کندل چیست؟ انواع کندل در تحلیل تکنیکال

کندل چیست؟ انواع کندل در تحلیل تکنیکال

کندل یک نوار منفرد در نمودار قیمت دارایی است که حرکت بازار را در یک نگاه به معامله‌گران نشان می‌دهد. فرقی نمی‌کند کندل دارایی در بازار ارز دیجیتال و بورس تفاوتی ندارند، چراکه از اجزای مشابهی تشکیل می‌شوند

و تحلیل مشابهی دارند.

به‌طور کلی هر کندل قیمت باز شدن، بسته شدن، قیمت بالا و پایین را در یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. الگوهایی که در نمودارهای کندل استیک ظاهر می‌شوند، به معامله‌گران کمک می‌کنند حرکات قبلی بازار را تحلیل و حرکات بعدی را پیش بینی نمایند.

یک نکته جالب در مورد نمودارهای کندل استیک این است که بسته به انتظارات معامله‌گر، در تایم فریم‌های مختلف تنظیم می‌شود و اطلاعات لازم را ارائه می‌کند. این کندل‌ها از یک دقیقه تا یک ماه قابل تنظیم هستند و وضعیت معاملاتی دارایی موردنظر را در این بازه‌ها نمایش می‌دهند.

معامله‌گران کوتاه‌مدت زمان که با هدف ترید وارد بازارهای ارز دیجیتال یا بورس می‌شوند، تمایل دارند روی کندل‌ها با بازه زمانی پایین‌تر تمرکز کنند.نمودار کندل استیک یک ابزار فنی برای تجزیه و تحلیل روند‌ها، نقاط بازگشت و اصلاحات دارایی مالی است. در یک کلام، تک تک حرکات قیمت بازار را ردیابی و تحلیل می‌کند و حتی فرصت خوبی برای مطالعه روان‌شناسی شرکت‌کنندگان بازار فراهم می‌کند. کندل‌ها اگرچه در نگاه اول شبیه نمودار میله‌ای به نظر می‌رسند، جمع و جورترند و داده‌های متعدد را در بازه‌های زمانی مختلف ترکیب می‌کنند. تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیلی بازارهای مالی است که با تمرکز بر روی نمودار قیمت‌ و حجم معاملات، روند آتی قیمت را پیش‌بینی می‌کند. نمودار کندل استیک یا نمودار شمعی، یکی از نمودارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال است. این نمودار از کنار هم قرار گرفتن کندل‌ها تشکیل شده‌است. کندل‌ها به‌عنوان اجزای اصلی این نمودارها، کلیه اطلاعات قیمتی موردنیاز در یک بازه‌ زمانی خاص را در اختیار شما قرار می‌دهند. کندل یا شمع، نوعی نمودار قیمتی است که از سه بخش «بدنه»، «سایه بالایی» و «سایه پایینی» تشکیل شده‌است. درواقع هر نمودار کندل استیک نشان‌دهنده تغییرات قیمت در یک بازه زمانی مشخص است. قیمت‌های باز شدن (open)، بسته شدن (close)، بالاترین قیمت (high) و پایین‌ترین قیمت (low)، از جمله اطلاعاتی است که توسط این نمودارها مشخص می‌شود.

کندل‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که می‌توانند در کنار هم، الگوهای کندل استیک را تشکیل داده و تا حدود زیادی روند آینده بازار را مشخص کنند. از کندل‌ها می‌توان برای روان‌شناسی بازار و تشخیص نقاط تغییر روند استفاده کرد.

اجزای تشکیل‌دهنده کندل

در نمودارهای کندل استیک، زمان در محور افقی و قیمت‌ها در محور عمودی نمایش داده می‌شود. همانطور که گفتیم هر کندل از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود که عبارتند از:

  • بدنه(Body)

بدنه کندل از یک مستطیل یا مربع عمودی تشکیل شده‌است. پایین‌ترین خط افقی در آن نشان‌دهنده قیمت باز شدن و بالاترین خط افقی در آن مربوط به قیمت بسته شدن است.

  • سایه(Shadow)

سایه‌ها به‌صورت میله‌های افقی هستند که در بالا و پایین بدنه قرار می‌گیرند. بالاترین نقطه در سایه بالایی، نشان‌دهنده بالاترین قیمت در روز معاملاتی است. پایین‌ترین نقطه در سایه پایینی هم، پایین‌ترین قیمت در یک روز معاملاتی را نشان می‌دهد.

انواع کندل

رنگ کندل یا پر و خالی بودن آن می‌توان نشان‌دهنده افزایش یا کاهش قیمت‌ باشد. کندل‌ها بر اساس کاهش یا افزایش قیمت به دو دسته کندل مثبت (صعودی) و کندل منفی (نزولی) تقسیم می‌شوند.

  • کندل مثبت (صعودی)

اگر قیمت در طول روز معاملاتی روند مثبت داشته باشد، یعنی قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت باز شدن باشد، کندل به‌صورت توخالی، سفید یا سبز رنگ خواهد بود. به این کندل، کندل مثبت گفته می‌شود.

