«نهنگ بیت کوین» چیست؟

«نهنگ بیت کوین» چیست؟

نهنگ بیت کوین Bitcoin یا وال بیت کوین یک اصطلاح ارز دیجیتال است که به افراد یا نهاد هایی اطلاق می شود که مقادیر زیادی ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin را در اختیار دارند.

نهنگ ها به اندازه کافی ارز دیجیتال دارند تا پتانسیل دستکاری در ارزش گذاری ارز را داشته باشند. نهنگ ها پتانسیل دستکاری در ارزش گذاری ارز دیجیتال را دارند و با توجه به نوسانات ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin در هفته های اخیر، به طور فزاینده ای در کانون توجه قرار گرفته اند. اخیرا گزارشی که طبق داده های صنعت منتشر شد، اعلام داشت که حدود ۱۳ درصد از کل ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin موجود یا به عبارتی حدود ۸۰ میلیارد دلار در بیش از ۱۰۰ حساب شخصی قرار دارد. این موسسه اضافه کرد که ۴۰ درصد کل ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin توسط کمتر از ۲۵۰۰ حساب شناخته شده از تقریباً ۱۰۰ میلیون کل بیت کوین Bitcoin موجود در جهان نگهداری می شود. دلایل متعددی وجود دارد که چرا ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin چنین سابقه قیمت نوسانی دارد. درک عواملی که بر قیمت آن در بازار تأثیر می گذارد می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا در آن سرمایه گذاری کنید، آن را معامله کنید یا به تماشای تحولات آن ادامه دهید. در حالی که دارایی های دیجیتال از نظر تئوری به تسهیل شرایط بازی برای افراد کمک می کند، در شبکه های توزیع شده مانند بیت کوین Bitcoin، برخی افراد اهرم و نفوذ بیشتری نسبت به دیگران دارند: نهنگ ها.

شناسایی برخی از نهنگ های بیت کوین Bitcoin

آدرس های بیت کوین Bitcoin تا حدی ناشناس بودن را برای کاربران فراهم می کند. بنابراین، مهندسی معکوس هویت کیف پول‌های تاثیرگذار، اگرچه غیرممکن نیست، اما همیشه آسان نیست. همانطور که گفته شد، نهنگ های بیت کوین Bitcoin را می توان به چهار گروه کلی تقسیم کرد:

