معرفی ارز دیجیتال لایو پیر Livepeer

معرفی ارز دیجیتال لایو پیر Livepeer

ارز لایو پییر (Livepeer) با نماد اختصاری LPT یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست،به عبارتی ارز دیجیتال Livepeer که در سال 2017 راه اندازی شد، اولین پروتکل شبکه پخش زنده ویدویی، که کاملا غیر متمرکز هست

و هدف پروتکل لایوپیر(Livepeer)، تبدیل شدن به یک جایگزین کارآمد مبتنی بر بلاک چین و از نظر اقتصادی کارآمد برای راه حل های پخش متمرکز برای همه شرکت کننده های پخش کننده جدید و موجود هست. به عبارت دیگه، پروتکل لایوپیر(Livepeer) یک پلتفرم غیر متمرکز و مقیاس پذیر منبع باز برای رمزگذاری جریان های ویدویی زنده یا بر اساس تقاضا هست که با هدف بلندپروازانه بهبود قابلیت اطمینان پخش ویدئو و در عین حال کاهش قابل توجه هزینه های پخش، در حال ساخت یک زیرساخت همتا به همتا هست که توسط بلاک چین اتریوم ایمن شده. همچنین پروتکل لایو پیر(Livepeer) می تونه توسط پخش کننده هایی مثل Twitch یا YouTube برای کاهش پهنای باند بالا و هزینه های سرویس ابری مرتبط با رمزگذاری ویدیو استفاده بشه.پروتکل لایوپیر Livepeer یک پلتفرم سرویس مقیاس پذیر برای استارتاپ ها و سازمان هایی هست که به دنبال اضافی کردن ویدیوی زنده یا درخواستی به پیشنهادهای خود هستن. همچنین پروتکل لایو پیر (Livepeer) در هسته خودش، یک پروتکل مبتنی بر اتریوم برای رمزگذاری ویدیو هست که به فرمت مجدد یک ویدیو برای مطابقت با پهنای باند و دستگاه های مختلف اشاره داره.

شبکه لایو پیر (Livepeer) چیست ؟

شبکه لایو پیر (Livepeer) یکی از این شبکه‌‌هاست که از سال ۲۰۱۷ روی کار آمده و می‌خواهد با پلتفرم‌ها و سرویس‌های ارائه‌دهنده پخش زنده رقابت کند.

لایوپیر (Livepeer) یک پروتکل بلاکچینی غیر متمرکز است که برای کاهش هزینه‌های سرویس‌های زیرساخت استریم ویدئو طراحی شده است. اشتباه نکنید! لایو پیر (Livepeer) یک اپلیکیشن یا پلتفرمی شبیه یوتیوب و توییچ نیست که کاربران روی آن ویدئو آپلود کنند. در واقع راه‌حلی برای توسعه و بهینه‌سازی‌ زیرساخت‌های پخش ویدئو است که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد با هزینه‌ای بسیار کمتر کار تبدیل فرمت ویدئوها را انجام دهند. ترنسکودینگ (Transcoding) یا تبدیل فرمت به معنای تبدیل یک فرمت فشرده‌شده و انکودشده به یک فرمت فشرده و انکود شده دیگر است و هدف از آن تولید فرمت‌هایی است که توسط دستگاه‌های الکترونیکی مختلف پشتیبانی می‌شوند. عملیات تبدیل فرمت که در سرویس‌های متمرکز با هزینه گزافی انجام می‌شود، در پلتفرم لایوپیر Livepeer با کمک شبکه‌ای توزیع‌شده از کامپیوترهای مختلف در سراسر دنیا صورت می‌گیرد. لایوپیر(Livepeer) ادعا می‌کند که می‌تواند هزینه‌های پهنای باند و پردازش ویدئو را تا ۵۰ برابر نسبت به روش‌های متمرکز کاهش دهد.

