مفهوم لات در فارکس و محاسبه میزان هر لات (lot) در فارکس

مفهوم لات در فارکس و محاسبه میزان هر لات (lot) در فارکس

درک مفهوم لات (lot) در فارکس برای فردی که به‌تازگی شروع به معامله کرده کمی دشوار است. لات (lot) در فارکس با بازار‌های مالی دیگر کمی متفاوت است، اما به‌محض اینکه مفهوم آن را درک کنید معامله با آن برای شما ساده می‌شود.

قبل از اینکه به سراغ مفهوم لات (lot) در معاملات برویم بهتر است به درک اهمیت اندازه لات (lot) بپردازیم.

موفقیت در معامله با اولویت‌بندی چند مفهوم اساسی مشخص می‌شود. این مفاهیم به ترتیب اهمیت شامل روانشناسی معامله، مدیریت ریسک، و استراتژی معامله می‌شود. اندازه لات (lot) یکی از مهم‌ترین عناصر مدیریت ریسک معامله محسوب می‌شوند. برای موفقیت شما در معامله، مدیریت ریسک اهمیت بیشتری نسبت به استراتژی معامله دارد. بنابراین باید به ریسک خود در هر معامله و اندازه لات (lot) توجه کنید. برای درک بهتر می‌توانید اندازه لات (lot) را به‌عنوان میزان سود و ضرر به ازای هر پیپ در‌نظر بگیرید. اما مقدار هر پیپ با‌ توجه به بروکر و جفت ارز انتخابی متفاوت خواهد بود.

لات (lot) در معاملات فارکس واحد اندازه‌گیری است که برای معادل‌سازی حجم معاملات به‌کار می‌رود. میزان تغییر ارزش یک ارز دیجیتال در مقایسه با ارز دیجیتال دیگری با واحد پیپ اندازه‌گیری می‌شود، و معمولا رقم چهارم بعد از اعشار را پیپ می‌نامند که واحد بسیار کوچکی است. بنابراین معامله با استفاده از این واحد‌های کوچک امکان‌پذیر نیست، در‌نتیجه معامله‌گران می‌توانند از لات برای معامله در حجم‌های بالا و با‌توجه به این تغییرات قیمتی کوچک استفاده کنند.

اندازه لات (lot) توسط صرافی یا تنظیم‌کننده بازار دیگری تعیین می‌شود، بنابراین معامله‌گران با باز کردن یک موقعیت میزان مشخصی از یک دارایی را معامله می‌کنند. هر لات (lot) شامل چهار اندازه استاندارد، مینی، ماکرو و نانو می‌شود تا معامله‌گران کنترل بیشتری بر مقدار دارایی قابل معامله داشته باشند.نحوه محاسبه حجم معامله در فارکس در هر پوزیشنی در فارکس یکی از مهمترین اصول مدیریت سرمایه و ریسک در این بازار است که انجام صحیح آن می‌تواند منجر به موفقیت تریدرها شود. انجام معاملات در بازار فارکس همیشه این سوال برای معامله‌گران پیش آمده که با چه میزان مقدار لات وارد معامله شوند.

لات (lot) در فارکس چیست؟

بسیاری از معامله گران روش‌های اشتباهی را برای میزان لاتیج یا محاسبه لات استفاده می‌کنند، که ممکن است باعث ضررهای سنگینی در حساب معاملاتی آن ها شود. به عنوان مثال برخی از معامله‌گران به ازای هر ۱۰۰۰$ برای حجم معاملاتشان ۰.۱ lot در نظر می‌گیرند که این روش کاملا غیر اصولی و اشتباه است.

در صورتی که حساب معاملاتی شما کوچک باشد، مثلا ۱۰۰$ یا ۲۰۰$، اگر برای هر پوزیشن ۰.۰۱ لات در نظر بگیرید اشکالی ندارد و مدیریت سرمایه در آن لحاظ شده است. اما برای حساب‌های بزرگتر این روش برای محاسبه لات منطقی نمی‌باشد زیرا معامله گران باید با توجه به میزان ریسکی که در نظر دارند و بالانس حساب میزان لاتیج را تعیین کنند.فارکس معمولاً در مقادیر خاصی به نام لات یا اساساً تعداد واحدهای ارزی که می‌خرید یا می‌فروشید معامله می‌شود. Lot کوچکترین اندازه موقعیت موجود است که می‌توانید هنگام معامله یک جفت ارز در بازار ارز قرار دهید.

