کاربرد API در ارز دیجیتال چیست؟

کاربرد API در ارز دیجیتال چیست؟

یک API، به مشارکت‌¬کنندگان امکان می‌¬دهد با یکدیگر تعامل داشته باشند. این ابزار، اطلاعات اپلیکیشن¬‌ها و کاربردهای مختلف یک نرم‌¬افزار را در اختیار توسعه‌¬دهندگان، شرکای تجاری و کاربران نرم¬‌افزار قرار می¬‌دهد.

واژه API برگرفته از اصطلاح application programming interface و به معنای «رابط کاربری نرم‌¬افزار» می‌¬باشد. سرویس¬‌ها و محصولات یک کمپانی از طریق API در اختیار کاربر قرار می¬‌گیرد. کاربران می‌¬توانند با استفاده از API، عملکرد خود را بهبود بخشیده و با استفاده از این رابط کاربری مستند با یک پلتفرم تعامل داشته باشند. برای استفاده از API نیازی به داشتن تخصص نیست و به سادگی می¬توان از این رابط کاربری برای دریافت سرویس و ویژگی¬‌های یک اپلیکیشن استفاده کرد. در طول ده سال گذشته استفاده از API به اندازه‌¬ای فراگیر شده که بدون آن، برخورداری از خدمات بسیاری از وبسایت¬‌ها عملا امکان‌¬پذیر نیست. API به زبانی ساده یک پیام‌¬رسان است که درخواست کاربر را ثبت کرده و به سیستم اطلاع می¬‌دهد. سیستم پاسخ مورد نظر را به API می‌¬دهد و به این ترتیب کاربر به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا می-‌کند. با استفاده از API یا رابط کاربردی برنامه نویسی در بازار ارزهای دیجیتال می تونین به صرافی های ارز دیجیتال مورد نظر خودتون متصل شده و با اون ها ارتباط برقرار کنین تا معامله ها و خرید و فروش های خودتون رو به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام بدین و سود زیادی به دست بیارین. علاوه بر این، شما می تونین با کمک API ارز دیجیتال حساب خودتون رو مدیریت کرده و معامله های خودتون رو انجام بدین. ضمن اینکه امکان دسترسی به همه داده های موجود در بازار به شکل همزمان رو هم برای شما فراهم می کنه و می تونین از اون ها بهره ببرین. API ارز دیجیتال دو نوع متفاوت داره که با اسم های API قیمت و API خرید و فروش ارزهای دیجیتال شناخته میشن. به این ترتیب، صرافی های ارز دیجیتال از همین طریق می تونن اطلاعات قیمت گذشته و فعلی ارزهای دیجیتال رو به کاربران و معامله گران ارائه بدن. البته توجه داشته باشین که اکثر صرافی های ارز دیجیتال مستندات API ارز دیجیتال رو برای انجام معاملات به صورت زنده به کاربران ارائه میدن تا کاربران بتونن معامله ها و تریدهای خودشون رو انجام بدن.

یکی دیگه از انواع کاربرد API در ارز دیجیتال این هست که تریدرها و معامله گران می تونن با استفاده از پلتفرم های واسطه و به کمک API خرید و فروش به معامله مشغول بشن. برای اینکه مفهوم این کاربرد رو بهتر متوجه بشین به این مثال توجه داشته باشین. کیف پول رمزنگاری شده با API ارز دیجیتال و با استفاده از قابلیت جابجایی یا خرید و فروش داخلی این امکان رو به کاربران میده تا رمز ارزهای خودشون رو در داخل ولت معامله کنند. با اینکه دیگه نیازی به ورود مستقیم به صرافی های ارز دیجیتال نمیشه.