  • موسسات: این دسته را می توان به گروه های دیگری مانند شرکت های انتفاعی و صندوق هایی که نماینده سرمایه گذاران معتبر هستند، تقسیم کرد. یکی از بزرگترین دارندگان بیت کوین Bitcoin، مدیر دارایی دیجیتال Grayscale، یکی از شرکت های تابعه گروه ارز دیجیتال است. این شرکت بر بیت کوین Bitcoin به ارزش ۲۹ میلیارد دلار نظارت دارد که بیش از ۳ درصد از ارزش فعلی بازار است. Grayscale Bitcoin Trust با ۶۵۴۶۰۰ بیت کوین برای حمایت از کمک های دلاری سرمایه گذاران، بزرگترین صندوق بیت کوین در جهان است.
  • افراد: چند نفر از افراد برجسته بیت کوین Bitcoin را زود خریدند، زمانی که قیمت آن بسیار کمتر از امروز بود. اعتقاد بر این است که بنیانگذاران صرافی ارزهای دیجیتال جمینی، کامرون و تایلر وینکلووس، ۱۱ میلیون دلار در بیت کوین در سال ۲۰۱۳ با قیمت ۱۴۱ دلار برای هر سکه سرمایه گذاری کرده اند. به این ترتیب دارایی‌های آن‌ها، حدود ۷۸۰۰۰ بیت کوین، امروز به ارزش حدود ۳.۵ میلیارد دلار می‌رسد. تیم دریپر، سرمایه‌دار آمریکایی، ۲۹۶۵۶ سکه را به قیمت ۶۳۲ دلار در حراجی U.S Marshal’s Service خریداری کرد. ثروت او بیش از یک میلیارد دلار است. بری سیلبرت، بنیانگذار و مدیر عامل گروه ارز دیجیتال، در همان حراجی شرکت کرد و ۴۸۰۰۰ بیت کوین به ارزش ۲ میلیارد دلار خریداری کرد.
  • ساتوشی ناکاموتو: خالق نام مستعار بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، شایسته دسته بندی خود است. سرجیو دمیان لرنر، محقق برجسته ارزهای دیجیتال تخمین زده است که ناکاموتو ممکن است بین ژانویه تا جولای سال ۲۰۰۹ بیش از ۱ میلیون بیت کوین استخراج کرده باشد. اگرچه هیچ کیف پولی وجود ندارد که دارای ۱ میلیون بیت کوین باشد، اما با استفاده از تحقیقات لرنر می توانیم به ۱.۸ میلیون بیت کوین اول یا بیشتر پی ببریم. BTC برای اولین بار ایجاد شد، ۶۳٪ هرگز خرج نشده است. اگر ناکاموتو واقعاً روی همه این سکه ها نشسته باشد، ثروت او بیش از ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود. با این حال، همه نهنگ ها شناخته شده نیستند و بیشتر آنها، مانند ساتوشی، هویت ناشناس دارند. در واقع، ۶۴ آدرس از ۱۰۰ آدرس برتر هنوز هیچ بیت کوینی را برداشت یا انتقال نداده اند، از جمله کیف پول سرد Binance با ۲۸۸۱۲۶ بیت کوین (۱۳ میلیارد دلار). ارز دیجیتال بیت ‌کوین Bitcoin از دارایی‌های رمزنگاری شده پیشرو (BTC) قدیمی‌ترین ارز دیجیتال در جهان است که مبتنی بر فناوری بلاک چین می باشد. فرض بر این است که بیت‌کوین فرآیند توزیع بسیار منصفانه‌ای داشته است. همچنین فرض بر این است که ساتوشی ناکاموتو ممکن است حدود ۷۵۰۰۰۰ تا ۱ میلیون بیت کوین را در اختیار داشته باشد که در آدرس‌هایی قرار دارند که پاداش‌های بلاک خرج نشده را در خود جای داده‌اند. این به این معنی است که انبار ساتوشی گسترده شده است و تمرکز مالکیت مخترع به راحتی پیدا نمی شود.

اما وقتی یک نهنگ بیت کوین Bitcoin معامله می کند چه اتفاقی می افتد؟

با توجه به تمرکز قابل توجهی از ثروت نهنگ ها، سفارشات خرید یا فروش بزرگ می تواند اثرات موجی ایجاد کند. این چیزی است که شرکت‌ ها هنگام خریدهای بزرگ می‌خواهند از آن اجتناب کنند، مبادا در حین خرید باعث افزایش قیمت شوند. به عنوان مثال MicroStrategy را در نظر بگیرید، یک شرکت دولتی که دارای ۱۰۵۰۰۰ ارز دیجیتال بیت کوین (۴.۷ میلیارد دلار) است. مدیر عامل MicroStrategy، مایکل سیلر گفته است که این شرکت از یک “استراتژی خرید کلان” استفاده کرده که طی آن نزدیک به ۲۰۰۰۰ ارز دیجیتال بیت کوین در هزاران معامله کوچکتر و از سرمایه گذاران کوچکتر خریداری کرده است. به گفته سیلر، طی یک خرید، این شرکت “به طور مداوم ۷۴ ساعت معامله کرد و ۸۸۶۱۷ معامله انجام داد.” علیرغم تراکنش‌های عمدی کوچک، شرکت آماده بود در صورت کاهش ۱ تا ۲ درصدی قیمت ارز دیجیتال بیت‌ کوین، بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار از دارایی را در چند ثانیه خریداری کند. در حالی که سفارش‌های خرید بزرگ می‌توانند به سرعت قیمت را بالا ببرند، سفارش‌های فروش بزرگ برعکس این کار را انجام می‌دهند. اگر فروشندگان سعی کنند دارایی های خود از بیت کوین را به پول نقد یا ارزهای جایگزین تبدیل کنند، کمبود نقدینگی همراه با حجم تراکنش بزرگتر می تواند فشار نزولی بر قیمت بیت کوین Bitcoin ایجاد کند. این می‌تواند منجر به فروش آتش ‌سوزی شود زیرا سرمایه ‌گذاران خرده ‌فروش وحشت می‌کنند و از آن پیروی می‌کنند.

