استراتژی های هوشمند برای معامله در بازارهای نزولی

استراتژی های هوشمند برای معامله در بازارهای نزولی

بازار نزولی یا خرسی به بازاری اطلاق میشود که قیمت ها از سقف خود حداقل 20 درصد ریزش داشته باشد. قطعا جنگیدن با این شرایط بسیار خطرناک است.

نکات مهم

  • هیچ‌کس نمی‌خواهد در بازار نزولی گرفتار شود، اما اگر چنین شد، استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
  • شما می توانید حالتی عملی و تدافعی داشته باشید و با کاهش قیمت ها، سهام بیشتری را جمع آوری کنید.
  • شما همچنین می توانید تهاجمی عمل کنید و در بازار موقعیت شورتی داشته باشید و با کاهش قیمت ها سود ببرید.

بازار خرسی چیست و چه تفاوتی با سقوط ارز دیجیتال دارد؟

بازار خرسی در حقیقت زمانی است که قیمت تمام ارزهای دیجیتال دچار ریزش و سقوط در حجم و اندازه‌های بالا شده است و با خرید و هولد نمی‌توان سود کرد. به طور کلی این بازه‌های زمانی در پی رشد‌های نجومی و شدید رخ می‌دهند و برای اصلاح و ادامه روند بازار در سال‌های آتی لازم محسوب می‌شوند، اما اکثر معامله‌گران در بازارهای نزولی دلسرد می‌شود و میلیاردها دلار پول از مارکت خارج می‌شود.

اما زمانی می‌گویند یک دارایی سقوط کرده است که قیمت آن در یک روز بیش از 10 درصد کاهش یابد. تغییرات و رخدادهای ناگهانی بر بازار کریپتو تاثیرگذارند و منجر به فعال‌سازی ریزش، رسیدن به کف قیمت و اصلاح می‌شوند. سقوط ها، ریزش ها، ضررها، سودآوری‌های هنگفت و اصلاح‌ها، چیزهایی جدیدی برای سرمایه گذاران قدیمی بازار نیستند. با این حال، شاید این اتفاق برای سرمایه گذاران جدید کمی گیج‌کننده باشد.آنچه که همواره در بازارهای مالی باید مد نظر قرار داده شود، این است که برای بازگشت مارکت به سمت سود تنها ورود مقداری سرمایه سنگین و چند خبر خوب کافی است. بنابراین بهتر است در زمان‌های نزول بازار آرامش خود را حفظ و برنامه سرمایه گذاری خود را بلندمدت‌تر کنید. درک آگاهانه و دقیق بازار به همراه استراتژی‌ها، تصمیمات و اقدامات هوشمندانه می‌تواند به سود گرفتن حتی در هنگام ریزش بازار ارز دیجیتال کمک کند.

  • ترس های خود را کنترل کنید

یک ضرب المثل قدیمی در وال استریت وجود دارد که می گوید: “داو از دیوار نگرانی بالا می رود.” به عبارت دیگر، با گذشت زمان، داو علیرغم مشکلات اقتصادی، تروریسم و بلایای بیشمار دیگر به رشد خود ادامه داده است. سرمایه گذاران باید سعی کنند همیشه احساسات خود را از فرآیند تصمیم گیری سرمایه گذاری جدا کنند. آنچه که روزی یک فاجعه عظیم جهانی به نظر می رسد، ممکن است سال ها بعد از اهمیت چندانی برخوردار نباشد. به یاد داشته باشید که ترس، احساسی است که می تواند بر تصمیم گیری منطقی تاثیر بگذارد. آرام باشید و ادامه دهید!

  • با میانگین سرمایه خود سرمایه گذاری کنید

مهم‌ترین چیزی که در طول رکود اقتصادی باید در نظر داشت این است که وجود وضعیت منفی در بازار سهام طبیعی است و درواقع این بخشی از چرخه تجارت است. اگر شما یک سرمایه گذار بلندمدت هستید (به معنای افق زمانی بیش از 10 سال)، یکی از گزینه های مناسب استفاده از میانگین هزینه دلاری (DCA) است. بدون در نظر گرفتن قیمت، هنگامی که روند بازار نزولی است سهام را با قیمت پایین خریداری کنید. در بلندمدت، هزینه شما به طور متوسط کاهش می یابد، و در نتیجه قیمت خرید بهتری برای سهام شما بدست می اید.

  • هیجانی عمل نکنید

در طول بازار خرسی، خرس ها حکومت می کنند و گاوها شانسی ندارند. یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می گوید بهترین کار در بازار خرس این است که خود را به مردن بزنید گویی که یک خرس گریزلی واقعی را در جنگل دیده اید. جنگیدن با آن بسیار خطرناک خواهد بود. با حفظ آرامش و اجتناب از حرکت ناگهانی، خود را ازخطر نجات خواهید داد. نقش مرده را بازی کردن از نظر مالی به این معناست که بخش بزرگی از سرمایه خود را در اوراق بهادار بازار پول، مانند گواهی سپرده (CD)، اسناد خزانه داری ایالات متحده و سایر ابزارهایی با نقدینگی بالا و موعد کوتاه مدت قرار دهید.

