سرمایه گذاری فعال و غیر فعال چیست؟

سرمایه گذاری فعال و غیر فعال چیست؟

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد. همه این روش‌های کسب درآمد به دو دسته کلی درآمد پسیو یا غیرفعال و درآمد فعال تقسیم می‌شوند.

سرمایه گذاری چیست؟

در علم اقتصاد، سرمایه گذاری یعنی اختصاص منبع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، به امید به دست آوردن سود و پول بیشتر در آینده هست. به عبارتی شما می تونین سرمایه خودتون رو در دارایی های مثل خرید ارز دیجیتال، سهام شرکت ها، زمین های مجازی، ماشین، طلا و... سرمایه گذاری کنین.

در این صورت اگه قیمت دارایی ها که روش سرمایه گذاری کردین، در اینده افزایش پیدا کنه، سرمایه شما هم به همون اندازه بیشتر میشه. البته باید به این نکته توجه کنین که از اونجایی که سرمایه گذاری با هدف به دست آوردن سود زیاد در اینده انجام میشه، همیشه ریسک زیادی به دنبال داره.

به عبارت دیگه، سرمایه گذاری به وارد کردن پول و سرمایه نقدی به بازار و خرید دارایی ها اون بازار برای کسب سود و افزایش ارزش سرمایه اولیه هست. ولی این تعریف خیلی جزئی هست و فقط استناد به اون نمی تونه معنی واقعی سرمایه گذاری رو به مخاطب ابلاغ کنه. همچنین یکی از اصول مهم در نحوه سرمایه گذاری، نرخ رشد سرمایه هست.

برای مثال اگه شما دارایی رو که روش سرمایه گذاری می کنین بعد از دو سال 20 درصد سود برای شما بده، نرخ رشد کمتری از سود بانکی داشتین. هر چند به معنی ریالی سرمایه شما افزایش پیدا کرده ولی در واقعیت شما بازنده این سرمایه گذاری بودین و بالعکس.

برای اینکه بتونیم در اینده رفاه بیشتری رو به دست بیاریم و اینده خودمون رو تضمین کنیم و به اینده امید داشته باشیم، باید روی دارایی بازارهای مالی سرمایه گذاری کنیم. روش های سرمایه گذاری زیادی وجود داره که می تونین بر اساس روشی که برای خودتون انتخاب می کنین، اقدام به سرمایه گذاری کنین. سرمایه گذاری فعال و غیر فعال نیز از روش های سرمایه گذاری هستن.

مزیت های سرمایه گذاری:

سرمایه گذاری بی شک مزیت های زیادی داره، به همین منظور ما در این قسمت از مقاله سرمایه گذاری فعال و غیر فعل چیست؟ به بررسی مزیت های سرمایه گذاری می پردازیم. هر یک از ماها که اقدام به سرمایه گذاری روی دارایی های بازارهای مالی یا خرید ماشین یا طلا می کنیم، برای خودمون هدف هایی رو مشخص کردیم که معمولا بخش زیادی از اون ها نیاز به سرمایه و پول زیادی داره که می در توانمون نداریم.

از جمله از این اهداف میشه به افزایش رفاه در اینده، خرید خانه لوکس یا خرید ویلا باغ اشاره کرد. به این ترتیب سرمایه گذاری هدفمند به شما کمک می کنه تا با مدیریت درست بخش مازاد درآمدهای خود بتونین به سرمایه لازم برای رسیدن به هدف هاتون دست پیدا کنین.

یکی دیگه از مزیت های سرمایه گذاری، این هست که می تونین با سرمایه گذاری کردن از تورم در امان بمونین. جالب اینجاست که علاوه بر اینکه سرمایه گذاری کردن ارزش دارایی شما رو در شرایط تورمی حفظ می کنه، بلکه باعث افزایش سرمایتون هم میشه.

