مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال در واقع علمی است که ریسک های ما را در این بازار کنترل کرده و باعث می‌شود تا سرمایه‌های ما تحت یک شرایط کاملاً مشخص از نظر میزان سود و ضرر در جریان معامله قرار بگیرد.

علم اقتصاد پر از فاکتورهای بسیار مهم و حیاتی است که استفاده از آن ها در سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه از جمله بازار ارز دیجیتال می تواند در روند به مراتب ایده آل تری را برای کاربران به دنبال داشته باشد. اگر در این باره سهل انگاری کرده و از این فاکتورهای استفاده نکنیم، عملاً سرمایه‌های خود را در معرض خطرات بسیار زیادی قرار داده و حتی ممکن است باعث نابودی آنها نیز شویم.

سرمایه ‌گذاری در بازار ارز دیجیتال مقوله بسیار حرفه‌ای و پیچیده ای است که اگر به خوبی به آن دقت نکنید، ممکن است به جای کسب سود سرمایه های خود را به سایرین تحویل دهید. آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال لازمه یک سرمایه گذاری موفق در این بازار می باشد. برای اینکه مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را بهتر درک کنید بازارهای مالی بسیار بی‌رحم‌اند. تعداد زیادی از معامله‌گران که با خوش‌بینی مفرط وارد دنیای سرمایه‌گذاری می‌شوند، به‌سرعت به جریمه‌های سنگین برمی‌خورند؛ جریمه‌هایی که تاوان بعضی از آن‌ها از دست دادن بخش زیادی از سرمایه معامله‌گران است. تعداد محدودی از فعالان هر بازار مالی، اعمّ از بورس، فارکس، ارز دیجیتال و…، می‌توانند به موفقیت‌های پایدار دست پیدا کنند. شاید تمام کسانی که از اصول مدیریت سرمایه در بازارهای مالی استفاده می‌کنند، موفق نشوند؛ اما تردید نکنید تمام معامله‌گران موفق به مبانی مدیریت سرمایه گذاری پایبندند.

مدیریت سرمایه در بسیاری از جهات با مدیریت ریسک همسو است. در تعریف مدیریت سرمایه به زبان ساده، دو هدف اصلی را دنبال می‌کنیم:

  • حفظ سرمایه اولیه در بازارهای مالی (کاهش ریسک ضرر کردن در معاملات)
  • تلاش برای کسب سود حداکثری در بازارهای مالی حال که می‌دانیم معنای مدیریت سرمایه چیست، باید روش‌هایی را بررسی کنیم که به کمک آن‌ها می‌توان به دو هدف مهم فوق در بازارهای مالی دست پیدا کرد. فرض کنید شما به دنبال خرید بیت کوین هستید و برای این منظور ۱۰۰ میلیون تومان وجه نقد در اختیار دارید. همانطور که می دانید قیمت ارز دیجیتال هم می‌تواند در یک روند صعودی قرار داشته باشد و هم نزول کند. اما نزول ارز دیجیتال بیت کوین به این معنا نیست که توانست سرمایه‌های شما از بین برود. ۳۰% نزول قیمت بیت کوین از قیمت فعلی می‌تواند ۳۰ میلیون تومان ضرر برای شما به دنبال داشته باشد و همچنین ۳۰ درصد افزایش قیمت بیت کوین نیز می تواند ۳۰ میلیون تومان سود را برای شما به دنبال داشته باشد. سوال بسیار اساسی و اقتصادی در چنین معامله این است که شما چه میزان ضرر را می‌توانید در معامله بیت کوین به خود و سرمایه خود وارد بدانید و چه میزان ضرر و افت قیمت بیت کوین برای خارج شدن از این معامله کافی است. پاسخ این سوال دقیقا همان چالشی است که سیستم مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال قرار است به آن پاسخ داده و شرایط ایده آل تری را از این نظر برای کاربران به دنبال داشته باشد. یا حتی سوال مهم دیگر ممکن است این باشد که ما چه مقدار از این ۱۰۰ میلیون تومان را برای خرید ارز بیت کوین اختصاص دهیم. در چنین مواقعی نیز شما نیاز به استفاده از یک سیستم مدیریت سرمایه خواهید داشت.

