معرفی بهترین ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست

معرفی بهترین ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست

رمز ارزهای نوظهور بازار از مکانیزم های جدیدی برای اجماع شبکه استفاده می کنند که کارآمدی بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارن. الگوریتم اثبات سهام اصلی ترین مکانیزم برای کاهش مصرف انرژی در شبکه های بلاک چین هست

که تقریبا 99.95 درصد صرفه جویی در مصرف برق رو به ارمغان میاره. رمز ارزهای زیادی وجود دارن که دوستدار محیط زیست هستن. بیش از یک دهه از ظهور بیت کوین می‌گذرد و اکنون بازار رمزارزها شاید در یکی از حساس‌ترین موقعیت‌های خود قرار دارد. با استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها یکی از موضوعات مورد توجه دوستداران و حامیان محیط زیست قرار دارد و مورد انتقاد بسیاری قرار دارد.طی ماه‌های اخیر این موضوع به قدری حائز اهمیت شد که مساله انرژی بالای استخراج بیت کوین باعث شد این رمزارز محبوب در تیررس انتقادها قرار گیرد و حتی یکی از دلایل ریزش قیمت بیت کوین به همین موضوع نسبت داده می‌شود.

در همین بین موضوع ارزهای دیجیتال سبز، رمزارزهای دوستدار طبیعت و ارزهایی که به طور کامل با انرژی‌های تجدید پذیر قابل استخراج هستند، مطرح شد. هرچند تا پیش از این نیز چنین موضوعاتی مطرح بود، ولی موضوع مصرف بالای انرژی برای استخراج بیت کوین و برخی دیگر از رمزارزها باعث شد، استخراج با انرژی‌های تجدید پذیر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد. ر حالی که همه در مورد پایداری و سازگاری با محیط زیست صحبت می‌کنند، مصرف انرژی ارز‌های دیجیتال به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. برخی از افراد بسیار قدرتمند و آینده نگر، مانند ایلان ماسک که به دلیل اثرات منفی زیست محیطی ارز‌های دیجیتال، پرداخت‌های بیت کوین را در تسلا نپذیرفت. او از صنعت کریپتو می‌خواهد راه‌حل‌هایی را برای کاهش ضرر‌های محیط زیستی ارائه دهند.

از این رو، برخی از پروژه‌ها، با تغییر به سیستم‌های اعتبارسنجی کم مصرف یا آزمایش استخراج با استفاده از منابع تجدیدپذیر، سعی در کاهش خطرات زیست محیطی دارند. برای مثال اتریوم قصد دارد با تغییر الگوریتم اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تا ۹۹.۹۵ درصد مصرف کلی انرژی خود را کاهش دهد. برخلاف PoW، PoS اعتبارسنجی‌ها را بر اساس تعداد توکن‌های بومی پروژه که در یک قرارداد هوشمند ذخیره می‌کنند انتخاب می‌کند. هر چه کاربر توکن‌های بیشتری را ذخیره کند، احتمال بیشتری وجود دارد که پروتکل آن‌ها را برای ارائه اطلاعات جدید به بلاک چین انتخاب کند.

اعتباردهنده‌های انتخاب‌شده تعدادی توکن جدید ایجاد شده به عنوان پرداخت برای مشارکتشان داده می‌شوند. عامل اصلی برتری این روش نسبت به استخراج رمزنگاری، نیاز‌های سخت‌افزاری است. از آنجایی که آن‌ها بسیار ارزان‌تر هستند، افراد بیشتری می‌توانند به عنوان تأیید‌کننده کار کنند. در نتیجه، یک پروژه غیرمتمرکز‌تر می‌شود و امنیت شبکه بیشتر می‌شود. علاوه بر این، مقدار انرژی مورد نیاز برای اجرای شبکه را کاهش می‌یابد. سیاست‌های زیست محیطی تأثیر قابل توجهی بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران دارد. انگیزه‌های مالی نیز برای بهبود ردپای کربن ارز‌های دیجیتال در حال رشد هستند. بنابراین، تنظیم‌کننده‌ها تأکید خود را بر مصرف انرژی ارز‌های دیجیتال تشدید می‌کنند.