بنیانگذاران ارز دیجیتال لایو پیر(Livepeer):

پروتکل لایو پیر (Livepeer) یک پروتکل منبع باز هست. یعنی توسعه دهنده ها می تونن آزادانه به کدهای زیرین در Github کمک کنند. پروتکل لایوپیر Livepeer در فوریه 2017 توسط داگ پتکانیکس(Dough Petkanics) و اریک تانگ(Eric Tang) دو مهندس نرم افزاری که به مدت تقریبا 10 سال روی چندین استارتاپ کار کرده بودن، راه اندازی شد. داگ و اریک در سال 2016 و به واسطه اتریوم وارد صنعت رمز ارزها شدن. همچنین این دو نفر بسیار مجذوب مشوق های اقتصادی قابل ساخت توسط توکن ها بودن و نقش مهمی رو در توسعه استاندارد توکن غیر قابل تعویض اتریوم یعنی ERC721 که برای ساخت NFT ها به کار میره، ایفا کردن. داگ پتکانیکس در سال 2006 در رتشه علوم کامپیوتر از دانشگاه پنسیلوانیا فارغ التحصیل شد که از اون زمان، او بخشی جدایی ناپذیر از چندین نام بزرگ مثل Groupon و Wildcard بوده. همچنین داگ در سال 2006 به عنوان تحلیلگر به سازمان Accenture پیوست و در سال 2010 پروتکل Hyperpublic رو تاسیس کرد که گروپون بعدا اون رو خریداری کرد. اریک تانگ نیز در رشته مهندسی برق و کامپیوتر از داشنگاه کارنگی ملون فارغ التحصیل شد که در سال 2008 به عنوان توسعه دهنده نرم افزار به Next Jump پیوست و در سال 2010 مدیر محصول Clickable شد. اریک تانگ در سال 2010 با داگ پتکانیس همکاری کرد و پروتکل Hyperpublic رو تاسیس کردن. داگ و اریک متوجه کمبود یک پلتفرم ویدویی غیر متمرکز در اتریوم شدن. اون ها با توجه به علاقشون در فناوری های ویدویی و تجربشون در مهندسی زیرساخت، تصمیم به آزمایش این ایده گرفتن که از ابتدای راه اندازی پروتکل لایوپیر Livepeer، ماموریت این شبکه ساخت یک زیرساخت ویدیویی باز در جهان بوده.

هدف شبکه لایو پیر (Livepeer)

هدف از ساخت لایوپیر Livepeer توسعه پلتفرم پخش ویدئوی کاملاً غیر متمرکز و بسیار مقیاس پذیر است که با عرضه رمزارز بومی شبکه، انگیره اقتصادی ایجاد ‌کند. ایده پلتفرم لایو پیر پیدا کردن راه‌حلی است که هزینه آن ارزان‌تر از زیرساخت‌های متمرکز پخش آنلاین ویدئو تمام شود. لایوپیر (Livepeer) در حال تبدیل شدن به یک پلتفرم پیشرو است که به کاربران اجازه می‌دهد به شیوه‌های مختلف در پلتفرم مشارکت کنند. این شبکه فرصت‌هایی همچون پرداخت آنی هزینه در ازای استفاده از محتوا، سرویس‌های پخش ویدئو با مقیاس‌پذیری خودکار، روزنامه‌نگاری غیر قابل سانسور و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز با قابلیت پخش ویدئو را فراهم می‌کند.

اگر مجموعه داده‌های روی اینترنت را شبیه یک کیک در نظر بگیرید، ویدئو ۸۰ درصد حجم این کیک را به خود اختصاص داده است. از آن‌جایی که پلتفرم‌های ارائه‌دهنده ویدئو به ۲ یا چند برند معروف محدود می‌شوند؛ پلتفرم‌های تازه تاسیس طرفداران زیادی را به خود جذب می‌کنند. اما توسعه‌دهندگان چنین پلتفرم‌هایی با چالش‌های بسیاری مواجه هستند.

هزینه‌ای که سرویس‌های متمرکز بابت ارائه خدمات تبدیل فرمت ویدئو دریافت می‌کنند با ارتقای کیفیت ویدئوها بیشتر می‌شود. چون هر چقدر کیفیت ویدئو بهتر شود به قدرت پردازشی بیشتری برای تغییر فرمت آن نیاز است. این امر موجب می‌شود که توسعه‌دهندگان چنین استارتاپ‌هایی موفقیت چندانی کسب نکنند.

پروتکل لایوپیر Livepeer که بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم قرار دارد، از هزاران کاربر توزیع شده قدرت می‌گیرد و به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های استریم آنلاین امکان دسترسی به ترسکودینگ امن، باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه را می‌دهد. جالب است بدانید که نودهای این شبکه در تابستان سال ۲۰۲۰ (سال ۱۳۹۹) در هر هفته ۱۰هزار تا ۲۰هزار دقیقه ویدئو را پردازش می‌کردند که در هفته‌های اخیر به ۴۰۰هزار دقیقه در هفته افزایش یافته است.