نهنگ ها چگونه معامله می کنند؟

نهنگ ها می توانند از چندین روش برای تجارت استفاده کنند که هر روش بینشی از شرایط بازار ارائه می دهد.

  • فرابورس (OTC): فرابورس یا معاملات خارج از بورس شامل یک قرارداد دوجانبه است که در آن خریدار و فروشنده در مورد نحوه تسویه معامله آتی توافق می کنند. بانک‌های سرمایه‌گذاری معمولاً برای معاملات در مقیاس بزرگ مستقیماً با مشتریان خود در معاملات فرابورس شرکت می‌کنند. چندین صرافی متمرکز، مانند Huobi و Binance، میزهای OTC را برای اتصال خریداران و فروشندگان با ارزش خالص بر اساس شرایط ترجیحی آنها (به عنوان مثال، قیمت، حجم و غیره) ارائه می دهند. با این حال، این معاملات ذاتا خصوصی هستند. شرکت کنندگان در معاملات فرابورس مشمول قراردادهای عدم افشا و عدم دور زدن هستند. کیف پول به کیف پول: تراکنش‌های OTC بین نهنگ‌ها معمولاً در تنظیمات کیف به کیف انجام می‌شوند. از آن جایی که معاملات فرابورس به حریم خصوصی وابسته هستند و نیازی به نقدینگی از مبادلات ندارند، اثرات آن بر قیمت ‌های بازار عموماً چندان برجسته نیست. معمولاً تراکنش ‌های کیف پول به کیف پول تا زمانی که توسط سیستم ‌هایی مانند Whale Alert به طور عمومی اعلام یا پرچم‌گذاری نشده باشند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند. آنها معمولاً تأثیر ناچیزی بر قیمت ها در کوتاه مدت دارند زیرا دلیل حرکت وجوه اغلب مشخص نیست.
  • کیف پول به مبادله: با توجه به نقدینگی قابل توجهی که بسیاری از صرافی ها می توانند ارائه دهند، انتقال کیف پول به مبادله (یا جریان های ورودی مبادله) بخش اساسی بازارهای رمزنگاری است. هر انتقال بیت کوین از یک نهنگ به یک کیف پول صرافی شناخته شده معمولاً با قصد فروش یا تجارت همزمان است. شرکت‌های تجزیه و تحلیل داده‌های زنجیره‌ای مانند Glassnode چنین حرکاتی را از کیف پول‌هایی که حداقل ۱۰۰۰ بیت کوین دارند، نظارت می‌کنند. اگرچه عادی نیست، اما یک جریان یا سپرده چند صد میلیون دلاری (به بیت کوین) از کیف پول به صرافی می تواند معامله گران روزانه را ترسانده، فشار فروش ناخواسته ایجاد کند و در نتیجه تأثیر منفی یا باعث کاهش موقت قیمت بیت کوین Bitcoin شود.
  • مبادله به کیف پول: از آنجایی که نهنگ ها می توانند امنیت بیشتری ایجاد کنند، می توانند دارایی های خود را در کیف پول های سرد، دستگاه های سخت افزاری که به اینترنت متصل نیستند، ذخیره کنند. خروج بیت کوین از صرافی ها به کیف پول های سرد می تواند منجر به افزایش قیمت شود زیرا بیت کوین Bitcoin بیشتری از گردش خارج می شود و در نتیجه باعث افزایش تقاضا می شود. با این حال، اگر جریان خروجی زیادی از استیبل کوین ها از مبادلات به کیف پول ها منتقل شود، می تواند نشان دهد که نهنگ ها شرایط بازار را نامطلوب یا بی ثبات می دانند و جایگزین قابل اعتمادتری را در کوتاه مدت ترجیح می دهند.
  • مبادله به مبادله: زمانی که نهنگ ها در معاملات مبادله به مبادله شرکت می کنند، اغلب برای آربیتراژ است، یعنی از تفاوت های کوچک در قیمت در بازارها استفاده می کنند. تغییرات جزئی در قیمت بیت کوین Bitcoin معمولاً انگیزه ای برای معامله گران روزانه ایجاد نمی کند، اما از آنجایی که نهنگ ها حجم بسیار بالاتری را کنترل می کنند، می توانند بازده قابل توجهی دریافت کنند.

