معرفی بهترین ارزهای دیجیتال در زمینه اوراکل

معرفی بهترین ارزهای دیجیتال در زمینه اوراکل

اوراکل یک لغت یونانی به معنای دانای کل یا پیشگو است. اوراکل در بلاک چین به معنای پلتفرمی است که اطلاعات مورد نیاز بلاک چین را از خارج زنجیره جمع‌آوری می‌کند و در اختیار آن قرار می‌دهد.

بلاک چین‌ها شبکه‌هایی بسته هستند که فقط اطلاعات تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند را بر روی خود نگهداری می‌کنند، اما شرایط قراردادهای هوشمند متنوع است و بلاک چین‌ها برای اجرای صحیح قراردادها نیاز به اطلاعات معتبری دارند که باید خارج از زنجیره تامین شوند و اوراکل‌ها این کار را انجام می‌دهند. اوراکل در بلاک چین چه کاری انجام می‌دهد. سپس انواع اوراکل ها در بلاکچین را بررسی کرده و به معرفی بهترین پروژه‌های اوراکل و ارزهای دیجیتال در زمینه اوراکل خواهیم پرداخت. از آنجا که وجود اوراکل بلاک چین در آینده قراردادهای هوشمند و ارزهای دیجیتال بسیار مهم و حیاتی است، پیش‌بینی می‌شود که توکن پروژه‌های اوراکل آینده خوبی داشته باشند و قیمت آن‌ها افزایش داشته باشد.

اوراکل ارز دیجیتال چیست؟

اوراکل منبعی هست از داده ها که بلاک چین رو تغذیه می کنه و در لحظه اطلاعاتی رو در مورد دارایی ها در اختیار بلاک چین قرار میده. اوراکل های بلاک چین خود منبع اطلاعات نیستن، بلکه لایه هایی هستن که اطلاعات درون زنجیره ای از رویدادهای جهان واقعی رو تایید می کنند و داده های تجمیعی رو از طریق قراردادهای هوشمند در اختیار بلاک چین قرار میدن تا در راستای اهداف صحت سنجی به کار برن.

جالب اینجاست که بدونین اوراکل ها بلاک چین ها رو به سیستم های خارجی متصل می کنند و به اسمارت کانترکت ها این امکان رو میدن تا بسته به ورودی ها و خروجی های دنیای واقعی اجرا بشن. اوراکل راهی برای اتصال به سیستم های قدیمی موجود، منابع داده و محاسبات پیشرفته به اکوسیستم وب 3 میده. در واقع اوراکل های بلاک چین، سیستم های کامپیوتری هستن که داده های خارجی رو به یه بلاک چین ارسال می کنند. سپس بلاک چین می تونه از این داده ها برای تکمیل خودکار تراکنش ها استفاده کنه.

اوراکل در بلاک چین چیست؟

کاربرد اوراکل در بلاکچین شباهت بسیار زیادی با اوراکل‌های رایج در سامانه‌های متمرکز دارد. تنها تفاوت این است که اوراکل بلاک چین یک پایگاه داده برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیست، بلکه یک جستجوگر است که به دنبال اطلاعات می‌گردد و همزمان صحت داده‌های جمع‌آوری شده را اعتبارسنجی می‌کند. فضای بلاک چین‌ها یک محیط بسته و ایزوله است و صرفا اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند کاربران بر روی بلاک چین ثبت می‌شود. این در حالی است که شرایط ذکر شده در قراردادهای هوشمند بسیار متنوع و متفاوت است و بلاک چین‌ها برای اجرای قراردادهای هوشمند نیاز به اطلاعات بیشتری دارند که باید خارج از زنجیره بلاک چین تامین شود و بدون وجود این اطلاعات، امکان اجرای قرارداد وجود نخواهد داشت.

در این صورت ادامه حیات دنیای غیرمتمرکز بسیار وابسته به اوراکل‌ها خواهد بود که اطلاعات لازم را در اختیار بلاک چین قرار می‌دهند.

نحوه کار اوراکل در بلاک چین

تصور کنید که یک قرارداد هوشمند بین دو شخص ایجاد می‌شود و شرط قرارداد بر روی یک مسابقه فوتبال است و درصورتی که برنده این شرط مشخص شود، قرارداد هوشمند به صورت خودکار اجرا می‌شود و مقداری پول به برنده می‌رسد. چالش اصلی این است که قرارداد هوشمند چگونه متوجه نتیجه مسابقه فوتبال شود؟

همانطور که گفتیم بلاک چینی که قرارداد هوشمند بر روی آن اجرا شده است، هیچ اطلاعاتی از مسائل دنیای خارجی ندارد. بنابراین در این وضعیت اوارکل‌های بلاک چین به کمک قرارداد هوشمند می‌آیند. این اوراکل‌ها اطلاعات مورد نیاز بلاک چین را جستجو می‌کنند و پس از یافتن اطلاعات آن را اعتبارسنجی می‌کنند و در صورت صحیح بودن، آن را در اختیار قرارداد هوشمند قرار می‌دهند. به این شکل قرارداد هوشمند از نتیجه مسابقه فوتبال مطلع می‌شود و می‌تواند به صورت خودکار اجرا شود.