مثلا فرض کنین همون 10 میلیون تومانی که در سال 1370 میشد باهاش خونه خرید، در یه دارایی با سود سالانه 30 درصدی سرمایه گذاری می کردین، در این صورت سرمایه شما در سال 1400 حدود 7 میلیارد میشد و شما می تونستین با این پول یه خونه 300 متری در مرکز تهران بخرین.

از مزیت های سرمایه گذاری میشه به این هم اشاره کرد که با سرمایه گذاری صحیح، در دوارن بازنستگی دغدغه مالی ندارین. همونطور که می دونین دوران بازنشستگی یکی از قسمت های مهم زندگی هر ما هست که باید از سنین جوانی برای اون برنامه ریزی داشته باشیم، چون که در این بخش از زندگی احتمالا توان کار کردن زیاد رو نداریم و بنابراین نمی تونیم درآمد خوبی داشته باشیم.

به همین دلیل توصیه میشه که از سن جوانی بخشی از درآمد خودتون رو در یه بازار مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنین تا در دوران بازنشستگی دغدغه مالی نداشته باشین.

سرمایه گذاری فعال چیست؟

همانطور که از نام سرمایه گذاری فعال پیداست، این نوع سرمایه گذاری نیازمند آن است که سرمایه گذار در نقش مدیر سبد ارز دیجیتالش حاضر باشد و فعال باشد. این بدان معنی است که سرمایه گذاران به طور فعال از روز یا هفته خود برای تجزیه و تحلیل، خرید و فروش دارایی‌های ارز دیجیتال به طور معمول وقت می‌گذارند. به این ترتیب، برای سرمایه گذاران فعال غیر معمول نیست که ساعات کاری تمام وقت را صرف مدیریت یک سبد سرمایه گذاری چند دارایی کنند. در دنیای ارزهای دیجیتال نوسانات بسیار بالا هستند و به همین دلیل سرمایه گذاری فعال کار آسانی نیست.

هدف کلی سرمایه گذاری فعال فراتر رفتن از میانگین بازدهی بازار است. علاوه بر این، سرمایه گذاری فعال راهی برای سرمایه گذاری بر روی نوسانات کوتاه مدت قیمت و روندهای نزولی است. برای اینکه این روش سرمایه گذاری سودآور باشد، نیاز به دانش، درک و استفاده از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال وجود دارد. سرمایه گذاری فعال برای افراد باتجربه و متخصص در خرید و تحلیل بازار مطلوب‌تر است. همه سرمایه گذاری‌ها نیز البته سودمند نیستند. حتی با سالها تجربه، هیچ تضمینی وجود ندارد که سرمایه گذاری فعال بازدهی داشته باشد. با این حال، سرمایه‌گذاری فعال یک فرآیند کاملاً مستقل است که به افراد اجازه می‌دهد نسبت به محصولات، استراتژی‌ها و بازده سرمایه‌گذاری خود انعطاف‌پذیری کامل داشته باشند. به بیان بهتر، سود و ضرر به نوعی ناشی از تصمیم‌های شخص سرمایه گذار است.

انواع سرمایه گذاری فعال

سرمایه گذاری فعال ممکن است توسط شخص، تیم یا شرکت انجام شود. از نظر فنی، هر کسی می‌تواند «فعالانه» در یک دارایی، اوراق قرضه یا ارز دیجیتال و غیره سرمایه‌گذاری کند..سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ریسک بیشتری نسبت به دیگر روش‌های سرمایه گذاری دارد. دارایی‌های کریپتویی در حال حاضر تنها طبقه دارایی واقعی در دسترس جهانی است که هر کسی می‌تواند فعالانه در آن سرمایه گذاری کند. به طور کلی، سرمایه گذاری فعال را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: معاملات روزانه و میانگین هزینه دلار.

