تحلیل تکنیکال با مووینگ اوریج (Moving Average)

تحلیل تکنیکال با مووینگ اوریج (Moving Average)

در مفهوم تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، اندیکاتورها همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند و در این میان اندیکاتور مووینگ اوریج یا میانگین متحرک را می‌توان پایه‌ای‌ترین اندیکاتورها به‌حساب آورد.

اساساً اندیکاتورها در ۳ دسته‌بندی اندیکاتورهای Trend (روند نماها یا تعقیب کننده قیمت)، Oscillator (نوسان‌نماها) و اندیکاتورهای Volumes (حجمی) قرار می‌گیرند و دراین‌بین مووینگ اوریج در حقیقت میانگینی از قیمت‌ها یا داده‌ها در یک بازه زمانی بخصوص است که به‌عنوان یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی استفاده‌شده و از آن در تشخیص روندهای قیمتی به‌کار گرفته می‌شوند.

از طرفی مووینگ اوریج (Moving Average) به عنوان مادر اندیکاتورها شناخته می‌شود و به‌نوعی بسیاری از اندیکاتورها، نشئت گرفته از این اندیکاتور هستند و درنتیجه می‌توان بیان داشت که این اندیکاتور از اهمیت فوق‌العاده زیادی در تحلیل تکنیکال برخوردار است.

مووینگ اوریج (Moving Average) چیست؟

مووینگ اوریج (Moving Average) یا میانگین متحرک به اندیکاتورهایی گفته می‌شود که نوسانات قیمتی را فیلتر کرده و به‌صورت هموار در جهت روند بازار حرکت می‌کند. این اندیکاتور جهت آینده قیمت را پیش‌بینی نکرده و جهت فعلی آن را تعیین می‌کنند. ازاین‌رو به علت اتکای این اندیکاتور به گذشته قیمت، به‌نوعی کند و تأخیری به‌حساب می‌آید. از طرفی مووینگ اوریج (Moving Average) در فیلتر کردن نوسانات شدید قیمتی و هموار کردن روندها، کاربرد زیادی دارد. علاوه بر این، این اندیکاتور اساس ساخت بسیاری از اندیکاتورهای دیگر مثل باندهای بولینگر، اندیکاتور مکدی (MACD) و اسیلاتور مک کلان (McClellan) به‌حساب می‌آید.

مووینگ اوریج (Moving Average) که با نماد اختصاری MA نمایش داده می‌شود، در دسته اندیکاتورهای تعقیب‌کننده قرار دارد و نوسانات بازار را به خطی صاف و ملایم بدل می‌کند و به‌نوعی یک اندیکاتور پیرو روندها به‌حساب می‌آید. دقت کنید که این اندیکاتور تأخیر دارد و این بدین معنی است که در توصیف وضعیت فعلی بازار نیز باکمی تأخیر عمل می‌کند و در حقیقت علت این تأخیر نیز به‌دست آمدن آن از محاسبه قیمت‌های پیشین است.

اساساً از مووینگ اوریج‌ها (Moving Average) در راستای شناسایی جهت روند یا تعیین سطوح حمایتی و مقاومتی استفاده می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید نمودار قیمتی با ۲ اندیکاتور SMA و EMA را مشاهده کنید.

انواع اندیکاتور مووینگ اوریج (Moving Average)

به‌طور کلی مووینگ اوریج دارای انواع مختلفی است که ۲ نوع از آن به نسبت دیگر انواع آن دارای کاربرد بیش‌تری در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است و این دو عبارت‌اند از میانگین متحرک ساده (SMA) و میانگین متحرک نمایی (EMA) مووینگ اوریج ساده (SMA)

این اندیکاتور که اختصاراً با نماد SMA نمایش داده می‌شود، ساده‌ترین حالت محاسبه میانگین است و در آن قیمت‌ها در بازه‌های زمانی مشخصی باهم جمع شده و حاصل آنها، بر تعداد این بازه‌های زمانی تقسیم می‌شود. در این اندیکاتور، شما قادر هستید تا نوع قیمت را انتخاب کرده و بر اساس راهبُرد معاملاتی خود، از انواع قیمت‌ها مثل قیمت‌های باز (Open)، قیمت‌های بسته (Close) قیمت‌های پایانی، بالاترین و پایین‌ترین قیمت و … نیز استفاده کنید.

