کال مارجین چیست و نحوه محاسبه کال مارجین (Margin Call)

کال مارجین چیست و نحوه محاسبه کال مارجین (Margin Call)

کال مارجین یا Margin Call این امکان را می‌دهد که برای آزاد کردن مارجین بیشتر باید پول بیشتری را در حساب معاملاتی خود واریز کنید یا موقعیت‌های ضرر را ببندید.در واقع Margin Call به عنوان درصدی ثابت توسط

کارگزار شما تعیین می‌شودو در مشخصات حساب معاملات شما قابل مشاهده است.

هنگامی که بازار برخلاف موقعیت‌های باز شما حرکت می‌کند، سطح مارجین شما کاهش می‌یابد. هنگامی که حاشیه به میزان درصد مارجین کاهش یافت، باید انتظار داشته باشید که یک هشدار مارجین دریافت کنید.

به عبارت دیگر، کال مارجین Margin Call به معامله‌گران هشدار می‌دهد که سطح بستن معامله نزدیک است. ترید و معامله در بازارهای مالی نیازمند آگاهی از انواع بازارها و مفاهیم مطرح شده در آن‌ها است. یکی از اصطلاحات اساسی که در هر سه بازار بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال به وفور استفاده می‌شود، اصطلاح کال مارجین Margin Call است. کال مارجین Margin Call پیام اخطاری است که نشان می‌‌دهد میزان ضرر معاملات یک تریدر به آستانه مارجین تعیین شده رسیده است و معامله‌گر برای جلوگیری از لیکوئید شدن یا خروج از معامله، باید فعالیتی را انجام دهد. کال مارجین Margin Call در بازارهای اهرم‌دار استفاده می‌شود.

کال مارجین Margin Call چیست ؟

«کال مارجین» (Call Margin) که اصطلاح درست‌تر آن «مارجین کال» (Margin Call) است به پیامی گفته می‌شود که از تریدرها می‌خواهد پول بیشتری به حساب معاملاتی خود اضافه کنند یا برخی از موقعیت‌های معاملاتی خود را ببندند تا مارجین بیشتری برای معامله داشته باشند. برای درک بهتر این مفهوم نیاز به بررسی مفهوم مارجین است.

مارجین در واقع سرمایه واقعی کاربر است که برای تضمین معاملات استفاده می‌‌شود. زمانی که از اهرم در معاملات استفاده می‌شود، تریدرها با مبلغ بیشتری از سرمایه اصلی خود وارد معاملات می‌شوند اما این به این معنی نیست که میزان ضرر آن‌ها می‌تواند بیشتر از پول اصلی آن‌ها باشد. مارجین در واقع به مقدار پولی گفته می‌شود که تریدر باید در حساب معاملاتی خود داشته باشد تا بتواند ضررهای محتمل را جبران کند.

ارتباط بین مارجین و اهرم ارتباط معکوس است به این معنی که هر چه اهرم استفاده شده توسط یک معامله‌گر بیشتر باشد، میزان مارجین درگیر در معامله برای آن کمتر است اما در مقابل ریسک معامله بیشتر و احتمال کال مارجین Margin Call شدن معامله بالا است. زمانی که بازار در جهت خلاف روند معامله یک تریدر حرکت می‌کند، مارجین کاربر کاهش می‌یابد. زمانی که مقدار مارجین به درصد تعیین شده برای مارجین کال Margin Call برسد، پیام مارجین کال از طرف بروکر یا کارگزاری به تریدر ارسال خواهد شد. بنابراین، کال مارجین Margin Call یک هشدار برای معامله‌گر است تا متوجه در ضرر بودن موقعیت‌های معاملاتی خود باشد.

چرا به هشدار کال مارجین Margin Call نیاز است؟

هنگامی که در معاملات از اهرم خاصی استفاده می‌کنید، با سرمایه‌ای بیشتر از سرمایه اولیه خود معامله می‌کنید.

درواقع مارجین مقدار پولی است که شما در حساب معاملاتی خود برای باز نگه داشتن موقعیت‌های خود و پوشش هرگونه ضرر نیاز دارید.

برای درک مارجین در بازار معاملات فارکس، دانستن مفاهیم مرتبط مارجین و اهرم ضروری است.

