پروتکل ان اف تی فای (NFTFi) چیست؟

پروتکل ان اف تی فای (NFTFi) چیست؟

ان اف تی فای NFTFI یک پلتفرم غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین است که با کمک قراردادهای هوشمند وکاملا به صورت غیرمتمرکز دو دسته از فعالان بازار را به هم متصل میکند؛ تامین کنندگان نقدینگی و صاحبان NFT .

صاحبان NFT اغلب علاقه مند هستند که NFT خود را هولد کنند و یا اکثرا نمیدانند چه وقتی زمان مناسب برای فروش است و به امید رشد بیشتر قیمت NFT آن را هولد میکنند، اما صاحبین NFT ممکن است به هر دلیلی به نقدینگی نیاز داشته باشند و آیا در همچین شرایطی چاره ای جز فروش و نقد کردن NFT هایشان دارند؟ تا قبل از لانچ پلتفرم ان اف تی فای NFTFI جواب این سوال خیر بود اما امروز با کمک ان اف تی فای NFTFI و سایر پلتفرم های وام دهی که NFT ها را به عنوان وثیقه می پذیرند صاحبان NFT در صورتی که به نقدینگی نیاز پیدا کردند میتوانند وام بگیرند. پس ویژگی مثبت ان اف تی فای NFTFI برای صاحبین NFT این است که میتوانند بدون فروش NFT خود به نقدینگی دست پیدا کنند و سود ان اف تی فای NFTFI برای وام دهندگان هم میشود بهره ای که موقع بازپرداخت وام از صاحب NFT میگیرند.

نحوه کار پلتفرم وام دهی ان اف تی فای NFTFI

کاربران ان اف تی فای NFTFI دو دسته هستند: وام دهنده و وام گیرنده.

وام گیرنده، همانطور که در بالا اشاره کردم هولدر NFT است که به پول نیاز پیدا کرده است. این شخص باید وارد سایت NFTFI.COM شود و در این سایت NFT خود را بهعنوان وثیقه معرفی کند.

از طرف دیگر تامین کنندگان نقدینگی، NFTهای این سایت را بررسی میکنند و روی هر کدام که خواستند پیشنهاد نقدینگی میگذارند. از آن طرف صاحب NFT زمانی که آن پیشنهاد وام را میبیند میتواند قبول کند.

شخص وام دهنده کاملا مختار است که میزان بهره مدنظرش را مشخص کند برای مثال مشخص میکند که مایل است برای یک ماه و با بازدهی 10 درصد 1000 دلار را در ازای یک NFT وام دهد، در این صورت 1000 دلار از کیف پول وام دهنده به کیف پول صاحب NFT منتقل می شود و NFT هم در یک قراردادهوشمند قفل می شود. اگر سر یک ماه وام گیرنده 1100 دلار (1000 دلار اولیه + 10 درصد سود) را توانست به وام دهنده پس دهد، قرارداد هوشمند هم به صورت اتوماتیک NFT را به کیف پول او باز میگرداند و اگر نتوانست NFT را به وام دهنده می دهد.

امنیت پلتفرم وام دهی ان اف تی فای NFTFI

دقت کنید که ان اف تی فای NFTFI یک پلتفرم غیرمتمرکز P2P برای اتصال بین صاحبین NFT و تامین کنندگان نقدینگی است، در این پلتفرم وام دهنده و وام گیرنده به صورت مستقیم با یک قراردادهوشمند به یک دیگر متصل میشوند و خود پلتفرم ان اف تی فای NFTFI هیچ دسترسی به دارایی هایی که بین دو طرف رد و بدل میشود ندارد، اما به هرحال دسترسی دادن به قراردادهای هوشمند خطراتی دارد و در صورت هک شدن پلتفرم ان اف تی فای nftfi چون دسترسی های داده شده دائمی است، هکر میتواند به دارایی های کاربران دسترسی داشته باشد.

اما با یک مثال توضیح میدهم که تا چه حد این دسترسی خطرناک است، فرض کنید من در کیف پول خودم 2 عدد nft از کالکشن board ape و 2 عدد nft از زمین های سندباکس داشته باشم، اگر یکی از nft ها را برای وام گرفتن وثیقه بگذارم چون اجازه دسترسی به آن ape خاص را به پلتفرم دادم پس پلتفرم اجازه دارد به تمام ape های من دسترسی داشته باشد اما نمیتواند به زمین های sandbox من هم دسترسی داشته باشد، چرا؟ پلتفرم های وام دهی ان اف تی فای (NFTFi) با تکیه بر پروتکل‌های مبتنی بر بلاک چین، حوزه امور مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi) را با توکن‌های غیر مثلی (NFT) ترکیب کرده و نقدینگی بیشتر را به بازار آثار هنری دیجیتال آورده‌اند.

