معرفی انواع کاربرد بلاکچین blockchain

معرفی انواع کاربرد بلاکچین blockchain

بلاکچین blockchain یک تکنولوژی جدیدی هست که اولین کسی که از اون استفاده کرد، برای اهداف مالی خودش از این تکنولوژی کمک گرفت. سال های اخیر با رواج ارزهای دیجیتال مردم تا حدی با مفهوم ارز دیجیتال آشنا شدن.

شبکه بلاک چین blockchain از مفاهیمی بود که افراد برای درک نوع کار بیت کوین و دیگر رمزارزها مجبور شدن که اون رو یاد بگیرن.

هنوز درک مفاهیمی مثل هش، شبکه بلاکچین blockchain و... برای عده ای خیلی ساده نیست، افراد و گروه هایی در سراسر جهان هستن که با درک همین مفاهیم و به کار بردن اون ها در حوزه ی فعالیت خود، پیشرفت فرایندی برای خود به ارمغان میارن. کاربردهای فناوری بلاکچین blockchain و موارد استفاده از آن بسیار بیشتر از رمزارزها هستند. این تکنولوژی با توانایی ایجاد شفافیت، امنیت بیشتر و همچنین صرفه جویی در وقت و هزینه مشاغل، می‌تواند بر بخش‌های مختلف توسط شیوه‌های بهینه متفاوتی تاثیرگذار باشد، به صورتی که مثلا نحوه اجرای قراردادها را برای کارآمدتر کردن کار دولت به شیوه خوبی تغییر دهد. این تغییرات می‌تواند در زمینه های مختلفی از زندگی انجام شود و تاثیرات مثبت و مفیدی برای هر چه بهتر شدن شیوه زندگی کردن داشته باشد.

کاربرد بلاکچین blockchain چیست؟

بلاک چین blockchain نوعی سیستم همتا به همتای غیر متمرکز هست که شخص، سازمان یا نهاد خاصی بر اون نظارت نداره. در واقع در شبکه های بلاک چین blockchain همه نود ها که سرورهای متصل به شبکه هستن، تایید تراکنش ها و تبالات رو به عهده دارن. در شبکه بلاک چین blockchain کاربرد های متفاوتی وجود داره که بر اساس هدف خاصی به کار گرفته میشه،

هر بلاکچین blockchain در شبکه می تونه اطلاعات متفاوتی داشته باشه. مثلاً در شبکه بلاک چین blockchain بیت کوین کد گیرنده، کد فرستنده، هش بلاک قبلی ذخیره میشه. این اطلاعات میتونه در شبکه بلاک چین blockchain که در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار میگیره، متفاوت باشه. وقتی برای رأی گیری شبکه بلاک چین blockchain استفاده بشه، احتمالاً اطلاعاتی که مشخصات فرد رأی دهنده کد صندوق و اطلاعات، کد شعبه و...میتونه باشه. هر بلاک در شبکه بلاک چین blockchain یک هش داره که اون بلاک رو منحصر به فرد میکنه و کل شبکه بلاک با اون هش شناسایی میشه.

ایجاد کوچیک ترین تغییرات در اطلاعات درون بلاک، هش آن بلاک رو تغییر میده.شبکه بلاکچین blockchain نوعی شبکه غیر متمرکز هست و اطلاعات کل شبکه در دسترس تمام افراد حاضر در شبکه قرار می گیره، در نتیجه ایجاد تغییر در اطلاعات ثبت شده بلاک ها کار راحتی نیست و نودها که سرورهای متصل به شبکه هستن که از این تغییرات آگاه شده و اجازه اون رو نمیدن.

مهم ترین کاربرد بلاکچین blockchain

بیت کوین: اولین و پرکاربردترین کاربرد بلاک چین blockchain در زمینه تولید بیت کوین و ارزهای دیجیتال هست. خودروها: یکی دیگه از کاربردهای بسیار مهم بلاکچین blockchain در زمینه تولید خودرو هست. دستگاه های کیلومتر شمار بر روی خودروها نصف میشه از طریق اینترنت مسافت پیموده شده رو در blokchian ذخیره میکنه. به همین دلیل امکان تغییر در اون وجود نداره. احراز هویت: استفاده از بلاک چین blockchain در تایید هویت بسیار ساده و کم هزینه هست. صنعت مواد غذایی: به کمک بلاک چین blockchain می تونین تمام مراحل تولید مواد غذایی رو دنبال کرده و از ایجاد مشکلات جلوگیری کنین. ثبت قرار دادهای هوشمند، خیریه ها بانک ها و... از جمله کاربردهای دیگه سیستم بلاکچین هست.