مارجین و اهرم دو روی یک سکه هستند. مارجین حداقل مقدار پولی است که برای انجام معامله اهرمی لازم است، در حالی که اهرم به معامله‌گران امکان می‌دهد بدون نیاز به تامین مالی کل معامله، در معرض دید بازارها قرار بگیرند. نکته مهم این است که به یاد داشته باشید معامله با اهرم مستلزم ریسک است و پتانسیل ایجاد سودهای بزرگ و همچنین زیان‌های بزرگ را دارد.

اهرم در معاملات چیست؟

بسیاری از افراد به دلیل میزان اهرمی که کارگزاران ارائه می دهند، جذب معاملات فارکس می شوند. اهرم به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا در بازارهای مالی در موقعیتی بیشتر از آنچه که باید برای آن پرداخت کنند، قرار بگیرند.

معامله‌گران در همه سطوح باید درک کاملی از اهرم فارکس و نحوه استفاده مسئولانه از آن داشته باشند.

اهرم در فارکس ابزار مالی مفیدی است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا فراتر از سرمایه گذاری اولیه (سپرده) سطح معاملات خود را افزایش دهند.

این به این معنی است که معامله‌گر می‌تواند در سناریوی اهرم ده به یک، موقعیتی را با ارز 10000 دلاری وارد کند و تنها به 1000 دلار آن نیاز داشته باشد.

با این حال، دانستن این نکته نیز ضروری است که سود و زیان با استفاده از اهرم افزایش می‌یابد.

در سناریوهای نامطلوب بازار، معامله‌گری که از اهرم استفاده می‌کند حتی ممکن است بیشتر از سپرده‌اش پول از دست بدهد و ضرر کند.

اهرم ده به یک به این معنی است که معامله‌گران می‌توانند در معرض ارزش یا اندازه معامله‌ای قرار بگیرند که ده برابر بیشتر از سپرده مورد نیاز آن‌ها است.

چنین امری را می‌توان به روشی مشابه با سپرده‌گذاری 10٪ در نظر گرفت. شما به کل معامله دسترسی پیدا می کنید در حالی که فقط 10٪ از ارزش آن را تامین می‌کنید.

کال مارجین Margin Call فارکس چیست ؟

کال مارجین Margin Call در بازار فارکس نیز مشابه بازار آتی کالا است. تفاوت اصلی این دو وضعیت در اصطلاحات و الفاظی است که در بازار فارکس استفاده می‌شود که کار درک مفهوم کال مارجین Margin Call را سخت‌تر کرده است. بنابراین، برای توضیح بهتر مفهوم کال مارجین در بازار فارکس ابتدا مفاهیم اصلی مرتبط با معاملات در این بازار را بررسی می‌‌کنیم سپس به بررسی کال مارجین در بازار فارکس می‌پردازیم. در بازار ارزهای دیجیتال نیز کال مارجین Margin Call مشابه با بازار فارکس است.

