نکات مهم برای تریدرهای تازه کار و معامله گران مبتدی ارزهای دیجیتال

نکات مهم برای تریدرهای تازه کار و معامله گران مبتدی ارزهای دیجیتال

اولین نکته بسیار مهمی که باید تریدرهای مبتدی بدانند این است که باید دید خودشان را نسبت به بازار ارزهای دیجیتال و به طور کلی بازار سرمایه ای تغییر دهند. در واقع تریدرهای تازه کار در ابتدای مسیر تصور می کنند

که بازار سرمایه ای و معاملاتی چیزی جز چند نمودار و چارت معاملاتی نیست.در واقع تریدرهای تازه کار از تمام بازار چیزی جز یک نمودار و قیمت نمی بینند. همین نوع نگاه باعث می شود که آن ها چه در مسیر آموزش و چه در مسیر سرمایه گذاری راه های نه چندان درستی را پیش بروند. بنابراین اگر به یک تریدر یا سرمایه گذار تازه کار مواجه شده باشید به وضوح خواهید دید که در اولین قدم به دنبال یادگیری انواع شاخص ها و اندیکاتورهای مختلف است. بازار ارزهای دیجیتال و به طور کلی بازار های سرمایه ای بسیار عمیق تر چیزی است که تریدرهای تازه کار فکر می کنند. بازار سرمایه ای تقابل انسان ها در دو طرف سیستم عرضه و تقاضا است. بنابراین یک تریدر و سرمایه گذار ابتدا باید انسان ها را بشناسد و به نوعی بداند که انسان مخلوطی از احساس و منطق است. بنابراین بازار اقتصادی و سرمایه ای چیزی فراتر از چند چارت و نمودار قیمتی است.

شما در بازار ارزهای دیجیتال و یا سایر بازارهای سرمایه ای با تقابل انسان ها رو به رو هستید. شما باید بتوانید شخصیت سهام ها و ارزهای مختلف را که ناشی از شخصیت سهامداران آن است به خوبی بشناسید. این شناخت شخصیت بازار می تواند مسیر شما برای سودآوری را ساده تر کند.

  • برنامه‌ریزی کنید هر معامله‌گر باید یک برنامه معاملاتی با ساختاری محکم داشته باشد که بتواند نوسانات روزانه بازار را هدایت کند. با یک برنامه خوب، ضررها را کاهش خواهید داد و همچنین می‌توانید در صورت نوسانات معاملات، آرامش خود را حفظ کنید. این طرح باید شامل اهداف سود، روش‌شناسی و همچنین استراتژی‌های تحمل ریسک باشد. تقریبا تریدرهای تازه کار وقتی برنامه‌ای ندارند و یا از برنامه خود پیروی نمی‌کنند، دچار اشتباه می‌شوند.
  • ریسک را مدیریت کنید هرگز در هر معامله‌ای بیش از حد ریسک نکنید و همیشه از گزینه استاپ کردن استفاده کنید. باید ضررهای توقف خود را در فاصله ایمن دور از قیمت ورودی خود قرار دهید. اگر آنها را خیلی نزدیک قرار دهید، قبل از اینکه بازار واقعا فرصتی برای حرکت به نفع شما داشته باشد، با ضرر مواجه خواهید شد.
  • خودتان را بشناسید! برای شناخت بازار و شخصیت سهام و موفقیت در آینده بازار ارزهای دیجیتال شما باید ابتدا خودتان را به خوبی بشناسید. معمولا تریدرهای تازه کار در ابتدا اینگونه تصور می کنند که مسلما به طور کامل خودشان را می شناسند و هیچ مشکلی در این زمینه نخواهند داشت. اما واقعیت چیز دیگری است.

در واقع تریدرهای تازه کار برای اولین بار در معرض ریسک واقعی و البته لحظه ای قرار می گیرند. ریسکی که می تواند باعث شود آن ها ثروتمند شوند و یا این که سرمایه خودشان را از دست دهند. بنابراین به سبب جدید بودن این موقعیت، رفتاری که افراد از خود نشان می دهند جدید خواهد بود.

حال شما اگر بتوانید خودتان را به درستی بشناسید و بدانید در موقعیت های مختلف چه رفتاری از خود نشان می دهید، عملا می توانید بر اساس شخصیت خود گام بردارید. در واقع شناخت شخصیت مهمترین گام برای رسیدن به استراتژی مناسب است.

شما باید بدانید که تا چه اندازه ریسک پذیر هستید و در موقعیت های خطرناک چه واکنش هایی از خودتان نشان می دهید. این شناخت می تواند مسیر شما برای رسیدن به موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال را هموار کند.