منظور از API ارز دیجیتال

یکی از قسمت های جدا نشدنی معاملات ارزهای دیجیتال، بخش API ارز دیجیتال هست. این بخش به عنوان یه مدرک محکم برای اثبات تکامل اکوسیستم معاملات ارزهای دیجیتال فعالیت می کنه. برای مثال در زمان انجام دادن معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال، فقط با استفاده از API ارز دیجیتال می تونین با صرافی ارز دیجیتال مورد نظر خودتون ارتباط برقرار کنین. به عبارت دیگه، API ارز دیجیتال برای سهولت در انجام تراکنش ها و معاملات ارزی طراحی و اجرا شدن. سال¬‌ها پیش، استفاده از API تنها به توسعه‌¬دهندگان اختصاص می¬‌یافت اما اکنون با تسهیل این بخش، تقریبا تمام کاربران اینترنت می¬‌توانند از این رابط کاربری استفاده کنند. در صرافی¬‌های رمزارزی، استفاده از API بسیار متداول است. دلیل این مسئله صرفه¬‌جویی در زمان و استفاده از امکانات و مزیت‌های ویژه‌¬ای است که از طریق API به دست می‌¬آید.

امنیت در API

رابط¬‌های کاربری (API) امنیت ارتباطات شکل گرفته را افزایش می‌¬دهد. طراحی این ابزار به گونه‌¬ای¬ست که باعث تسهیل عملکرد بین دو سیستم می‌¬شود. همچنین API با جدا کردن نرم‌¬افزار کاربر از ساختار ارائه¬‌دهنده¬‌ی سرویس، از وقوع حملات احتمالی بر روی سیستم کاربر جلوگیری می¬‌کند. به عنوان مثال یک API با کاربرد در زمینه پرداخت را در نظر بگیرید. مشتریان می‌¬توانند اطلاعات پرداخت خود را در بخش خرید از فروشگاه وارد نمایند. از آنجایی که API یک توکن منحصر به فرد برای این تراکنش تولید می¬‌کند، سیستم پرداخت نیازی به دسترسی به اطلاعات بانکی کاربر نخواهد داشت. این مسئله کمک قابل توجهی به امنیت کاربر و جلوگیری از هک شدن اطلاعات خواهد کرد.

یک API چگونه کار می¬‌کند؟

در واقع API رشته‌¬ای از قوانین تعریف شده است که چگونگی تعامل بین کامپیوترها و نرم‌¬افزارها با یکدیگر را توضیح می¬‌دهد. این ابزار مانند یک لایه واسطه بین نرم‌¬افزار و سرور شبکه عمل می‌¬کند. وظیفه اصلی این لایه واسطه، پردازش و انتقال دیتا بین سیستم¬‌های مختلف است. نحوه کار API به این صورت است:

۱) در ابتدا نرم‌¬افزار کلاینت (کاربر یا مشتری) برای دستیابی به اطلاعات فراخوان می¬‌دهد که به عنوان ریکوئست (درخواست) در نظر گرفته می‌¬شود. این درخواست از طریق URI (شناسه منابع یکپارچه) از نرم‌¬افزار به سرور شبکه ارسال می¬‌شود.

۲) بعد از دریافت یک درخواست معتبر، API نیز اطلاعات مورد نیاز خود را از یک برنامه خارجی به سرور شبکه ارسال می‌¬کند.

۳) سرور، اطلاعات درخواست شده را به API ارسال می¬‌کند.

۴) API، دیتای دریافتی را به همان نرم‌¬افزار درخواست‌کننده انتقال می¬‌دهد.

تریدرها چگونه از API رمزارزها استفاده می‌¬کنند؟

همان¬طور که از نام آن پیداست یک API تریدینگ به کاربر امکان می‌¬دهد که با سیستم تریدینگ در تعامل باشد. به طور مشخص، با استفاده از API می¬توان به صورت مستقیم در یک صرافی معامله انجام داد. این ابزار بخصوص مناسب تریدرهایی‌¬ست که از شیوه‌¬های الگوریتمیک برای اجرای الگو¬های مد نظر خود بهره می‌¬برند. دریافت قیمت به صورت لحظه‌¬ای و انجام مبادلات به صورت دستی و یا اتوماتیک (با استفاده از الگوریتم‌¬های موجود)، با استفاده از API امکان‌¬پذیر می‌¬باشد. مبادلات API بین هج‌¬فاندها و برندهای تجاری از محبوبیت ویژه‌¬ای برخوردار است که دلیل آن استفاده از برنامه-‌های الگوریتمیک مبادلاتی¬‌ست. اما به طور کلی استفاده از API برای سرمایه¬‌گذاران خصوصی مثل کاربران بروکرهای آنلاین و (اخیرا) صرافی¬‌های رمزارزی نیز متداول است.