برای تجارت فارکس، باید اندازه لات‌هایی را که بروکرهای فارکس ارائه می‌دهند، بدانید. شما در حرفه معاملاتی خود با اندازه‌های مختلف لات (lot) مواجه خواهید شد و دانستن اینکه چقدر پول برای سرمایه‌گذاری نیاز دارید و ارزش پیپ در هر اندازه لات (lot) برای موفقیت شما در معاملات ارزی بسیار مهم است. چهار اندازه لات (lot) فارکس وجود دارد که هنگام معامله در فارکس با آنها روبرو می‌شوید:

  • لات (lot) استاندارد
  • لات (lot) کوچک
  • میکرو لات (lot)
  • لات (lot) نانو

هر اندازه لات (lot) به حداقل سرمایه‌گذاری متفاوتی برای باز کردن تجارت فارکس نیاز دارد و دارای ارزش متفاوتی از یک حرکت پیپ است.

به بیان ساده، لات‌ها در معاملات فارکس واحدهایی هستند که اندازه معامله را اندازه‌گیری می‌کنند و به تعداد واحدهای ارز پایه در مقابل ارز دیگری که می‌خرید یا می‌فروشید اشاره می‌کنند.

انواع لات (lot) در فارکس

  • استاندارد لات (lot) در فارکس

لات (lot) استاندارد در بازار فارکس مساوی با ۱۰۰ هزار واحد ارز است. این لات (lot) اندازه واحد استاندارد برای معامله‌گران است.

  • مینی لات (lot) در فارکس

لات (lot) مینی یک‌دهم اندازه هر لات (lot) استاندارد در بازار فارکس است. به‌عبارت دیگر هر لات مینی ارزشی معادل با ده هزار واحد از آن ارز دیجیتال دارد. در‌واقع سود و ضرر لات (lot) مینی کمتر از لات (lot) استاندارد است.

  • میکرو لات (lot) در فارکس

میکرو لات (lot) در فارکس یک دهم مینی لات (lot) است، یعنی ارزشی معادل با هزار واحد از ارز دیجیتال دارد. تغییرات پیپ موجب نوسانات قیمت یک واحد ارز دیجیتال می‌شود، به‌عنوان مثال اگر قصد معامله یورو داشته باشید این تغییرات ۱ یورو خواهد بود. میکرو لات به لورج (اهرم) کمتری نیاز دارد، بنابراین نوسان قیمت آن به اندازه لات‌های بزرگتر تاثیر نخواهد داشت.

  • نانو لات (lot) در فارکس

نانو لات (lot) یک دهم اندازه میکرو لات (lot) است، و معادل با صد واحد از یک ارز دیجیتال است. تغییر یک پیپ در واحد میکرو لات (lot) معادل با تغییر قیمت ۰.۰۱ واحد از ارز متقابلی است که قصد مبادله آن را دارید، به‌عنوان مثال ۰.۰۱ یورو اگر می‌خواهید یورو معامله کنید.

نحوه محاسبه اندازه لات (lot) در معاملات فارکس

پلتفرم معاملاتی که از آن استفاده می‌کنید باید اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد، بنابراین نیازی نیست شما شخصا اندازه لات (lot) را محاسبه کنید. اما برای معامله باید مشخص باشد چه لات‌هایی موجود است و شما قصد دارید از چه اندازه لات (lot) استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از اندازه لات (lot) و تعداد لات‌هایی که خریداری کردید اندازه کلی موقعیت معاملاتی خود را محاسبه کنید.انتخاب بروکر با‌توجه به اندازه لات (lot)

انتخاب بروکر با‌توجه به اندازه لات (lot) که پیشنهاد می‌دهند بسیار ساده است. برای شروع توصیه می‌کنیم مبلغ مورد نظر خود برای سرمایه‌گذاری در هر معامله را محاسبه کنید. به‌عنوان مثال، اگر سرمایه شما ۱۰۰۰ دلار باشد و بخواهید فقط در هر معامله یک درصد از این مبلغ را ریسک کنید، شما باید در هر معامله ده دلار سرمایه‌گذاری کنید. اکنون به لیست ارزش‌های پیپ نگاهی بیندازید و تعداد پیپ‌های هر اندازه لات برای جفت ارز EUR/USD را محاسبه کنید. لات (lot) در فارکس یکی از مولفه‌های اصلی مدیریت ریسک در معاملات است. یکی از اولین نکاتی که باید در رابطه با معاملات فارکس یاد بگیرید، درک این موضوع است که چگونه بروکر و استایل معامله بر لات مورد استفاده شما تاثیر می‌گذارد. اگر حداکثر میزان ریسک که در هر معامله می‌توانید متحمل شوید را مشخص کنید، سود بیشتری از معاملات کسب می‌کنید. لات‌ها واحد‌های اندازه‌گیری هستند و تعداد واحد‌های ارز دیجیتالی مورد نظر شما برای خرید را مشخص می‌کنند. چهار نوع استاندارد لات، مینی لات (lot) و میکرو و نانو لات در فارکس وجود دارند. اندازه موقعیت معاملاتی شما توسط اندازه لات (lot) و تعداد آن مشخص می‌شود. بنابراین برای عملکرد بهتر در معاملات فارکس باید درک مناسبی از مفهوم لات در فارکس داشته باشید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.