بازار آثار هنری و کلکسیونی معمولا نسبت به داراییهای نقدی، فیات و املاکی نقدینگی کمتری دارد، چرا که دیدگاه بیشتر سرمایه گذاران این حوزه بلندمدت و به چشم کلکسیونری است. بازار توکن غیر مثلی یا ان اف تی (NFT) نیز از آنجا که هنوز در مراحل ابتدایی رشد خود به سر می‌برد، شباهت زیادی به بازار آثار هنری دارد.

پس از شور و هیجان بازار گاوی قبلی و رونق بسیار زیاد خرید ارز دیجیتال، اکنون سرمایه گذاران و خریداران NFT بیشتر در پی آن هستند که از روش‌های مختلف از توکن های غیر مثلی خود کسب سود کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از پلتفرم های تخصیص وام به دارندگان NFT و صنعت ان اف تی فای (NFTFi) است.

هر روز پروژه‌های متعدد جدیدی وارد حوزه ارز دیجیتال و کریپتو می‌شوند که برخی از این‌ها ممکن است بر اساس استفاده کاربران یا صرفا برای جایزه دادن به آن‌ها، کلکسیون NFT اختصاصی خود را نیز داشته باشند. طبیعتا با پیشرفت حوزه دیفای (DeFi)، هر کدام از این ان اف تی‌ها نیز ارزش خاص خود را خواهد داشت. اما نقدینگی این حوزه با توجه به ماهیت آن محدود و مشخص است.

در حقیقت می‌توان گفت ان اف تی فای (NFTFi) با ترکیب دو مفهوم دیفای و توکن غیر مثلی (NFT)، خریداران جدید را به این حوزه جذب و نقدینگی را برای سرمایه گذاران قبلی افزایش داده است. پلتفرم های ان اف تی فای NFTFi این امکان را ایجاد کرده‌اند که صاحبان NFT از دارایی کلکسیونی خود درآمد منفعل کسب کنند، آن‌ها را قرض بدهند و حتی در ازای ان اف تی خود وام نقدی در قالب ارز دیجیتال اتریوم و دای بگیرند.

پیش از آنکه تابستان NFT را در سال 2021 داشته باشیم و حجم کل بازار جهانی ان اف تی به بالاتر از 2.5 میلیارد دلار برسد، دوره زمانی دیگری نیز داشتیم که در آن زمان اسمی نداشت اما بعدها به آن تابستان دیفای 2020 گفتند.

در آن زمان، به لطف پدیده نوظهور ییلد فارمینگ، رویدادهای تابستان دیفای کل ارزش قفل شده (Total Value Locked یا TVL) درون پروتکل‌های دیفای تا آخر سپتامبر به حدود 10 میلیارد دلار رسید. با توجه به رشد بی‌سابقه‌ای که طی دو سال اخیر در حوزه NFT و DeFi رخ داد، دور از ذهن نبود که بالاخره به طریقی این دو فضا با همدیگر ترکیب شوند و قابلیت‌های جدیدی را برای کاربران ایجاد کنند.

استفاده و کارایی ان اف تی فای

اینطور در نظر بگیرید که یک ان اف تی خریده‌اید و قصد دارید آن را بلندمدت نگهداری کنید. اگر این توکن غیر مثلی از یک کلکسیون اصطلاحا بلوچیپ (Blue Chip) مثل مجموعه بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) باشد، احتمالا سرمایه زیادی را برای خرید یک عکس Jpeg صرف کرده‌اید و دسترسی چندانی هم به آن ندارید. حال اگر تصادف کنید و نیاز مبرم به مقداری پول داشته باشید، یا اصلا قصد کنید در پروژه دیگری نیز سرمایه گذاری کنید و نقدینگی لازم را نداشته باشید، باید چکار کرد؟ در این مرحله یا می‌توانید توکن غیر مثلی خود را بفروشید و شاید حتی ضرر کنید، یا اینکه با استفاده از پلتفرم ان اف تی فای (NFTFi) آن را وثیقه بگذارید و درصدی از ارزش توکن را به عنوان وام دریافت کنید، بدون آنکه مالکیت NFT را از دست بدهید (البته مگر آنکه بعدا نتوانید وام را برگردانید و ان اف تی شما به جای بدهی‌تان برداشته شود).

به این طریق کسانی که سرمایه مازاد دارند می‌توانند سود خوبی از دارایی خود کسب کنند و در عین حال هولدرهای NFT نیز خیلی سریع و راحت به سرمایه مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت. یک سرمایه گذار حرفه‌ای می‌تواند با استفاده از ان اف تی فای فرصت‌های خوب بازار را شناسایی و در آن‌ها سرمایه گذاری کند یا از کلکسیون‌های NFT خود استفاده کافی را ببرد.