از طرفی اندیکاتور SMA، پرکاربردترین و درعین‌حال موردانتقادترین روش محاسبه میانگین به‌حساب می‌آید. مثلاً ازجمله معایبی که به مووینگ اوریج ساده وارد است می‌توان به این اشاره کرد که این اندیکاتور میان قیمت‌های گذشته و اخیر تمایز قائل نشده و خروجی سیگنال کندی نیز دارد. به‌طور مثال اگر میانگین ساده پنجاه روز اخیر را برای یک سهم یا دارایی حساب کنیم، میان قیمت روز نخست و پنجاهم، هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت. برای درک بهتر فرض کنید که قیمت در روز اول دو هزار دلار است و در روز پنجاهم چهار هزار دلار و در طی این مدت، دو هزار دلار افزایش قیمت داشته‌ایم. حال تصور کنید که قیمت در روز نخست چهار هزار دلار و در روز پنجاهم دو هزار دلار است و در طی این مدت دو هزار دلار کاهش داشته‌ایم. بااینکه این ۲ شرایط کاملاً عکس یکدیگر هستند، ولی نتیجه حاصله از SMA در هر ۲ حالت یکسان است.

مووینگ اوریج (Moving Average) نمایی (EMA)

این اندیکاتور که اختصاراً با EMA نمایش داده می‌شود جهت برطرف کردن مشکل SMA طراحی‌شده و در حقیقت بیشتر تمرکز آن بر روی قیمت‌های اخیر است و نسبت به تغییرات قیمتی اخیر واکنش سریع‌تری از خود نشان می‌دهد. به بیانی دیگر، این اندیکاتور، به دلیل افزایش تأثیر قیمت‌های اخیر در محاسبات آن، از محبوبیت بسیار بالاتری در میان تحلیلگران برخوردار است و علت این محبوبیت نیز خروجی سیگنال سریع‌تری است که دارد.

کاربرد مووینگ اوریج (Moving Average)

میانگین متحرک یا ma به طور گسترده‌ای در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود و در واقع یک ابزار تحلیل در بازار بورس است. از مووینگ اوریج (Moving Average) برای سرمایه گذاری و سود بردن از الگوهای تغییر قیمت اوراق بهادار استفاده می‌شود‌. به طور کلی، تحلیلگران بازار بورس از میانگین متحرک برای تشخیص اینکه آیا در حرکت یک اوراق بهادار تغییر رخ می‌دهد یا خیر، مانند تشخیص یک حرکت نزولی ناگهانی در قیمت اوراق بهادار استفاده می‌کنند.

در مواقع دیگر، تحلیلگران از میانگین متحرک برای تأیید سوء ظن خود مبنی بر اینکه ممکن است تغییری در حال رخ دادن باشد، استفاده می‌کنند.

انواع مووینگ اوریج (Moving Average)

Moving average را می‌توان به روش‌های مختلفی محاسبه کرد. میانگین متحرک ساده پنج روزه یا SMA پنج قیمت اخیر بسته شدن روزانه را با هم جمع می‌کند و این رقم را بر پنج تقسیم می‌نماید تا میانگین جدیدی روزانه به دست بیاید. هر میانگین به بعدی متصل می‌شود و خط جریان منفرد را ایجاد می‌نماید.

یکی دیگر از انواع محبوب میانگین متحرک، میانگین متحرک نمایی یا EMA است. محاسبه آن پیچیده‌تر است، زیرا وزن بیشتری را برای قیمت‌های اخیر اعمال می‌کند. اگر یک SMA ۵۰ روزه و یک EMA ۵۰ روزه را روی یک نمودار ترسیم کنید، متوجه خواهید شد که EMA سریع‌تر از SMA به تغییرات قیمت واکنش نشان می‌دهد و علت آن وزن اضافی در داده‌های قیمت اخیر است.

نرم افزار رسم نمودار و پلتفرم‌های معاملاتی محاسبات را انجام می‌دهند و برای استفاده از مووینگ اوریج نیازی به محاسبه دستی نیست. MA ها نسبت به یکدیگر برتری ندارند و هر کدام در جایگاه خود کاربرد دارند.

یک EMA ممکن است برای مدتی در یک بازار سهام یا مالی به کار برود، و در زمان‌های دیگر یک SMA ممکن است بهتر عمل کند. بازه زمانی انتخاب شده برای میانگین متحرک نیز نقش مهمی در میزان موثر بودن آن (صرف نظر از نوع اندیکاتور) دارد. Moving average به سه دسته ساده، نمایی و وزن دار تقسیم می‌شود.

