بهترین ارزهای دیجیتال و پروژه های متاورس برای سرمایه گذاری

بهترین ارزهای دیجیتال و پروژه های متاورس برای سرمایه گذاری

متاورس Metaverse اَبَر مجموعه‌ای از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت است. به عنوان مثال آن را یک شهربازی مجازی تصور کنید که درونش هیچ محدودیتی در اندازه و خلاقیت وجود ندارد

و شرکت‌کنندگانش، همراه هزاران کاربر دیگر، می‌توانند به صورت یکپارچه از یک مکان به مکان دیگر حرکت کنند. از ارزهای دیجیتال متاورس در اینجا برای انجام پرداخت‌ها استفاده می‌شود. Metaverse تا حدودی رویای نسل بعدی و آینده اینترنت است.

واقعیت این است که به سختی می‌توان تعریف درست و دقیقی برای آن پیدا کرد. از طرفی دیگر، اغلب متاورس را با واقعیت مجازی اشتباه می‌گیرند، در حالی که این دو تکنولوژی با وجود داشتن وجوه اشتراک‌ زیاد با یکدیگر، دو مفهوم کاملا مستقل به شمار می‌روند. به همین دلیل نباید پروژه های متاورس را با محیط‌های سه بعدی واقعیت مجازی اشتباه گرفت. در مطلبی دیگر به بررسی تفاوت دو فناوری نام برده خواهیم پرداخت.

با این حال در این مطلب معرفی بهترین ارزهای دیجیتال متاورس قصد داریم یک دید کلی درباره این مفهوم به شما بدهیم. به عنوان مثال تعریف نیل استفنسون (Neal Stephenson) را در نظر بگیرید. او نخستین مرتبه در کتاب خود به نام سقوط برف (Snow Crash) که در سال 1992 چاپ شد، از کلمه متاورس استفاده کرد. در آن زمان خبری از ارزهای دیجیتال و پروژه های متاورس Metaverse به شکل کنونی نبود، اما نیل استفنسون آن را یک دنیای مجازی سه بعدی (3D) متشکل از آواتار انسان‌های واقعی توصیف کرد. در این داستان، دو نفر راننده تحویل کالا برای نجات خود از یک ویران‌شهر سرمایه‌داری، به دنیای متاورس Metaverse سفر می‌کنند. در دهه 1990 میلادی، این کتاب جزو محبوب‌ترین رمان‌های علمی-تخیلی زمان خود بود.

ارتباط متاورس Metaverse و ارزهای دیجیتال

متاورس یک دنیای مجازی با اقتصاد مجازی است. در بیشتر مواقع دنیاهایی که با عنوان متاورس شناخته می‌شوند، از اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) کمک می‌گیرند و کاربران می‌توانند دارایی‌های مختلف را از طریق توکن‌های غیرمثلی (NFT) یا ارزهای دیجیتال متاورس معامله کنند.

متاورس Metaverse تلاش می‌کند تجربه‌ای همه‌جانبه در اختیار کاربران خود قرار دهد. در متاورس از فناوری بلاک‌ چین و دیفای استفاده می‌شود تا یک دنیای مالی داخلی کاملاً کاربردی در اختیار کاربران قرار بگیرد. در این دنیا ارزهای دیجیتال منطقی‌ترین راه‌حل برای تبادل ارزش به شمار می‌روند. این ارزها را می‌توانید به‌راحتی به ازای خدمات و دارایی‌های مجازی مصرف کنید یا از روش‌های مختلفی برای به دست آوردن آن‌ها استفاده کنید؛ برای مثال می‌توانید دارایی‌های مختلف را خرید و فروش کنید یا با خلق اشیای داخل بازی آن‌ها را بفروشید یا حتی تجهیزاتی را که در اختیار دارید اجاره دهید. حتی کاربران می‌توانند از توکن‌های متاورس Metaverse یا ارزهای بومی هر سرویس برای خرید و فروش زمین مجازی یا آیتم‌های دیگر استفاده کنند. با انجام برخی بازی‌ها نیز می‌توانید NFT یا ارزهای دیجیتال متاورس Metaverse را به دست بیاورید.

