چرا استیبل کوین در بازار ارز دیجیتال اهمیت دارد؟

چرا استیبل کوین در بازار ارز دیجیتال اهمیت دارد؟

شاید بتوان اصلی ترین اهمیت استیبل کوین ها را در حفظ امنیت دارایی کاربران از نوسانات بازار دانست. به عبارتی، در ریزش های بازار کریپتوکارنسی، قیمت این ارزهای دیجیتال تغییر نمی کند و روش مناسبی جهت

نگهداری کوتاه مدت دارایی ها به حساب می آید. ااگر چه، اهمیت این رمز ارزها تنها به این قسمت ختم نمی شود. با استفاده از این توکن ها، امکان جابه جایی نقدینگی با کمترین کارمزد وجود دارد. به عنوان مثال، شما قادر خواهید بود که با کارمزد یک دلاری، هزاران دلار از نقدینگی خود را به راحتی جابه جا کنید. حتی کاربران ایرانی نیز به راحتی می توانند از این مزیت برخوردار شوند.همچنین می توان استیبل کوین های ارز دیجیتال را استیک (Stake) کرده و از آن سود سالیانه به دست آورد. پلتفرم های مختلفی این قابلیت را ارائه می دهند. هزاران ارز دیجیتال مختلف ارائه شده‌اند که هرکدام هدف و برنامه خاص خود را دارند. مهم‌ترین چیز در مورد این ارزهای دیجیتال این است که آن‌ها نوسانات بسیاری را در طول روز تجربه می‌کنند. حتی نوسان برخی از آن‌ها لحظه‌ای است.

اما یک سری از ارزهای دیجیتال هستند که با هدف تثبیت قیمت در بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند؛‌ به همین خاطر قیمت نسبتاً ثابتی دارند و تحت عنوان استیبل‌ کوین شناخته می‌شوند.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین «Stablecoin» یک نوع ارز دیجیتال است که آن را به عنوان «ارز دیجیتال باثبات» یا «ارز دیجیتال پایدار» می‌شناسند.ارزهای دیجیتال همچون بیتکوین، اتر و… مزایای بسیاری را ارائه می‌کنند که یکی از اساسی‌ترین آن‌ها، داشتن یک ساختار غیرمتمرکز است که آن‌ها را از کنترل و نظارت یک دولت یا نهاد خاص بی‌نیاز می‌کند. اما این رمزارزها یک نقطه ضعف کلیدی هم دارد و آن این است که قیمت ارزهای دیجیتال غیرقابل پیش‌بینی است و تمایل به نوسان دارند؛ این نوسان در اغلب مواقع نیز با شدت همراه است.

این امر استفاده از آن‌ها برای مردم عادی را سخت می‌کند. به طور کلی، افراد دوست دارند بدانند که پول یا دارایی آن‌ها در یک هفته آینده چقدر ارزش دارد. این مار هم برای امنیت و هم برای امرار معاش ضرورت دارد. ارائه انواع استیبل کوین می‌تواند این شکاف را پر کند.

  • استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن برای تثبیت قیمت آن به کلاس دارایی دیگری مانند ارز فیات یا طلا متصل می‌شود.
  • استیبل کوین‌ها سعی می‌کنند با گره زدن ارزش ارزهای دیجیتال به سایر دارایی‌های با ثبات‌تر مانند ارزهای فیات (ارزهای صادر شده توسط دولت‌ها مانند دلار، یورور و…) با نوسانات قیمت مقابله کنند.
  • معمولاً، نهادی که پشت استیبل کوین قرار دارد، یک «ذخیره» ایجاد می‌کند که در آن دارایی یا سبدی از دارایی‌های پشتوانه استیبل ‌کوین را به‌طور امن ذخیره می‌کند. (برای مثال، یک میلیون دلار در یک بانک قدیمی برای پشتیبانی از یک میلیون واحد از یک استیبل کوین) استیبل‌ کوین‌ها برای حفظ ثبات خود به یک دارایی دیگر وابسته هستند که معمولاً آن دارایی دلار آمریکا است. اما استیبل ‌کوین‌ها انواع مختلفی دارند که به دارایی‌های دیگری متصل می‌شود. در ادامه به بررسی آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

