تفاوت آلت کوین و بیت کوین چیست؟

تفاوت آلت کوین و بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین ارز دیجیتال جهان هست که در سال 2008 در قالب یه وایت پیپر توسط شخص یا گروه ناشناسی با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو به افراد جهان معرفی شد. در ابتدا بیت کوین بهای بسیار پایینی داشت.

ولی کم کم که ویژگی های این ارز دیجیتال مورد توجه عموم افراد و دولت ها قرار گرفت، ارزش اون بالا رفت. به طوری که ارزش کنونی یه واحد بیت کوین bitcoin نزدیک به 30 هزار دلار هست. همچنین بیت کوین bitcoin همانند سایر ارزهای دیجیتال غیر متمرکز هست و به عنوان اولین ارز دیجیتال شناخته شده در حال گردش هست. اولین و در حال حاضر ارزشمندترین رمزارز، نامی است که همه ما با آن آشنا هستیم، بیت کوین. این ارز در ژانویه 2009 منتشر شد اما جهان اولین بار در مقاله ای در سال 2008 که توسط ساتوشی ناکاموتو تألیف شد، نام بیت کوین bitcoin را شنید که در آن توسط "ناکاموتو" به عنوان "سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری و براساس فناوری بلاک چین" معرفی شده بود.

از این درخت، میوه غول پیکر بیت کوین bitcoin رشد کرد و هر روز بزرگتر شد و بازارهای مالی متمرکز دنیا را دچار تحول اساسی کرد. با بزرگ شدن بیت کوین bitcoin، افراد دیگر خواستار این پدیده شدند و در سال 2011 Namecoin منتشر شد. نیم کوین که بر اساس همان کد بود، از الگوریتم اثبات کار(POW) مشابه بیت کوین استفاده می کند و به عنوان اولین جایگزین بیت کوین bitcoin شناخته می شود. با انتشار بیشتر و بیشتر این سکه های جدید، صنعت کریپتو شروع به معرفی هر کوینی غیر از بیت کوین bitcoin به عنوان آلت کوین (Altcoin) یا سکه های جایگزین کرد.

بنابراین آلت کوین (Altcoin) اصطلاحی است که برای هر رمزارز متولد شده بعد از بیت کوین bitcoin به کار می برند. امروزه بیش از 5000 ارز رمزنگاری شده برای تجارت در کوین بیس معرفی شده است. در حالی که اکثر آنها کوچک و بدون ارزش هستند، برخی از آنها دارای سرمایه بزرگی در بازار هستند.

انواع آلت کوین (Altcoin)

چندین دسته بندی وجود دارد که می توان آلت کوین های مختلف را در ارتباط با عملکرد آنها گروه بندی کرد.

استیبل کوین ها: به دلیل ثبات نسبی استیبل کوین در مقایسه با بیت کوین bitcoin نامگذاری شده است.

توکن های DeFi: دیفای یا برنامه های مالی غیرمتمرکز که مفاهیم مورد استفاده در بانکداری سنتی را منعکس می کند.

توکن های امنیتی: قراردادهای دیجیتالی برای بخشی از دارایی های موجود در دنیای واقعی مانند سهام یا املاک.

توکن های کاربردی: یک محصول یا خدمات را در اختیار کاربران قرار می دهد.

البته بسیاری از آلت کوین ها (Altcoin) ارزش ندارند و برخی از آنها فقط به عنوان یک شوخی یا حتی بدتر، به عنوان کلاهبرداری ایجاد می شوند. این آلت کوین های (Altcoin) بی فایده یا مشکوک اغلب "شت کوین" نامیده می شوند. هر ارز دیجیتال به غیر از بیت کوین bitcoin، آلت کوین (Altcoin) یا کوین جایگزین گفته میشه. در ابتدا آلت کوین ها (Altcoin) فورک هایی از بیت کوین bitcoin بودن و تنها تغییراتی در کدهای اون ها اعمال می شد، ولی رفته رفته آلت کوین های(Altcoin) جدیدی مثل اتریوم به وجود اومدن که دارای بلاک چین مخصوص خودشون بودن و سازوکار و اهداف اون ها کاملا با بیت کوین متفاوت بود. به این صورت، کم کم این بازار بالغ تر شد و اکنون کوین های جایگزینی رو می بینیم که واقعا حرفی برای گفتن دارن و میشه بر روی اون ها سرمایه گذاری کرد. اکثر آلت کوین ها (Altcoin) متفاوت تر از بیت کوین عمل می کنند و اهداف اون ها نیز با هم فرق می کنه. بعضی از اون ها مدل اقتصادی متفاوتی نسبت به بیت کوین دارن و یا عرضه اون ها به شیوه دیگه ای هست. برای مثال عرضه کل بیت کوین 21 میلیون کوین هست، ولی عرضه کل لایت کوین 84 میلیون کوین هست. بیت کوین bitcoin از الگوریتم اثبات کار برای تولید بلاک ها استفاده می کنه و برای استخراج اون باید از دستگاه های ASIC استفاده کرد که این کار به محیط زیست آسیب می رسونه. برای حل این مسئله، بسیاری از آلت کوین ها (Altcoin) از الگوریتم های مختلفی برای تولید بلاک ها استفاده می کنند که از جمله از اون ها می تونیم به الگوریتم اثبات سهام اشاره کنیم.