به عنوان مثال، طبق مقاله منتشر شده از وبسایت Crypto Climate Accord ارزیابی ۳۲ صفحه‌ای در رابطه با اثرات زیست‌محیطی ارز‌های دیجیتال با هدف اینکه تا سال ۲۰۲۵ همه بلاک‌چین‌ها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند، ایجاد کرد. طبق نظرسنجی اخیر شورای استخراج بیت‌کوین که شامل ۳۲ درصد از ارز‌های دیجیتال است. کاربران آن با ترکیبی از ۶۷ درصد انرژی‌های تجدیدپذیر استخراج می‌کردند.

دغدغه‌های زیست محیطی و دنیای رمزارزها

این روزها مجامع و افراد زیادی دغدغه‌های مهمی در مورد محیط زیست دارند. این دغدغه‌ها وارد دنیای ارزهای دیجیتال نیز شده است. به همین دلیل در سال‌های گذشته پدیده‌ای به نام ارز دیجیتال دوستدار محیط زیست یا ارز دیجیتال سبز توسعه یافته است.

فناوری بلاکچین یکی از تکنولوژی‌های جدید و پرطرفدار محسوب می‌شود که البته چالش‌هایی برای محیط زیست به وجود آورده است. عمده این چالش‌ها به الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) مربوط می‌شود.

بیت کوین و اتریوم مهم‌ترین رمزارزهای کریپتوکارنسی هستند و بخش قابل توجهی از مصرف انرژی و تولید کربن در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. این دو ارز دیجیتال از مکانیزم اثبات کار یا PoW استفاده می‌کنند. البته اتریوم در یک ماه گذشته فرآیند مهاجرت به الگوی اثبات سهام (PoS) را کامل کرده است اما بیت کوین هنوز هم از PoW استفاده می‌کند.پردازش تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در شبکه‌های بیت کوین و اتریوم به کمک ماینرها انجام می‌شود. ماینرها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بتوانند تابع هش را حل و پاداش ایجاد بلاک جدید را دریافت کنند. این فرآیند به عنوان استخراج ارز دیجیتال شناخته می‌شود. ماینرها برای انجام محاسبات از انرژی برق استفاده می‌کنند. در واقع ایجاد بلاک‌های جدید در شبکه‌های اثبات کار با مصرف مقدار قابل توجهی انرژی برق انجام می‌شود.طبق برآورد محققان، مصرف سالانه برق بلاکچین بیت کوین بیشتر از مصرف برق کشورهایی مثل اوکراین و آرژانتین است. بیت کوین روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود و افراد بیشتری برای خرید و راه‌اندازی دستگاه‌های ماینر استخراج اقدام می‌کنند. در نتیجه هر روز شاهد افزایش مصرف برق این شبکه و تولید زباله‌های الکترونیکی بیشتری هستیم. جالب است بدانید که شرکت تسلا استفاده از بیت کوین را به دلیل تأثیرات مخرب بر محیط زیست، متوقف کرد.

چرا ارز‌های دیجیتال برای محیط زیست ضرر دارد؟

زمانی که کاربران ارز‌های دیجیتال را استخراج می‌کنند، برای دریافت پاداش تأیید تراکنش‌ها از سیستم‌های کامپیوتری قدرتمند استفاده می‌کنند. آن‌ها برای حل مسائل ریاضی پیچیده برق زیادی مصرف می‌کنند. نکته اینجاست که آن‌ها از منابع انرژی تجدید ناپذیر مانند زغال سنگ که آلوده‌ترین سوخت فسیلی است، استفاده می‌کنند.

راهکار مقابله با تأثیرات مخرب ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال نوظهور از مکانیزم‌های جدیدی برای اجماع شبکه استفاده می‌کنند که کارآمدی بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارد. الگوریتم اثبات سهام (PoS) اصلی‌ترین مکانیزم برای کاهش مصرف انرژی در شبکه‌های بلاکچین است که تقریباً ۹۹.۹۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق به ارمغان می‌آورد. در این الگوریتم به جای انرژی برق، مقدار توکن‌های استیک‌شده ملاک رقابت ماینرها خواهد بود.