  • تنوع ایجاد کنید

تقسیم درصدی از سرمایه تان بین سهام، اوراق قرضه، پول نقد و دارایی های جایگزین، محور اصلی تنوع سازی است. نحوه این تقسیم بندی به عواملی مانند: میزان تحمل ریسک، افق زمانی، اهداف و غیره بستگی دارد. وضعیت هر سرمایه گذار متفاوت است. یک استراتژی تخصیص دارایی مناسب به شما این امکان را می دهد که از اثرات منفی ناشی سرمایه گذاری در یک سهام جلوگیری کنید.

علل ریزش قیمت در بازار رمز ارزها

قیمت ارزهای دیجیتال مستقل از عوامل اقتصاد کلان و برخی از دیگر فاکتورها نظیر نرخ بهره، تورم و موارد دیگر است. کریپتو کوانت (CryptoQuant)، یکی از شرکت‌های تامین داده حوزه رمز ارزها، نسبت لوریج بیت کوین (BTC Leverage Ratio) خود را منتشر کرده است که طی آغاز سال میلادی جاری در بالاترین مقدار خود قرار داشت و نشانی از اضافه شدن سرمایه گذاران جدید به بازار بود. در بازارهای سنتی، استفاده از مقروضات برای آغاز خرید اوراق فیوچرز امری عادی است.

در بازار کریپتو هم تریدرها می‌توانند با چنین اقدامی به بازار ورود کرده و ریزش قیمت‌های آتی حاصل از فروش توسط ماینرها را محدود کنند. این امر نیز می‌تواند در نهایت به نوسانات کوتاه مدت منجر شود. با افت بیشتر قیمت، عادی است که هولدرهای اوراق فیوچرز دارایی خود را لیکویید کرده و با خروج از بازار، باعث سقوط بیشتر قیمت شوند.

علاوه بر این، قوانین حوزه ارزهای دیجیتال در هر کشوری متفاوت است. موسسات مالی حدود 30 کشور جهان نظیر چین، عراق، بنگلادش، الجزایر و مصر فاصله بسیار زیادی با استخراج کریپتو و بازار رمز ارزها دارند. یکی دیگر از دلایل سقوط بازار ارز دیجیتال این است که با ریزش بازار سهام، رمز ارزها هم عملکرد خوبی ندارند. این امر حفظ هویت را برای کریپتوکارنسی‌ها دشوار می‌سازد.

یکی دیگر از دلایل ریزش بازار ارز دیجیتال، رخنه‌های امنیتی به شبکه‌های بلاک چینی است. فرض کنید یک نقص امنیتی در شبکه بیت کوین پیدا شود. این خبر ماینرهای این رمز ارز را تحت تاثیر قرار داده و فروش‌های هنگفت را به دنبال خواهد داشت. ارزهای مجازی برخلاف سهام دارای پشتونه نیستند و تنها عامل محرکشان احساسات سرمایه گذاران است.

علاوه بر این فاکتورها، اینفلوئنسرهای صنعت کریپتو نیز با انتشار تنها یک توییت باعث ورود ناگهانی سرمایه به بازار و افزایش نوسانات می‌شوند. رشد محبوبیت میم کوین‌ها و کاربردهای جزبی برخی از کوین‌ها هم سوال برانگیز است که افول بازار را به دنبال دارد. با این وجود، با استفاده از استراتژی‌های مناسب، ریزش بازار ارز دیجیتال فرصت خوبی برای کسب سود به همراه دارد.

استراتژی های سود گرفتن از ریزش ارز دیجیتال

سقوط و نزول بازار اتفاقی است که می‌تواند عملکرد رمز ارزها را تغییر دهد. ریزش در بازار کریپتو نشان‌دهنده رسیدن به کف‌های قیمتی و رویدادی غیر قابل پیش‌بینی است. البته با اینکه به باور خبرگان افت قیمت در بازار تحت تاثیر روندهای جستجوهای اینترنتی و اجتماعی قرار دارد، اما در حقیقت این دو موضوع همبستگی آنچنان زیادی با یکدیگر ندارند. اخبار ضرردهی‌ها به محض ریزش بازار منتشر می‌شود، اما افراد باهوش می‌توانند از طریق یک سری از استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال حتی از ریزش بازار کریپتو هم کسب سود کنند.

  • خرید در کف به هنگام سقوط بازار ارز دیجیتال

خرید در هنگام ریزش قیمت رمز ارزها به این راحتی‌ها نیست، اما می‌تواند راهی برای سود گرفتن باشد. خرید در کف موفقیت‌آمیز نیازمند یک سرمایه گذار کارکشته و مطالعه جزئی روندها و زمان بازار است.