لایو پیر (Livepeer) یک پروژه منحصربه‌فرد است؛ چون هدف آن برپایی انقلاب در صنعت پخش زنده ویدئو با به‌کارگیری قدرت تکنولوژی بلاکچین است. پلتفرم متن‌باز به کاربران و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که در مدیریت و بهینه‌سازی پلتفرم خود آزادانه عمل کنند. توسعه دوربین‌های دیجیتال و افزایش کیفیت فیلم و آمدن فرمت‌‌های جدید برای تولید محتوای باکیفیت، صنعت پخش ویدئو را متحول کرده است. هدف لایو پیر این است که کاربران ۲ طرف این صنعت سود ببرند؛ توسعه‌دهندگان از قدرت پردازشی سیستم‌های توزیع‌شده و غیر متمرکز بهره‌مند شوند و نودها انگیزه اقتصادی کافی برای مشارکت را داشته باشند.

اکنون که متوجه شدید شبکه لایو پیر (Livepeer) چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند، بهتر می‌توانید نحوه کارکرد آن را درک کنید.

نحوه کار پروتکل لایوپیر Livepeer:

معماری توزیع شده پروتکل لایو پیر برای ارائه مراکز محتوای ویدیویی حول نقش کلیدیش یعنی ارکستوراتورها تشکیل شده و شرکت کننده هایی که قدرت محاسباتی کافی دارن، می تونن با اختصاص منابع برای رمزگذاری و توزیع ویدیو از طرف پخش کننده ها و توسعه دهنده ها به ارکستراتور تبدیل بشن.

به عنوان مثال یک توسعه دهنده اپلیکیشن رو در ننظر بگیرین که پلتفرمی رو با استفاده از پروتکل لایو پیر (Livepeer) ایجاد کرده تا به پخش زنده بازی های بسکتبال دبیرستان اختصاص داده شده. مربی تیم که به دنبال پخش بازی هست، به سادگی وارد برنامه میشه و رکورد رو فشار میده و هرگز نگران پیچیدگی های فنی که پروتکل لایو پیر (Livepeer) در پشت صحنه انجام میده، نباشه. در همین حال، ارکسترهای پروتکل لایوپیر Livepeer، کسانی که دارای منابع کامپیوتری اضافی هستن، رویداد رو برای شبکه ها و دستگاه های مختلف رمزگذاری میکنن. به این تریب ارکسترها ابتدا باید توکن هایLPT رو به اشتراک بذارن تا از اجرای کار با کیفیت مطمئن بشن. توجه به این نکته مهمه که در حالی که LPT توکن پروتکلی هست که نحوه توزیع کار در شبکه رو هماهنگ می کنه، اما وسیله تبادل توکن برای پرداخت خدمات در پروتکل لایوپیر Livepeer نیست. همچنین پروتکل لایو پیر تشخیص میده که همه دارندگان توکن LPT ممکنه تخصص یا قدرت محاسباتی لازم رو برای ایفای نقش یک ارکستر رو نداشته باشن. بنابراین نقش نماینده ایجاد شد. نمیاندگان تصمیم می گیرن توکن LPT خودشون رو با ارکستراتورهایی که معتقدن با کیفیت و صادقانه در فرآیند رمزگذاری ویدیو مشارکت دارن، به اشتراک بذارن. در واقع میشه گفت ارز لایو پیر برای اینکه بتونه درخواست های کدگذاری ویدیوهایی رو که انجام بده، به سامان دهنده های خودش تکیه می کنه.

سرویس‌های شبکه لایو پیر (Livepeer)

هدف پروژه لایوپیر (Livepeer) پیدا کردن راه حلی برای توزیع ویدئو به شیوه‌ای غیر متمرکز با ایجاد انگیزه اقتصادی برای کاربران است که شبکه را امن، مقرون‌به‌صرفه و مقیاس‌پذیر نگهدارند. شما فقط به روش‌های زیر می‌توانید به عنوان کاربر در شبکه فعالیت کنید: پروتکل لایو پیر(Livepeer) سرویس‌های مختلفی را در اختیار هر کدام از شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد: به عنوان یک توسعه‌دهنده‌ای که قصد دارد اپلیکیشن پخش ویدئو بسازد می‌توانید از شبکه عمومی (Public Network) یا سرویس میزبانی شده (Hosted Service) لایوپیر استفاده کنید.