  • میانگین هزینه دلار (DCA) روش DCA از نظر آماری بالاترین بازده سرمایه را به همراه دارد. با این حال، این بازدهی تا حد زیادی بستگی به مدت زمانی دارد که فرد پیش‌بینی می‌کند سرمایه‌گذاری را قبل از گرفتن بازده نگه دارد. هنگامی که سرمایه گذاران DCA، به جای اینکه فقط یک نقطه ورود به قیمت سرمایه گذاری داشته باشند، چندین نقطه ورود قیمت سرمایه گذاری خواهند داشت. در نتیجه، DCA یکی از محبوب‌ترین شکل‌های سرمایه‌گذاری فعال است، زیرا راهی بسیار کم‌ریسک برای دستیابی به بازده سرمایه‌گذاری بیشتر، صرف نظر از نوع دارایی است.
  • معاملات روزانه

معاملات روزانه شکل فشرده‌تری از سرمایه گذاری فعال است. سرمایه گذاران اغلب می‌توانند در این روش یک شبانه روز نیز برای مدیریت ارز دیجیتال خود صرف کنند. معاملات روزانه به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا بازدهی بالقوه را در نوسانات کوتاه مدت در بازار به حداکثر برسانند. به این ترتیب، معاملات روزانه ممکن است انجام معاملات سریع و بلادرنگ در بازه‌های زمانی کوتاه یا ایجاد معاملات با فاصله زمانی چند ساعته در طول روز باشد. برای اینکه معاملات روزانه یک سرمایه گذاری سودآور باشد، انجام اقدامات احتیاطی و درک تحلیل تکنیکال و نسبت ریسک به پاداش بسیار مهم است. حال اجازه بدهید به سراغ معرفی سرمایه گذاری غیرفعال و تفاوت سرمایه گذاری فعال و غیر فعال برویم.

سرمایه گذاری غیرفعال چیست؟

سرمایه‌گذاری غیرفعال به‌عنوان روشی کاملا مخالف با سرمایه گذاری فعال، مطرح می‌شود. در این روش بدون اینکه سرمایه‌گذاران فعالانه کاری انجام دهند. درآمد کسب می‌کنند. به طور خلاصه، این بدان معناست که سرمایه گذاران در خواب یا زمانی که روی چیز دیگری غیر از ارز دیجیتال متمرکز می‌کنند، درآمد کسب می کنند. با این حال، کسب درآمد غیرفعال کمی با سرمایه گذاری غیرفعال متفاوت است، اگرچه شباهت هایی بین این دو وجود دارد و ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند.

برخلاف معامله‌گران فعال که به طور مکرر سود می‌کنند، سرمایه‌گذاران غیرفعال برنامه‌ریزی می‌کنند و برایشان مهم نیست که در یک دوره قابل توجه سود نبرند. این را می‌توان اصلی‌ترین تفاوت سرمایه گذاری فعال و غیرفعال نامید. بر این اساس، سرمایه گذاری غیرفعال نیازمند مدیریت حداقلی یک سبد است. بر خلاف سرمایه گذاری غیرفعال، که به افزایش ارزش خالص بدون هیچ گونه تعامل دلالت می‌کند، سرمایه گذاری غیرفعال مستلزم رسیدگی و نظارت بر دارایی‌ها است.با این حال، سرمایه‌گذاری غیرفعال نسبت به سرمایه‌گذاری‌های فعال زمان‌برتر است. سرمایه گذاری غیرفعال شامل ذهنیت طولانی مدت، تصمیم گیری قاطع و دستانی سریع و ذهنیتی قوی برای مقاومت در برابر نوسانات بازار است. در نتیجه، این روش می‌تواند یک نوع سرمایه گذاری مقرون به صرفه باشد.

انواع سرمایه گذاری غیرفعال

انواع مختلفی از سرمایه گذاری غیرفعال وجود دارد که برخی از آنها مختص صنعت کریپتو هستند. در زیر، مروری بر چندین روش برای شروع سرمایه‌گذاری غیرفعال داریم تا تفاوت سرمایه گذاری فعال و غیرفعال را بیشتر درک کنیم.

