با آن در بازار معامله می شود بیشتر از مقدار پیش بینی شده در شبکه بوده است. مانند آنچه در مثال بالا مشاهده نمودید، زمانی که مقدار NUPL برابر با 0.75 شود، در واقع به این معنی است که Market Cap چهار برابر Realized Cap شده است. می توانید این عدد را با استفاده از فرمول نشان داده شده در تصویر بالا محاسبه نمایید. بدیهی است در صورتی که عمده کوین هایی که با تغییر قیمت همراه بوده اند در سود باشند، اختلاف زیاد بین دو قیمت می تواند موجب ایجاد فشار فروش در بازار شود. مقادیر کمتر از صفر (منفی): منفی بودن مقادیر به دست آمده از فرمول نشان می دهد تعداد کوین ها یا سرمایه گذارانی که متضرر شده اند، از سرمایه گذارانی که به سود رسیده اند بیشتر است. این امر زمانی رخ می دهد که مقدار Realized cap از مقدار Market cap بزرگتر باشد. این امر نشان می دهد قیمتی که کوین با آن در بازار معامله می شود کمتر از مقدار پیش بینی شده در شبکه بوده است. مانند آنچه در مثال بالا مشاهده نمودید، زمانی که مقدار NUPL برابر با 0.5-شود، در واقع به این معنی است که Market Cap به اندازه نصف Realized Cap شده است. می توانید این عدد را با استفاده از فرمول نشان داده شده در تصویر بالا محاسبه نمایید. بدیهی است در صورتی که عمده کوین هایی که با تغییر قیمت همراه بوده اند در زیان باشند، اختلاف زیاد بین دو قیمت می تواند موجب ایجاد انگیزه خرید در بازار شود.

خرید و فروش در کف و سقف بازار به کمک شاخص NUPL

همانطور که در توضیح مثال اول اشاره کردیم، قیمت بازار هر سکه مانند بیت کوین با NUPL 0.75 یا بالاتر، نزدیک به قیمت سقف بازار است. زمانی که مقدار به دست آمده برای NUPL بالاتر از 50.7 باشد، به شکلی کاملا طبیعی سرمایه گذاران تصمیمات محتاطانه ای را نسبت به معاملات بازار اتخاذ خواهند کرد. از طرف دیگر قیمت بازار هر سکه با NUPL -0.2 یا کمتر، نزدیک به قیمت کف بازار است. این نقطه می تواند انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به بازار را افزایش داده و به مثابه یک فرصت خرید پرسود در نظر گرفته شود. شاخص NUPL یکی از اندیکاتورهای مفید و موثر در تعیین نقاط خرید و فروش پرسود محسوب می شود. با این حال تصمیم به معامله تنها با استناد به یک شاخص ریسک سرمایه گذاری شما را افزایش خواهد داد. بهتر است برای برخورداری از یک سرمایه گذاری با ریسک کم و بازدهی بالا، از این شاخص در کنار شاخص ها و تحلیل های دیگر استفاده کنید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.