نحوه محاسبه انواع مووینگ اوریج (Moving Average)

برای محاسبه میانگین متحرک ۵ روزه ساده، در واقع میانگین قیمت سهام در ۵ روز گذشته محاسبه می‌گردد. فرمول میانگین متحرک بسیار ساده است و در هر نقطه از زمان می‌توان آن را محاسبه کرد. در فرمول، می‌توان با محاسبه میانگین تعداد معینی از دوره‌های مربوط به آن زمان را به دست آورد. فرمول میانگین متحرک ساده، یک فرمول میانگین معمولی در دوره زمانی مشخصی است.

برای محاسبه میانگین متحرک وزنی، از فرمول میانگین وزنی استفاده می‌کنیم. یعنی قیمت در روز‌های گدشته ضرب در وزن آن می‌شود و این اعداد با هم جمع می‌شوند و میانگین گرفته می‌شود. داده‌های اخیر در این محاسبه، وزن بیشتری دارند. قیمت‌های دور‌ه‌های مختلف در وزن خود ضرب شده و با هم جمع می‌شوند.

وزن در نقاطی که مربوط به قیمت‌های گذشته هستند کمتر است و در نتیجه این قیمت‌ها تأثیر کمتری در مقدار نهایی میانگین وزن‌دار دارند. قیمت‌های اخیر در محاسبه میانگین وزن دار اثر بیشتری دارند. محاسبه مووینگ اوریج (Moving Average) بستگی به این دارد که چه نوعی از این اندیکاتور را می‌خواهید محاسبه کنید.

در میانگین متحرک نمایی یک عامل ضرب داریم که وزن بیشتری را به قیمت‌های اخیر اختصاص می‌دهد. این عامل ضرب حاصل تفریق مقدار نقطه داده فعلی و میانگین متحرک نمایی در دوره قبل است. به یاد داشته باشید که نیازی به محاسبه دستی این مقادیر نیست و همه آن‌ها توسط برنامه‌ها محاسبه می‌شوند.

کاربردهای اندیکاتورهای مووینگ اوریج (Moving Average)

  • ایجاد سطوح حمایت و مقاومت داینامیک

درصورتی‌که قیمت‌ها در بالای خط موینگ اوریج (Moving Average) قرار داشته باشند، این اندیکاتور همچون یک سطح حمایتی عمل خواهد کرد و در برخورد با آن، واکنش حمایتی از قیمت‌ها را بروز می‌دهد. ولی اگر قیمت‌ها در پایین خط مویینگ اوریج قرار داشته باشند، این اندیکاتور به‌عنوان مقاومت عمل می‌کند و به‌راحتی اجازه عبور قیمت‌ها از خود را نداده یا در هر بار برخورد با آنها از خود واکنش نشان می‌دهد. دقت کنید تنها در حالتی این اندیکاتور از خود واکنشی نشان نمی‌دهد که قدرت روند بسیار زیاد بوده و بتواند مقاومت را بشکند و در این حالت، این خط مقاومتی که همان اندیکاتور مووینگ اوریج (Moving Average) است، به خط حمایتی تبدیل خواهد شد.

مثلاً اگر تحلیلگری سهمی را با مووینگ اوریج ۵۰ (Moving Average) تنظیم کند، این اندیکاتور همچون یک سطح مقاومتی یا حمایتی به نمایش درخواهد آمد. البته بایستی بازه‌های زمانی بسیاری توسط تحلیلگر امتحان شود تا وی متوجه حساسیت نمودار پیش روی خود به تنظیمات مختلف گردد. در حقیقت بهترین روش جهت فهمیدن اینکه کدام بازه‌های زمانی برای نمودار بهتر کار می‌کنند، آزمایش چندین بازه زمانی گوناگون است تا وقتی‌که یک بازه متناسب با استراتژی معاملاتی مدنظر پیدا شود.

  • قانون فشردگی در مووینگ اوریج Moving Average

در این روش به حداقل هشت الی ده مووینگ اوریج (Moving Average) در بازه‌های زمانی گوناگون نیاز خواهیم داشت. اساساً عملکرد این قانون به این شکل است که هر وقت که هر ۱۰ اندیکاتور ما بر روی یکدیگر قرار گرفتند یا به‌ اصطلاح همچون فنر فشرده شدند، بایستی این انتظار را داشته باشیم که در آینده روندی بسیار قوی (صعودی یا نزولی) شکل بگیرد. در حقیقت پس‌ازآنکه اندیکاتورها از حالت فشردگی یا فنر بودن خود خارج شدند، نمودار قیمتی باقدرت به سمت بالا یا پایین حرکت خواهد کرد.

از طرفی نکته بسیار حائز اهمیت در این میان این است که بایستی اجازه بدهیم تا نمودار حرکت کند تا متوجه شویم که جهت آن به کدام سمت است و نباید بلافاصله پس از حرکت نمودار تحلیل کنیم.