  • استراتژی داشته باشید! نکته مهم دیگر که همه تریدرهای تازه کار باید آن را بدانند، داشتن یک استراتژی است. در واقع شما زمانی در بازار موفق خواهید شد که ریسک معامله خودتان را شناسایی کرده باشید. شما بر اساس این ریسک تصمیم می گیرید که بر چه اساسی وارد معامله شوید و در چه موقعیت هایی از آن خارج شوید. این گونه شما از یک استراتژی در این معامله استفاده کرده اید!

نکته بسیار مهم و اساسی این است که استراتژی در بازار های سرمایه ای یک نوع خط مرز با انواع مفاهیم دیگر مانند قمار و شانس محسوب می شود. در واقع زمانی که شما از یک استراتژی در بازار استفاده می کنید، حتی اگر درگیر ضرر شوید همچنان بر اساس یک برنامه پیش رفته اید و می توانید این ضرر را مدیریت کنید.

  • بازار را دست کم نگیرید هر معامله‌گر خوب ضرر را تحمل می‌کند. تفاوت بین یک معامله‌گر موفق و فرد شکست خورده، این است که فرد موفق نحوه مدیریت ضرر را درک می‌کند. چه بپذیریم چه نپذیریم، زیان بخش جدایی‌ناپذیر از تجارت است. همیشه برای نوسانات بازار آماده باشید و اگر بازار به سمت شما حرکت نمی‌کند، برای کاهش ضرر از هر موقعیتی خارج شوید. این به معامله‌گران کمک می‌کند تا زیان خود را کاهش دهند.
  • صبور و منظم باشید تجارت مداوم نیاز به صبر دارد که متاسفانه اکثر تریدرهای تازه کار فاقد آن هستند. تلاش کردن برای دو برابر کردن حساب خود در هر هفته شانسی است و تلاش برای این شاهکار به طور تصاعدی ریسک را افزایش می‌دهد. کسب سود پایدار در معاملات نیازمند زمان و تلاش است و هیچ راه میانبری برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر خوب وجود ندارد. بنابراین زمانی که برنامه معاملاتی خود را آماده کردید، صبر داشته باشید تا به قوانین خود پایبند باشید. زیرا صبر به معنای انجام هیچ کاری نیست. صبر به معنی انجام کار درست در زمان مناسب است.
  • ضرر خود را مدیریت کنید! اولین مفهومی که در ذهن تریدرهای تازه کار وجود دارد، فرار از ضرر کردن است. در واقع این تریدرها در اولین گام اینگونه تصور می کنند که نباید در هیچ معامله ای دچار ضرر شوند. اما بازار واقعیت دیگری دارد. هر معامله گر و سرمایه گذار حرفه ای نیز روزی درگیر ضرر می شود. بنابراین این تصور که هیچگاه درگیر ضرر نخواهید شد و یا می توانید از آن فرار کنید یک توهم رویایی بیشتر نیست.

نکته بسیار مهم این است که شما باید در بازار یاد بگیرید که چگونه ضرر خودتان را مدیریت کنید. در واقع شما باید بدانید که ضرر کردن یکی از احتمالات دنیای اقتصاد است. علت این مسئله نیز کاملا مشخص است. در دنیای اقتصاد فاکتورهای کنترل شونده و غیرقابل کنترل بسیاری وجود دارد. مهمترین این فاکتورهای تاثیرگذار آینده است. در واقع نه شما و نه هیچکس دیگر قادر نیست آینده بازار را پیش بینی دقیق کند. هر لحظه این احتمال وجود دارد که اتفاقی رخ بدهد و تمام برنامه های معامله گران را تغییر دهد.

بنابراین ضرر کردن همواره یکی از احتمالا قوی در بازار است. نکته مهمی که باید تریدرهای تازه کار به آن توجه داشته باشند این است که باید برای ضرر کردن نیز برنامه و استراتژی مناسبی داشته باشند. در واقع هر معامله گری باید بداند که در موقعیت ضرر چه رفتاری از خود نشان دهد و چگونه با این موقعیت کنار بیاید. این گونه معامله گران می توانند ضرر خود را مدیریت کنند و در موقعیت بعدی این ضرر را به سادگی جبران نمایند.