  • کندل منفی (نزولی)

اگر قیمت در طول روز معاملاتی با کاهش روبرو شود، یعنی قیمت بسته شدن پایین‌تر از قیمت باز شدن باشد، کندل به‌صورت توپُر، مشکی یا قرمز رنگ خواهد بود. به این کندل، کندل منفی گفته می‌شود.

تاریخچه نمودارهای کندل استیک

نمودار کندل در قرن هجدهم توسط یک تاجر ژاپنی به اسم Munehisa Homma معرفی شد. مهارت معاملاتی این تاجر در بازارهای برنج مثال‌زدنی بود. گویا روش معامله کندل استیکی که او ابدا کرد، در طول دوره‌های مختلف اصلاح و تنظیم شد تا در بازارهای مالی فعلی کاربرد بیشتری داشته باشد.

استیون نیسون در کتاب « تکنیک‌های نمودار کندل ژاپنی»، کندل‌ها را به دنیای غرب معرفی کرد. امروز این کندل‌ها جزو اصلی هر پلتفرم معاملاتی و برنامه‌های ترسیم نمودار محسوب می‌شوند. چون از طرقی عمق اطلاعات و سادگی اجزاء، نمودارهای کندل استیک را به یکی از ابزارهای مورد علاقه معامله‌گران تبدیل کرده و از طرف دیگر امکان زنجیره‌ای کردن بسیاری از کندل‌ها برای نشان دادن یک الگوی زیربنایی، آن را به ابزاری قانع‌کننده در تفسیر تاریخچه و پیش‌بینی‌های پرایس اکشن تبدیل می‌کند.

کندل استیک چیست؟

نمودارهای کندل استیک (نمودارهای شمعی) به نمودارهایی گفته می‌شود که در آنها، اطلاعات قیمت در قالب کندل‌ها نمایش داده می‌شود. این نمودارها در مقایسه با نمودارهای خطی، دقیق‌تر هستند و اطلاعات بیشتری را در اختیار تحلیلگران قرار می‌دهد. نمودارهای کندل استیک به معامله‌گر امکان می‌دهند تا قیمت را به سرعت و فقط با مشاهده چند کندل تفسیر کند.

کندل استیک چطور عمل می‌کند؟

کندل‌ها با نمایش گرافیکی عرضه و تقاضا در هر دوره زمانی، در مقایسه با نمودارهای میله‌ای اطلاعات دقیق‌تر و دقیق‌تری درباره تغییرات قیمت ارائه می‌دهند. بدنه کندل‌ها فاصله بین باز و بسته شدن قیمت دارایی را نشان می‌دهد و سایه‌های بالایی و پایینی نشانگر فاصله قیمت و دوره معاملاتی هستند.

قیمت پایانی دارایی مورد معامله، صعودی یا نزولی بودن کندل استیک را تعیین می‌کند. اگر کندلی با قیمتی بالاتر از قیمت OPEN بسته شود، معمولاً بدنه کندل توخالی یا به رنگ سفید در می‌آید. اما اگر دارایی با قیمت کمتری نسبت به بازه زمانی OPEN بسته شود، بدنه کندل توپر یا سیاه رنگ خواهد بود.

قیمت بسته شدن در قسمت پایین بدنه و قیمت باز شدن در قسمت بالایی قرار دارد. البته این رنگ‌ها در نمودارهای مدرن با رنگ‌های قرمز، سبز و آبی جایگزین می‌شوند. معامله‌گران می‌توانند هنگام استفاده از پلتفرم‌های معاملات الکترونیکی، رنگ‌ها را به دل‌خواه خود انتخاب کنند.

این کندل‌ها ادامه روند، شروع بازگشت روند یا تایید بازگشت را به معامله‌گر خبر می‌دهند.

تفاوت نمودارهای کندل و نمودار میله‌ای

کندل‌ها و نمودارهای میله‌ای هر دو اطلاعات مشابهی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند؛ فقط قالب‌های گرافیکی متفاوتی دارند. کندل‌ها بصری‌ترند و تصویر واضح‌تری از عملکرد قیمت در اختیار معامله‌گر می‌گذارند. مشاهده نیروهای عرضه و تقاضا موثر در هر دوره زمانی در این نمودارها راحت‌تر است. یک تفاوت دیگر ساختار کندل‌هاست که نواحی بالا و پایین آنها به‌عنوان سایه کندل شناخته می‌شود.. این سایه‌ها به‌علاوه طول بدنه کندل از شاخص‌های مهم عملکرد قیمت محسوب می‌شوند.

کندل ‌خوانی

کندل خوانی اهمیت زیادی در تحلیل تکنیکال دارد .معمولاً از نمودارهای کندل استیک برای تشخیص الگوها و همچنین روان‌شناسی بازار استفاده می‌شود.

شناخت ساختار کندل‌ و درک محدوده قیمتی آنها می‌تواند اطلاعات زیادی را در اختیار معامله‌گران قرار دهد. گاهی این اطلاعات مبنای تعیین بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی کوتاه‌مدت قرار می‌گیرد. با این حال، توجه به شکل و ساختار کندل، برای ورود به یک معامله کافی نیست، بلکه باید آن را با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال ترکیب کرد. نمودارهای کندل استیک فشار خرید و فروش را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهند.