بهترین ارزهای متاورس Metaverse ؛ پروژه های متاورس قوی برای سرمایه گذاری

  • دیسنترالند (Decentraland) | ارز دیجیتال مانا (MANA) دیسنترالند از جمله پروژه‌ های متاورس قدرتمندی است که ارز دیجیتال آن اخیرا رشد قیمت زیادی را تجربه کرده است، اما با توجه به پتانسیل بالای این متاورس انتظار داریم قیمت رمز ارز پلتفرم باز هم افزایش پیدا کند. تحلیلگران زیادی عقیده دارند این تازه شروع روند صعودی قیمت رمز ارز اصلی پلتفرم نام برده یعنی مانا (MANA) است. از نظر مارکت کپ مانا جزو بهترین ارزهای دیجیتال متاورس است.

دیسنترالند یک دنیا یا به زبان بهتر جامعه مجازی است که از فناوری بلاک چین برای ساخت آن استفاده شده است. پروژه نام برده از اکوسیستم اتریوم قدرت گرفته است و ارز دیجیتال این پروژه متاورس Metaverse یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 است. در این دنیای متاورس کاربران قادر به ساخت، توسعه و خرید قطعات زمین و دیگر اشیا در قالب توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) هستند. به همین دلیل می‌توانید بعد از ساخت یک خانه زیبا یا پرورش یک کاراکتر جذاب در اینجا، آن را به صورت یک توکن غیر مثلی به فروش برسانید.

دیسنترالند به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال و پروژه‌ های متاورس به صورت یک سازمان مستقل غیر متمرکز (DAO) عمل می‌کند و توسط کاربرانش اداره می‌شود. در نتیجه مثل هر DAO دیگر در اینجا نیز قدرت مشارکت در حاکمیت پروژه و شرکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آینده این پروژه متاورس به کاربران داده می‌شود. هر چه یک کاربر مقدار بیشتری ارز دیجیتال مانا در این پروژه متاورس داشته باشید، قدرت اظهار نظر بالاتری در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آینده دسنترالند خواهد داشت.

توسعه‌دهندگان پروژه متاورس Metaverse مورد بحث یک فضای مجازی متشکل از املاک و مستغلات دیجیتال، آیتم‌ها و دیگر دارایی‌های قابل شخصی‌سازی ساخته‌اند. البته شبیه هر پلتفرم و محصول بلاک چینی دیگر این پروژه متاورس نیز دارای ارز دیجیتال اختصاصی خود است. تمام اشیا و آیتم‌ها در دیسنترالند با استفاده از ارز دیجیتال مانا خرید و فروش می‌شوند. گفتنی است افرادی که در متاورس دسنترالند شرکت و ارز دیجیتال آن را خریداری می‌کنند دیسنترالندر نام دارند. نکته مهم دیگر این است که توکن‌های غیرمثلی مبتنی بر استاندارد ERC721 اتریوم، نماینده دارایی‌های منحصربه‌فرد دیسنترالند شامل زمین‌ها و دیگر آیتم‌های کالکتیبل به شمار می‌روند.

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) | ارز دیجیتال اکس (AXS)

در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال و پروژه های متاورس Metaverse اکسی اینفینیتی از محبوبیت بالاتری برخوردار است و بازار بزرگتری (از نظر سرمایه در گردش و تعداد کاربر) دارد، هر چند عده‌ای عقیده دارند با وجود جذابیت، اکسی اینفینیتی جزو پروژه های متاورس به شمار نمی‌رود. همانطور که گفتیم هنوز تعریف ثابت و دقیقی برای مفهوم Metaverse وجود ندارد، به همین دلیل مرزبندی در آن کار دشواری است. با این حال به خاطر محبوبیت بسیار زیاد این بازی، داشتن وجوه اشتراک زیاد با بستر سایر ارزهای دیجیتال متاورس و پیشرو بودن در مبحث «بازی کن، درآمدزایی کن» (Play To Earn)، می‌خواهیم آن را معرفی کنیم.

