اندیکاتور MFI و کاربرد آن

اندیکاتور MFI و کاربرد آن

آقای بیل ویلیامز (Bill Williams )، متولد ۱۹۳۲ میلادی، یک معامله گر آمریکایی است که اندیکاتور های متفاوت بسیاری از جمله اندیکاتور mfi را توسعه داد. او معتقد بود هر شاخص دارای ارزش خاص خودش است

و برای داشتن معاملات عالی باید مفاهیم اساسی آنها را درک کرد. اندیکاتور mfi که مخفف کلمات ( money flow index ) می باشد برای تایید روند و یا بازگشت آن استفاده می شودو همانطور که گفتیم ورود و خروج پول هوشمند و نقدینگی به بازار را نشان می دهد. از این اندیکاتور در برخی موارد برای تعیین نقاط خرید و فروش هیجانی استفاده می شود و سرمایه گذاران از آن برای ورود و خروج به بازار بهره می برند. اندیکاتور MFI هم مانند اندیکاتور RSI و اندیکاتور MACD از اندیکاتور های گروه نوسان نما ها یا اسیلاتور ها است اما چون حجم در محاسبه آن لحاظ می شود در خانواده اندیکاتور های حجم قرار می گیرد و کاربرد زیادی در تحلیل تکنیکال دارد. Money Flow Index که در زمان فارسی تحت عنوان شاخص جریان نقدینگی ترجمه می‌شود، به‌عنوان یکی از اندیکاتورهایی در تحلیل تکنیکال است که روی حجم معاملات برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها متمرکز می‌شود. شباهت‌های زیاد بین این اندیکاتور و اندیکاتور RSI باعث شده است که در بین برخی کارشناسان، اندیکاتور MFI با نام آر اس آی وزن داده شده با حجم شناخته می‌شود.

این اندیکاتور نیز در خانواده اسیلاتورها یا نوسان‌گر‌ها قرار می‌گیرد که بین ۰ تا ۱۰۰ در نوسان است. هدف اساسی از ابداع آن نیز ردیابی و پیش‌بینی جریان نقدینگی در بازار است. اگر معامله‌گر ابزاری در اختیار داشته باشد که با استفاده از آن بتواند مسیر هدایت پول‌های موجود در بازار را شناسایی کند، با اتخاد تصمیم‌های درست و پیش‌دستانه می‌تواند فرصت‌های سود زیادی را برای خود به ارمغان بیاورد و در عین حال جلوی ضررهای احتمالی را نیز صد کند.

اندیکاتور mfi و تشخیص پول هوشمند

پول هوشمند یک پول بشدت قدرتمند است که عمدتا در اختیار سرمایه گذاران عمده و حقوقی های بازار می باشد که می توانند پیش از دیگران حرکت سرمایه ها را شناسایی کننند. پول هوشمند می تواند در بازارهای مالی جریان سازی را انجام دهد و تحولات قیمتی شگرفی را در سهم های مختلف ایجاد کند؛ بنابراین تشخیص این پول که معمولا به صورت منسجم وارد بازار می شود و حجم و ارزش معاملات را در یک بازه زمانی به طور چشم گیری افزایش می دهد. MFI یکی از روش هایی است که برای شناسایی پول هوشمند در بازار سرمایه توسط فعالان این بازار مورد استفاده قرار می گیرد.

محاسبه اندیکاتور MFI

هریک از اندیکاتورها در واقع به نوعی الگوریتم‌های ریاضی به شمار می‌روند که در اثر کنار هم قرار گرفتن تعدادی از روابط ریاضی به دست می‌آیند. روابط ریاضی محاسبه اندیکاتور MFI بسیار ساده است

۱. محاسبه قیمت تیپیکال برای محاسبه قیمت تیپیکال باید قیمت بسته شدن سهم را با بالاترین و پایین‌ترین قیمت آن در یک بازه زمانی جمع کنید و سپس بر سه تقسیم نمایید.

