معرفی استیبل کوین های شبکه کاردانو

معرفی استیبل کوین های شبکه کاردانو

شبکه کاردانو بعد از آپگرید واسیل در حال برداشتن گام‌های بزرگ دیگری در مسیر رشد خود است. راه‌اندازی چندین استیبل کوین روی کاردانو در سال 2023 گام‌های مهمی در جهت رشد و جذب کاربر برای آن خواهد بود.

استیبل کوین های کاردانو این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بر بستر این شبکه به راحتی اقدام به انجام تراکنش کنند. البته کارکردها و فواید رمز ارزهای پایدار در یک بلاک چین بسیار زیاد است.

استیبل کوین چیست و چه نقشی در شبکه کاردانو ایفا می‌کند؟

استیبل کوین نوع خاصی از ارزهای دیجیتال است که قیمتش به یک دارایی دیگر مخصوصا یک ارز فیات قفل شده است. این ارز فیات می‌تواند دلار آمریکا، یورو یا هر ارز دیگری باشد. به این نوع از ارزهای دیجیتال رمز ارز باثبات یا ارز دیجیتال پایدار نیز می‌گویند. در مواقعی که نوسانات بازار بسیار بالاست، با تبدیل رمز ارزهای عادی به استیبل کوین، فرد سرمایه گذار از نوسانات بازار در امان خواهد بود. ارزهای دیجیتال باثبات نقش ارزهای فیات را در شبکه‌های بلاک چین بازی می‌کنند، به این معنی که قیمت آن‌ها برابر با ارز فیات است و کاربران برای خرید و فروش از رمز ارزهای باثبات استفاده می‌کنند. البته کارکرد استیبل کوین ها فراتر از این ها است. بسیاری از افراد از استیبل کوین برای نقل و انتقال وجه به سراسر دنیا استفاده می‌کنند. با توجه به ارزان بودن هزینه جابجایی وجوه از طریق ارزهای دیجیتال پایدار نسبت به بانک‌ها، بسیاری این روش به صرفه‌ را انتخاب می‌کنند. به همین خاطر است که استیبل کوین تتر (USDT) حجم معاملات بسیار بالاتری نسبت به حتی بیت کوین دارد.

نکته‌ی مهمی که در این جا وجود دارد نیز همین است. استیبل کوین ها نقش بسیار اساسی در رشد و پا گرفتن یک شبکه ایفاء می‌کنند و به همین خاطر است که ظهور استیبل کوین های کاردانو موضوعی تعیین کننده در رشد این شبکه خواهد بود.

انفجار استیبل کوین های کاردانو در سال 2023

برای سال 2023 تعداد زیادی استیبل کوین در صف انتشار قرار دارند. البته قبل از این نیز در اکوسیستم کاردانو استیبل کوین هایی وجود داشتند که در واقع دارایی‌های رپ شده از بلاک چین‌های دیگر بودند که با پل زدن (Bridging) بین شبکه‌ها در شبکه کاردانو نیز قابل استفاده شده بودند. در سال 2022 صرافی غیر متمرکز (DEX) وینگ رایدر بر بستر شبکه کاردانو شرع به کار کرد و در این صرافی غیر متمرکز، امکان مبادله دارایی‌های رپ شده از طریق پل نومد (Nomad Bridge) را فراهم می‌کرد. تا اینکه متاسفانه این پل توسط هکرها هک شد. التبه این هک بین پل شبکه مون‌بیم (Moonbeam) و اتریوم اتفاق افتاد که منجر به از دست رفتن 190 میلیون دلار دارائی شد.

برای سال 2023 اما، تعداد زیادی استیبل کوین آماده انتشار هستند که در واقع نشان از وارد شدن اکوسیستم کاردانو به مرحله‌ی جدیدی از تکامل را نشان می‌دهد.

ارز دیجیتال USDA ؛ استیبل کوین با پشتوانه دلار در کاردانو

قبل از توضیح درباره استیبل کوین USDA باید عنوان کنیم که ارز دیجیتال باثبات USDA، احتمالا مهم‌ترین و جدی‌ترین استیبل کوین اکوسیستم کاردانو خواهد بود. 2 دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارد. ایمورگو شخصیت رسمی و تجاری است که پشت شبکه بلاک چین کاردانو قرار دارد. استیبل کوین USDA توسط ایمورگو ایجاد خواهد شد. Emurgo برنامه دارد تا در ابتدای سال 2023 این رمز ارز پایدار را راه‌اندازی کند. ایمورگو به اهمیت نقش استیبل کوین ها در رشد و توسعه یک شبکه کاملا واقف است و به همین دلیل است که اقدام به ایجاد USDA کرده است. دریافت مجوزهای قانونی برای USDA یو اس دی ای اولین استیبل کوین با پشتوانه کامل دلار است که در شبکه کاردانو ایجاد خواهد شد. دیگر ویژگی مهم این ارز دیجیتال پایدار سازگاری آن با قوانین است. دنیای ارزهای دیجیتال حرف‌های زیادی برای گفتن در دنیای تجارت دارد اما، تا به امروز یکی از مهم ترین چالش های پیش روی این صنعت عدم وجود قانون گذاری موثر بوده است. سرمایه گذاران بزرگ، بانک های سرمایه گذاری و صندوق های سرمایه گذاری کشورها تا زمانی که قوانین دقیق و مشخصی در برای کریپتوکارنسی ها ایجاد نشود از ورود به این دنیا اجتناب خواهند کرد چرا که، ریسک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در این شرایط بسیار بالاست.