  • شبکه عمومی لایو پیر(Livepeer)

شبکه عمومی این پروتکل غیر متمرکز بوده و توسط هیچ سازمان یا فردی کنترل نمی‌شود. با استفاده از این سرویس می‌توانید اپلیکیشن‌های پخش ویدئو بسازید و بدون نیاز به واسطه با کاربران خود در ارتباط باشید. هزینه این سرویس را باید با کریپتوکارنسی پرداخت کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه عمومی لایو پیر(Livepeer) این است که بر سیستم‌های پشتیبانی عملیات (OSS) خود کنترل کامل دارید. OSS در هر دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم وجود دارد و باعث افزایش کارایی، بهره‌وری و انعطاف‌پذیری سیستم می‌شود.

  • سرویس میزبانی شده

با کمک Hosted Service می‌توانید از خدمات API بدون نیاز به دست‌وپنجه نرم کردن با دشواری‌های شبکه بلاکچینی، بهره‌مند شوید. همچنین Transcoding مقرون‌به‌صرفه که توسط سرویس شبکه عمومی فراهم می‌شود به میلیون‌ها تولیدکننده محتوا این امکان را می‌دهد که پلتفرم‌های UGC راه‌اندازی کنند. پلتفرم‌های UGC یا User-generated content، پلتفرم‌هایی هستند که کاربران در آن‌ها به تولید محتوا می‌پردازند.

توکن لایوپیر LPT چیست؟

یکی از کاربردهای توکن لایوپیر ایجاد انگیزه اقتصادی اولیه برای ارکسترهاست که با قدرت پردازشی و پهنای باند خود چرخ شبکه را می‌چرخانند. هر چقدرلایوپیر LPT بیشتری به‌دست بیاورید، می‌توانید بیشتر در شبکه فعالیت کنید، بنابراین کارمزد بیشتری هم نصیب شما می‌شود. اما از آن‌جایی که فعالیت به عنوان ارکستر به دانش فنی نیاز دارد و یک کار تمام وقت است می‌توانید به عنوان نماینده یا Delegator با استیکینگ توکن‌های خود به کسب درآمد بپردازید.

ویژگی های ارز دیجیتال لایوپیر LPT:

ارزهای دیجیتال متوعی پا به این بازار گذاشتن و هر کدوم با توحه به ویژگی های خودشون، سرمایه ای به دست آوردن. به بررسی ویژگی های . پروتکل لایوپیر Livepeer یک پروژه منحصر به فردی هست چون هدف اون ایجاد انقلابی در صنعت پخش با استفاده از قدرت های فناوری بلاک چین هست. پلتفرم منبع باز به کاربران و توسعه دهنده ها این امکان رو میده تا آزادانه در مدیریت و بهبود پلتفرم مشارکت کنن. قابلیت های رو به رشد دوربین های دیجیتال برای تولید محتوای ویدیویی با کیفیت بالا باعث توسعه صنعت پخش میشه و پروتکل لایو پیر قصد داره به کاربران اجازه بده تا از قدرت محاسباتی غیر متمرکز و انگیزه های موجود در ارزهای دیجیتال برای راه اندازی و مشارکت بهره مند شده و به این ترتیب این فرایند تقویت بشه. همچنین پروتکل لایوپیر Livepeer در حال تبدیل شدن به یک پلتفرم صنعتی پیشرو هست، چون به کاربران اجازه میده به روش های متعددی مشارکت کنن. علاوه بر این، پروتکل لایو پیر فرصت هایی رو برای مصرف محتوای پرداختی، سرویس های ویدیویی اجتماعی، مقیاس پذیر خودکار، روزنامه نگاری زنده غیر قابل سانسور و برنامه های DAPP با قابلیت ویدیو ارائه میده. به عبارتی ارز دیجیتال لایوپیر LPT در حال تغییر روند پخش زنده ویدیو هست و در راه تبدیل شدن به یک رهبر در این صنعت قرار داره. همچنین پروتکل لایو پیر (Livepeer) که بر بستر شبکه بلاک چین اتریوم قرار داره، از هزاران کاربر توزیع شده قدرت می گیره و به توسعه دهنده ها اپلیکیشن های استریم آنلاین امکان دسترسی به ترسکودینگ امن، با کیفیت و مقزون به صرفه رو میده. جالب اینجاست که بدونین که نودهای این شبکه در تابستون سال 2020 در هر هفته 10 هزار تا 20 هزار دقیقه ویدئو رو پردازش می کردن.

