نحوه استفاده کریپتو در کشورهای مختلف چگونه است؟

نحوه استفاده کریپتو در کشورهای مختلف چگونه است؟

برای استفاده از بیت‌کوین، یک کیف‌پول بیت‌کوین برای شما یک آدرس یکتا (مانند ایمیل) ایجاد می‌کند که توسط آن امکان ارسال و دریافت دارایی‌های در شبکه بلاکچین(بسته به نوع بلاکچین) وجود دارد.آدرس تولید شده در کیف‌پول شامل اعداد و حروف در هم ریخته است.

که معنای خاصی را تداعی نمی‌کنند. اما اگر شما آدرس کیف‌پول خود را مثلا در یکی از شبکه‌های اجتماعی (پروفایل اینستاگرام یا توییتر) خود قرار دهید، مردم می‌توانند آن کیف‌پول را با هویت اکانت شبکه اجتماعی شما شناسایی کنند.

این روش شناسایی در مورد کسب و کار‌هایی که به اکوسیستم کریپتو کمک می‌کنند نیز صدق می‌کند. مهم‌ترین کسب و کار‌هایی که با آدرس کیف‌پول شما سر و کار دارند، صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز هستند.

با این که شما برای استفاده از بیت‌کوین نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارید اما اغلب مسیر‌های به دست آوردن آن به صرافی‌های متمرکز منتهی می‌شوند. در این صرافی‌ها شما باید علاوه‌بر ایجاد حساب کاربری، اطلاعات هویتی کاملی با اثبات آن در اختیار آن‌ها قرار دهید.

می‌توان گفت صرافی‌های متمرکز حضانت کریپتو را از طرف مشتریان خود برعهده دارند. آن‌ها کنترل وصف ناپذیری را روی آدرس‌هایی که دارایی‌های کاربر در صرافی بر روی آن ذخیره شده است اعمال می‌کنند.

اما مشتریان برای دسترسی به دارایی‌های خود نمی‌توانند مستقیم از بلاکچین‌های هر کارنسی اقدام کنند به جای آن، وبسایت و اپلیکیشن‌های موبایل صرافی به کاربران‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند دارایی‌های خود را تحت مدیریت خود درآورند(یا حداقل این‌گونه تصور کنند).

صرافی‌های ارز دیجیتال نیز جزییات واریز و برداشت آدرس‌های خود را به اشتراک می‌گذارند بنابراین اتصال به صرافی و شناسایی آدرس‌ها کار چندان مشکلی نیست.

از آنجایی ایالات متحده آمریکا از چندین ایالت با قوانین مجزا تشکیل شده، اظهار نظر درباره چگونگی تنظیم قوانین و مقررات در این کشور دشوار است. به عنوان مثال در بعضی از ایالت‌های آمریکا معامله بیت‌کوین قانونی بوده اما و در برخی دیگر از آنها تجارت ارز دیجیتال زیر سوال است.

اما در هر صورت می‌توان گفت انعطاف‌پذیری تنظیم‌کنندگان ایالت متحده آمریکا تا به امروز سبب جذب بخش عمده‌ای از نوآوری‌های این صنعت شده است.

نهادی که در سطح فدرال بیشترین نگرانی را در رابطه با ارزهای دیجیتال دارد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالت متحده SEC است، SEC آژانس مستقلی از دولت فدرال است که قوانین اوراق بهادار فدرال، بازارهای اوراق بهادار و کمیسیون تجارت آینده کالا CFTC را در این کشور تنظیم می‌کند.

در بسیاری از ایالت‌های آمریکا خرید بیت‌کوین کاملا قانونی است، در سال ۲۰۱۳ “وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اجرای جرایم مالی” FINCEN، اعلام کرد سرمایه‌گذاری در رمز ارز و استفاده از آن به عنوان روشی برای پرداخت در این کشور منع قانونی ندارد، تنها به شرط آنکه فروشنده کالا یا خدمات مایل به قبول رمزارز به جای پول سنتی باشد.