معرفی انواع کاربرد بلاکچین blockchain

  • کاربرد بلاکچین blockchain در قرارداد های هوشمند

یکی از مهمترین کاربرد های بلاکچین blockchain استفاده از قراردادهای هوشمند است. قراردادهای هوشمند مانند قراردادهای معمولی تعریف می‌شوند با این تفاوت که قواعد مربوط به قرارداد به صورت بلادرنگ در زمان واقعی اجرا شوند، که این کار باعث حذف واسطه و افزایش سطح پاسخگویی برای همه طرف های قرارداد می شود. دقت کنید این کار به نحوی انجام می شود که در توافق های پایه یا سنتی امکان پذیر نیست. این امر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه بسیاری از مشاغل شده و در عین حال از رعایت قرارداد و توافق ها توسط همه افراد درگیر اطمینان حاصل می کند. قراردادهای مبتنی بر بلاکچین که به قرارداد های هوشمند معروف هستند با توجه به مزایای بخش هایی مانند دولت، مراکز مراقبت های بهداشتی، صنایع، املاک و مستغلات رو به افزایش هستند. در زیر چند مثال از نحوه استفاده شرکت ها از بلاک چین blockchain برای هوشمندسازی قراردادها آورده شده است.

  • کاربرد بلاکچین blockchain در انتقال پول

کاربرد های مربوط به انتقال یا ترید رمزارزها که توسط رمزارز بیت کوین پیشگام شده اند در حال حاضر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. بلاک چین blockchain به دلیل کاربرد پولی و ثبت زمان های مربوط به تراکنش ها می تواند در شرکت های مالی در هر اندازه صرفه جویی کند. بلاک چین blockchain می تواند با از بین بردن بخش اداری، سیستم های دفتری واقعی و کاهش هزینه های شخص ثالث، به میزان ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار برای بزرگترین بانک ها در سال صرفه جویی کند. در این صورت برای انتقال کارآمد پول به شرکت های مختلف می توان از بلاک چین blockchain استفاده کرد. در این زمینه برای مثال می توان به شرکت Opskins اشاره کرد. در این شرکت بازیکنانی که به دنبال خرید پوسته، لوازم جانبی و حتی شکلک های نادر هستند می توانند از بیت کوین به عنوان روش پرداخت در بازار آنلاین OPSkins استفاده کنند. فروشندگان بیت کوین را در کیف پول مجازی خود دریافت می کنند و یا تصمیم می گیرند که رمزارز مورد نظر را نگه دارند یا آن را با پول نقد عوض کنند. OPSkins بیش از دو میلیون تراکنش مجازی در هفته را پردازش می کند.

  • کاربرد بلاکچین در اینترنت اشیاء

اینترنت اشیا (IoT) رونق منطقی بعدی در کاربرد های بلاکچین blockchain است. اینترنت اشیا دارای میلیون ها برنامه کاربردی و استفاده های زیاد در زمینه امنیت است. افزایش محصولات اینترنت اشیاء به این معنی است که هکرها می توانند اطلاعات شما را از همه چیز از آمازون، الکسا گرفته تا ترموستات هوشمند به سرقت ببرند. اینترنت اشیا با فناوری بلاک چین blockchain سطح بالاتری از امنیت را برای جلوگیری از نقض داده ها بوجود آورده است که از شفافیت و فسادپذیری مجازی در فناوری بلاکچین blockchain برای “هوشمند” نگه داشتن امکانات اینترنت اشیاء استفاده می کند. در زیر چند شرکت آمریکایی که از بلاک چین برای ایمن تر و هوشمندتر کردن اشیا استفاده می کنند، آورده شده است.

