اندیکاتور باند بولینگر Bollinger Band چیست؟

اندیکاتور باند بولینگر Bollinger Band چیست؟

اندیکاتور باند بولینگر Bollinger Band عبارت است از باندهایی که در بالا و پایین میانگین متحرک نوسان می‌کنند. نوسان مبتنی بر انحراف معیار است که با افزایش و کاهش نوسان، تغییر می‌کند. زمانی که نوسان افزایش ‌یابد،

باندها به طور اتوماتیک پهن می‌شوند و زمانی که نوسان کاهش یابد، نازک می‌شوند.

طبیعت داینامیک این باندها به آنها اجازه می‌دهد که با تنظیمات استاندارد در انواع سهام، مورد استفاده قرار گیرند. اندیکاتور باند بولینگر Bollinger Band می‌تواند با شناسایی قله‌های M-شکل و قعرهای -Wشکل یا تعیین قدرت روند، موقعیت معامله صادر کند.یکی دیگر از بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال که می توان از آن نیز به صورت رایگان و برای تحلیل هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت استفاده کرد، باند بولینگرBollinger Band می باشد. اگر به دنبال استفاده از یک اندیکاتور سیگنال خرید و فروش بسیار قوی ارز دیجیتال هستید، اندیکاتور باند بولینگرBollinger Band می‌تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد. هرچند برای محاسبه و درج این اندیکاتور از فرمولهای پیچیده آمار و احتمال استفاده می شود، اما با این حال نحوه استفاده از آن بسیار ساده بوده و هر کاربری در هر سطح دانش می تواند به راحتی از این اندیکاتور برای تحلیل ارز دیجیتال استفاده نماید. بسیاری از تریدرهای تازه کار که هنوز به روش ها و تکنیک های مختلف مورد استفاده در تحلیل تکنیکال تسلط ندارند، برای شروع از این اندیکاتور برای تحلیل نمودار ها استفاده می کنند. اندیکاتور باند بولینگر از سه جزء مختلف تشکیل شده است. یک منحنی به عنوان منحنی میانی در این اندیکاتور ترسیم می‌شود. این منحنی میانی یکی از انواع مووینگ اوریج ها است که امکان تعیین بازه زمانی و پریود آن در دست کاربر خواهد بود. جدایی از این منحنی میانی، دو باند در دو طرف این منحنی با فاصله مساوی از آن قرار می گیرند. تعیین مقدار فاصله دو باند کناری از منحنی میانی نیز در بخش تنظیمات این اندیکاتور در دسترس کاربر قرار دارد.

تعیین پریود زمانی منحنی میانی دقیقاً مشابه با تنظیمات مووینگ اوریج ها است. برای تعیین فاصله باندهای کناری از باند میانی، از اصطلاحی به عنوان Deviation استفاده می شود. شود هر چقدر در این دویشن بیشتر در نظر گرفته شود، فاصله باند های کناری از باند میانی نیز بیشتر خواهد شد. به صورت معمول و پیش فرض مقدار فاصله باند های کناری از بند میانی، ۲ درج شده است. البته برخی از کاربران برای بهینه کردن سیگنال های ارائه شده از اندیکاتور باند بولینگر، مقدار Deviation را روی عدد ۳ و حتی ۴ قرار می‌دهد. تاریخچه اندیکاتور باند بولینگرBollinger Band

Bollinger Band یا به اختصار BB در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط یک تحلیلگر بازارهای مالی که تاجری بود به نام جان بولینگر، ابداع شد و به طور گسترده‌ای برای تجزیه و تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار گرفت . از باندبولینگر برای اندازه‌گیری میزان نوسانات موجود در بازار استفاده می شود ، همچنین، این ابزار شرایط اشباع خرید و اشباع فروش را نیز به معامله‌گران نشان می‌دهد. هدف اصلی از ابداع این اندیکاتور، پیدا کردن نقاطی بود که قیمت حول آن نوسان می‌کند .