  • کل موجودی Balance: «بالانس» (Balance) در معاملات فارکس نشان‌دهنده کل دارایی کاربران است. میزان بالانس از معاملات باز کاربر تاثیر نمی‌گیرد و تا زمانی که معاملات بسته نشده‌اند، مقدار کل موجودی ثابت است و تغییر نمی‌کند. پس از بسته شدن معاملات، سود و ضررهای معاملات انجام شده نیز اثر خود را در بالانس نشان می دهد.
  • موجودی لحظه‌ای Equity: دومین متغیر در حساب‌های فارکس اکوئیتی است که نشان دهنده کل دارایی کاربر به صورت لحظه‌ای است. بنابراین، در اکوئیتی تاثیر معاملات باز کاربر نیز قابل مشاهده است. در صورتی که کاربری معامله باز نداشته باشد، میزان موجودی لحظه‌ای حساب با میزان کل موجودی برابر خواهد بود.اهرم یا لوریج Leverage: اهرم نشان‌دهنده میزان پولی است که کاربر از صرافی یا کارگزاری قرض می‌گیرد تا بتواند با سرمایه بیشتری وارد معاملات شود و سود بیشتری کسب کند.
  • اهرم 10 به این معنی است که اگر بالانس حساب شما 100 دلار است، می‌توانید به اندازه 1000 دلار معامله باز کنید و از این طریق سود خود را افزایش دهید. البته باید به این نکته توجه کرد که اهرم تیغ دولبه است که در صورت ضررده بودن معامله، باعث ضرر بیشتر تریدر می‌شود.
  • مارجین Margin: مارجین به مقدار پولی گفته می‌شود که کارگزاری به عنوان وثیقه برای هر معامله اهرم‌دار نگهداری می‌کند. مقدار مارجین مورد نیاز برای هر معامله در کارگزاری‌های مختلف متفاوت است اما این مقدار همواره با مقدار اهرم رابطه عکس دارد. مقدار مارجین در واقع به نوعی سطح کال مارجین Margin Call را نیز مشخص می‌‌کند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.
  • مارجین آزاد Free Margin: هر معامله‌ای که در بازار فارکس باز می شود، مقداری از منابع کاربر را به عنوان مارجین قفل می‌‌کند. به باقیمانده پول کاربر مارجین آزاد گفته می‌شود که کاربر با استفاده از آن می‌تواند وارد یک معامله جدید شود. اگر مقدار مارجین آزاد به صفر برسد، هشدار کال مارجین Margin Call صادر می‌شود و از آن پس کاربر قادر به باز کردن معامله جدید نخواهد بود.
  • مارجین لول Margin Level: به نسبت موجودی لحظه‌ای حساب به مارجین درگیر در معاملات، مارجین لول یا سطح مارجین گفته می‌شود. این نسبت به صورت درصد بیان می‌شود و بروکرها با استفاده از این سطح تشخیص می‌دهند که کاربران قادر به ترید هستند یا نه.
  • سطح خروج Stop Out Level: حساب کاربر با رسیدن به سطح کال مارجین تعیین شده از بین نمی‌رود بلکه نتیجه این کار، جلوگیری از معاملات جدید کاربر و ابلاغ هشدار از دست دادن سرمایه به او است. علاوه بر کال مارجین Margin Call، سطح دیگری به نام سطح خروج بر روی مارجین لول تعیین می‌شود که پس از رسیدن سطح مارجین کاربر به آن ،معاملات کاربر به صورت خودکار از طریق کارگزاری بسته می‌شود و کاربر بیشتر دارایی خود را از دست می‌‌دهد. لیکوئید شدن در بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس در واقع به چنین شرایطی گفته می‌شود.

در فارکس چگونه محاسبه می‌شود؟

کال مارجین Margin Call به عنوان یک نقطه در مارجین لول شناخته می‌شود. مارجین لول با تغییر میزان سودآوری معاملات کاربر دائم در حال تغییر است. نقطه‌ای بر روی نمودار این سطح به عنوان کال مارجین Margin Call تعیین می‌شود که در آن کاربر از انجام معاملات جدید منع می‌شود و از او خواسته می‌شود تا با اضافه کردن سرمایه جدید یا بستن برخی از معاملات خود، مارجین لول را دوباره بالاتر از نقطه کال مارجین قرار دهد. برای درک بهتر این موضوع از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم. فرض کنید کل موجودی حساب یک کاربر 10 هزار دلار است و او وارد معامله‌ای شده است که 2 هزار دلار از کل موجودی آن به عنوان مارجین در معامله قفل شده است. در ابتدای شروع معامله اکوئیتی کاربر برابر با 10 هزار دلار و مارجین 2 هزار دلار است بنابراین، از تقسیم این دو مقدار به یکدیگر و ضرب آن‌‌ها در صد، مارجین لول به دست می‌آید که برابر 500 درصد است. اگر کال مارجین این معامله 100 درصد در نظر گرفته شود، در این صورت زمانی کال مارجین اتفاق می‌افتد که معامله کاربر دچار ضرر 8 هزار دلاری شود.

در چنین شرایطی، اکوئیتی و مارجین هر دو برابر با 2 هزار دلار خواهند شد و سطح مارجین به 100 درصد می‌رسد. در این حالت، کارگزاری به تریدر هشدار کال مارجین Margin Call صادر می‌‌کند تا کاربر با افزایش موجودی یا بستن معاملات خود از سطح کال مارجین Margin Call دورتر شود. در صورتی که کاربر این کار را نکند، بروکر از باز کردن معاملات جدید توسط کاربر جلوگیری می‌کند و زمانی که سطح مارجین به سطح خروج رسید به طور خودکار معاملات او را می‌بندد و کاربر لیکوئید می‌شود.