مدیریت سرمایه در واقع تنها مربوط به بازار ارز های دیجیتال نبوده و در تمام بازارهای مالی و سرمایه گذاری اهمیت خاص خود را دارد. کاربران و سرمایه گذاران حرفه ای حتی در بازارهای مالی سنتی مانند بازار مسکن و خودرو نیز از تکنیک های مدیریت سرمایه برای کنترل شرایط سرمایه‌ گذاری خود استفاده می نمایند و از این طریق سرمایه ‌گذاری خود را در بازار به حداقل میزان ممکن می رسانند. مدیریت سرمایه یک روش کاملا حرفه ای است که آموزش خیلی پیچیده ای ندارد و هر کسی تنها با کمی وقت و مطالعه این مقاله می تواند جوانب احتیاط را با استفاده از تکنیک های آن در سرمایه ‌گذاری خود در نظر بگیرد. البته در حال حاضر افراد کمی در حال استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در سرمایه گذاری که در بازار ارز دیجیتال هستند. جالب است که تعداد بسیار زیادی از این کاربران حتی با این تکنیک ها آشنا بوده و مزیت های استفاده از آنها را نیز می دانند.

مزیت های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال

با تعریف مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال آشنا شدید و اکنون می دانید که تکنیک های این روش چه اهمیتی برای انجام معاملات بهتر و کم ریسک تر دارند. اما لازم دانستیم تا مزیت های استفاده از سیستم های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را با شما در میان بگذاریم. شناخت مزیت های استفاده از تکنیک‌ های مدیریت سرمایه در انجام معاملات ارز های دیجیتال شما را نسبت به استفاده از این کار ترغیب خواهد کرد. با توجه به اینکه در حال حاضر استفاده از این سیستم ها یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در میان کاربران ایرانی محسوب شده و کمتر کسی را در میان معامله گران ایرانی می‌توان پیدا کرد که از این روش ها برای مدیریت معاملات خود استفاده می نمایند، مرور این مزیت ها را لازم دانستیم.

  • به عنوان اولین و بزرگترین مزیت استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال بایستی به امکان کنترل ضررها با استفاده از این تکنیک ها اشاره کنیم. روشهای مدیریت سرمایه باعث می شود تا شما حداکثر میزان ضرر هر معامله را کنترل کرده و از این رو بیشتر از مقدار در نظر گرفته شده وارد ضرر نشوید.
  • یکی دیگر از مزیت های استفاده از روش های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال کنترل کردن حجم معاملات می باشد. کنترل کردن حجم معاملات هم باعث کنترل کردن میزان ضرر حداکثری در هر معامله شده و هم باعث می‌شود تا درصد کمی از کل سرمایه شما در یک معامله در خطر از بین رفتن قرار گیرد. با توجه به اینکه امکان ورود به ضرر در تمام معاملات وجود دارد از این رو نگاه کردن به هم معامله به صورت جداگانه به هیچ وجه شرایط خوبی را برای شما به دنبال نخواهد داشت و ممکن است در مجموع شما در طول یک روز به دلیل باز کردن تعداد زیادی معامله وارد ضرر های سنگین شوید. سیستم مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال در واقع به صورت کلی نیست شرایط معاملات شما را کنترل می نماید تا حجم حداکثری ضرر ها برای شما بهینه شود.

انواع مدیریت سرمایه

۱. مدیریت سرمایه محافظه‌کارانه در استراتژی محافظه‌کارانه، سرمایه‌گذار دید بلندمدت دارد. او ترجیح می‌دهد سرمایه‌گذاری مطمئن با نرخ سود محدود را تجربه کند؛ به همین دلیل از فضای معاملات هیجانی و کوتاه‌مدت در بازار دوری می‌کند. بخش چشمگیری از سرمایه در این استراتژی به دارایی‌های با ثبات و نسبتاً مطمئن در بازارهای مالی اختصاص می‌یابد. برای مثال، در بورس ایران با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت، عملاً استراتژی محافظه‌کارانه را در پیش خواهید گرفت.

۲. مدیریت سرمایه تهاجمی در استراتژی تهاجمی، کسب سود در کوتاه‌مدت برای سرمایه‌گذار در اولویت است. سرمایه‌گذار در این روش ریسک‌پذیری زیادی دارد؛ به همین دلیل، دارایی‌هایی را انتخاب می‌کند که قابلیت رشد قیمت زیاد در کوتاه‌مدت را دارند. برای مثال، سرمایه‌گذاری در بسیاری از شت کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال از جنس استراتژی تهاجمی به حساب می‌آید.

۳. مدیریت سرمایه پوششی در استراتژی پوشش یا پرچین، زمان برای سرمایه‌گذار اولویت ندارد. به‌نوعی می‌توان گفت که این استراتژی بین دو روش تهاجمی و محافظه‌کارانه قرار می‌گیرد. در این روش سرمایه‌گذار تلاش می‌کند بین ریسک و ریوارد در معاملات خود نسبت منطقی و متعادل برقرار کند؛ درنتیجه، سبد متنوعی از دارایی‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند.