اکسی اینفینیتی یک بازی مبارزه‌ای مبتنی بر بلاک چین است. در اینجا شرکت‌کنندگان باید موجوداتی به نام Axie را پرورش بدهند و بزرگ کنند تا در نهایت در نبرد با Axie سایر بازیکنان از آ‌ن‌ها استفاده کنند. البته اگر حوصله کافی برای پرورش یک اکسی از ابتدا را ندارید ولی همچنان می‌خواهید در این پروژه متاورس قدرتمند حضور داشته باشید، می‌توانید یک Axie را از فروشگاه توکن‌های غیر مثلی مخصوص اکسی اینفینیتی خریداری کنید. قیمت آن‌ها از چند دلار تا چند میلیون دلار متفاوت است و در بازار NFT ارزهای دیجیتال این پروژه متاورس خرید و فروش می‌شوند.

هر اکسی دارای چهار خاصیت سلامت (Health)، روحیه (Morale)، مهارت (Skill) و سرعت (Speed) است که در نهایت برآیند آ‌ن‌ها قدرتش در مبارزات را مشخص می‌کند. در تعیین میزان مقاومت در برابر آسیب، تشخیص اولین کاراکتر برای شروع حمله و ارزیابی مقدار آسیبی که به اکسی حریف وارد می‌کنید، این چهار مشخصه نقش اساسی دارند.

Axie‌ها دارای اشکال مختلفی هستند. اکنون بالای پانصد نوع عضو مختلف بدن از شش کلاس عادی شامل آبزیان (Aquatic)، جانوران (Beast)، پرندگان (Bird)، حشرات (Bug)، گیاهان (Plant) و خزندگان (Reptile)، و سه کلاس مخفی شامل داون (Dawn)، داسک (Dusk) و مِک (Mech) برای ساخت موجودات مبارزه‌کننده در این بازی متاورس وجود دارد. طبق انتظار از یک پروژه بلاک چینی این متاورس نیز دارای ارزهای دیجیتال اختصاصی خود (AXS و SLP) است.

هر Axie در واقع یک توکن غیر مثلی (NFT) با مشخصه‌ها و قدرت‌های متفاوت است، اما دو ارز دیجیتال اصلی در اینجا Axie Infinity Shards با نماد AXS و Smooth Love Potions با نماد SLP محسوب می‌شوند. AXS توکن حاکمیتی این پروژه متاورس است و عملکردی شبیه MANA در دیسنترالند دارد، به طوری که برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و رای دادن، مثلا اظهار نظر درباره چگونگی خرج کردن خزانه جامعه، باید آن را داشته باشید. گفتنی است از مدتی قبل امکان استیک کردن ارز دیجیتال این پروژه متاورس با سود بسیار بالا نیز امکان‌پذیر شده است.

  • اگرچه در مقایسه با دو پروژه و ارز دیجیتال متاورس Metaverse قبلی این مورد محبوبیت و مارکت کپ پایین‌تری دارد، اما جزو قدیمی‌ترین‌ها است؛ سند باکس نخستین مرتبه در سال 2011 به عنوان یک بازی موبایل ساده عرضه شد، اما چند سال بعد رویکرد متفاوتی را پیش گرفت و به استفاده از فناوری بلاک چین رو آورد. اکنون می‌توان آن را یکی از بهترین و موفق‌ترین پروژه‌ های متاورس بسیار جذاب دانست.