مزیت‌¬های استفاده از API ارز دیجیتال

رابط¬‌های کاربری API کاربردهای گسترده‌¬ای دارند. در صورتی که نیاز به مدیریت ابزارهای موجود و یا حتی طراحی یک محصول داشته باشید استفاده از API روند انجام امور را ساده‌¬تر می‌¬کند. اصلی¬‌ترین مزیت¬‌های استفاده از API ارز دیجیتال عبارتند از:

  • ارتقاء سطح همکاری
  • خلاقیت به روش ساده
  • کسب درآمد از اطلاعات
  • افزایش امنیت
  • حفظ حریم خصوصی

ارتقاء سطح همکاری: API ها برای یکپارچه‌¬سازی دیتا کاربرد فراوانی دارند. بدون API، بسیاری از همکاری¬‌های بین سازمانی دچار مشکل خواهد شد. دریافت اطلاعات مورد نیاز هر سازمان ارائه محصولات مختلف بدون API عملا غیر ممکن بوده و با عدم بازدهی مواجه می¬‌شود.

خلاقیت به روش ساده: API ها انعطاف¬‌پذیر هستند. کمپانی¬‌ها می‌¬توانند با استفاده از API با مشاغل جدید ارتباط برقرار کرده و در نهایت از طریق بازارهای جدید، خلاقیت¬‌های نوآورانه را برای کسب سود بیشتر شناسایی کنند.

کسب درآمد از اطلاعات: بسیاری از خدمات ارائه شده توسط API رایگان هستند و استفاده از آن‌ها برای کاربر هیچ هزینه-‌ای ندارد. اما در صورتی که سرویس ارائه شده از ارزش بالایی بالایی برخوردار باشد، کمپانی ارائه‌¬دهنده می¬‌تواند از طریق آن کسب درآمد نماید.

افزایش امنیت: همان¬طور که پیشتر اشاره کردیم، استفاده از API می¬‌تواند امنیت زیادی را به وجود بیاورد. اتصال به وب-سایت¬‌های مختلف و استفاده از امکانات متعدد، خطرات زیادی را به همراه دارد. محیط اینترنت به سادگی می¬‌تواند دیتای حساس کاربر را ردیابی کرده و این موضوع در برخی از مواقع باعث هک کاربران می¬‌شود. استفاده از API خطرات ناشی از این حملات را کاهش می‌¬دهد.

حفظ حریم خصوصی: یکی از مهم‌ترین اطلاعات کاربر که در وبسایت¬‌های مختلف (خصوصا صرافی¬‌های رمزارزی) رهگیری می¬‌شود، مربوط به لوکیشن کاربر است. با توجه به اینکه شناسایی لوکیشن کاربران از طریق آی پی آن‌ها انجام می¬‌شود استفاده از API در صرافی¬‌های ارز دیجیتال می¬‌تواند در جلوگیری از این موضوع بسیار موثر باشد. تبادل اطلاعات بین بیزینس‌¬ها و کاربران در دهه اخیر با افزایش چشمگیری مواجه بوده است. به طوری که بدون استفاده از API، امکان مبادله این حجم از دیتا عملا ناممکن خواهد بود. در یک تعریف ساده، API یک رابط کاربری و یک ابزار واسطه برای ایجاد تعامل بین فرد یا گروهی از افراد با سرورهای مختلف است. استفاده از API باعث افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربر می¬‌شود. کاربران با استفاده از API رمزارزها می‌¬توانند مبادلات خود را ساده‌¬تر و مطمئن¬‌تر دنبال کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.