معمولا بستن معاملات توسط بروکرها از معاملاتی که بیشترین ضرر را دارند شروع می‌شود و در صورت افزایش ضرر مرحله به مرحله پیش می‌رود. نکته قابل توجه این است که سطح خروج در کارگزاری‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. این سطح می‌تواند سطح 50 یا 40 درصد باشد اما برورکرهای فارکس این مقدار را تا نزدیک صفر درصد نیز می‌رسانند تا کل مارجین کاربر لیکوئید شود.

استفاده از مارجین به چه صورت است؟

هنگامی که موجودی حساب مارجین کمتر از حداقل مارجین لازم باشد، کارگزار یک کال مارجین به سرمایه‌گذار مربوطه ارسال می‌کند.این فراخوان مارجین درواقع درخواست کارگزار است که از مشتری می‌خواهد حساب خود را با تزریق پول نقد بیشتر یا فروش بخشی از اوراق بهادار برای رساندن حساب به حداقل مورد نیاز، شارژ کند. به سرمایه‌گذار مهلت کوتاهی داده می‌شود تا اقدامات لازم را برای برآوردن الزامات مارجین انجام دهد.اگر سرمایه‌گذار به فراخوان مارجین پاسخ ندهد، کارگزار می‌تواند بخشی از اوراق بهادار را برای بازگرداندن حساب به سطح مارجین مورد نیاز واگذار کند.تنظیم‌کننده‌های مالی مانند سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) از کارگزاران می‌خواهند تا الزامات مارجین را برای حساب‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران تعیین کنند.

کال مارجین Margin Call ارز دیجیتال چیست ؟

بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند بازار سهام علاوه بر معاملات اسپات شامل معاملات مارجین، آتی و اختیار است. این معاملات همگی به صورت اهرم‌دار به کاربران ارائه می‌شوند به همین دلیل مفهوم کال مارجین Margin Call برای این بازار نیز قابل استفاده است. شرایط و مفاهیم مربوط به بازار فارکس در بازار رمرزاها نیز صادق است اما قوانین مربوط به نحوه اطلاع‌رسانی کال مارجین Margin Call و چگونگی لیکوئید شدن توسط صرافی‌های ارز دیجیتال مشخص می‌شود. به دلیل مشابهت زیاد این مفهوم با بازار فارکس وارد جزئیات آن نمی‌شویم.اگر حساب سرمایه‌گذار کمتر از حداقل موجودی مورد نیاز باشد، کارگزاری ممکن است همیشه کال مارجین Margin Call را برای مشتری صادر نکند و از او بخواهد حساب را شارژ کند.

در عوض ممکن است بدون اطلاع مشتری بخشی از اوراق بهادار مشتری را بفروشند تا حساب مارجین را به سطح مورد نیاز نگهداری بازگردانند.

انواع وضعیت حساب در بازارهای اهرمی

کال مارجین Margin Call در واقع یکی از شرایطی است که برای حسابی‌های اهرم‌دار در بازارهای مالی ممکن است ایجاد شود. علاوه بر مارجین کال Margin Call دو وضعیت دیگر برای وضعیت حساب‌های قابل تصور است که تعریف آن‌ها به صورت زیر است.

  • وضعیت نرمال: وضعیت نرمال به شرایطی گفته می‌شود که در آن ریسکی کاربر را تهدید نمی‌‌کند. در بازار آتی بورس کالا در صورتی که حساب کاربر پس از انجام معامله وارد سود شود، وضعیت حساب نرمال خواهد بود. در بازار فارکس نیز می‌توان گفت با وارد شدن معامله به سود، حساب در حالت نرمال است. در صورتی که اختلاف درصد مارجین لول با کال مارجین Margin Call در بازار فارکس زیاد باشد همچنان می‌توان حساب را در وضعیت نرمال در نظر گرفت هرچند که معامله در ضرر باشد.
  • وضعیت در ریسک: وضعیت در ریسک به شرایطی گفته می‌شود معاملات باز شده در ضرر هستند اما میزان ضرر به قدری نیست که کال مارجین Margin Call فعال شود. بنابراین، در بازار آتی بورس کالا تا زمانی که ضرر به 30 درصد میزان وجه تضمین اولیه نرسیده است وضعیت در ریسک و خطر است. در بازار فارکس نیز می‌توان همین تعریف را برای وضعیت در ریسک داشت. البته با توجه به فاصله زیاد کال مارجین Margin Call با سطح خروج این بازه نیز به عنوان وضعیت در ریسک بالا قابل شناسایی است که امکان لیکوئید شدن حساب در آن وجود دارد.