به مرور، رقابت در حوزه صرفه‌جویی انرژی و توسعه ارز دیجیتال حافظ محیط زیست شدت گرفته است. شبکه‌های مختلف تلاش می‌کنند بیشترین بازدهی را همزمان با کمترین تولید گاز کربن رقم بزنند. حالا رقابت اصلی در دنیای بلاکچین بر سر طراحی ارز دیجیتال دوستدار محیط زیست است.

استخراج رمزارز با انرژی خورشیدی

یکی دیگر از راهکارهای دیگر استخراج رمزارزها با انرژی خورشیدی است. برای مثال iMD شرکت توسعه فناوری رمزارزها است که در حوزه استخراج رمزارزها فعالیت می‌کند. هدف این مجموعه آن است که با کاهش مصرف انرژی و تامین آن از طریق انرژی خورشیدی به یکی از دوستداران طبیعت و محیط زیست باشد. این شرکت برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه‌های خود، استفاده از انرژی خورشیدی را مبنا قرار داده است.

یکی از استراتژی‌هایی که این شرکت دنبال می‌کند، استخراج رمزارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، کاردانو، لایت کوین و بیت کوین کش است.

  • ارز دیجیتال کاردانو(ADA)

یکی از بهترین ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست، ارز رمزنگاری شده کاردانو با نماد اختصاری ADA هست که در از نظر ارزش بازار در رتبه های برتر بازار قرار داره. بلاک چین کاردانو(Cardano) از مکانیزم اثبات سهام استفاده می کنه و جایگزینی برای بیت کوین محسوب میشه. شبکه کاردانو 500 وات ساعت در هر تراکنش برق مصرف می کنه. چارلز هاسکینسون خالق کاردانو هست که یکی از بنیانگذاران اتریوم هم بود.

  • ارز دیجیتال نانو(XNO)

رمز ارز نانو(XNO) هم یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست هست. بهتره بدونین شبکه نانو در هر تراکنش 0.11 وات ساعت انرژی مصرف می کنه. این شبکه قبلا با اسم RaiBlocks شناخته میشد؛ پلتفرمی که در ازای حل پازل های کپجا(CAPTCHA) به کاربران ارز دیجیتال پاداش میداد. شبکه نانو از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی استفاده می کنه. استفاده از این مکانیسم باعث سرعت بیشتر شبکه نانو در پردازش تراکنش ها و البته کاهش مصرف برق شده و به محیط زیست آسیب کمتری وارد می کنه.

  • ارز دیجیتال هدرا هش گراف(HBAR)

یکی دیگه از 5 ارز دیجیتال دوستدار محیط زیست، هدرا هش گراف با نماد اختصاری HBAR هست که نوعی بلاک چین غیرمتمرکز متن بازیه که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کنه. این ارز دیجیتال حافظ محیط زیست در هر تراکنش 0.17 وات ساعت برق مصرف می کنه و می تونه 10 هزار تراکنش رو در ثانیه پردازش کنه. شبکه هدرا از الگوریتم هش گراف بهره می گیره. تمرکز این الگوریتم بر ارتباط بین نودهاست. هدرا برخلاف سایر شبکه ها، بلاک های اضافی رو که به طور همزمان ایجاد میشن رو دور نمیندازه.

  • پاورلجر (POWER) یک کوین اتریوم به نام POWR در سال ۲۰۱۶ برای سوخت‌رسانی به پلتفرم پاورلجر معرفی شد. در نوامبر ۲۰۲۱، در حالی که قیمت این توکن در حال افزایش بود، اکثر ارز‌های رمزپایه شاهد یک رکود در سراسر بازار بودند. POWR علاوه بر ایمن‌سازی سایر محصولات خود، مانند تجارت انرژی، کالا‌های زیست محیطی، ردیابی انرژی پاک و تأیید، برای مشارکت در شبکه پاورلجر استفاده می‌شود.