تفاوت آلت کوین (Altcoin) و بیت کوین bitcoin چیست؟

با ورود بیت کوین bitcoin به اقتصاد جهانی و شکل گیری بازار ارزهای دیجیتال، به مرور بعد از اون ارزهای دیجیتال دیگه تحت عنوان آلت کوین (Altcoin) با ویژگی ها و کاربردهای مختلف ارائه شدن. ما قصد داریم تا به بررسی تفاوت آلت کوین (Altcoin) و بیت کوین bitcoin بپردازیم. تا امروز چیزی حدود 5000 آلت کوین ایجاد شده. بسیاری از اون ها عمر کوتاهی دارن و ماندگاری زیادی در دنیای کریپتوکارنسی ها ندارن. چون با توجه به اینکه عرصه رقابت بین آلت کوین ها (Altcoin) بسیار گرم هست، ممکنه به زودی از اون خارج بشن.

  • ارزش یا قیمت یکی از تفاوت آلت کوین (Altcoin) و بیت کوین ارزش یا قیمت اون هاست. بهتره بدونین آلت کوین ها (Altcoin) که انواع مختلفی دارن، هر کدوم با قیمت متفاوتی در بازار ارائه میشن و به همین دلیل هست که در هر صورت تفاوت های زیادی با بیت کوین bitcoin دارن. ضمن اینکه بیت کوین bitcoin به عنوان مهم ترین و ارزشمندترین ارز دیجیتال دنیا، خودش به تنهایی می تونه در برابر همه آلت کوین ها (Altcoin) قرار بگیره.
  • ویژگی های منحصر به فرد آلت کوین ها (Altcoin) یکی دیگه از تفاوت بیت کوین bitcoin و آلت کوین(Altcoin)، ویژگی های منحصر به فرد آلت کوین (Altcoin) ها در برابر بیت کوین ست. بهتره بدونین آلت کوین ها (Altcoin) دارای تنوع زیادی هستن. برای مثال اتریوم که از نظر ارزش بعد از بیت کوین bitcoin قرار داره، کاربردها و قابلیت های بیشتری در سیستم قراردادهای هوشمند داره. درسته که پایه اصلی همه ارزهای دیجیتال یکیه، ولی در آلت کوین های (Altcoin) مختلف ممکنه شاهد ویژگی های تقویت شده خاصی باشین. برای مثال بعضی از الت کوین ها روی سیستم امنیتی شبکه خود کار کردن و اون رو تقویت کردن که این موضوع در برخی از موارد می تونه یکی از چندین تفاوت بیت کوین bitcoin و آلت کوین (Altcoin) باشه.
  • استخراج و سرعت تراکنش یکی دیگه از تفاوت بیت کوین و آلت کوین(Altcoin)، استخراج و سرعت تراکنش هست. جالب اینجاست که بدونین یکی از مهم ترین دلایلی که آلت کوین ها (Altcoin) به عنوان ارزهای دیجیتال جدید معرفی شدن این بود که هزینه تراکنش ها در بیت کوین خیلی بالا بود و از طرف دیگه سرعت اون پایین بود. به عبارت دیگه، میشه گفت یکی از تفاوت بیت کوین bitcoin و آلت کوین (Altcoin) قابلیت انجام تعداد زیادی تراکنش با هزینه کمتر در آلت کوین (Altcoin)هاست. ورود بیت کوین به اقتصاد جهانی و شکل گیری بازار ارزهای دیجیتال، به مرور بعد از اون ارزهای دیجیتال دیگه تحت عنوان آلت کوین با ویژگی ها و کاربردهای مختلف ارائه شدن.

bitcoin season به معنای سلطه بیت کوین در بازار کریپتوکارنسی ها و آلت کوین هاست و این همان تفاوت فصل بیت کوین و آلت کوین (Altcoin)است. همین تسلط بیت کوین می تواند نشانه ای برای شروع فصل آلت کوین ها (Altcoin) باشد که در آن بیشتر سرمایه گذاران ترجیح می دهند، سرمایه خود را در بخشی دیگر جز بیت کوین نیز سرمایه گذاری کنند. نشانه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا تفاوت فصل بیت کوین و آلت کوین را تشخیص داده و بتوانید شروع فصل آلت کوین ها (Altcoin) را حدس بزنید. باید در نظر داشته باشید نباید بدون علم و آگاهی و داشتن توانایی تحلیل به بازار ارزهای دیجیتال ورود کنید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.