۲. محاسبه جریان نقدینگی در گام دوم باید به سراغ محاسبه جریان نقدینگی بروید که از ضرب قیمت تیپیکال در حجم معاملات در همان بازه زمانی به دست می‌آید. جریان نقدینگی در حالت کلی به سه حالت تقسیم می‌شود:

  • جریان نقدینگی خنثی: قیمت تیپیکال برابر قیمت روز گذشته
  • جریان نقدینگی مثبت: قیمت تیپیکال بالاتر از قیمت روز گذشته
  • جریان نقدینگی منفی: قیمت تیپیکال پایین‌تر از قیمت روز گذشته ۳. محاسبه نسبت نقدینگی در گام سوم باید به سراغ محاسبه نسبت نقدینگی بروید که از تقسیم جریان نقدینگی مثبت به جریان نقدینگی منفی حاصل می‌شود.

چه سینگال‌هایی از اندیکاتور MFI صادر می‌شود؟

همان‌طور که اشاره کردیم این اندیکاتور از نوع اسیلاتورها است که بین ۰ تا ۱۰۰ در نوسان است. محدود ۲۰ تا ۸۰ در این شاخص به عنوان محدوده تعادلی به شمار می‌رود. در حالی که محدوده زیر ۲۰ تحت عنوان محدود اشباع فروش و محدوده بالای ۸۰ به بالا با نام اشباع خرید شناخته می‌شود. در محدود زیر ۲۰ باید شاهد ورود جریان نقدینگی در آینده نزدیک به سهم باشیم و به این ترتیب روند صعودی در انتظار آن خواهد بود. اما در محدوده بالای ۸۰ نیز باید منتظر خروج نقدینگی از سهم باشیم که در نهایت منجر به آغاز روند نزولی می‌شود.

بازه زمانی و حساسیت اندیکاتور mfi

در محاسبه اندیکاتور MFI در کنار قیمت، شاخص حجم معاملات نیز دخیل است که عمده تفاوت MFI با RSI هم از این مسئله نشأت می گیرد. این اندیکاتور از ۰ تا ۱۰۰ درجه بندی شده و خطوط تعیین محل اشباع خرید و فروش هیجانی بین۸۰ تا ۲۰ در نظر گرفته می شود. یعنی هرگاه نمودار MFI از سطح ۸۰ بالاتر رفت نشان دهنده ی خرید های هیجانی است که سیگنال فروشی است برای سرمایه گذاران و هرگاه نمودار MFI از سطح ۲۰ پایین تر رفت نشان دهنده ی فروش های هیجانی است که سیگنال خرید را صادر می کند.

نحوه محاسبه ی اندیکاتور MFI

به اعتقاد تحلیلگران اندیکاتور MFI شباهت زیادی به اندیکاتور RSI دارد با این تفاوت که حجم معاملات نیز در این اندیکاتور لحاظ می شود. نحوه محاسبه اندیکاتور mfi بسیار ساده می باشد و شما می توانید با توجه به چهار قدمی که در تصویر زیر نشان داده شده آن را محاسبه کنید؛ البته تحلیلگران تکنیکال هیچ نیازی به محاسبه mfi ندارند و فقط کاربرد این اندیکاتور برای آنها مهم است

کاربرد اندیکاتور mfi

۱)خط روند در MFI شما می توانید از برخی الگو های قیمتی و استراتژی ها و ابزار هایی که در نمودار قیمت استفاده می کنید در اندیکاتور mfi هم استفاده کنید. می توان در این اندیکاتور از خط روند بهره برد و زمانی که این اندیکاتور خط روند را می شکند فعالان بازار سیگنال های ورود و خروج از سهم می گیرند. نحوه ترسیم این خط روند هم همانند ترسیم خط روند در نمودار قیمت است. ۲)واگرایی در MFI شاید به توان گفت مهم ترین کاربرد MFI در نمایش واگرایی ها است که هشدار تغییر روند را می دهند؛ ظهور واگرایی در نمودار ها و روند ها نشان دهنده ی تضعیف روند موجود و احتمال تغییر در روند می باشد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.