مزایای وام‌دهی و وام گرفتن با NFT

وام‌دهی NFTFi نقدینگی جدید را به اکوسیستم ان اف تی می‌آورد. وام‌دهندگان NFT به کمک این صنعت جدید می‌توانند از توکن‌های کلکسیونی خود کسب درآمد داشته باشند که در قابل سود وام از طرف وام‌گیرنده پرداخت می‌شود. همچنین وام‌گیرنده‌ها می‌توانند با پول وام برای سرمایه گذاری روی پروژه‌های کلکسیونی جدید استفاده کنند و از سود به دست آمده مبلغ وام را تسویه کنند. البته با توجه به نوسان شدید بازار و اکوسیستم NFT به طور کلی، این استراتژی بسیار پرریسک است و اصلا توصیه نمی‌شود.

  • معایب وام‌دهی و وام گرفتن با NFT قیمت‌گذاری NFTها در روند وام گیری ان اف تی فای (NFTFi) سخت است. هر پلتفرم از مکانیزم جداگانه‌ای برای این قیمت گذاری استفاده می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به قیمت کف کلکسیون در بازارهای مالی دیگر و همچنین اورکل‌های قیمت گذاری NFT اشاره کرد.

تعیین ارزش یک NFT با در نظر گرفتن قیمت کف کلکسیون می‌توانند به شدت موجب ضرر صاحب ان اف تی شود، چرا که قیمت کف همیشه پایین‌ترین قیمت در کلکسیون را نشان می‌دهد و ممکن است برای یک توکن غیر مثلی ارزشمند و کمیاب بسیار پایین باشد. همچنین اورکل‌های قیمت گذاری نیز می‌توانند مشکل‌ساز باشند، چرا که روش محاسباتی‌شان چندان واضح و مشخص نیست و همچنین در دقت آن‌ها تردید زیادی وجود دارد.

برای مقابله با این مشکل، بیشتر پلتفرم ها در حال حاضر تنها برخی از کلکسیون‌های مشخص را به عنوان وثیقه برای وام‌گیری قبول دارند تا حداقل ثبات و تضمینی نسبی در قیمت وثیقه‌ها وجود داشته باشد.

  • پلتفرم‌ها یکی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم های وام‌دهی NFT وب سایت NFTfi.com است که به مالکان توکن‌های غیر مثلی اجازه می‌دهد با استفاده از ان اف تی خود وام‌هایی تضمینی در قابل اتریوم رپ شده و استیبل کوین دای (DAI) دریافت کنند. NFTfi یک پلتفرم نظیر به نظیر یا همتابه‌همتا (P2P) محسوب می‌شود و دارندگان NFT و تامین کنندگان نقدینگی را با یک ساختار قرارداد هوشمند پرمیشن‌لس (Permissionless) به همدیگر وصل می‌کند. این پلتفرم به افزون بر 150 کلکسیون ان اف تی خدمات‌دهی می‌کند و یکی از پراستفاده‌ترین پروژه‌ها در این حوزه محسوب می‌شود.

یکی دیگر از محبوب‌ترین پلتفرم های وام‌دهی ان اف تی آرکید (Arcade) نام دارد که البته قبلا به اسم Pawn.fi شناخته می‌شد. آرکید اجازه می‌دهد کاربران چندین NFT را با همدیگر رپ و به عنوان وثیقه یک وام بزرگ‌تر استفاده کنند. این یعنی کاربر می‌تواند نسبت به پلتفرم‌های دیگر وام‌های بزرگ‌تری بگیرد. همچنین وام گیرندگان در آرکید هر زمان که بخواهند می‌توانند اقدام به بازپرداخت وام خود به صورت یکجا کنند و به این طریق آزادی عمل بیشتری دارند. تفاوت اصلی آرکید با پلتفرم وام دهی ان اف تی فای NFTFi نیز در همین است.

یکی از پلتفرم های وام دهی ان اف تی فای که از استراتژی متفاوتی نسبت به وب سایت NFTFi استفاده می‌کند، UnUniFi نام دارد. این پلتفرم با استفاده از معامله استقراضی وثیقه ادعای می‌کند که بهترین نرخ وام در ازای ارزش (LTV) را در تمام ان اف تی فای دارد. همچنین بازار معاملاتی داخلی این پلتفرم برای تعیین قیمت کف کلکسیون‌ها استفاده می‌شود. UnUniFi سه استیبل کوین مستقل نیز دارد که قابل مینت کردن و قرض دادن هستند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.