  • قوانین ورود و خروج داشته باشید چیزی به نام ورود و خروج کامل وجود ندارد. فقط به پارامترهای ورود و خروج در طرح خود پایبند باشید. نظم و انضباط را حفظ کنید و مطمئن باشید نتیجه نهایی شما از شما برای آن تشکر خواهد کرد. استراتژی خروج نه تنها بر اساس اهداف شما، بلکه بر اساس روندهای بازار نیز خواهد بود. این کار ضررهای شما را به حداقل می‌رساند. در حالی که می‌توانید با رسیدن به هدف مشخص شده، سود خود را جمع‌آوری کنید.
  • بهترین تجهیزات معامله گری را برای خود فراهم کنید فشار کاریِ ترید کردن زیاد است و مطمئنا هیچ تریدری نمی‌خواهد با رایانه‌های کند و سیستم‌عامل یا شبکه اینترنتیِ سطح پایین، دست و پنجه نرم کنید. چنین حواس‌پرتی‌هایی باعث می‌شود که کارکرد مؤثر تریدر، افت شدید پیدا کند. پس شما فقط باید از با‌کیفیت ترین داده های قیمت گذاری و بهترین و مطمئن ترین سیستم ها برای ورود به بازار استفاده کنید. در غیر این صورت احتمال موفقیت شما ضعیف خواهد بود.

مهمترین احساسات تریدرهای تازه کار و البته بسیاری از تریدرهای با سابقه در بازار که با آن ها درگیر می شوند، امیدواری کاذب است. در واقع هنگامی که تریدر درگیر ضرر می شود، معمولا احساس امیدواری کاذب سراغ او می آید. در این حالت هر لحظه تریدر امیدوار است که بازار به نفع او برگردد. بنابراین بدون توجه به استراتژی خود در سهم می ماند و این گونه عملا دیگر نمی تواند ضرر خود را مدیریت کند. داشتن استراتژی و پایبند بودن به آن مهم ترین راهکار برای مقابله با این نوع احساسات است.

  • همه تریدرهای تازه کار باید از اهرم، دوری کنند اهرم Leverage)) اغلب به عنوان راه حلی برای بالا بردن سریع بازده معامله گران و سرمایه گذاران، تبلیغ می شود. استفاده از اهرم به طور گسترده، روند معاملات را پیچیده می کند و فشار را بر شما افزایش می دهد. در نهایت، خطر کال مارجین شدن را به شدت افزایش می‌دهد.

حتی در مقادیر نسبتاً کمِ اهرم، چارچوب زمانی‌ استفاده از آن را محدود کنید تا به استفاده از اهرم در معاملات خود عادت نکنید. تریدرهای تازه کار به چنین حواس پرتی ای نیاز ندارید. تازه کارها همچنین باید بدانند که از محصولاتی مانند CFD ها دوری کنند زیرا میزان ریسک معامله این گونه محصولات بسیار بالاست.

اهرم تنها زمانی مفید است که شما واقعاً بدانید چه کاری انجام می‌دهید. حتی در آن حالت نیز توصیه این است که برای به حداقل رساندن ریسک ناشی از اهرم باید طوری از آن استفاده کنید که در هر معامله کمتر از 5% سرمایه شما را درگیر کند.

  • نه خوش بین باشید و نه بدبین، واقع بین باشید داشتن دیدگاهی متعادل در معاملات در همه بازارهای مالی، لازم است. اگر بیش از حد مستعد خوش‌بینی هستید، متوجه می‌شوید که اغلب پول زیادی را هدر می دهید. همچنین اگر بیش از حد محتاط باشید، بهترین فرصت ها را از دست خواهید داد

یک معامله گر خوب، تقریباً همان کاری را انجام می دهد که یک ملوان با قایق کوچک خود انجام می دهد. وقتی در آبهای پر تلاطم به جلو می‌رود، متوجه می شود که چه زمانی یک تندباد سنگین در شرف وقوع است و آماده است تا از آن بهره برداری کند. او یاد می گیرد که به طور غریزی قضاوت کند که چه زمانی سخت پارو بزند و چه زمانی تنها از امواج، دور بماند.

  • از دستورات شرطی استفاده کنید برای تریدرهای تازه کار، بسیار مفید است که توان قراردادن سفارش هایی را داشته باشند که به محض معامله، پیشنهاد یا عرضه یک داریی با قیمتی مشخص، به طور خودکار اجرا شوند. این دستورات، همان دستورات شرطی هستند. دستورات شرطی می توانند بخشی از فشار کاریِ روی دوش تریدر کاهش دهند مخصوصا زمانی که چند معامله باز داشته باشد.
  • شاخص های کلیدی بازار را به دقت زیر نظر داشته باشید حرکت‌های تند در شاخص‌های کلیدی می‌تواند سبب تغییرات آنی در تمایل معامله‌گران و تغییر در میزان ریسک پذیری آنها شود. این امر به ویژه زمانی مهم است که بازار برای مدت ها خود را آماده کرده که یک حمایت یا مقاومت خاص را بشکند و در یک روز خاص، انگار زمان موعود فرا رسیده است و همه منتظر حرکات شارپ و بلند از بازار هستند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.