نقش فول نود در شبکه بلاک‌چین چیست؟

نقش فول نود در شبکه بلاک‌چین چیست؟

فول نودها بلاک‌های حاوی تراکنش‌ها را دانلود می‌کنند تا از این طریق بتوانند مستقیما به بلاک‌چین متصل شوند و پروتکل (Protocol) را اجرا کنند. برای مثال پروتکل بیت‌کوین شامل موارد زیر می‌باشد: هر بلاک در حال حاضر 6.25 بیت کوین تولید می‌کند

تراکنش‌های بیت کوین باید دارای امضای دیجیتال باشند. تراکنش‌های بیت کوین باید در فرمت مشخصی ایجاد شوند در شبکه بلاک‌چین برای جلوگیری از حمله دو بار خرج کردن هر تراکنش تنها یک خروجی (Output) دارد. اگر در بلاکی یکی از قوانین پروتکل نقض شود، تراکنش نامعتبر خواهد بود و پذیرفته نمی‌شود، حتی اگر توسط یکی از نودها تایید شده باشد. این یکی از ویژگی‌های فول نودها می‌باشد که در هر شرایطی کار درست را انجام می‌دهند. استخراج‌کنندگان با صرف قدرت محاسباتی خود تراکنش‌های شبکه را بررسی و سازماندهی می‌کنند و در صورت وجود اشکال، آنها را حذف می‌کنند. اگر چه دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال قدرتمند می‌توانند حملات قوی را انجام دهند اما از آنجایی که قدرت آنها محدود است و فول نودها تنها براساس پروتکل‌های شبکه فعالیت می‌کنند، این استخراج‌کنندگان نمی‌توانند ساختار تراکنش‌ها را تغییر دهند و باعث نابودی شبکه شوند.

اگر برخی از نودها تمایل داشته باشند پروتکل‌های دیگری را دنبال کنند باید از شبکه بلاک‌چین فعلی خود خارج شوند و با ایجاد تغییراتی در نرم‌افزارهای خود شبکه بلاک‌چین جدیدی را بسازند. ایجاد هر تغییری در قوانین شبکه منجر به هاردفورک می‌شود. بیت کوین کش نمونه‌ای از هاردفورک شبکه بیت کوین می‌باشد که با تغییر در پروتکل بیت کوین ایجاد شده است. تمام فول نودهای موجود در شبکه باید از قوانین پروتکل تبعیت کنند تا هماهنگی ایجاد شود.

نودها چه خدماتی به سایر شبکه‌ها ارائه می‌دهند؟

فول نودها علاوه بر این‌که به تایید تراکنش‌ها و ذخیره آن‌ها در شبکه بلاک‌چین اصلی کمک می‌کنند می‌توانند برای سایر شبکه‌ها و سایت‌های مختلف خدمات ارائه دهند. این خدمات برای لایت نودها نیز مفید هستند. در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

با وجود فول نودها دیگر ضرورتی ندارد، لایت نودها تمام دفتر کل را در خود ذخیره کنند. لایت نودها برای این‌که یک تراکنش جدید ایجاد کنند مستقیما از اطلاعات فول نودها استفاده می‌کنند. فول نودها اطلاعات بلاک‌هایی که تازه ایجاد شدند را در اختیار نودهایی که برای مدتی آفلاین بوده‌اند قرار می‌دهند. نودها، تراکنش‌هایی که توسط ماینرها تایید شده‌اند را در اختیار نودهای دیگر قرار می‌دهند.

نقش فول نودها در استحکام اقتصادی شبکه:

فول نودها نقش حیاتی در استحکام اقتصادی شبکه بلاک‌چین دارند. همانطور که پیش از این هم گفتیم فول نودها براساس قوانین از قبل تعیین‌شده‌ای کار می‌کنند و مهم نیست که این قوانین چه باشد. در حالی که نودهای لایت براساس دستورات ماینرها به فعالیت خود در شبکه بلاک‌چین ادامه می‌دهند؛ مثلا اگر ماینرها، پاداش استخراج یک بلاک را افزایش دهند، آنگاه نودهای لایت آن را اجرا خواهند کرد. اگر این اتفاق رخ دهد مسیر لایت نودها و فول نودهای شبکه از هم جدا می‌شوند. در ادامه لایت نودها یک شبکه مجزا ایجاد کرده و پول دیجیتالی خود را خواهند ساخت و کسانی که از این لایت نودها استفاده می‌کنند دیگر قادر به استفاده از فول نودها نخواهند بود. در یک شبکه بلاکچینی اگر افراد زیادی از لایت نود استفاده کنند ماینرها فرصت تغییر قوانین را پیدا می‌کنند و می‌توانند باعث اختلال در شبکه شوند. در واقع می‌توان گفت اقتصاد بیت کوین و ارزهای دیجیتال برپایه فول نودها بنا شده است و لایت نودها نقشی در آن ندارند

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.