قانونمند شدن استیبل کوین ها می تواند اولین قدم در این راستا باشد. با قانونمدی استیبل کوین ها، بسیاری از کسب و کارها، تجار و حتی دولت ها، برای انتقال دلار در سراسر جهان به جای استفاده از شبکه بانکی از شبکه های بلاک چین استفاده خواهند کرد، چون هزینه جابجایی بسیار کمتری را متحمل خواهند شد. به همین خاطر است که استیبل کوین USDA می تواند نقشی اساسی در رشد کاربران شبکه کاردانو ایفاء کند و به یکی از مهم ترین و اصلی ترین استیبل کوین های کل دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

استیبل کوین جد (Djed) چیست؟

استیبل کوین جد یا دی جد (در کامیونیتی فارسی مورد استفاده قرار می‌گیرد)، جدیدترین استیبل کوین بازار است. پروتکل Djed که اسمش از یک شکل هندسی اقتباس شده و به‌معنای ثبات است، به‌صورت غیرمتمرکز و کامیونیتی‌محور اداره می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند باتوجه به منبع‌باز بودنش، در این پروتکل مشارکت داشته باشند.

جد از شیوه‌ Overcollateralization برای ثابت نگه داشتن قیمت استفاده می‌کند. مقوله Overcollateralization که معنیش «وثیقه بیش از اندازه» می‌شود، این مفهوم را به‌همراه دارد که بیش از میزان لازم که معمولا نسبت یک به یک است، برای دارایی مورد نظر که در اینجا استیبل کوین جد است، وثیقه درنظر گرفته شده است. درباره این موضوع در بخش «نحوه کارکرد جد» بیشتر صحبت می‌کنیم، اما بد نیست ابتدا به برخی از مفاهیم مرتبط نگاهی کوتاه بیندازیم.

می‌توان دو نوع کلی برای استیبل کوین‌ها درنظر گرفت. گروه اول استیبل کوین‌هایی با پشتوانه فیات هستند که با نسبت یک به یک وثیقه‌گذاری می‌شوند؛ یعنی در ازای یک دلار وثیقه‌گذاری، می‌توانید یک دلار از این مدل استیبل کوین دریافت کنید. گروه دوم استیبل‌کوین‌های الگوریتمی هستند. به‌طور معمول در این نوع از ارزهای باثبات، توکن حاکمیتی شبکه به‌عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شود و ثبات آن به اعتماد کاربران بستگی دارد. همچنین نسبت وثیقه‌گذاری آن با توجه به قیمت توکن حاکمیتی به‌صورت نسبی یا در برخی مواقع کمتر از نسبت یک به یک در نظر گرفته می‌شود. حالتی از استیبل کوین‌های الگوریتمی وجود دارد که نه‌تنها بیش از نسبت یک به یک وثیقه در نظر گرفته می‌شود، بلکه وثیقه‌ها به‌طور معمول از دیگر رمزارزها انتخاب می‌شود و چند ارز دیجیتال برای این کار در نظر گرفته می‌شود (به‌عبارت دیگر وثیقه‌ها برون‌زا هستند).

استیبل کوین کاردانو چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که بالاتر به آن اشاره کردیم، جد یک استیبل کوین با وثیقه بیش از اندازه است. دو رمزارز ADA و SHEN به‌عنوان وثیقه آن درنظر گرفته شده‌اند و نسبت دی جد و وثیقه‌اش نیز یک به هشت تعیین شده است. استیبل کوین Djed برای ثابت نگه داشتن قیمت این ارز دیجیتال روی یک دلار، از مکانیسم ضرب و سوزاندن (Mint&Burn) استفاده می‌کند. اگر کاربران بخواهند Djed داشته باشند، باید کوین ADA خود را در قرارداد هوشمند پروتکل سپرده‌گذاری کنند و در ازای این کار جد دریا‍فت کنند. زمانی که کاربر بخواهد Djed بفروشد، با ارسال آن به قرارداد هوشمند و سوزاندنش، ارز آدا دریافت خواهد کرد. مقدار آدایی که کاربر دریافت می‌کند، برابر با یک دلار خواهد بود. ممکن است به‌خاطر نوسان قیمت ADA و کافی نبودن ذخایر این رمزارز، در بازخرید توکن‌ها خللی ایجاد شود. پروتکل برای حل این مشکل توکن SHEN را وارد بازی می‌کند. توکن شن به‌عنوان یک پشتوانه اضافه برای جد در نظر گرفته شده است. این توکن به هیچ دارایی خارجی مانند ارز فیات یا طلا پگ نیست و قیمت آن نیز می‌تواند نوسان داشته باشد. تمرکز SHEN روی تامین مالی قراردادها است و می‌خواهد این اطمینان را به‌وجود بیاورد که نرخ وثیقه مورد نیاز برای ثبات Djed وجود دارد. قیمت مطلوب برای SHEN یک ADA در نظر گرفته شده است که همواره قابل بازخرید در مقابل این مقدار باشد.