آیا معامله‌گر می‌تواند هشدار کال مارجین Margin Call را به تاخیر بیاندازد؟

کال مارجین Margin Call باید فورا و بدون تاخیر انجام شود. اگرچه برخی از کارگزاران ممکن است دو تا پنج روز به شما فرصت دهند تا کال مارجین Margin Call را برآورده کنید.اما در استاندارد دقیق قرارداد حساب مارجین به طور کلی بیان می‌شود که برای برآورده کردن مارجین باقی‌مانده، کارگزار حق دارد یک یا همه اوراق بهادار یا سایر دارایی‌های سرمایه‌گذار را نقد کند.کارگزار می‌تواند به صلاحدید خود و بدون اطلاع قبلی معامله‌گر چنین امری را انجام دهد. برای جلوگیری از چنین اتفاق اجباری، بهترین کار این است که فراخوان مارجین داشته باشید و کمبود مارجین را به سرعت اصلاح کنید.

چگونه از وضعیت کال مارجین Margin Call خارج شویم ؟

برای این که از وضعیت کال مارجین Margin Call خلاص شوید و بتوانید معاملات جدیدی را باز کنید یا ریسک لیکوئید شدن را از خود دور کنید، چندین روش وجود دارد. استفاده از هر کدام از این روش‌ها می‌تواند با توجه به شرایط معاملات مفید باشد. روش اول خارج شدن از این وضعیت، اضافه کردن موجودی به حساب معاملاتی است. با این کار میزان اکوئیتی در بازار فارکس و میزان وجه تضمین در بازار آتی کالا افزایش می‌یابد و بدین ترتیب حساب از وضعیت کال مارجین Margin Call خارج می‌شود. در صورتی که به معاملات باز خود امیدوار هستید، این روش می‌تواند روش مناسبی باشد.

روش دوم برای خارج شدن از وضعیت کال مارجین Margin Call، بستن بخشی از معاملات باز است. با بستن معاملات، مارجین درگیر در آن‌ها آزاد می‌شود و این مساله باعث افزایش مارجین لول می‌شود. انجام این کار در زمانی که اطمینان زیادی به آینده معامله وجود ندارد می‌تواند مفید باشد. تریدرها می‌‌توانند به صورت همزمان نیز از این دو روش استفاده کنند و با استفاده از ترکیبی از آن‌ها شرایط حساب خود را بهبود ببخشند.

تفاوت لیکوئید شدن و کال مارجین Margin Call چیست ؟

کال مارجین Margin Call تنها یک هشدار است که در بازارهای مالی اهرم‌دار به کاربران داده می‌شود تا با اضافه کردن سرمایه جدید یا بستن موقعیت‌های معاملاتی خود، نسبت موجودی لحظه‌ای به مارجین حساب خود را افزایش دهند. لیکوئید شدن یک مرحله بعدتر از کال مارجین Margin Call است که در آن میزان ضرر معامله‌گر به قدری زیاد است که صرافی به صورت خودکار معاملات را می‌بندد و در نتیجه بخش عظیمی از دارایی‌های کاربر از بین می‌رود. لیکوئید شدن و کال مارجین Margin Call هر دو مربوط به معاملات اهرمی هستند و در معاملات اسپات معنا ندارند.

مزایا و معایب کال مارجین Margin Call چیست ؟

کال مارجین Margin Call به عنوان یک پیام هشدار به تریدرهای بازارهای مالی صادر می‌شود تا آن‌ها را از وضعیت بحرانی حساب معاملاتی خود آگاه کند. این هشدار باعث می‌شود کاربران با بررسی شرایط بازار و اتخاذ تصمیم‌های مناسب از لیکوئید شدن حساب‌های معاملاتی خود جلوگیری کنند. بنابراین، به صورت کلی مارجین کال یک مزیت برای معامله‌گران است. در مورد معایب کال مارجین Margin Call می‌توان به فشار روانی حاصل از دریافت این پیام اشاره کرد که می‌تواند باعث مختل شدن روند فکری افراد شود. علاوه بر این با دریافت این پیام، امکان ورود به معاملات جدید برای کاربر از بین می‌رود که این مساله نیز یکی دیگر از معایب آن به شمار می‌رود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.