الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال

 الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال

اگر می‌خواهید یک تحلیل‌گر حرفه‌ای بازارهای مالی باشید باید بتوانید الگوهای قیمتی (Price Patterns) را بشناسید. این الگوها در تحلیل تکنیکال به شما کمک می‌کنند نقاط ادامه روند یا برگشت را دقیق‌تر شناسایی کنید.

به طور کلی الگو‌های قیمتی به ۴ دسته از جمله الگو‌های کلاسیک، الگوی الیوت، الگوی هارمونیک و الگو‌های شمعی ژاپنی تقسیم می‌شوند. منظور از الگوهای قیمتی تحلیل تکنیکال، الگوهایی تکرارشونده در نمودار قیمت است که خط روند پایه اصلی ساخت آن را تشکیل می‌دهد.

از این الگوها در تحلیل تکنیکال برای تشخیص تغییر روند از نزولی به صعودی استفاده می‌شود و نشان می‌دهند بازگشت روند رخ می‌دهد یا روند ادامه پیدا می‌کند.

الگوهای قیمتی را می‌توان به‌طورکلی به دودسته تقسیم کرد:

  • الگوهای ادامه‌دهنده (continuation patterns)
  • الگوهای بازگشتی (reversal patterns)

الگوهای ادامه‌دهنده

یک الگوی ادامه‌دهنده را که از الگوهای تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود، می‌توان مکثی در طول یک روند غالب در نظر گرفت.

به‌عبارت‌دیگر گاهی در یک روند، به مدت محدود، یک الگو شکل می‌گیرد و قیمت به طور موقت در این الگو نوسان می‌کند و سپس به حرکت خود طبق روند پیشین ادامه می‌دهد.

دلیل منطقی این رخداد این است که اگر روند صعودی باشد و ادامه یابد، خریداران طولانی‌مدت اقدام به فروش برای کسب سود می‌کنند و فشار فروش ایجاد می‌کنند که قیمت را به سمت پایین هدایت می‌کند و فشار فروش همراه با فشار خرید باعث ایجاد یک حرکت جانبی قیمت می‌شود‌.

زمانی که روند نزولی است هم همین اتفاق رخ می‌دهد، حرکت نزولی باعث فروش کوتاه‌مدت برای پوشش فشار خرید برای خنثی‌کردن روند نزولی می‌شود و مکث ایجاد می‌شود.

در حین تشکیل یک الگوی قیمت هیچ راهی برای تشخیص اینکه روند ادامه خواهد یافت یا معکوس می‌شود وجود ندارد به همین دلیل باید تا تکمیل‌شدن روند صبر کنیم.

تحلیل‌گران تکنیکال توصیه می‌کنند که فرض را بر ادامه‌یافتن روند بگذاریم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

نکته آخر راجع به الگوهای ادامه‌دهنده این است که هرقدر زمان طولانی‌تری برای تکمیل یک الگو صرف شود و تحرکات قیمت در الگو بزرگ‌تر باشد، فارغ از نزولی یا صعودی بودن، حرکت بعدی قیمت در خارج از محدوده الگوی ادامه‌دار نیز شدیدتر خواهد بود.

مهم‌ترین الگوهای ادامه‌دهنده عبارت‌اند از:

  • پرچم سه‌گوش (Pennant)
  • پرچم (flag)
  • کنج یا گُوِه (Wedge)
  • مثلث (Triangle)
  • فنجان و دسته (Cup and Handle)

مقدمه‌ای بر الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال

  • در تحلیل تکنیکال، می توان از الگوهای قیمتی در جهت تایید روند جاری قیمت یا به عنوان یک هشدار مبنی بر تغییر روند از صعود به نزول یا بلعکس استفاده کرد.
  • طبق تعریف، یک الگوی قیمت یک پیکربندی قابل تشخیص از حرکت قیمت است که با استفاده از یک سری خطوط روند و یا منحنی‌ها شناسایی می‌شود.
  • هنگامی که یک الگوی قیمت سیگنالی مبنی بر تغییر جهت روند بدهد، به عنوان الگوی برگشتی محسوب می‌شود.
  • از طرفی پس از یک الگوی ادامه‌دهنده روند در جهت قبلی خود ادامه پیدا می‌کند.
  • برخی از الگو‌های ادامه دهنده به عنوان یک مکث کوتاه در میان روند‌ها محسوب می‌شوند.
  • تحلیلگران تکنیکال با استفاده از الگوهای قیمت به بررسی حرکات فعلی و پیش‌بینی حرکات آتی بازار می‌پردازند.

انواع الگو‌های قیمتی

به طور کلی الگو‌های قیمتی کلاسیک به دو دسته تقسیم می‌شوند.

۱- الگو‌های ادامه دهنده: الگوهای ادامه‌دهنده یک اصلاح یا مکث قیمت است که در میانه روند‌ها شکل می‌گیرد و پس از آن روند به حرکت قبل خود ادامه می‌دهد.

۲- الگو‌های برگشتی: الگوهای برگشتی مشابه الگو‌های ادامه دهنده اصلاح یا مکث قیمتی در میان روند‌ها هستند. با شکل گیری این الگو‌ها، قیمت در جهت خلاف روند قبل حرکت می‌کند.