چرا از مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال کمتر استفاده می شود؟

مزیت های استفاده از تکنیکهای مدیریت سرمایه در معاملات ارز های دیجیتال را با هم مرور کردیم. مشاهده این مزیت ها هر کسی را تغییر می کند که حتماً از این روشها در معاملات خود استفاده کرده و به این ترتیب ریسک سرمایه ‌گذاری خود را به حداقل میزان ممکن برساند. اما سوال اینجاست که چرا با وجود جذابیت ها و مزیت های بسیار زیاد همچنان درصد قابل توجهی از کاربران توجه چندانی به استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال نداشته و ترجیح می دهند تا معاملات خود را بدون استفاده از این روش را پیش ببرند؟ این دلایل شاید به نوعی به معایب استفاده از این تکنیک نیز اشاره داشته باشد. اما در نهایت قضاوت را به عهده خود شما خواهیم گذاشت تا با بررسی این دلایل استفاده از این تکنیک ها و یا عدم استفاده از آنها را انتخاب کنید.

دقت کنید که با آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال و حرفه‌ای شدن در استفاده از تکنیک های آن در نهایت استفاده از این تکنیک ها به نوعی معاملات شما را محدود می نمایند. این محدودیت هم در انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه گذاری و هم در انتخاب شرایط معامله مانند حجم خرید خواهد بود. همچنین مدیریت سرمایه ممکن است حتی مانع از وارد شدن به برخی از معاملات در بازار ارز دیجیتال برای شما شده و آن را مناسب سرمایه گذاری برای شما تشخیص ندهد.

پرواضح است که کاربرانی که تمایلی به این محدودیت ها ندارند از استفاده از این روش ها سرباز زده و سعی می کنند معاملات خود را بدون هیچ گونه محدودیتی به پایان برسانند که همین موضوع باعث وجود ضرر های بسیار سنگینی نیز برای آنها می شود.دقت داشته باشید که محدود کردن حجم خرید ارزهای دیجیتال در هنگام معامله تاثیر مستقیمی روی میزان سود و ضرر خواهد داشت. در واقع این تکنیک ها علاوه بر اینکه حداکثر میزان ضرب یک معامله را کنترل می کنند، روی میزان سود نیز تاثیر مستقیم داشته و مانع از این می شود که شما به دنبال سود های چند میلیون برابری قیمت ورود به معاملات بافت امکان ضرر های سنگین چند میلیون برابری در ارز های دیجیتال باشید.

با این تفاسیر دومین دلیل عدم استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال توسط کاربران ایرانی نیز روشن می شود. در واقع اکثریت کاربران ایرانی که به دنبال انجام معاملات در بازار ارز دیجیتال هستند، رویای میلیاردر شدن و کسب سودهای میلیون دلاری در این بازار را در ذهن داشته و به همین دلیل تمایل به استفاده از تکنیک‌ های مدیریت سرمایه ندارند. اتفاقی که در نهایت و در مجموع باعث ضرر های سنگین تعداد قابل توجهی از کاربران ایرانی در این بازار نیز شده است.

اضافه شدن یک مرحله جدید به انجام معاملات بازار ارز دیجیتال به عنوان یک چالش شناخته می شود. پیاده سازی تکنیک های مدیریت سرمایه در انجام معاملات دقیقا شرایط اضافه شدن یک مرحله جدید به این معاملات را برای کاربران ایفا می کند. سومین دلیل عدم استفاده کاربران از این روش ها هم این موضوع می باشد. هرچند فرمول ها و تکنیک های مدیریت سرمایه بسیار ساده و قابل مفهوم برای کاربران تازه کار نیز است، اما با این حال پیاده سازی آن ها به دلیل نیاز به همین چند دقیقه تلاش بیشتر مانع از آن شده کار کاربران مزیت های فوق العاده زیادی را در معاملات خود داشته باشند.

یک نکته بسیار مهم دیگر درباره استفاده یا عدم استفاده از روشهای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال وجود دارد که باید به آن نیز اشاره کنیم. واقعیت این است که در بسیاری از مواقع اجرای دقیق این روش ها و تکنیک ها نیاز به شجاعت و کنترل احساسات بسیار قدرتمندی دارد که هر کسی این شرایط را در وجود خود نداشته و از این رو در چنین مواقعی استفاده از این روش ها در اولویت قرار نمی گیرد. اولین وظیفه شما در بازارهای مالی حفظ ارزش سرمایه اولیه‌تان است؛ بنابراین، نباید در معاملات ریسک‌های عجیب‌وغریب کنید. خبری از پیمودن راه‌های صدساله در یک شب نیست.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.