سندباکس یک اپلیکیشن و در واقع بازی غیر متمرکز است که شبیه دو پروژه متاورس قبلی یعنی دیسنترالند و اکسی اینفینیتی روی اتریوم ایجاد شده است و یک دنیای مجازی غیر متمرکز را اداره می‌کند. در هسته خود، سندباکس یکی از بهترین ارزهای دیجیتال و پروژه های متاورس است که در آن بازیکنان می‌توانند زمین‌های دیجیتالی با نام (LAND) را خریداری کنند. سپس فعالیت‌هایی در آن‌ها داشته باشند و تغییراتی درونشان اعمال کنند. برخلاف اکسی اینفینیتی که در بین بهترین ارزهای دیجیتال متاورس دنیای متفاوتی دارد، وجوه اشتراک سندباکس و دیسنترالند زیاد است. البته در همان نگاه اول متوجه خواهید شد Decentraland در مقایسه با Sandbox گرافیک بهتری دارد.

علاوه بر توکن‌های غیر مثلی LAND، متاورس سندباکس دارای ارزهای دیجیتال بومی دیگر است. مهمترین مورد توکن SAND است و برای تسهیل تراکنش‌های مختلف که بخشی از گیم پلی این متاورس Metaverse هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه باید به تعامل با محتوای تولید شده توسط کاربران، خرید LAND و استیک کردن این ارز دیجیتال برای حمایت از پروژه متاورس سندباکس اشاره کرد. پس برخلاف MANA و شبیه AXS امکان استیک کردن ارز دیجیتال Sandbox نیز میسر است. با این کار در اداره سازمان خودگردان غیر متمرکز این پلتفرم سهیم خواهید شد.

  • بلاک توپیا (Bloktopia) | ارز دیجیتال بلاک (BLOK) در مقایسه با سه پروژه متاورس Metaverse بالا، بلاک توپیا بسیار جدیدتر است، اما یک پروژه متاورس خارق‌العاده با گرافیک باورنکردنی به شمار می‌رود. انتظار داریم قیمت ارز دیجیتال آن رشد زیادی را تجربه کند. این یک آسمان خراش 21 طبقه‌ای است که با ورود به آن، به فضایی بزرگ متشکل از هزاران فروشگاه و دفتر کار (مجاری) قدم خواهید گذاشت. بر اساس گفته‌های توسعه‌دهنده Bloktopia، علت طراحی 21 طبقه‌ای این آسمان خراش محدود بودن تعداد بیت کوین‌های قابل استخراج به 21 میلیون عدد است.

کافی است به ویدیوی تریلر مربوط به بلاک توپیا (کمی پایین‌تر) به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال و پروژه های متاورس نگاه کنید تا متوجه اعجاب و دلیل امید ما به آینده روشن آن شوید. تا امروز چند شرکت بزرگ دفتر مجازی خود را در آن تاسیس کرده‌اند. به عنوان نمونه باید به صرافی کوکوین و وب سایت کوین تلگراف اشاره کرد. گفتنی است Bloktopia از پالیگان، یک راهکار لایه دومی بهبود مقیاس‌‌پذیری اتریوم، قدرت گرفته است.

دارندگان توکن آن با نماد BLOK با نام بلاک توپیان شناخته می‌شوند. این به عنوان یک هاب مرکزی عمل و از تمام سطوح تجربه حوزه کریپتو استقبال خواهد کرد. پروژه متاورس ارز دیجیتال نام برده برای اولین مرتبه این امکان را فراهم کرده تا کاربران به اطلاعات رمزنگاری و محتوای همه جانبه (محتوایی که متکی بر دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است) در یک مکان دسترسی داشته باشند.

دارندگان ارز دیجیتال این پروژه متاورس یا همان بلاک توپیان‌ها از طریق مالکیت املاک و مستغلات، تبلیغات، اجرای گیم، ساخت شبکه و دیگر فعالیت‌ها و ارتباطات کسب درآمد می‌کنند. در اینجا به لطف استفاده از Creation Engine، یکی از پیشرفته‌ترین موتور‌های ساخت بازی‌های ویدیویی سه بعدی، یک محیط مجازی و تجربه کاربری خارق‌العاده و منحصربه‌فرد ایجاد شده است.