بلندتر بودن بدنه کندل، حاکی از بیشتر شدن فشار خرید و فروش است. از طرفی کندل‌های کوچک نشان‌دهنده وجود ثبات در قیمت هستند.

تشکیل شدن سایه در یک کندل، به این معنا است که معامله‌ای خارج از بازه قیمت باز شدن تا بسته شدن صورت گرفته است. از طرفی عدم وجود سایه، بیانگر اطمینان قوی خریداران یا فروشندگان برای خرید آن سهم یا دارایی است.

هرچه قیمت بسته شدن به قیمت high نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهنده قدرت بیشتر خریداران و احتمال شروع یک روند صعودی در قیمت است.

از طرفی هرچه قیمت بسته شدن به قیمت low نزدیک‌تر باشد، فشار فروش بیشتر شده و نشان‌دهنده احتمال شروع یک روند نزولی در قیمت است.

کندل‌های مثبت نشان‌دهنده فشار خرید و کندل‌های منفی، نشان‌دهنده فشار فروش هستند.

معاملات بازار را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • کندل‌های مثبت و بلند در نمودار کندل استیک، نشان می‌دهند که در بیشتر مواقع، کنترل بازار در دست خریداران بوده‌است.

  • کندل‌های منفی و مشکی در نمودار کندل استیک، نشان می‌دهند که در بیشتر مواقع، کنترل بازار در دست فروشندگان بوده‌است.

  • کندل‌های با بدنه کوچک نشان می‌دهند که خریداران و فروشندگان توانایی حرکت بازار را نداشته و قیمت‌ها تقریباً در محدوده قیمت باز شدن، بسته می‌شود.

  • وجود سایه‌های بلند در پایین کندل‌ها، به این معنا است که فروشندگان توانسته‌اند در یک بازه زمانی، کنترل بازار را در اختیار بگیرند و با ایجاد فشار فروش، قیمت‌ها را کاهش دهند. اما پس از مدتی، خریداران با ایجاد تقاضای بیشتر، کنترل بازار را در اختیار گرفته و موفق شده‌اند بازگشت چشمگیری را برای قیمت رقم بزنند.

  • وجود سایه‌های بلند در بالای کندل‌ها، به این معنا است که خریداران در یک بازه زمانی موفق به ایجاد فشار خرید و کنترل بازار شده‌اند. اما در نهایت، فروشندگان با ایجاد عرضه بیشتر، بازار را پیش بردند و قیمت‌ها را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده‌اند. درواقع این کندل‌ها نشان‌دهنده ضعف خریداران در مقابل فروشندگان است.

  • وجود سایه‌های بلند در دو طرف کندل‌ها، به این معنا است که که هیچکدام از گرو‌ه‌های فروشندگان و خریداران، نتوانسته‌اند در طول روز معاملاتی، بر هم غلبه کنند. این کندل‌ها نشان‌ می‌دهند که بلاتکلیفی در بازار حاکم شده‌است.

الگوی نمودار کندل استیک

کندل ها حرکت قیمت را در یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهند. هر کندل نشان‌دهنده تغییرات قیمت در واحد زمان است. این واحد زمانی به سلیقه معامله‌گر می‌تواند ۵ دقیقه، ۱۵ دقیقه یا چند روز باشد. اما چیزی که باید در مورد آنها دانست، محبوبیت استفاده از آنها در تحلیل تکنیکال است. معامله‌گران از این نمودارها برای شناسایی الگوهای حرکات قیمت، تعیین جهت روند قیمت، نقطه شکست یا برگشت و تصمیم‌گیری در مورد حرکتشان استفاده می کنند.

هر کندل داستانی از رویارویی بین گاوها و خرس ها، خریداران و فروشندگان، عرضه و تقاضا، ترس و طمع را روایت می‌کند. به خاطر داشته باشید که اکثر الگوهای کندل به یک تایید محکم بر اساس کندل‌های قبلی و بعدی نیاز دارند. بسیاری از تازه‌کارها این اشتباه را مرتکب می‌شوند که زمینه قبلی کندل را در نظر نمی‌گیرند و طبیعتا اطلاعات دقیقی دریافت نمی‌کنند.

برای مثال اگر کندل چکشی پس از سه شمع نزولی تشکیل شود، نشان‌دهنده تسلیم کوتاه مدت است، در حالی که اگر روی کندل‌های جانبی تخت (flat sideways candles) تشکیل شود،‌ اساسا بی‌فایده است و معنای خاصی ندارد. بنابراین اولین قدم برای درک مکانیک الگوهای نمودار کندل استیک، درک داستانی است که هر یک از این کندل‌ها روایت می‌کنند.

الگوهای کندل استیک پیوسته در شکل‌های مختلف در بازار تکرار می‌شوند و احساسات بازار را به‌خوبی برای معامله‌گر روشن می‌کنند. برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن، بهتر است از آنها در کنار سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال استفاده نمایید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.