نحوه کار با اندیکاتور باند بولینگرBollinger Band

اندیکاتور باند بولینگرBollinger Band شامل یک باند میانی با دو باند بیرونی می‌شود. باند میانی یک میانگین متحرک ساده است که معمولاً در ۲۰ دوره زمانی تنظیم می‌شود. به این دلیل از میانگین متحرک ساده استفاده می‌شود که فرمول انحراف معیار نیز از میانگین متحرک ساده استفاده می‌کند. دوره زمانی انحراف معیار مانند دوره زمانی میانگین متحرک ساده است. باندهای بیرونی معمولاً ۲ انحراف معیار در بالا و پایین باند میانی تنظیم می‌شوند. تنظیمات می‌تواند متناسب با ویژگی‌های سهام یا سبک‌های معاملاتی بهینه شود. بولینگر Bollinger Band تنظیمات افزایشی کوچک را برای ضریب‌ انحراف معیار پیشنهاد کرد. تغییر تعداد دوره‌های زمانی برای میانگین متحرک همچنین، بر تعداد دوره‌های زمانی مورد استفاده در محاسبه انحراف معیار اثرگذار است. بنابراین،تنها تنظیمات کوچکی برای ضرب‌کننده انحراف معیار مورد نیاز است.

افزایش بازه‌های زمانی در میانگین متحرک، تعداد بازه‌های زمانی مورد استفاده در محاسبه انحراف معیار را به طور خودکار افزایش داده و همچنین، منجر به وقوع افزایش در ضریب انحراف معیار نیز خواهد شد. با یک SMA بیست روزه و انحراف معیار بیست روزه، ضریب‌ انحراف معیار در ۲ تنظیم می‌شود. بولینگر پیشنهاد می‌کند که برای یک SMA پنجاه دوره‌ای، ضریب انحراف معیار به ۲/۱ افزایش یابد و برای یک SMA ده دوره‌ای، ضریب انحراف معیار به ۱/۹ کاهش یابد.

سیگنال : کف‌های W-شکل

کف‌های W-شکل بخشی از کار آرتور مریل (Arthur Merill) است که ۱۶ الگوی پایه‌ای W-شکل را شناسایی کرد. بولینگر از این الگوهای W-شکل به همراه اندیکاتور باند بولینگر به منظور شناسایی کف‌های W-شکل استفاده می‌کند که در روندهای نزولی ایجاد شده و حاوی ۲ کف واکنشی (reaction low) است.

بولینگرBollinger Band به طور ویژه به دنبال کف‌های W-شکلی است که کف دوم پایین‌تر از کف اول بوده اما بالاتر از باند تحتانی قرار دارد. به منظور تأیید یک کف W-شکل با استفاده از اندیکاتور باند بولینگرBollinger Band، ۴ مرحله وجود دارد. مرحله اول: شکل‌گیری یک کف واکنشی. این کف عموماً، و نه همیشه، پایین باند تحتانی قرار دارد. مرحله دوم: پرش به باند میانی. مرحله سوم: کف قیمتی جدید در سهام.

این قیمت کف جدید می‌بایست در بالای باند تحتانی قرار داشته‌باشد. این امر نشان‌دهنده ضعف کمتر در آخرین کاهش است. مرحله چهارم: یک جابجایی قوی از دومین کف و شکست مقاومتی، الگوی W-شکل را تأیید می‌کند. نمودار زیر، سهام شرکت ایران خودرو با نماد خودرو و با یک کف W-شکل در سال ۹۷ را نشان می دهد.

سیگنال : حرکت در باندها

حرکت در بالا یا پایین باندها به خودی خود سیگنال محسوب نمی‌شود. حرکت به باند فوقانی، بیانگر قدرت است، در حالی که یک حرکت تند به باند تحتانی نشانگر ضعف است. عملکرد نوسانگرهای حرکتی نیز بدین ترتیب است. اشباع خرید لزوماً صعودی نیست. رسیدن به سطوح اشباع خرید مستلزم قدرت است و شرایط اشباع خرید می‌تواند در یک روند صعودی قوی، ادامه پیدا کند.

به طور مشابه، قیمت‌ها می‌توانند در طول یک روند صعودی قوی در داخل باند نوسان کرده و بارها با آن تماس حاصل نمایند. باند فوقانی به اندازه 2 انحراف معیار در بالای میانگین متحرک ساده بیست دوره‌ای قرار گرفته‌است. برای پیشی گرفتن از این باند فوقانی، یک حرکت قیمت قوی مورد نیاز است.