تاریخچه ساخت استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌ها سابقه چندان طولانی ندارند. به طوری‌که تاریخچه ایجاد اولین استیبل کوین‌ها به سال ۲۰۱۴ میلادی باز می‌گردد. به دنبال آن در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ و پس از آن نیز نمونه‌های بیشتری از این نوع ارزهای دیجیتال عرضه شدند که کاربرد استیبل کوین‌ها را گسترش دادند.امروزه این نوع از ارزهای دیجیتال جایگاه مشخصی در بازار کریپتوکارنسی‌ها دارند و در شبکه‌های رمزارزی کاربردهای ویژه‌ای را در بر می‌گیرند.

دلیل اهمیت stablecoin چیست؟

برای اینکه بدانیم دلیل اهمیت stablecoin چیست، باید به کاربرد اولیه این استیبل کوین‌ها توجه داشته باشیم. طبیعتاً میل ذاتی ارزهای دیجیتال به نوسانات شدید سبب ناامنی این بازار برای بسیاری از افراد می‌شود. اما وجود استیبل کوین‌ها می‌تواند تا حدودی امنیت را برای این بازار پرنوسان فراهم کند.همچنین استیبل کوین‌ها امکان انتقال سریع و ارزان ارزش برای کاربران خود را فراهم می‌کنند که به نسبت سایر ارزهای دیجیتال برای این نقل و انتقالات اولویت دارند!

با استیبل کوین چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

استفاده اولیه از یک استیبل کوین، تسهیل معاملات در مبادلات رمزارزی است. در واقع به‌جای خرید مستقیم بیتکوین یا هر ارز دیجیتال دیگر با ارزهای فیات مانند دلار، یورو یا…، معامله‌گران اغلب ارز فیات خود را با یک استیبل کوین مبادله می‌کنند؛ سپس معامله‌ای را با استیبل کوین برای ارز دیجیتال دیگری مانند بیتکوین یا اتر را به انجام می‌رسانند. در واقع یک استیبل کوین مانند تتر به «دلار کریپتو» مشهور است و داشتن این استیبل ‌کوین، نوعی نقدینگی برای کاربران محسوب می‌شود که می‌توانند با آن سایر ارزهای دیجیتال را بدون واسطه خریداری کنند. اگرچه معامله‌گران رمزارز پیشرفته ممکن است از استیبل کوین‌ها برای اهداف مختلف، از جمله سرمایه‌گذاری و وام‌دهی نیز استفاده کنند، اما بیشتر کاربران مبتدی از این ارزها برای کاهش هزینه‌های معاملاتی خود استفاده می‌کنند. دلیل این امر آن است که بسیاری از صرافی‌ها برای مبادله دلار آمریکا با یک استیبل کوین هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. به عنوان مثال، صرافی کوین‌بیس «Coinbase» هیچ کارمزدی را از USDC به دلار آمریکا دریافت نمی‌کند. اگر به دنبال نقد کردن سریع بیتکوین با قیمت مشخص هستید، می‌توانید آن را به یک موجودیت با نوسان کمتر مانند استیبل ‌کوین‌هایی چون یو‌اس‌دی کوین «USDC »یا تتر «USDT» انتقال دهید!

تفاوت استیبل کوین متمرکز و غیرمتمرکز در چیست؟

به طور کلی تمام انواع استیبل کوین ارز دیجیتال را می توان در دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز طبقه بندی کرد. تفاوت اصلی این دو دسته، در نحوه نظارت سازمان و ارگان های مختلف بر آن ها است. به عبارتی، استیبل کوین متمرکز، آن دسته از ارزهای دیجیتال هستند که توسط یک دارایی متمرکز پشتیبانی می شوند و دولت ها می توانند بر آن نظارت داشته باشند.