پلتفرم پاورلجر که فروش انرژی و خدمات انعطاف‌پذیری را ثبت می‌کند، از تجارت انرژی همتا به همتا (P۲P) استفاده می‌کند. با کمک Powerledger، تولیدکنندگان می‌توانند انرژی را در زمان واقعی ردیابی، ردیابی و مبادله کنند و در نتیجه سیستم‌های انرژی پایدارتر و سازگارتر را ایجاد کنند. به منظور تسهیل تجارت گواهینامه‌های انرژی تجدیدپذیر (REC) در سراسر آمریکای شمالی، پاورلجر با سیستم ردیابی انرژی‌های تجدیدپذیر غرب میانه (M-RETS) کار می‌کند. یک کوین اتریوم به نام POWR در سال ۲۰۱۶ برای سوخت‌رسانی به پلتفرم پاورلجر معرفی شد. در نوامبر ۲۰۲۱، در حالی که قیمت این توکن در حال افزایش بود، اکثر ارز‌های رمزپایه شاهد یک رکود در سراسر بازار بودند. POWR علاوه بر ایمن‌سازی سایر محصولات خود، مانند تجارت انرژی، کالا‌های زیست محیطی، ردیابی انرژی پاک و تأیید، برای مشارکت در شبکه پاورلجر استفاده می‌شود.

  • سولانا (SOL)

توکن شبکه سولانا یکی از پروژه‌های دوستدار محیط زیست است. این ارز دیجیتال غیرمتمرکز از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. بنابراین برای تأیید تراکنش‌های به مصرف زیادی از انرژی نیاز ندارد. روش اثبات سهام امنیت و پایداری زیست محیطی شبکه سولانا را همزمان به جای استخراج انرژی بر که به محیط زیست آسیب می‌زند، حفظ می‌کند.

یک تراکنش سولانا فقط به ۱۸۳۷ ژول یا ۰.۰۰۰۵۱ کیلووات ساعت نیاز دارد. از این رو، می‌توان آن را با گوگل که تنها از ۱۰۸۰ ژول برای یک جستجو استفاده می‌کند، مقایسه کرد. بنیاد سولانا به تلاش خود ادامه می‌دهد تا ردپای کربن شبکه را بیشتر کاهش دهد.پردازش موازی و سایر فناوری‌های پیشرفته مانند اثبات تاریخچه (PoH) سولانا را واقعاً از نظر انرژی کارآمد و از نظر محیطی بی‌خطر می‌سازد. علاوه بر این، آن‌ها قول دادند که انرژی سولانا را تا سال ۲۰۲۲ و پس از آن شفاف و کربن خنثی نگه دارند. گفتنی است بنیاد سولانا در پروژه‌های مرتبطی شرکت می‌کند که انتشار کربن جهانی را بیشتر کاهش می‌دهد.

  • چیا

موسسه تحقیقاتیTRG Datacenters می‌گوید چیا مثال خوبی از رمزارزی است که انرژی کمتری مصرف می‌کند. فرآیند استخراج مورد استفاده در چیا از هارد دیسک استفاده می‌کند و متکی به پردازنده‌های کامپیوتری است. همین رویکرد باعث شده کاربران خانگی راحت‌تر بتوانند روی این رمزارز برنامه ریزی کنند و مصرف بالایی نیز ندارد.

با این وجود، برخی منتقدان ادعا می‌کنند که چیا چندان نیز با محیط زیست سازگار نیست، زیرا منجر به افزایش قابل توجه تقاضا برای سخت افزار کامپیوتری و افزایش زباله‌های الکترونیکی می‌شود.

  • استلار ( XLM)

استلار در فهرست TRG Datacenters ارائه نشده بود ولی با توجه به اینکه موسسه‌های تحقیقاتی بسیاری نام این رمزارز را جزو دوستداران طبیعت و رمزارزهای سبز ذکر کرده بودند به این فهرست اضافه شده است.