متداول‌ترین الگو‌های ادامه دهنده

رایج‌ترین الگوهای ادامه‌دهنده اینها هستند:

  • مثلث: مثلث با استفاده از دو خط روند همگرا ساخته شده‌اند.
  • پرچم: پرچم‌ها با دو خط روند موازی یا همگرا ترسیم شده‌اند.
  • کنج: کنج‌هایی که با دو خط روند همگرا ساخته شده‌اند که هر دو به سمت بالا یا پایین زاویه دارند.
  • مستطیل: در حقیقت کانال افقی است که نشان دهنده یک بازار خنثی است.

الگو‌های قیمتی برگشتی

  • در این الگوها، نمودار قیمتی بعد از طی روند مشخصی در طول بازه زمانی، روند آن متوقف و یا خنثی می‌شود و یا در جهتی مخالف روند قبلی خود، روند حرکتی جدیدی را در پیش خواهد گرفت.
  • در الگوی بازگشتی امکان دارد که یک روند نزولی به روند صعودی قبلی برگردد و یا یک روند صعودی به یک روند نزولی تبدیل شود. به‌ واقع در الگوی بازگشتی، نقطه عطفی در نمودار به وجود می‌آید که روند بعدی را تحت تأثیر خود می‌گذارد.

تئوری امواج الیوت و الگوهای قیمتی

  • در تحلیل تکنیکال یک نظریه به نام تئوری امواج الیوت وجود دارد که برای توصیف حرکت قیمت در بازار‌های مالی استفاده می‌شود.
  • این نظریه توسط رالف نلسون الیوت پس از مشاهده و شناسایی الگوهای موج فرکتال تکرار شونده شناسایی شده است.
  • امواج را می‌توان در تمام حرکات قیمت سهام شناسایی کرد. سرمایه گذارانی که تلاش می‌کنند از روند بازار سود ببرند را می‌توان سوار بر موج توصیف کرد.

یکی از روش‌های تحلیل تکنیکال در بازار‌های مالی بررسی الگو‌های قیمتی است. به طور کلی الگو‌های قیمتی شامل الگو‌های کلاسیک (الگو‌های قیمتی)، الگوی الیوت، الگوی هارمونیک و الگو‌های شمعی ژاپنی، الگوی پرایس اکشن هستند. الگوهای قیمتی به طور روندهای بازارهای مالی هستند که به صورت نمودارهای مختلف نمایش داده‌ می‌شوند.در تحلیل تکنیکال، می توان از الگوهای قیمتی در جهت تایید روند جاری قیمت یا به عنوان یک هشدار مبنی بر تغییر روند از صعود به نزول یا بلعکس استفاده کرد.

الگوهای هارمونیک در بازارهای مالی

  • الگوهای هارمونیک، الگوهای قیمت با فرم هندسی هستند که با استفاده از اعداد فیبوناچی برای تعیین نقاط چرخش دقیق قیمت در نمودارها مشخص می‌شود.
  • برخلاف سایر روش‌های رایج معاملاتی، معاملات هارمونیک تلاش می‌کند تا حرکات آتی را پیش‌بینی کند.
  • از الگو‌های معروف یا متداول این سبک، می‌توان به گارتلی(Gartly)، پروانه (butterfly)، کوسه (shark)، خفاش (Bat) و خرچنگ (Crab) اشاره کرد.

الگو‌های کندلی یا شمعی ژاپنی

نمودارهای کندل استیک ابزاری تکنیکالی هستند که با توجه به ۴ قیمت اصلی، داده‌ها را در بازه‌های زمانی متعدد نمایش می‌دهند. قدمت نمودار‌های شمعی ژاپنی به تاجران برنج ژاپنی در قرن هجدهم بر‌می‌گردد. نمودار‌های شمعی ژاپنی نسبت به نمودار‌های میله‌ای و خطی ساده‌تر و مفیدتر هستند. کندل‌ها الگوهایی می‌سازند که جهت قیمت را پس از تکمیل پیش‌بینی می‌کنند.

الگوهای پرایس اکشن

در سبک تحلیلی پرایس اکشن، الگو‌های مورد استفاده برای شناسایی نواحی برگشت قیمت، همان الگو‌های شمعی ژاپنی در نواحی حمایت و مقاومت هستند.

اگرچه ذات اصلی پرایس اکشن با تحلیل تکنیکال یکسان است، ولی در گذر زمان تعدادی از افراد تحلیلگر و معامله‌گر موفق پرایس اکشنی شروع به آموزش استراتژی شخصی خود در زمینه این سبک تحلیلی کردند. امروزه هرکدام از این سبک‌ها به نام این افراد شناخته می‌شوند. از اصلی‌ترین استراتژی‌های شناخته‌شده در زمینه تحلیل و معامله پرایس اکشن، متعلق به این ۴ نفر است:

  • لنس بگز (Lance Beggs):نام استراتژی پرایس اکشن لنس با نام YTC یا مربی معامله‌گری شما (Your Trading Coach) است. گالن وودز (Galen Woods):استراتژی وودز TSR یا بررسی ستاپ‌های معاملاتی (Trading Setups Review) نام دارد. ال بروکز (Al Brooks) : ال بروکز استراتژی خود را در ۴ کتاب با نام‌های معامله با پرایس اکشن (Trading Price Action) ارائه کرد. یک سیستم شرکتی به نام RTM یا Read The Market:استراتژی RTM نیز به همین نام RTM شناخته می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.