تماس با باند فوقانی زمانی رخ می‌دهد که اندیکاتور باند بولینگر کف W-شکل را تأیید کرده و خبر از یک روند صعودی ‌دهد. نرسیدن قیمت‌ها به باند تحتانی در یک روند صعودی، امری بسیار معمول است. عملکرد SMA بیست روزه گاهی مانند حمایت است. در حقیقت، تنزل به زیر SMA بیست روزه گاهی فرصت‌های خرید را فراهم می‌آورد.

کاربردهای اندیکاتور باند بولینگر Bollinger Band:

  • از اندیکاتور باند بولینگرBollinger Band می توان برای تعیین این جهت روند نمودار قیمت استفاده نمود.
  • برای تعیین اهداف کوتاه مدت قیمت نیز استفاده از این اندیکاتور کاربرد دارد.
  • اگر قیمت به یکی از باندهای کناری این اندیکاتور برخورد داشته باشد، تحلیلگر به صورت پیش فرض بر این عقیده خواهد بود که قیمت در جهت برخورد با باند کناری دیگر حرکت خواهد کرد.
  • به محض خارج شدن قیمت از هر یک از باندهای کناری، این احتمال می‌رود که خیلی سریع شاهد برگشت قیمت به داخل باندهای بولینگر باشیم. با در نظر گرفتن مقدار Deviation بالاتر این احتمال بیشتر نیز خواهد شد. برای مثال در Deviation 3 احتمال برگشت قیمت به داخل باندهای بولینگر بیش از ۹۸ درصد است. این مهم با استفاده از فرمول های احتمالات و توزیع نرمال به دست می آید.
  • همچنین هر یک از باند های کناری و باند میانی بولینگر می توانند در نقش یک مقاومت و یا حمایت عمل کنند.
  • با ترکیب این اندیکاتور با سایر اندیکاتور ها می توان یک استراتژی قدرتمند ایجاد کرد.
  • اندیکاتور باند بولینگر Bollinger Band به تنهایی نیز می تواند یک استراتژی برای معامله در بازار رمز ارزها باشد.
  • دقیقاً مشابه با اندیکاتور RSI این اندیکاتور نیز به ماشین سیگنال دهی معروف بوده و می‌توان از آن برای سیگنال های دقیقه‌ ای و ساعتی در بازار ارز دیجیتال استفاده نمود.

مزایا اندیکاتور باند بولینگر Bollinger Band:

  • استفاده از این اندیکاتور بسیار ساده است و نیاز به تأمل خاصی ندارد.
  • دسترسی به این اندیکاتور برای کاربران کاملاً رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای برای استفاده از آن نخواهید داشت.
  • هم در کوتاه‌ مدت و هم در بلند مدت به راحتی می‌توان از این اندیکاتور استفاده کرد. بهترین بازه زمانی مورد استفاده از این اندیکاتور، تایم فریم یک ساعته و چهار ساعته است.
  • یکی از بهترین اندیکاتور ها برای نوسان گیری از ارزهای دیجیتال اندیکاتور باند بولینگر می باشد.

معایب اندیکاتور باند بولینگر Bollinger Band:

  • در بازارهای نوسانی استفاده از این اندیکاتور می‌تواند سیگنال های اشتباه زیادی را برای کاربر به دنبال داشته باشد.
  • لازم است برای استفاده بهینه از اندیکاتور باند بولینگرBollinger Band، حتماً آن را با یک ابزار برای تعیین تریگر ورود ترکیب کنید.
  • با توجه به اینکه دسترسی به این اندیکاتور نیز برای کاربران کاملاً رایگان است از این رو نیازی به دانلود آن نخواهید داشت. البته امکان دانلود اندیکاتور ارز دیجیتال باند بولینگرBollinger Band به راحتی در سایت های معتبر در دسترس شما قرار دارد.

در انتها، از مزیت‌های اندیکاتور باند بولینگرBollinger Band می‌توان به افزایش دقت معامله‌گر در عملیات تحلیل تکنیکال، استفاده از آن تحت عنوان استراتژی معامله و همچنین پیش بینی چگونگی روند قیمت اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.