سال ۲۰۱۴ میلادی شبکه استلار کار خود را آغاز کرد. در واقع این شبکه از ریپل جدا شد و به صورت مستقل بازطراحی شد. ابتدا با همان نام شبکه استلار فعالیت می‌کرد ولی در ادامه با نام لومن (Lumen) و به عنوان شبکه‌ای که هزینه‌ای دریافت نمی‌کند به کار خود ادامه داد. به همین دلیل لومن رقیب جدی پی‌پال محسوب می‌شود.

رمزارز این شبکه لومن با هدف کاهش ردپای کربن از بلاک‌چین غیرمتمرکز استفاده می‌کند و همین مساله یکی از مزایای آن محسوب می‌شود.

  • سولار‌کوین (SLR)

سولارکوین (solarcoin) همانطور که از نامش پیداست، انرژی کمتری نسبت به استخراج بیت کوین معمولی مصرف می‌کند و مشتریانی که ازسولار‌کوین‌ها برای تولید برق خورشیدی استفاده می‌کنند با آن پاداش می‌گیرند. به ازای هر کیلووات ساعت تولید شده توسط انرژی خورشیدی، آن‌ها یک پنی دریافت می‌کنند. مانند سایر ارز‌های دیجیتال، SolarCoins ممکن است مبادله و خرج شود. هدف اصلی این پلتفرم افزایش تولید انرژی خورشیدی به منظور ارائه بازخورد محیطی خوب است.

  • ریپل (XRP)

ریپل از سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان پلتفرمی خصوصی برای بانک‌ها و موسسه‌های مالی غیرمتمرکز کار خود را آغاز کرد. یکی از محصولات ریپل در واقع رمزارز XRP است که با همان نام ریپل شناخته می‌شود و می‌تواند بیش از ۱۵۰۰ تراکنش در هر ثانیه به انجام برساند.

شبکه ریپل، شبکه‌‌ای ایمن و کارآمد دارد و ریپل از الگوریتم اجماع پروتکل (RPCA) استفاده می‌کند و هزینه کم و سرعت بالا جزو ویژگی‌های خوب آن است.

  • ارز دیجیتال تزوس(XTZ)

یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست، ارز دیجیتال تزوس با نماد اختصاری XTZ هست. تزوس بلاک چینی برای میزبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز هست که برای هر تراکنش 41.45 وات ساعت برق مصرف می کنه. این بلاک چین از الگوریتم Liquid Proof Of Stake یا LPoS برای اجماع خودش استفاده می کنه. این الگوریتم دارای قدرت تعویض اختیار به نودهاست و همچنین امنیت و کارایی زیادی داره.

رمز ارزهای نوظهور بازار از مکانیزم های جدیدی برای اجماع شبکه استفاده می کنند که کارآمدی بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارن. الگوریتم اثبات سهام اصلی ترین مکانیزم برای کاهش مصرف انرژی در شبکه های بلاک چین هست که تقریبا 99.95 درصد صرفه جویی در مصرف برق رو به ارمغان میاره. سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های بلاک چین با اهداف انرژی پاک به شما کمک می‌کند اثرات مخرب زیست‌محیطی را کاهش دهید. شما همچنین می‌توانید به روی ارز‌های دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنید که از الگوریتم‌های اثبات سهام استفاده می‌کنند و برای تأیید تراکنش به رایانه‌هایی با قدرت کمتر نیاز دارند. در نتیجه انرژی کمتری مصرف می‌شود و آلودگی‌های الکترونیکی کمتری تولید می‌شود.

سرمایه‌گذاری در به اصطلاح توکن‌های کربن افست گزینه دیگری برای کاهش ردپای کربن شماست. برای تأمین مالی طرح‌های بازپس‌گیری کربن، می‌توانید اعتبار کربن را از شرکت‌های مختلف خریداری کنید. چنین جبران‌های ارز‌های دیجیتال ممکن است هم تقاضا و هم قیمت‌گذاری را افزایش دهد که باعث افزایش مقدار پول در دسترس هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای طرح‌های کاهش کربن می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.