از این دسته می توان ارزهای دیجیتالی را که توسط طلا یا دلار آمریکا پشتیبانی می شوند را نام برد. به عنوان مثال، تتر (USDT)، DGX و SRC را نام برد. از طرفی دیگر، Stable coin غیرمتمرکز نیز توسط دارایی های غیرمتمرکز مانند ارز دیجیتال پشتیبانی شده یا در دسته توکن های الگوریتمی قرار می گیرد. DAI و ESD مثال هایی از این دسته هستند.

هر دو دسته علاوه بر مزیت های خاص خود، معایبی نیز دارند. به عنوان مثال، توکن های غیرمتمرکز کاربردهای بیشتری نسبت به انواع متمرکز دارند. از این توکن ها می توان در بسیاری از اپلیکیشن ها و پلتفرم های مالی غیرمتمرکز استفاده کرد. با این حال، با توجه به نوسانات بالای کریپتوکارنسی ( Cryptocurrency ) ریسک از دست رفتن ارزش خود را نیز خواهند داشت.

مزایای استیبل‌ کوین‌ها

استیبل کوین‌ها مزایای بسیاری را در بر می‌گیرند که وجود آن‌ها برای جامعه کریپتو را ضروری می‌کند. از جمله این مزایا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دارای هزینه‌های تراکنش اندک
  • دارای نوسان قیمت بسیار اندک
  • امکان انجام تراکنش‌های سریع و امن
  • محافظت از سرمایه در برابر سقوط ارزش ارز ملی دارایی‌ها
  • قابلیت جایگزینی بالاتر برای ارزهای فیات به نسبت سایر ارزهای دیجیتال
  • کاربرد آسان برای کاربران

موارد فوق برخی از مزایای اصلی استیبل‌ کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال پایدار هستند که به وجود آن‌ها ضرورت می‌بخشد. البته مزایای بیشتری را نیز می‌توان به لیست فوق اضافه کرد. اما جلوگیری از نوسانات شدید در بازار، همچنان اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد استیبل‌ کوین‌ها است.

محدودیت و ریسک سرمایه گذاری بر استیبل کوین ها

کریپتوکارنسی یک بازار پر ریسک است. عدم کسب دانش کافی ممکن است با ضررهای جبران ناپذیری همراه باشد. این ریسک در مورد استیل کوین نیز وجود دارد. 4 ریسک اصلی سرمایه گذاری بر روی این دسته از رمز ارزها شامل موارد زیر است:

  • ممکن است بسیاری از رمز ارزهایی که ادعا می کنند توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شوند؛ بدون پشتوانه باشند.

  • صاحبان بسیاری از استیبل کوین ها از جمله تتر در مورد میزان دارایی های پشتیبانی شده شفاف سازی نمی کنند.

  • توکن های الگوریتمی ممکن است تحت تاثیر نوسانات بازار قرار گیرند. از جمله این موارد می توان به استیبل کوین ترا (Terra USD) اشاره کرد.

  • با از دست رفتن اطمینان کاربران، ممکن است حتی ارزش رمز ارزهایی مانند USDT نیز از دست برود.

معروف ترین استیبل کوین ها کدام اند؟

اکنون که با مفاهیم کلی Stable Coin و مزایا و معایب آن آشنا شده اید؛ نوبت به بررسی چند مورد از محبوب ترین و بهترین استیبل کوین ارز دیجیتال می رسد. در ادامه ۵ مورد از محبوب ترین توکن ها را بررسی می کنیم.

  1. تتر (USDT)

تتر (Tether) که با نماد USDT شناخته می شود؛ برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد و هم اکنون بزرگترین مارکت کپ (Market cap) را در بین سایر این دسته از توکن ها در اختیار دارد. این ارز دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا بر روی شبکه امنی (Omni Prtocole) و سایر شبکه ها از جمله اتریوم و EOS اجرا می شود.