  • سیگنال گیری با مووینگ اوریج (Moving Average)

جهت این کار لازم ضروری است تا ۲ مووینگ اوریج را فعال کرده و بایستی توجه داشت که اگر در این روش از یک نوع مووینگ اوریج (مثلاً SMA) استفاده می‌شود، باید بازه زمانی یکی از آنها پایین‌تر و دیگری بالاتر از دیگری باشد (مثلاً یکی ۳۰ و دیگری ۵۰) یا اینکه بایستی از ۲ موینگ اوریج متفاوت با سرعت‌هایی متفاوت استفاده کرد.

حال در این روش هر زمان مشاهده کردیم که موینگ اوریج (Moving Average) ۳۰، خط موینگ اوریج ۵۰ را قطع کرد، سیگنال خرید دریافت کرده و بالعکس اگر اندیکاتور ۳۰ به سمت پایین، اندیکاتور ۵۰ را قطع کرد، سیگنال فروش دریافت می‌کنیم.

  • سیگنال ورود به سهم به‌وسیله مووینگ اوریج (Moving Average)

نخستین نکته‌ای که بایستی برای این اندیکاتور در نظر داشت این است که سهم یا دارایی مدنظر، حتماً بایستی دارای روندی صعودی باشد. در حقیقت صدور سیگنال در روند نزولی به‌هیچ‌عنوان معتبر نخواهد بود. در حالت کلی جهت به‌دست آوردن سیگنال‌های ورود به سهم بایستی ۲ اصل کلی برقرار باشد:

  • نمودار دارایی یا سهم بایستی در بالای خط بازه زمانی بلندمدت قرار داشته باشد.
  • خط بازه زمانی کوتاه‌مدت باید خط میان‌مدت را به‌سوی بالا شکسته و این شکست در پایین نمودار سهم رخ دهد.
  • سیگنال خروج از سهم به‌وسیله مووینگ اوریج (Moving Average)

جهت سیگنال خروج گرفتن از سهم یا دارایی به‌وسیله مووینگ اوریج ها، هر زمان که خط بازه زمانی کوتاه‌مدت، خط میان‌مدت را به‌سوی پایین شکست، سیگنال خروج دریافت می‌کنیم.

معامله‌گری (Trading) به‌وسیله اندیکاتورهای مووینگ اوریج

یک اندیکاتور مووینگ اوریج (Moving Average) در حقیقت به کاهش میزان نویز یا ازدحام در یک نمودار قیمتی کمک می‌کند و تحلیلگران بایستی جهت تحلیل خود یا انجام معامله، به جهتی که این اندیکاتور در سمت آن در حال حرکت است توجه داشته باشند تا بتوانند ایده اصلی که اندیکاتور در کدام مسیر در حال حرکت است را دریابند. جهت انجام این کار بایستی سهم یا دارایی خود را در ۳ بازه زمانی روزانه، چهار و یک ساعته بررسی کنیم و اگر شیب اندیکاتور مووینگ اوریج (Moving Average) در تمامی این بازه‌های زمانی، رو به بالا باشد و کندلها هم در بالای خط مووینگ اوریج (Moving Average) قرار داشته باشند، روند قالب در نمودار صعودی و مطمئن است.

به‌صورت کلی اندیکاتور مووینگ اوریج (Moving Average) یا میانگین متحرک (MA) اندیکاتوری پیرو روندهای قیمتی است و به همین دلیل نیز در سیگنال دهی دارای تأخیر است. از طرفی شاید در برخور اول، این اندیکاتور برای بسیاری از تریدرهایی که به دنبال سیگنال‌گیری هستند، دارای خصوصیات بسیار خوشایندی نباشد، ولی اگر شما نیز جزء دسته‌ای از تریدرها یا تحلیلگرانی هستید که با روندها معامله می‌کنید، مووینگ اوریج قادر است تا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار بدهد.

در حقیقت مووینگ اوریج ها (Moving Average) تحلیلگران و تریدرها را مجاب می‌کنند تا همراه با روندهای قیمتی تحلیل یا ترید کنند و مثل بیشتر اندیکاتورهای تکنیکال، نباید از آن به تنهای استفاده شود. درواقع شاید ترکیب MA با RSI را بتوان جزء بهترین ترکیب‌ها جهت سیگنال گیری در نظر گرفت. ازاین‌رو سعی کنید تا در کنار اندیکاتور یا سبکی که در تحلیل خود مورداستفاده قرار می‌دهید، از مووینگ اوریج (Moving Average) نیز استفاده کنید تا نتیجه بهترین بگیرید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.