در حقیقت هیچ یک از ایالت‌های آمریکا قوانین صریح و روشنی در خصوص منع خرید و فروش بیت‌کوین ندارند، به عنوان مثال تاکنون قوانین جدیدی در ایالت کالیفرنیا تنظیم نشده، در نتیجه وضعیت بیت‌کوین در این ایالت هنوز مشخص نیست.

در کشور آمریکا استخراج رمزارز نیز مانند سرمایه‌گذاری و معامله آن بلامانع بوده و هیچ محدودیت قانونی در این رابطه وجود ندارد.

اتحادیه اروپا

در ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۲۰ کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهادی را برای تنظیم دارایی‌های رمزنگاری شده در اتحادیه اروپا منتشر کرد. در صورت تصویب، تمام مقررات به طور مستقیم در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا قابل اجرا بوده، و بر طبق این مصوبه فعالیت کلیه ارائه‌دهندگان خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال تنظیم خواهد شد.

در اتحادیه اروپا نگرانی اصلی درباره ارزهای دیجیتال مربوط به خطرات پولشویی است. در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ رئیس بانک مرکزی اروپا، Christine Lagarde در مصاحبه‌ای با رویترز گفت از آنجایی که بیت‌کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال پولشویی را امکان‌پذیر می‌کنند لازم است در سطح جهانی قوانین و مقرراتی در این خصوص تنظیم شوند.

در ادامه این مصاحبه لاگراد ارزهای دیجیتال را یک دارایی بسیار سوداگرانه که امکان انجام فعالیت‌های مذموم پولشویی را فراهم می‌کنند معرفی کرده است.

به طور کلی در کل اتحادیه اروپا فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال قانونی تلقی می‌شود و قوانین ارزهای دیجیتال و مقررات مربوط به صرافی‌های مبتنی بر رمزارز به قوانین هر یک از کشورهای عضو اتحادیه بستگی دارد. همچنین چگونگی دریافت مالیات در کشورهای اتحادیه متفاوت است، اما بسیاری از کشورهای عضو، از سود حاصل از دارایی‌های ارزهای رمزپایه با نرخ ۰ تا ۵۰ درصد، مالیات بر سود سرمایه دریافت می‌کنند.

فرانسه ارزهای رمزنگاری شده و تمام فعالیت‌های مرتبط با آن تا حد زیادی در فرانسه غیرقانونی هستند. اگرچه دولت فرانسه با مطالعه پدیده کریپتوکارنسی به دنبال ایجاد یک رژیم نظارتی است، اما تاکنون در این کشور تنها اقدام قانونی درباره فناوری بلاکچین تصویب دو مصوبه بوده است.

فروش ارزهای دیجیتال در فرانسه به عنوان سود سرمایه “اموال منقول” در نظر گرفته می‌شود. این بدان معناست که کاربران خصوصی و غیرتجاری با نرخ ۱۹% مشمول مالیات بر درآمد می‌شوند.

آلمان بیت‌کوین و به طور کلی هیچ‌یک از ارزهای دیجیتال به عنوان روش پرداخت قانونی در کشور آلمان شناخته نمی‌شوند. اداره مالیات مرکزی فدرال آلمان (BZSt)، بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در قوانین مالیاتی به عنوان پول خصوصی تلقی می‌کند.

بر اساس قوانین مالیاتی آلمان با رمزارزها مانند ارز خارجی، واحد پول قانونی و یا دارایی رفتار نمی‌شود. وقتی صحبت از مالیات می‌شود آلمان رمزارزها را با درآمد حاصل از سهام، سرمایه‌گذاری‌ها یا سایر معاملات مالی یکسان نمی‌داند، بنابراین سود حاصل از فروش ارزهای دیجیتال در این کشور معاف از مالیات است.

به طور کلی استخراج رمز ارز در آلمان مجاز است، در عوض BaFin، طبق مفهوم قانون بانکی آلمان، بیت‌کوین را به عنوان “units of account” طبقه‌بندی می‌کند.

کانادا کشور کانادا اجازه استفاده و خرید و فروش قانونی ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین را به شهروندان خود می‌دهد اما با این وجود ارزهای دیجیتال به عنوان یک پول قانونی در کانادا محسوب نمی‌شود.