  • کاربرد بلاکچین blockchain در امنیت هویت شخصی

به گفته کارشناس سرقت هویت LifeLock، بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی تنها در سال ۲۰۱۷ از کلاهبرداری و سرقت هویت شکایت کردند و هر دو ثانیه یک هویت سرقت شده مشاهده شده است. تقلب در این مقیاس می تواند به همین طریق از اسناد جعلی گرفته تا هک کردن پرونده های شخصی رخ دهد. با حفظ شماره های تأمین اجتماعی، شناسنامه ها، تاریخ تولد و سایر اطلاعات حساس در یک دفتر کل بلاک چین blockchain غیر متمرکز، دولت می تواند شاهد کاهش شدید ادعاهای سرقت هویت باشد. در اینجا چند شرکت مبتنی بر بلاک چین blockchain در خط مقدم امنیت هویت قرار دارند.

برای مثال در این زمینه می توان به شرکت ابتکار بلاکچین blockchain ایلینویز اشاره کرد. ایلینویز با ابتکار بلاک چین blockchain ایلینوی در دولت پیشتاز به صورت یک بلاکچین آزمایشی عمل می کند. این طرح با بودجه دولتی قبلاً اقداماتی را برای استفاده از دفتر کل بلاک چین blockchain برای افزایش امنیت گواهی تولد، گواهی فوت، کارت ثبت نام رای دهندگان، شماره های تأمین اجتماعی و موارد دیگر انجام داده است. مثال دیگر در این زمینه شرکت اورنیم است که این امکان را برای سایر افراد فراهم می کند که هویت خود را در سراسر وب با استفاده از فناوری دفتر توزیع شده بلاکچین blockchain مدیریت کنند. Sovrin اطلاعات خصوصی را ذخیره می کند، به عنوان یک رسانه ارتباطی بین فرد و نهادهایی که خواهان اطلاعات خصوصی هستند عمل می کند و اطلاعات را به صورت واقعی در زمان مشخصی تأیید می کند.

  • کاربرد بلاکچین blockchain در مراقبت های بهداشتی

بلاکچین blockchain در مراقبت های بهداشتی در حال حاضر پذیرفته شده و جایگاه خود را باز کرده است، هر چند در اوایل پذیرش آن موفقیت آمیز نبود، در حال حاضر می توان به نتیجه های نوید بخشی در این زمینه دست پیدا کرد. در حقیقت، راه حل های اولیه بلاک چین blockchain، پتانسیل کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی، بهبود دسترسی به اطلاعات در بین ذینفعان و ساده سازی فرایندهای تجاری را نشان داده است. یک سیستم پیشرفته برای جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی می تواند همان چیزی باشد که پزشکان نیاز دارند تا مطمئن شوند که چگونه این کاربرد می تواند هزینه های گزاف را کاهش دهد. شرکت بیمار یا PATIENTORY جورجیا می تواند یک مثال خوب در این زمینه باشد. Patientory یک سیستم پرونده پزشکی همه جانبه برای بیماران و پزشکان است، که توسط فناوری بلاک چین پشتیبانی می شود. یکی از بزرگترین مسائل مربوط به مراقبت های بهداشتی، تجزیه داده ها در ارائه دهندگان و کلینیک های مختلف است. با استفاده از Patientory، سابقه پزشکی بیمار، سوابق، ارائه دهندگان فعلی و بیشتر موارد دیگری که یک پزشک باید بداند به طور مداوم و ایمن در دسترس است. بستر بلاک چین به بیماران و پزشکان اجازه می دهد در ارتباط مداوم باشند، در حالی که یک خط ثابت داده های پزشکی به هر متخصص پزشکی اجازه می دهد تا بیماران را بر اساس سابقه پزشکی واضح تر، سریعتر و با امنیت بیشتر تشخیص دهد.