همانطور که از مثال بالا مشخص است، اوراکل‌ بلاک چین نقش بسیار حیاتی در عملکرد قراردادهای هوشمند و آینده ارزهای دیجیتال دارند. چنانچه یک اوراکل نتواند اطلاعات صحیح در اختیار بلاک چین قرار دهد، قراردادهای هوشمند اعتبار خود را از دست می‌دهند و کارایی خود را از دست می‌دهند. بنابراین در انتهای این مقاله به معرفی بهترین پروژه‌های اوراکل می‌پردازیم که احتمالا سهم بزرگی در آینده بلاک چین‌ها خواهند داشت و قیمت توکن‌های این اوراکل‌ها در آینده افزایش خواهد یافت.

نقش اوراکل در امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)

اوراکل ها برای اکوسیستم دیفای ضروری هستن. چون بیشتر عملیات دیفای برای اجرای اسمارت کانترکت هوشمند به داده های دنیای واقعی متکی هستن. در نتیجه این وابستگی و نیاز به خدمات اوراکل در امور مالی متمرکز زیرساخت های اساسی زیادی در اطراف این فرایند فنی ساخته شده که باعث میشه پایگاه داده ها بتونه اطلاعات قیمتی رو به صورت مداوم و بی وقفه با کمی تاخیر بین همدیگه مبادله کنند. در یه سال گذشته شاهد این بودیم که دیفای یا همون امور مالی غیرمتمرکز به یکی از جذاب ترین ترندهای جهان ارزهای دیجیتال تبدیل شده. ارزش کلی بلوکه شده این صنعت در کمتر از 9 ماه از 23 میلیارد دلار به 84.3 میلیارد دلار رسیده.

توجه داشته باشین که رشد سریع و جذب انبوه ارزش کلی پروژه های دیفای مدیون اوراکل هست، چون تونسته برای این صنعت بی وقفه اطلاعات دقیق فراهم کنه. پیدایش اوراکل های بلاک چین تونسته به اعتبار و دقت داده های مورد نیاز پروتکل ها و برنامه های دیفای کمک زیادی کنه.

بهترین ارزهای دیجیتال حوزه اوراکل کدامند؟

  • چین لینک (Chainlink) یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه اوراکل، چین لینک یا Chainlink هست که در سال 2017 تاسیس شد و به عنوان یه لایه انتزاعی بلاک چین، اتصال قراردادهای هوشمند جهانی رو امکان پذیر می کنه. از طریق یه شبکه اوراکل غیرمتمرکز چین لینک به بلاک چین ها اجازه میده تا به طور ایمن با تامین داده های خارجی، رویدادها و روش های پرداخت تعامل داشته و اطلاعات مهم خارج از زنجیره مورد نیاز قراردادهای هوشمند پیچیده رو فراهم کنند تا یه ساختار غالبی رو فراهم کنند.
  • ارز دیجیتال Augur یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه اوراکل، رمزارز Augur هست که دارای اوراکل غیرمتمرکز و غیرقابل اعتماد هست که بر روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شده. همچنین اولین برنامه غیرمتمرکز اصلی هست که با استفاده از اتریوم توسعه پیدا کرده و اون رو به اثبات اصلی این فناوری تبدیل می کنه. مفهوم Augur مبتنی بر کسب درآمد از پاسخ های صحیح هست، کاربران در مورد نتایج رویدادهای آینده حدس می زنن.
  • ارز دیجیتال RLC یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه اوراکل، رمزارز RLC هست که دارای پلتفرمی ابری غیرمتمرکز و منبع باز هست که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا میشه. ارز دیجیتال RLC این قابلیت رو فراهم می کنه تا برنامه های غیرمتمرکز دسترسی درخواستی به منابع و فن آوری های رایانه ای در iExec cloiud رو داشته باشن. ارز دیجیتال RLC این قابلیت رو فراهم می کنه تا بلاک چین از Dapp ها به صرفه و با عملکرد بالا مثل سرورها و میزبانی وب بهره مند بشن. همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.
  • تلور (Tellor) یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه اوراکل، تلور یا Tellor هست که به طرفین این امکان رو میده تا مقادیری داده های برون زنجیره ای مثل نرخ BTC/USD درخواست کنند. سپس ماینرها برای افزودن این داده ها به منابع داده های درون زنجیره ای با همدیگه رقابت می کنند و این منابع در دسترس همه قراردادهای هوشمند اتریوم قرار می گیره. ارز دیجیتال تلور با استفاده از الگوریتم سنتی گواه اثبات کار دسترسی حداکثری به امنیت و عدم تمرکز رو در نظر داره. فروش خصوصی و عمومی توکن TRB امکان پذیر نیست و در عوض این توکن ها توسط ماینرها استخراج میشن.