کاربرد ارز دیجیتال لایوپیر(Livepeer):

سیستم این ارز دیجیتال برای کاهش هزینه های زیرساختی، شامل کدگذاری ویدیو کمی پیچیده هست. بنابراین اگه انتظار دارین که در پایان فرآیند تولید، ویدیویی با لوگو LPT یا نرم افزار مخصوص این پروتکل مشاهده کنین، اشتباه تصور کردین. پروتکل لایو پیر (Livepeer) جایگزین یوتیوب و سایر پلتفرم های ویدیویی نیست، ممکنه محتوایی رو مشاهده کنین که اصلا متوجه همکاری لایوپیر LPT در اون ویدیو نشین. همچنین کاربرد توکن لایوپیر LPT در کمک به توسعه دهنده و تولیدکننده های در کاهش فرآیند تولید ویدیو هست. از طرف دیگه، هر بیننده برای تماشای ویدیو دلخواهش باید یک سری هزینه های مخفی پرداخت کنه که این هزینه ها می تونه شامل تبلیغات روی ویدیو، فروش داده ها و سایر مخارج تحمیلی باشه. ارز دیجیتال لایوپیر(Livepeer) با ترفند بسیار جالبی اقدام به پیشروی در تبدیل شدن به یک ارز دیجیتال مطرح در زمینه کدگذاری ویدیو کرده. به این ترتیب زمانی که توسعه دهنده های نرم افزار، درخواست کدگذاری می کنن، این تیم از طریق سامان دهنده های خود به درخواست های رسیدگی می کنه. توکن لایوپیر LPT نیز توکن ارز دیجیتال لایوپیر (Livepeer) هست. این توکن جوری طراحی شده تا به عنوان یک مکانیسم هماهنگی و انگیزشی عمل کرده و به حفظ شبکه تا حد امکان به صورت مقرون به صرفه، قابل اعتماد و ایمن کمک کنه. این توکن به عنوان یک مکانیسم پیوندی عمل می کنه تا از نظر مالی به ارکستراتورها انگیزه بده تا صادقانه فعالیت داشته باشن و به این صورت شبکه رو ایمن می کنه. همچنین از اونجایی که معماری غیر متمرکز پروتکل لایو پیر (Livepeer) جایگزینی رو برای زیرساخت های پر هزینه و متمرکزی که به طور سنتی بر اون تکیه می کردن، به پخش کننده های ویدویی ارائه میده. هر سرویس پخش‌ زنده ویدئو مثل ویمئو، یوتیوب یا نتفلیکس باید مطمئن شود که همه کاربران با هر دستگاهی می‌توانند ویدئوها را تماشا کنند. بنابراین این سرویس‌ها باید فرمت ویدئوهای خود را با کمک پلتفرم‌هایی مثل سرویس وب آمازون یا مایکروسافت ازور (Microsoft Azure) تغییر دهند. اما به جز اینکه استفاده از خدمات این سرویس‌ها بسیار هزینه‌بر است، این پلتفرم‌ها می‌توانند روی محتوا و تجربه کاربری پلتفرم‌های شما کنترل داشته و از درآمد شما سهم داشته باشند. لایوپیر (Livepeer) یک شبکه غیر متمرکز و توزیع‌شده است که با هزینه‌ای کمتر، زیرساخت لازم برای تغییر فرمت و فشرده‌سازی ویدئوها را فراهم می‌کند. در واقع کار تبدیل فرمت را کامپیوترهای کاربرانی که به‌ آن‌ها ارکستر گفته می‌شود انجام می‌دهند و کاربران دیگری به‌نام نماینده‌ها توکن‌های لایوپیر Livepeer خود را استیک کرده و در ازای کسب سود مطمئن می‌شوند که کار ارکسترها از کیفیت خوبی برخوردار است. مخاطبان و تماشاگران به‌صورت مستقیم با شبکه لایوپیر(Livepeer) در تماس نیستند، بلکه برنامه خود را از پلتفرم‌هایی تماشا می‌کنند که منابع لازم (سخت‌افزار، نرم‌افزار و پهنای باند) برای تبدیل فرمت آن‌ها توسط لایوپیر Livepeer تامین می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.