بررسی جامع مفهوم نود در دنیای ارزهای دیجیتال

بررسی جامع مفهوم نود در دنیای ارزهای دیجیتال

نود کامل (full node) فول نودها یا نودهای کامل، نودهایی هستند که بصورت مستقیم به شبکه اصلی بلاکچین ارز دیجیتال متصل می‌شوند و با پذیرش کامل مقررات شبکه به عملکرد آن کمک می‌کنند. وظیفه این نودها حفظ اجماع بین نودهای بلاک‌چین،

تایید تراکنش‌ها و کپی‌برداری از بلاک‌چین است.ودهای بلاک‌چینی کامل در تصمیم‌گیری‌های آینده شبکه نقش موثری دارند. هنگامی که برای آینده شبکه یک ارز دیجیتال تصمیم‌گیری می‌شود باید حداقل 51 درصد نودهای کامل موافق این تغییرات باشند تا در شبکه اعمال شوند. در برخی موارد که جامعه یک ارز دیجیتال نمی‌تواند بر روی یک تغییر توافق کند راه خود را از هم جدا می‌کنند. این امر منجر به هاردفورک می‌شود.

نود‌های تعدیل یافته

نودهای بلاک‌چینی تعدیل یافته یکی از انواع نودهای کامل می‌باشند. این نودها بلاک‌ها را از ابتدا شروع می‌کنند و تا زمانی که این دانلودها به محدوده خاصی برسند، قدیمی‌ترین بلاک‌ها را حذف کرده و تنها هدرها (Headers) و موقعیت زنجیره را نگهداری می‌کنند.

فرض کنید محدوده ذخیره‌سازی نود 550 مگابایت تعیین شود؛ در این حالت این نود ابتدا تمام بلاک‌ها را اعتبار سنجی می‌کند. سپس آخرین بلاک‌هایی که در بلاک‌چین ایجاد شدند را به اندازه حجم 550 مگابایت ذخیره می‌کند. نودهای تعدیل یافته به عنوان نود کامل شناخته می‌شوند و می‌تواند در تایید تراکنش‌ها و اجماع شرکت کنند.

نود‌های آرشیوی

در بیشتر موارد هنگامی که مردم درباره نودهای کامل صحبت می‌کنند منظورشان نودهای آرشیوی است. تصور آنها از نودهای آرشیوی یک سرور می‌باشد که کل بلاکچین را در پایگاه داده‌اش ذخیره کرده است.

همانطور که در ابتدای بحث بیان شد، نودهای کامل وظیفه حفظ اجماع و اعتبارسنجی بلاک‌ها را برعهده دارند. نودهای آرشیوی و تعدیل یافته در فضایی که هارد درایو یا کامپیوتر اشغال می‌کند با هم متفاوت هستند.

نودهای ماینر

ماینرها نودهایی هستند اثبات می‌کنند کار مورد نیاز برای خلق یک بلاک در بلاک چین به پایان رسیده است. ماینرها یا باید خودشان نود کامل آرشیوی باشند و یا داده‌ها را از نودهای کامل دیگر دریافت کنند. این کار به آنها کمک می‌کند درباره وضعیت کنونی بلاک چین و پارامترهای لازم برای بلاک بعدی را در اختیار داشته باشند.

ماینرها با استفاده از سخت افزارهایی مانند CPU، کارت گرافیک یا دستگاه ASIC معادلات ریاضی پیچیده را حل می‌کنند و از این طریق در فرآیند خلق یک بلاک مشارکت می‌کنند. در این فرایند اولین فردی که معادله را حل کند و اصطلاحا وظیفه را تکمیل نماید، نتایج بدست آمده را به شبکه گزارش می‌دهد و پس از اجماع و تایید نودهای کامل می‌تواند بلاک مورد نظر را به زنجیره اضافه کند و بابت مشارکتشان در این فرآیند پاداش دریافت کنند.

نود‌های سرمایه‌گذار

این نوع سرمایه گذاری را می‌توان با سپرده ارزهای فیات مقایسه کرد. در این حالت، شخص در ازای خرید و نگهداری کوین به عنوان پاداش سود دریافت می‌کند.

بدست آوردن پول در مکانیزم گواه اثبات سهام (POS) مشابه شرکت کردن در قرعه کشی می‌باشد. هدف نهایی این مکانیزم این است که با استفاده از قوانین از پیش تعیین شده و براساس شانس مشخص شود که بلاک بعدی زنجیره را چه کسی ایجاد کند و بابت آن پاداش بگیرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.