  • صندوق‌های شاخص صندوق‌های شاخص به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا سرمایه‌گذاری انجام دهند و به طور همزمان چندین دارایی داشته باشند. مزیت سرمایه گذاری در صندوق شاخص این است که دارایی‌‌‌های درون صندوق توسط شخص دیگری مدیریت می‌شود که به آن سبدگردان می‌گویند.

در دنیای ارزهای دیجیتال، صندوق‌هایی وجود دارند که با انتخاب چندین پروژه بلاک چین امکان سودآوری را فراهم می‌کنند و مبلغی از سود را برمی‌دارند. برای مثال، صندوق Defix سیزده پروژه پیشرو DeFi را در یک سبد جمع آوری کرده است. همچنین، دارایی NFTI (شاخص توکن غیرقابل تعویض) پروژه‌های برتر NFT و metaverse را در مجموعه توکن خود دارد.

  • استیک

استیک یک فرصت منحصر به فرد برای ارزهای دیجیتال و توانایی سرمایه گذاری منفعلانه در پروژه‌های آن است که نوعی کسب پاداش برای نگهداری یک یا چند دارایی محصوب می‌شود. پلتفرم‌هایی مانند PancakeSwap که در زنجیره هوشمند BNB (BSC) کار می‌کنند، به کاربران این امکان را می‌دهند که دارایی‌های موجود خود را برای کسب پاداش قفل کنند. سپس کاربران می‌توانند انتخاب کنند که درآمدی غیرفعال در همان دارایی به دست آورند یا به طور منفعلانه در پروژه دیگری سرمایه گذاری کنند.

  • معاملات خودکار

یک تفاوت مهم دیگر سرمایه گذاری فعال و غیرفعال در زمینه معاملات است. شکل دیگری از سرمایه گذاری غیرفعال از طریق معاملات خودکار ممکن است که البته برخی از افراد آن را جزو روش‌های فعال نیز می‌دانند. خودکارسازی معاملات مانند سرمایه گذاری فعال در یک بازه زمانی گسترده‌تر است که سرمایه گذاران می‌توانند پارامترهای معاملاتی خود را برای رویدادهای آینده تنظیم کنند. در نتیجه، سرمایه گذاران می‌توانند در حالی که از کامپیوتر شخصی خود دور هستند، معاملات را انجام دهند و کسب سود کنند. این نوع سرمایه گذاری غیرفعال به دانش تحلیل تکنیکال و برخی مهارت‌های برنامه نویسی اولیه نیاز دارد.

تفاوت سرمایه گذاری فعال و غیر فعال:

در سرمایه گذاری غیر فعال کارمزدهای پایینی داره. به عبارتی سرمایه گذاران غیر فعال چون کمتر معامله انجام میدن، کارمزدهای پایین تری می پردازن و همچنین هزینه کمتری نیز برای نظارت بر پورتفولیوی خودشون می کنند. علاوه بر این معامله های این نوع از افراد دارای سفافیت بیشتری هست و این رویکرد از لحاظ مالیاتی نیز مفید هست.

از سوی دیگه مخالفان روش سرمایه گذاری غیر فعال به برخی از ضعف های این روش اشاره دارن. از جمله از این ضعف ها میشه به محدودیت زیاد در این روش اشاره کرد. به عبارتی سرمایه گذارهای غیر فعال تنوع زیادی در پورتفولیوی خودشون ندارن و باید خودشون رو به تعدادی از دارایی ها محدود کنن. همچنین یکی دیگه از ضعف های این روش، سود کم هست.

این روش به مقدار سرمایه گذاری فعال سود نداره، البته در کنار سود کم ریسک کمتری نسب به سرمایه گذاری فعال نیز داره که یکی از نقاط قوت سرمایه گذاری غیر فعال و نقطه ضعف سرمایه گذاری فعال هست.

در سرمایه گذاری Active بر خلاف گفته هایی که در مورد سرمایه گذاری Passive کردیم، هزینه کارمزدهای زیادی رو باید سرمایه گذارها بپردازن. سرمایه گذاران فعال به این دلیل که معامله های زیادی انجام میدن، باید کارمزد بیشتری نسبت به سرمایه گذاران غیر فعال بپردازن.