  • هولد دارایی‌ها در هنگام ریزش بازار کریپتو

هیچ‌کس نمی‌تواند طول مدت سقوط بازار را پیش‌بینی کند. بنابراین گاهی اوقات منفعل ماندن در یک بحران اقتصادی بهترین کاری است که افراد می‌توانند انجام دهند. در این استراتژی باید ارزهای خود را طی سقوط بازار نگه دارید. اگر قرار نیست کوین‌هایتان را زیر قیمت خرید بفروشید، پس ضرر کردن هم منطقی نیست.

  • شورت کردن (Shorting) برای کسب سود از ریزش ارزهای دیجیتال

شورت کردن که در بازارهای مشتقه فیوچرز و مارجین انجام می‌شود، مشابه «قرض کردن دارایی‌ها و فروش آن‌ها، و سپس خرید دوباره در قیمتی پایین‌تر با هدف پس دادن دارایی‌های مقروض به مالک آن‌هاست». البته شورتینگ یک استراتژی ریسکی است، اما در صورت اجرای صحیح می‌تواند سودآوری خوبی در هنگام سقوط بازار ارزهای دیجیتال برای شما به همراه داشته باشد، اما می‌تواند منجر به ضرردهی هنگفت هم شود.

  • تبدیل رمز ارزها به پول فیات

ریزش بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان با خروج از بازار و تبدیل دارایی‌ها به پول فیات یعنی فروش ارز دیجیتال به یک صرافی رمز ارزی جبران کرد. به گفته تام انکینگ (Tom Enneking)، استاد دانشگاه ماریان (Marian)، در مدیریت سرمایه از این روش استفاده می‌شود. به گفته متخصصان، داشتن یک استراتژی مناسب و دانش درباره بازار و زمان ورود و خروج، از الزامات فعالیت در این حوزه است. یک نشانه هشداردهنده این است که شما باید فقط پولی که قادر به از دست دادن هستید را وارد این بازار کنید.

  • کوتاه کردن افق سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت

دانستن اهداف خرید و فروش ارز دیجیتال و افق زمانی، دو عنصر مهم در جهت تثبیت تصمیمات سرمایه گذاری‌تان هستند. افراد در این حوزه، به‌عنوان تریدرهای کوتاه‌مدت (Short-term trader) یا معامله‌گران بلند مدت (Long-term trader) توصیف و دسته‌بندی می‌شوند. تریدرهای کوتاه مدت در محیطی بی‌ثبات رشد می‌کنند، که در آن با استفاده از استراتژی اسکالپینگ به تصمیم‌گیری‌های مکرر سرمایه گذاری در قالب خرید و فروش در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه تمایل دارند. این افراد می‌توانند روزها، ساعت‌ها، دقیقه‌ها و حتی ثانیه‌ها به سرمایه گذاری‌های خود ادامه دهند!

  • محدود کردن معامله با توکن‌های مبهم

توکن‌های مبهم (Obscure Tokens)، نوعی از رمز ارزها هستند که یا ارزش بازار کمی دارند، یا عرضه اولیه سکه (ICO) را پشت سر گذاشته اما هنوز در هیچ صرافی لیست نشده‌اند. این توکن‌ها معمولا به سختی در استخر کوچکی از صرافی‌ها ترید می‌شوند. دلیل این است که یا تقاضای کمی برای معامله آن‌ها وجود دارد، و یا کوین‌های نسبتا جدیدی هستند.

  • عدم استفاده بیش از حد از لوریج و اهرم

وقتی در بازار پول‌های مجازی و بصورت کلی تردیدینگ تازه وارد هستید، بهترین راه این است که در فضای سریع و در حال رشد رمز ارزها، از محصولات و استراتژی‌های بیش از حد لوریج دار، دوری کنید. اگر مکانیسم محصولاتی مانند مشتقات ارز دیجیتال، معاملات آپشن و CFDها را بطور کامل نمی‌دانید، باید از آنها اجتناب کنید. استراتژی‌هایی مانند معامله مارجین (Margin Trading)، خطر بالایی دارند و برای کاهش ریسک، باید از آن‌ها دوری کرد.

استفاده از تحلیل تکنیکال برای کسب سود از ریزش بازار ارز دیجیتال

بازار کریپتو از جمله نوسانی‌ترین حوزه‌هاست. در این بازار ممکن است شاهد رشد یا سقوط کامل باشید، اما همه این اتفاقات بر اساس روندها می‌افتد. از آن استفاده کنید. اگر دستی بر تحلیل تکنیکال دارید، می‌توانید از این نوسانات سودآوری داشته باشید.

حتی سقوط‌های کشنده هم دارای سقف قیمتی هستند و هیچ‌گاه مستقیم به سوی دره حرکت نمی‌کنند. شما می‌توانید با اعمال استراتژی‌های خرید کوتاه مدت در کف و فروش کوتاه مدت در سقف، این کار را انجام دهید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.