طبق وب‌سایت آژانس مصرف‌کنندگان مالی کانادا در رابطه با ارزهای دیجیتال، شهروندان این کشور می‌توانند از ارزهای دیجیتال برای خرید کالا و خدمات در فضای اینترنت و فروشگاه‌هایی که از ارزهای دیجیتال در سیستم‌های پرداخت خود پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنند.

با وجود اینکه سرمایه‌گذاری و تریدینگ از طریق صرافی‌های مبتنی بر ارز دیجیتال در این کشور محدودیت قانونی ندارند، تنها پول رسمی این کشور، دلار کانادا است.

در کشور کانادا در حوره مالیات مقررات و قوانین ارزهای دیجیتال نیز اعمال می‌شود، در نتیجه معاملات انجام شده در بازار ارزهای رمزنگاری شده مشمول قانون مالیات بر درآمد هستند.

آژانس درآمد کانادا رمزارز را به عنوان یک کالا می‌شناسد نه ارز صادر شده توسط دولت، بنابراین در این کشور استفاده از رمزارز برای پرداخت کالاها یا خدمات به عنوان معامله پایاپای تلقی می‌شود.

اتریش در حال حاضر کشور اتریش قانون خاصی را در رابطه با فعالیت‌های تجاری مرتبط با ارزهای دیجیتال تصویب نکرده است. بر اساس قوانین فعلی در این کشور، رمزارزها پول قانونی محسوب نمی‌شوند.

به همین دلیل، با انواع رمزارزها مانند هر دارایی مالی دیگری از جمله سهام یا فلزات گرانبها برخورد می‌شود، و کلیه سودهای حاصل از تجارت و خرید و فروش رمزارزها از نظر قانونی درآمد محسوب می‌شود.

مالیات ارزهای رمزنگاری شده در کشور اتریش تا حد زیادی به سود حاصل از دارایی و مدت زمان در اختیار داشتن ارز دیجیتال بستگی دارد. برای مثال اگر شهروندان اتریشی دارایی ارز رمزنگاری شده خود را بیش از یک سال نگه‌داری کنند، دیگر بخشی از تجارت محسوب نمی‌شود.

در نتیجه این دارایی معاف از مالیات بوده و هرگونه سود حاصل از طریق آن نیز برای افراد حقیقی معاف از مالیات خواهد بود.

با وجود اینکه قوانین اتریش خرید و فروش ارزهای دیجیتال را منع نمی‌کند، دولت کشور اتریش به سرمایه‌گذران در مورد خطرات ارزهای دیجیتال هشدار داده و بر طبق اظهارات انجام شده ارزهای مجازی مانند بیت‌کوین، پلتفرم‌های معاملاتی و ابزارهای استخراج آنها تحت نظارت قوانین مالی بازار نیستند.

ایتالیا بر طبق قوانین کشور ایتالیا، مقررات و قوانین ارزهای دیجیتال به صورت مشخصی وجود ندارد. تنظیم‌کنندگان ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان یک وسیله مبادلاتی و متفاوت از پول الکترونیکی واجد شرایط می‌شناسند، با این حال شهروندان این کشور برای تبدیل، خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌توانند از یورو استفاده کنند.

طی اعلام مقامات مالیاتی ایتالیایی، دولت این کشور صرافی‌های مبتنی بر ارز دیجیتال را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده‎ است. اگر رمزارزها بدون اهداف سوداگرایانه توسط اشخاص حقیقی نگهداری شوند هیچ مالیاتی از آنها دریافت نمی‌شود.

با این حال، می‌توان ارزهای دیجیتال را به عنوان یک تجارت ارز خارجی مانند فارکس در نظر گرفت، در این صورت اگر سود دارایی در ۷ روز کاری متوالی از ۵۱.۶۴۵.۶۹ یورو فراتر رود، می‌توان از آن مالیات دریافت کرد.

قوانین و مقرراتی در خصوص عرضه اولیه سکه (ICO)، در کشور ایتالیا تنظیم نشده است، با این حال CONSOB، ناظر بازارهای مالی ایتالیا، در چند سال گذشته در تلاش بوده تا تاثیر احتمالی ICO را بر سرمایه‌گذاران خرده فروشی ارزیابی کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.