  • کاربرد بلاکچین blockchain در تدارکات

بیشترین شکایت ها در صنعت حمل و نقل، عدم ارتباط و شفافیت به دلیل ازدحام تعداد زیادی از شرکت های لجستیک در بوده است. بر اساس یک مطالعه مشترک توسط Accenture و لجستیک DHL، بیش از ۵۰۰،۰۰۰ شرکت حمل و نقل تنها در ایالات متحده وجود دارد که باعث ایجاد مشکل در شفافیت اطلاعات می شود. این گزارش به این نکته اشاره می کند که بلاکچین blockchain می تواند بسیاری از مشکلاتی که لجستیک و مدیریت زنجیره تامین را آزار می دهد را حل کند. این مطالعه پیشگامانه نشان دهنده این است که بلاک چین blockchain شفافیت داده ها را با در نظر گرفتن یک منبع واحد حقیقی، امکان پذیر می کند. با تأیید منابع داده، بلاک چین blockchain می تواند اعتماد بیشتری را در صنعت ایجاد کند. این فناوری همچنین می تواند روند لجستیک را ساده تر کرده و به صورت اتوماتیک تغییر دهد به همین صورت به طور بالقوه میلیاردها دلار سالانه در صنعت صرفه جویی کند. بلاک چین نه تنها امنیت دارد، بلکه یک راه حل مقرون به صرفه برای صنعت لجستیک محسوب می شود.

  • کاربرد بلاکچین در توکن های غیرقابل تعویض یا NFTs

توکن های غیرقابل انعطاف (NFT) داغ ترین برنامه بلاک چین از زمان رمزنگاری بوده است. سال ۲۰۲۱ باعث افزایش این اقلام دیجیتالی شد که در حال حاضر جهان را طوفان کرده است. NFT ها به سادگی اقلام دیجیتالی هستند، مانند موسیقی، هنر، GIF، فیلم و غیره که بر روی بلاک چین فروخته می شوند و اطمینان حاصل می شود که یک مالک تنها می تواند حقوق کامل آن را مطالبه کند. به لطف فناوری بلاک چین ، مصرف کنندگان اکنون می توانند مالکیت انحصاری برخی از مطلوب ترین دارایی های دیجیتالی موجود را داشته باشند. الگوی رفتاری Nyan Cat 2011 را به خاطر دارید؟ این GIF به یاد ماندنی به قیمت ۶۰۰،۰۰۰ دلار در اتریوم در بلاک چین فروخته شد. قبل از اکتبر ، هنرمند دیجیتال “Beeple” هرگز چیزی بیش از ۱۰۰ دلار نفروخت. در مارس ۲۰۲۰ ، اثر دیجیتالی او با عنوان “اولین ۵۰۰۰ روز” به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخت. NFT به خریداران این شانس را می دهد که لحظات دیجیتالی ، هنر و فرهنگی داشته باشند که از همه ما بیشتر زنده باشد.

  • کاربرد بلاکچین در رسانه ها

بسیاری از مشکلات فعلی رسانه ها مربوط به حریم خصوصی داده ها و اطلاعات، پرداخت حق امتیاز و دزدی مالکیت معنوی است. بر اساس مطالعه ای که توسط Deloitte انجام شده است، دیجیتالی شدن رسانه ها سبب می شود مطالبی که حقوق کپی رایت را نقض می کنند به اشتراک گذاشته شوند. Deloitte معتقد است که بلاک چین می تواند به این صنعت مهم در زمینه حقوق داده ها، دزدی و پرداخت ها یک تغییر اساسی بدهد. نقطه قوت بلاک چین در صنعت رسانه، توانایی آن در جلوگیری از وجود دارایی دیجیتالی مانند فایل mp3 در چندین مکان را مشخص می کند. می توان آن را به اشتراک گذاشت و در عین حفظ مالکیت، دزدی هایی در این زمینه را از طریق یک سیستم گزارش گیری شفاف عملاً غیرممکن کرد. بعلاوه، بلاک چین می تواند یکپارچگی داده ها را حفظ کند و به آژانس های تبلیغاتی اجازه دهد تا مشتریان مناسب را مورد هدف قرار دهند و نوازندگان نیز حق امتیاز مناسب برای آثار اصلی را دریافت کنند.

کاربرد بلاکچین در صنایع مختلف روز به روز گسترش یافته. امروزه صنایعی که ارتباطی با فناوری با تکنولوژی ندارن سعی میکنن از بلاکچین در صنعت خودشون استفاده کنن چون میدونن برای بقا در آینده به این تکنولوژی نیاز دارن.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.