چهار وال بیت کوین Bitcoin مشهور

  • دوقلوهای وینکلووس

در حال حاضر، برادران Winklevoss ممکن است بیشتر به دلیل نبرد حقوقی خود با مارک زاکربرگ بر سر ایجاد فیس بوک شناخته شوند. اما اگر ارز دیجیتال به رشد خود ادامه دهد، شانس خوبی وجود دارد که این موضوع تغییر کند. دوقلوهای Winklevoss در همان سال ۲۰۱۲ پتانسیل بیت کوین را دیدند. آن ها نه تنها به اولین میلیاردرهای ارز دیجیتال بیت کوین یا همان وال بیت کوین تبدیل شدند، بلکه صرافی محبوب ارزهای دیجیتال Gemini را نیز تأسیس کردند و هم اکنون نیز همزمان در چندین پروژه رمزنگاری دیگر مشارکت دارند.

  • متیو روزاک

یکی دیگر از پذیرنده‌ های اولیه، سرمایه‌گذار خطرپذیر، مارک رزاک، اولین ارز دیجیتال بیت ‌کوین خود را در سال ۲۰۱۲ خرید. او اکنون رئیس و یکی از بنیان‌گذاران Bloq است، شرکتی که به نوآوری فناوری بلاک چین اختصاص دارد. Roszak همچنین رئیس اتاق تجارت دیجیتال، اولین سازمان تجارت فناوری بلاک چین است. این وال بیت کوین یک مستند در رابطه با فناوری بلاک چین به نام « ظهور بیت کوین» تولید کرد و عضو هیئت مدیره BitGive نیز می باشد، یک سازمان غیرانتفاعی که هدف آن پیشروی بشردوستانه دیجیتال است. فوربس تخمین می زند که Roszak حدود ۱.۲ میلیارد دلار ارز دیجیتال بیت کوین دارد.

  • تیم دریپر

از دست دادن اولین ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin خود در هک Mt. Gox (یک صرافی بیت کوین) تیم دریپر، سرمایه گذار خطرپذیر را از خرید بیشتر منصرف نکرد. Mt. Gox یکی از اولین صرافی های ارزهای دیجیتال بود. در دوران اوج خود، حدود ۷۰ درصد از تراکنش های رمزنگاری از طریق صرافی آن، مستقر در توکیو انجام می شد. با این حال، در سال ۲۰۱۴ هک شد و بعدها تعطیل شد. حدود ۸۵۰۰۰۰ ارز دیجیتال بیت کوین به سرقت رفت و تنها ۲۰۰۰۰۰ از آنها پس از آن بازیابی شد. دریپر حتی با وجود اینکه کل سرمایه گذاری خود در حوزه ارزهای دیجیتال را از دست داد، در ادامه نقشی را در یکی دیگر از داستان های مهم رمزنگاری اولیه بازی کرد: جاده ابریشم. طی سال‌ها، مقامات بیش از یک میلیارد دلار ارز دیجیتال بیت‌ کوین مرتبط با فعالیت‌های مجرمانه در وب ‌سایت بازار سیاه جاده ابریشم را ضبط کرده‌اند. دریپر بیش از ۳۰۰۰۰ ارز دیجیتال بیت کوین را در زمانی که مصادره اولیه در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به حراج گذاشته شد، خریداری کرد. با فرض اینکه دریپر همچنان مالک آن باشد، فوربس معتقد است که او حدود ۱.۱ میلیارد دلار ارز دیجیتال دارد.

  • مایکل سیلر

مخترع، کارآفرین و مدیر عامل MicroStrategy یکی دیگر از مبشّران ارزهای دیجیتال است. خود سیلر بیش از ۱۷۷۰۰ ارز دیجیتال بیت کوین دارد و MicroStrategy سال گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار بیت کوین خرید. سیلر امیدوارانه توصیه می کند که سایر مشاغل نیز از این روند پیروی نمایند. این شرکت یکی از حامیان و مبلغان بزرگ ارز دیجیتال بیت کوین است.