هدف از ساخت تتر به عنوان اولین استیبل کوین بازار، امکان ذخیره ارزهای فیات به شکل رمز ارز درون صرافی ها بود. بنابراین دیگر نیاز نبود پس از هر بار معامله، رمز ارزهای خود را به ارز فیات مانند دلار تبدیل کنند. حتی کاربران ایرانی نیز به راحتی می توانند درون صرافی های ایرانی مانند روتیکس، ریال را به تتر تبدیل کنند. قیمت هر تتر یک دلار است و کمترین نوسان را در بین سایر توکن های هم دسته خود دارد.

  1. USD Coin (USDC)

USD Coin (USDC) نیز توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود و هر سکه آن معادل یک دلار ارزش گذاری شده است. این توکن توسط دو شرکت بزرگ Circle و Coinbase ایجاد شده است و همین عامل اعتبار بیشتری نسبت به تتر به آن می دهد. در حال حاضر، این توکن بزرگترین مارکت کپ را بعد از تتر به خود اختصاص داده است.

این توکن بر روی بلاکچین های مختلفی از جمله اتریوم (Ethereum) و الگوراند (Algorand)، سولانا (Solana)، استلار (Stellar) و ترون (Tron) در دسترس است. با وجود شفافیت بالا و سایر مزیت های آن ، با این حال، تتر (USDT) پر استفاده ترین استیبل کوین در بازار ارز دیجیتال است. 3. استیبل کوین بایننس (BUSD)

استیبل کوین بایننس Binance USD ( BUSD ) توسط یکی از بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال به نام بایننس با همکاری شرکت پکسوس (Paxos) ضرب می شود. BUSD یک توکن ERC-20 است که به گفته مدیران صرافی بایننس، به شکل ۱۰۰ درصد توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود و به همین دلیل هر توکن معادل یک دلار ارزش گذاری شده است.

از مزایای این استیبل کوین می توان به شفافیت آن به دلیل نظارت های ماهانه بر روی اکوسیستم آن اشاره کرد. همچنین امکان ذخیره، وام دهی (Lending) و استیکینگ (Staking) این ارز دیجیتال درون بایننس و دیگر پلتفرم ها وجود دارد.

  1. استیبل کوین دای (DAI)

استیبل کوین دای (Dai) که با نماد DAI شناخته می شود، یک استیبل کوین غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است. این ارز دیجیتال توسط MakerDao که یک سازمان غیرمتمرکز و مستقل است راه اندازی شده است. DAI دارای پشتوانه ارز دیجیتال بوده و هر توکن آن یک دلار ارزش گذاری شده است.

از مزیت های این توکن می توان به اجرای آن در پلتفرم اتریوم اشاره کرد. تا کنون بیش از ۵۰ پلتفرم و اپلیکیشن غیرمتمرکز از این توکن به عنوان یک روش پرداخت استفاده می کنند. همچنین با ذخیره توکن DAI در قرارداد هوشمند DSR می توانید از آن سود غیرفعال کسب کنید.

  1. True USD (TUSD)

استیبل کوین True USD با نماد TUSD برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ با سرمایه ای بسیار محدود شروع به کار کرد. با این حال این پروژه با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود توانست در عرض دو سال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه جهت پشتیبانی از توکن های خود جمع آوری کند.

استیبل کوین TUSD همانند تتر توسط دلار آمریکا پشتیبانی شده؛ بنابراین همواره در قیمت یک دلار قابل معامله است. با این حال، مزیتی که این توکن نسبت به تتر دارد؛ شفافیت بیشتر آن است. ماهانه گزارشاتی از دارایی های پشتیبانی کننده این رمز ارز منتشر می شود که باعث شده است اعتماد بسیاری از کاربران حوزه کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) را به خود جلب کند. دنیای استیبل کوین ارز دیجیتال بسیار گسترده است. توکن های بسیار زیادی در این دسته فعال هستند و هر کدام برای اهداف خاصی طراحی شده اند. همچنین مانند سایر ارزهای دیجیتال، امکان کسب سود از آن ها وجود دارد و یک ابزار مناسب جهت حفظ دارایی خود از ریزش های احتمالی در بازار ارز دیجیتال هستند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.