  • انجین (Enjin) | ارز دیجیتال انجین کوین (ENJ) انجین کوین یکی از پلتفرم‌های پیشرو برای ایجاد توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) است. انجین کوین همچنین یک بلاک چین‌ متمرکز بر متاورس در فضای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. بر اساس تعریفی که سازنده این پروژه متاورس درباره خود ارائه کرده، Enjin اکوسیستمی از محصولات مرتبط با گیم به هم پیوسته و مبتنی بر بلاک چین است. گل سرسبد و بهترین محصول اکوسیستم انجین، شبکه انجین (Enjin Network) محسوب می‌شود. این یک پلتفرم بازی اجتماعی است که از طریق آن کاربران می‌توانند وب سایت‌ها و کلن‌های (گروه‌ها) خود را ایجاد کنند، با یکدیگر گفتگو کنند و میزبان فروشگاه‌های اقلام مجازی باشند.

برخلاف ارزهای دیجیتال و پروژه های متاورس که در بالا بررسی کردیم خود انجین دارای یک متاورس خاص و مستقل نیست، اما زمینه‌ را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده تا پروژه متاورس قدرتمندی ایجاد کنند. Enjin برای توسعه‌دهندگان این امکان را فراهم می‌کند تا آیتم‌های درون متاورس (مثلا خانه‌ها در دیسنترالند یا موجودات مبارز در اکسی اینفینیتی) را در بلاک چین اتریوم به صورت توکن ایجاد کنند. ارز دیجیتال اختصاصی آن یک توکن ERC20 با نماد ENJ است که برای پشتیبانی از دارایی‌های دیجیتال صادر شده در همین پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • استار اطلس (Star Atlas) | ارز دیجیتال (ATLAS) استار اطلس یکی دیگر از بهترین و موفق‌ترین پروژه های متاورس محسوب می‌شود. این یک بازی آنلاین چند نفره است که در یک متاورس عظیم رخ می‌دهد. Star Atlas با استفاده از موتور گیمینگ Unreal Engine 5 ایجاد شده است، به همین دلیل کیفیتی سینمایی و محیطی بلادرنگ دارد. این یک گیم بلاک چینی علمی-تخیلی آینده‌نگر است و در سال 2620 (600 سال دیگر) رخ می‌دهد.

در زمان بازی استار اطلس، سه جناح اصلی ظهور کرده‌اند و با یکدیگر مشغول رقابت هستند؛ بشریت، ائتلافی از موجودات بیگانه فضایی و ربا‌‌ت‌ها با هدف به دست آوردن منابع، کنترل و قدرت بیشتر با هم رقابت می‌کنند.

این متاورس ترکیبی از ژانرهای مختلف است. این بخشی از استراتژی است که در آن شما باید برنامه‌های تاکتیکی عملی را در مورد نحوه تعامل با سایر بازیکنان و جناح‌ها طرح‌ریزی کنید. بخشی از آن اکتشاف است، چرا که در متاورس Star Atlas ستاره‌های فراوانی برای اکتشاف و بهره‌برداری وجود دارند. از آنجایی که بازیکنان می‌توانند به طور مستقل به وسیله پروازهای از چشم‌انداز اول شخص به این ستاره‌ها سفر و آن‌ها را کشف کنند، متاورس پروژه استار اطلس تا حدی شبیه‌سازی پرواز نیز به نظر می‌رسد!