اونها همچنین برای تیم تحلیل و بررسی دارایی ها نیز باید هزینه زیادی کنن که این هزینه ها ممکنه باعث از دست رفتن سود به دست اومده بشه. علاوه بر این روش سرمایه گذاری Active ریسک بییشتری نسبت به سرمایه گذاری غیر فعال داره و اگه سرمایه گذار فعال در انتخاب خرید دارایی ها اشتباهی انجام بده و تصمیم درستی نگیره، ممکنه ضررهای زیادی بهش وارد بشه.

مزایا و معایب سرمایه گذاری فعال و غیر فعال:

  • مزایای سرمایه گذاری غیر فعال

یکی از مزایای سرمایه گذاری غیر فعال در مقایسه با سرمایه گذاری فعال این هست که ریسک کمتری داره. یعنی اگه سرمایه گذار بتونه بر اساس تحلیل و پیش بینی درست، دارایی یا ارز دیجیتال مناسبی پیدا کنه و خریداریش کنه می تونه سود زیادی به دست بیاره.

همچنین یکی دیگه از مزایای سرمایه گذاری غیر فعال این هست که به علت خرید و فروش کمتر، پرداخت کارمزد و مالیات بسیار کم هست و زمان و انرژی زیادی برای خرید و فروش صرف نمیشه و تمرکز اصلی بیشتر بر روی وضعیت کلی بازار هست.

  • معایب سرمایه گذاری غیر فعال

سرمایه گذاری غیر فعال فقط بر روی یک یا چند دارایی محدود میشه و به همین دلیل فرصت های کسب سود دیگه نادیده گرفته میشه. همچنین ریسک روش سرمایه گذاری غیر فعال پایین تر هست و به طور کلی سرمایه گذاری غیر فعال سودهایی شارپی و شدید رو تجربه نمی کنه مگه اینکه کل دارایی های بازار در روند صعودی قدرتمند قرار بگیرن.

  • مزایای سرمایه گذاری فعال

یکی از مزایای سرمایه گذاری فعال، انعطاف پذیری اون هست. سرمایه گذاری فعال نسبت به سرمایه گذاری غیر فعال، از انعطاف بیشتری برخوردار هست، یعنی سرمایه گذار فعال می تونه از بین دارایی های متعدد به راحتی و آزادانه جابجا بشه. همچنین یکی دیگه از مزایای سرمایه گذاری فعال، تامین مالی طرح ها و پروژه های شخصی یا شرکت های دیگه در کوتاه مدت هست.

  • معایب سرمایه گذاری فعال:

یکی از معایب سرمایه گذاری فعال، پرداخت مبغ های زیاد برای کارمزد و مالیات هست که با توجه به تعداد زیاد خرید و فروش در این روش، طبیعی هست و نکته دیگه این هست که در این روش به زمان و انرژی زیادی برای تحلیل قیمت دارایی ها و ارزهای دیجیتال لازم هست. همچنین اصلی ترین مشکل سرمایه گذاری فعال، میزان ریسک بیشتر در این روش هست. اگر چه ریسک بالا همراه با بازدهی بیشتری همراهه ولی ممکنه خطا در تحلیل و پیش بینی نیز به همین میزان بیشتر باشه و پتانسیل زیان آوری رو بیشتر کنه. سرمایه گذاری پسیو و اکتیو دو نوع سرمایه گذاری هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند مزایا یا معایب مختلفی نیز داشته باشند. با این حال، چیزی که بهتر بودن استراتژی را انتخاب می‌کند شرایط شما است. برای برخی از افراد سرمایه گذاری فعال بهتر و سودزاتر است و برای برخی دیگر از افراد استراتژی کسب درآمد غیرفعال و پسیو مناسب‌تر است. در عین حال هیچ کدام از این دو روش بر دیگری ارجحیت ندارند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.