دارندگان جد برای بازخرید توکن‌های خود در اولویت هستند؛ یعنی ابتدا کسانی که دی جد داشته باشند، می‌توانند برای بازخریدن آن در ازای ADA اقدام کنند، سپس نوبت به دارندگان SHEN می‌رسد؛ آن هم درصورتی که نسبت ذخیره کمتر از مقدار تعریف‌شده در قرارداد نباشد. اگر نرخ ذخیره به بیش از اندازه مورد نیاز برسد، پروتکل اجازه نمی‌دهد توکن SHEN‌ مینت شود. این کار به‌منظور جلوگیری از رقیق کردن سهم هولدرهای شین انجام می‌شود.

پروتکل برای ایجاد انگیزده به هولدرهای شن، از محل کارمزد ضرب و سوزاندن Djed و SHEN به آن‌ها پاداش می‌دهد. این کارمزدها به استخرهای ADA در پروتکل منتقل می‌شوند و با توجه به سهم هولدرها، میان آن‌ها توزیع می‌شود. نکته دیگری که درباره استخرهای آدا وجود دارد، این است که هرچقدر تراکنش کاربران بیشتر و استخر بزرگ‌تر شود، میزان وثیقه نیز بیشتر می‌شود و روی نقدینگی پروتکل و قیمت وثیقه‌ها اثر می‌گذارد. همکاری Djed با پلتفرم‌های دیگر بعد از اینکه دی جد روی شبکه اصلی قرار گرفت، طبق قرارداد همکاری که به امضا رسیده است، این استیبل کوین در ۴۰ پلتفرم و برنامه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این برنامه‌ها برای اینکه استفاده از Djed افزایش یابد، مشوق‌هایی را برای تامین نقدینگی و استفاده از آن در نظر گرفته‌اند. از آنجایی که نام بردن از ۴۰ برنامه و پلتفرم کار دشواری است، می‌توانید در تصویر زیر آن‌ها را مشاهده کنید.

ارز دیجیتال iUSD: اولین استیبل کوین در شبکه کاردانو

پروتکل ایندیگو (Indigo) در حال آماده شدن برای ارائه و راه‌اندازی استیبل کوین iUSD در شبکه کاردانو است. ایندیگو (Indigo) روشی مطمئن را برای ایجاد استیبل کوین ها به کار می‌گیرد که به نقاط قوت شبکه کاردانو، یعنی عدم تمرکز و امنیت خدشه‌ای وارد نمی‌کند. قرار قبلی این بود که بعد از آپگرید واسیل (هاردفورک واسیل) استیبل کوین iUSD که ارز دیجیتال با ثباتی است که به دلار آمریکا قفل شده ارائه شود. اما این اتفاق نیفتاد و ارائه iUSD به ابتدای سال 2023 موکول شد. پروتکل ایندیگو برای ایجاد دارایی‌ مصنوعی روی شبکه کاردانو است. به کمک پروتکل ایندیگو افراد می‌توانند دارایی‌های مصنوعی را ایجاد کنند که قیمت دارایی‌های اصلی مدنظر را دنبال می‌کند. دارایی‌های مصنوعی ایجاد شده در پروتکل Indigo را با عنوان iAssets نام گذاری می‌کنند.

  • نحوه کارکرد iUSD دارایی‌های مصنوعی ایجاد شده با پروتکل ایندیگو همگی اشباع از وثیقه هستند. ارز دیجیتال ADA، رمز ارز بومی شبکه کاردانو وثیقه مورد استفاده برای استیبل کوین iUSD است. منظور از اینکه گفته می‌شود استیبل کوین iUSD اشباع از وثیقه است این است بیش از اندازه ارزش هر عدد iUSD، ارز دیجیتال کاردانو به عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شود. بعنوان مثال، برای 100 واحد iUSD، به اندازه 200 دلار ارز دیجیتال آدا به عنوان وثیقه نگه داری می‌شود. پس در صورت نوسانات بازار وریزش قیمت ADA، استیبل کوین های iUSD همچنان به اندازه کافی وثیقه خواهند داشت تا برابری خود با دلار را حفظ کنند.

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که در صورت وقوع قوی سیاه (منظور اتفاقی است که احتمال وقوع بسیار پایینی دارد) و ریزش بسیار شدید قیمت آدا، آیا استیبل کوین iUSD همچنان قادر به حفظ ارزش برابر با دلار آمریکا خواهد بود؟ برای رفع این مشکل پروتکل ایندیگو استخرهای نقدینگی را ایجاد کرده که دائما در حال پردازش فرآیند نقدینگی هستند و در شرایط خطرناک اقدام به حفاظت از برابری قیمت می‌کنند. تیم پروتکل ایندیگو برای این استخرها نام استخر ثبات را انتخاب کرده‌اند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.