چگونه یک نهنگ بیت کوین Bitcoin بر قیمت این ارز دیجیتال تاثیر می گذارند؟

معاملات مجردی که توسط نهنگ بیت کوین انجام می شود می تواند منجر به تغییرات عظیمی در قیمت بیت کوین شود. در واقع هر وال بیت کوین می تواند هر گونه حرکت سرمایه گذاران کوچکتر را تحت تأثیر قرار دهد. ارز دیجیتال بیت کوین نوسانات شدیدی دارد. برای نمونه، در ۸ ژانویه سال گذشته ارز دیجیتال بیت کوین به رکورد قیمت ۴۱,۹۷۳ دلار رسید. با این حال، در ۲۲ ژانویه، Insider گزارش داد که این ارز دیجیتال در مسیر بزرگترین کاهش قیمت هفتگی خود از سپتامبر بوده است. بهای ارز دیجیتال بیت کوین تا ۲۳ ژانویه همان سال به حدود ۳۲۱۷۰ دلار بهبود یافت. در نوامبر ۲۰۲۰، CoinDesk داده ‌های صرافی رمزارز OKEx را مطالعه کرد تا توضیحی در مورد چگونگی تاثیر نهنگ ‌ها بر قیمت ‌ها با افزایش ارز دیجیتال ارائه دهد. در این گزارش آمده است: “در طول دوره رشد ارز دیجیتال بیت ‌کوین، موسسات و نهنگ ‌ها توانستند در زمان کاهش قیمت ‌ها بیت کوین بخرند و اغلب با افزایش قیمت ‌ها به فروش برسند. این امر باعث شد که اکثر سرمایه‌گذاران خرده‌ فروشی برای تعقیب این رالی تلاش کنند.” دیوید جرارد، نویسنده کتاب مشهوری درباره فناوری بلاک چین به نام «حمله به بلاک چین ۵۰ فوتی» و یک منتقد شناخته شده عرصه ی رمزنگاری می باشد. در گزارشی از او نقل شده که به موضوع وال بیت کوین اشاره می کند و می گوید: “بازیگران بزرگ می توانند به راحتی قیمت را تغییر دهند” زیرا بازار معاملات بیت کوین بسیار نازک است. یکی از آنها می تواند آن را خراب کند.” به گفته ی او به وجود قدرت یک وال بیت کوین، در حقیقت فضای زیادی برای تجارت وجود ندارد و افزود که در فضای تجارت ارز دیجیتال بیت کوین “شبهات تجاری” وجود دارد که در بازارهای تنظیم شده و متمرکز رخ نمی دهد.

چگونه یک نهنگ بیت کوین Bitcoin بر قیمت این ارز دیجیتال تاثیر می گذارند؟

منتخب بایدن برای وزیر خزانه داری، جانت یلن، به قانون گذاران پیشنهاد کرده است که انواع ارز دیجیتال مانند ارز دیجیتال بیت کوین را به دلیل نگرانی هایی که عمدتاً در رابطه با موارد استفاده از این گونه فضاهای مالی غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین برای فعالیت های غیرقانونی، از طریق تصویب قوانینی کارآمد کاهش دهند. با این حال، به گفته یاهو فایننس، دولت بایدن با توجه به انتخاب گری جنسلر، کارشناس ارز دیجیتال به عنوان رئیس SEC، ممکن است با ارزهای دیجیتال موافق باشد. Insider در ژانویه ۲۰۲۰ مقاله ای منتشر کرد که در آن بیان کرد که سیگنال های دولت فدرال در مورد ارزهای دیجیتال گیج کننده بوده است. بازار ارز دیجیتال بیت کوین به دلیل بهره مندی از بر فناوری بلاک چین و در نتیجه ماهیت نامتمرکز و غیرقابل نظارت، نهنگ‌ ها می‌توانند از سفارش‌های خرید/فروش بزرگ برای دستکاری بازار استفاده کنند، به عنوان مثال، ایجاد سفارش‌های فروش بزرگ و غیر واقعی برای پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت ‌ها یا ایجاد سفارش‌های خرید بزرگ برای افزایش موقت قیمت. با این حال، علیرغم نوسانات پراکنده قیمت یا تحرکات کوتاه مدت بازار ناشی از نهنگ ها، با افزایش پذیرش جهانی ارز دیجیتال و رشد و بلوغ در بازار آن، ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin همچنان در بلند مدت تأثیر نهنگ ها را از بین خواهد برد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.