انواع اوراکل ها در بلاک چین

اوراکل‌های بلاک چین از جنبه‌های مختلف به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند. بنابراین نمی‌توانید اوراکل‌ها فقط در یک شکل تصور کنید، شاید یک بلاک چین برای ادامه کار خود به چندین نوع اوراکل مختلف نیاز داشته باشد. در ادامه به معرفی انواع گوناگون اوراکل های بلاک چین خواهیم پرداخت.

  • اوراکل نرم افزاری این نوع اوراکل‌ها، سامانه‌های نرم افزاری هستند که به جستجوی داده‌ها در سطح اینترنت می‌پردازند. این اوراکل‌ها با منابع داده‌ و APIهای مختلف ارتباط برقرار کرده و پس از اعتبارسنجی، اطلاعات را در اختیار بلاک چین‌ها قرار می‌دهند.

  • اوراکل سخت‌افزاری همانطور که از نام آن پیداست، این نوع از اوراکل‌ها سخت افزارهایی همچون دماسنج، فشارسنج و… هستند، که اطلاعات دنیای واقعی را از طریق سنسورها جمع آوری می‌کنند و در اختیار بلاکچین‌هایی قرار می‌دهند که به این اطلاعات نیاز دارند.

  • اوراکل متمرکز اوراکل‌های متمرکز سامانه‌ای است که تحت کنترل یک سازمان فعالیت می‌کند. اینگونه اوراکل‌های متمرکز تهدیدی برای بلاکچین‌ها محسوب می‌شوند، چرا که بلاک چین ذات غیرمتمرکز دارد و برای این ساخته شده است که یک سازمان مرکزی نتواند در کار آن دخالت کند. اگر یک بلاک چین به اطلاعات اوراکل متمرکز وابسته باشد، امکان دستکاری در شبکه غیرمتمرکز با اطلاعات غلط اوراکل وجود دارد.

  • اوراکل غیرمتمرکز یا توزیع شده سیستم اوراکل غیرمتمرکز، ابزار مناسبی برای بلاک چین‌ها به حساب می‌آید. در این روش، بلاکچین‌ها اطلاعات خود را از مجموعه‌ای اوراکل‌های پراکنده دریافت می‌کنند و سپس با یک الگوریتم اجماع میان اطلاعات به دست آمده به اجماع رسیده و داده‌های صحیح با این روش استخراج می‌شود.

  • اوراکل انسانی اوراکل‌ها همواره به شکل نرم افزار یا سخت افزار نیستند. در برخی مواقع از اوراکل‌های انسانی نیز استفاده می‌شود. در این روش انسان‌هایی اطلاعات درخواست شده توسط بلاک چین‌ها را اعتبارسنجی کرده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. این اوراکل‌های انسانی معمولا از یک پروفایل رمزنگاری‌شده برای کار خود استفاده می‌کنند تا کار آن‌ها توسط هکرها مورد سواستفاده قرار نگیرد.

اوراکل‌ها همین پل ارتباطی هستند که اطلاعات جهان خارج را وارد بلاکچین می‌کنند و همچنین اطلاعات درون بلاکچین را نیز به جهان خارج منتقل می‌کنند. در این مقاله به صورت کامل و با زبانی ساده اوراکل‌های بلاک چین را توضیح دادیم و ضمن معرفی انواع آن، بهترین پروژه‌های اوراکل بلاکچین را نیز معرفی کردیم.

به نظر می‌رسد به گسترش پروژه‌های اوراکل، در آینده نزدیک شاهد گسترده شدن عرصه فعالیت بلاک چین‌ها و قراردادهای هوشمند خواهیم بود. قراردادهایی که روند سنتی انجام کارها را تغییر خواهد داد و جهان را به سمت یک دنیای غیرمتمرکز هدایت خواهد کرد. بنابراین می‌توان گفت که آینده بسیار خوبی در انتظار اوراکل‌ها خواهد بود و این پروژه‌ها به زودی به جایگاه واقعی خود دست پیدا می‌کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.