  • اینفینیتی توکن Efinity Token | ارز دیجیتال ای اف آی (EFI) همانطور که گفتیم انجین یک پلتفرم ساده نیست و اکوسیستمی از محصولات و پلتفرم‌های متعدد محسوب می‌شود. افینیتی بخشی از آن است. Efinity یک زنجیره بلوکی NFT است و از توکن ضدتورمی EFI قدرت می‌گیرد. این شبکه سازگار با محیط زیست است و مقیاس پذیری قابل توجهی دارد. افینیتی به عنوان یکی از بهترین پروژه های متاورس میزبان جهان‌های سه بعدی و ارزهای دیجیتال متعددی است و برای توسعه‌دهندگان بازی و اپلیکیشن مبتنی بر بلاک چین بستری بسیار مناسب محسوب می‌شود. یکی از مهمترین اهداف توسعه آن کمک به اکوسیستم انجین برای دستیابی به هدف اصلی خود بوده است. این هدف قرار دادن توکن‌های غیر مثلی در اختیار گستره زیادی از کاربران است.

افینیتی به عنوان بستری بسیار مناسب برای ساخت ارزهای دیجیتال و پروژه های متاورس روی بلاک چین پولکادات سوار است. به عبارتی انجین آن را روی این بلاک چین، با مشارکت Parity Technologies و بنیاد Web3، توسعه داده است. همانطور که گفتیم این پروژه به طور هدفمند برای تمرکز روی بحث توکن‌های غیر مثلی ساخته شده است. این یک بزرگراه نمادین است که برای ایجاد آینده‌ای متفاوت طراحی شده است، جایی که NFT‌ها به اندازه گوشی‌های هوشمند امروزی گسترده شده‌اند و توسط میلیاردها انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی می‌دانیم توکن‌های غیر مثلی بخشی جدایی‌ناپذیر از دنیای متاورس محسوب می‌شوند.

  • های استریت (Highstreet) | ارز دیجیتال های (HIGH) یکی دیگر از بهترین ارزهای دیجیتال و پروژه های متاورس با تمرکز بر بحث درآمدزایی از طریق بازی (Play To Earn) های استریت است. در اینجا بازیکنان می‌توانند در فعالیت‌های درون متاورس مانند جستجو و کاوش در فضای متاورس، رویدادهای اجتماعی و دیگر موارد شرکت کنند و ضمن به دست آوردن توکن‌های غیر مثلی (NFT) مختلف، رتبه خود را در این جهان مجازی افزایش بدهند. در قلب پروژه متاورس نام برده ارز دیجیتال HIGH قرار گرفته که هولد آن برای پیشرفت در های استریت ضروری است. از طرفی با پیشروی در Highstreet این ارز دیجیتال را به دست خواهید آورد. سپس می‌توان از آن برای خرید زمین‌های مجازی و دیگر انواع آیتم استفاده کرد. علاوه بر آن، های یک توکن حاکمیتی است و هولدرهای آن در اداره پلتفرم نقش دارند.

در های استریت ترید، سرگرمی، ان اف تی و فعالیت‌های دیگر با یکدیگر ترکیب شده‌اند تا یک جهان سه بعدی مجازی تمام عیار و مطابق با تعریف بهترین پروژه های متاورس حاصل شود. به عقیده برخی های استریت در اصل یک گیم نقش آفرینی چند نفره آنلاین عظیم (MMORPG) محسوب می‌شود و بسیار فراتر از پروژه های متاورس کنونی است.

پروژه‌های متاورس همچون اکسی اینفینیتی توانسته‌اند در کانون توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرند و ارزهای این حوزه را به صدر اخبار حوزه فناوری بکشانند؛ با این حال، روز به روز شاهد ظهور پروژه‌های و طرح‌های خلاقانه بیشتری در این حوزه هستیم. فراموش نکنید اگر به دنبال امتحان اپ‌های توزیع‌شده متاورس زنجیره هوشمند بایننس هستید، باید ابتدای مقداری توکن BNB برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در کیف پول خود داشته باشید. در مورد پروژه های متاورس در بستر اتریوم نیز برای تعامل با ارزهای آن، نیاز به ارز ETH خواهید داشت.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.