استراتژی ریسک فری RISK FREE چیست؟

استراتژی ریسک فری RISK FREE چیست؟

استراتژی ریسک فری (Risk Free) به معنی انجام معامله بدون مواجهه با ضرر است که رسیدن به چنین مرحله‌ای به آموزش و اطلاعات متفاوتی نیاز دارد.ریسک بالای سرمایه گذاری در بازارهای مالی گوناگون

گاهی آن قدر زیاد است.که افراد ترجیح می‌دهند اصلا وارد بازارهای مالی نشوند. حتی کسانی که در این بازارها فعالیت می‌کنند، دچار استرس و اضطراب زیادی می‌شوند و این فشار درصد زیادی از قدرت فکری و همچنین تمرکز آنها را از بین می‌برد.

مفهوم کلی معامله ریسک فری (Risk Free)

لازم به یادآوری است که در عمل، هیچ بازار مالی وجود ندارد که بتوانیم در آن بدون ریسک سرمایه گذاری کنیم و همچنین، هیچ نوع معامله‌ای در بازار صد درصد بدون ریسک نیست؛ با این حال، روش‌هایی وجود دارند که می توانند به ما در کاهش ریسک سرمایه گذاری کمک کنند. استفاده از این روش‌ها به ما کمک می‌کنند تا معاملات خود را با 0% ضرر انجام دهیم. منظور از ریسک فری (Risk Free) انجام معامله بدون ریسک است.

بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کنند که انجام معامله بدون ریسک بعید است، اما لازم است توجه داشته باشیم که استفاده از اطلاعات کمکی می‌تواند به انجام چنین معاملاتی منجر شود. اجرای تکنیک ریسک فری (Risk Free) کاملا به استراتژی‌های معاملاتی افراد بستگی دارد. حتی ممکن است هر یک از افراد تعاریف گوناگونی از تکنیک ریسک فری (Risk Free) داشته باشند.

  • تعیین حد ضرر در محدوده سود یکی از روش‌هایی که سرمایه‌گذاران معمولا برای ریسک فری (Risk Free) کردن معاملات خود انجام می‌دهند، تعیین حد ضرر در محدوده سود به دست آمده از معاملات است. به این صورت، حتی اگر قیمت دارایی خریداری شده روندی نزولی در پیش گیرد، حد ضرر ما در محدوده سود فعال می‌شود و در نتیجه، با ضرر و زیان از معامله خارج نمی‌شویم. البته، تعیین حد ضرر در معامله مفهومی استاتیک نیست. به عبارت دیگر، در گذر زمان باید به طور پیوسته شرایط معامله را بررسی کنیم و حد ضرر خود را بر اساس شرایط بازنگری نماییم. روشن است که استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال در این بخش می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • سیو سود پلکانی یکی دیگر از روش‌هایی که در قالب تکنیک ریسک فری (Risk Free) کردن معاملات به کار می‌رود، سیو سود پلکانی است. فرض کنید که وارد معامله‌ای شده‌ایم که قیمت دارایی خریداری شده در آن، پس از مدتی، افزایش می‌یابد. به این ترتیب، با توجه به حد ضرری که تعیین کردیم، می‌توانیم بخشی از سود حاصل از معامله را به فروش برسانیم. به این ترتیب، حتی اگر قیمت دارایی دچار اُفت شود و حد ضرر ما را فعال کند، بدون این که متحمل ضرر و زیان شویم، از معامله خارج خواهیم شد.

در اتخاذ چنین رویکردی، نکته مهمی که باید در نظر داشته باشیم، کارمزدهای معاملاتی است. تصمیم‌ برای سیو سود باید به گونه‌ای گرفته شود که از محل پرداختن کارمزد، دچار ضرر و زیان زیادی نشویم.

  • ریسک فری(Risk Free) کردن معاملات به کمک معاملات باینری آپشن این روش ریسک فری(Risk Free) کردن معاملات، کاربرد زیادی در بازار فارکس دارد. در اینجا، منظور از معاملات باینری آپشن، وارد شدن به معاملاتی است که پاسخ آنها مثبت یا منفی است؛ به عبارت دیگر، رویکرد 0 یا 100 به معامله‌گری وجود دارد. در معاملات باینری آپشن، باید دو آپشن در دو جهت مختلف باز کنیم. تصور کنید که کال آپشن (Call Option) انجام داده‌ایم؛ یعنی روی افزایش قیمت دارایی خاصی در بازه زمانی مشخص سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. بلافاصله پس از آن، باید یک آپشن پوت (Put Option) را نیز تعریف کنیم. بر اساس این آپشن، ما روی کاهش قیمت یک دارایی تا مقدار و زمان معینی سرمایه‌گذاری می‌کنیم. پس از آن، بلافاصله روند حاکم بر قیمت را شناسایی می‌کنیم. آپشنی که در روند شناسایی شده قرار ندارد را به فروش می‌رسانیم. لازم به ذکر است که هر چه این فرآیند سریع‌تر رخ دهد، میزان ضرر ما کمتر می‌شود. سپس، باید منتظر بمانیم تا آپشن دوم به پایان برسد. به این صورت، سودی که از این آپشن حاصل می‌شود، زیان آپشن ابتدایی را جبران می‌کند.

چگونه در اجرای تکنیک‌های ریسک فری (Risk Free) به موفقیت برسیم؟

در قسمت قبل، سه مدل مختلف از تکنیک‌های ریسک فری را مورد بررسی قرار دادیم. حقیقت این است که پیاده‌سازی هر یک از این تکنیک‌ها مستلزم تسلط بالا روی عوامل فاندامنتال و تکنیکال حاکم بر بازار است. روشن است که بدون برخورداری از آگاهی و مهارت لازم، نمی‌توانیم هیچ یک از روش‌های ذکر شده را به درستی اجرا کنیم.

  • تمرین کردن با حساب دمو صرافی‌ها و کارگزاری‌های مختلف بازارهای مالی با هدف ایجاد شرایط لازم برای بررسی پلتفرم‌های معاملاتی خود، امکان استفاده از حساب‌های دمو یا آزمایشی را به طور رایگان برای سرمایه‌گذاران خود فراهم می‌آورند. ما می‌توانیم آموخته‌های خود در زمینه اجرای تکنیک‌های ریسک فری(Risk Free) را از طریق حساب‌های دمو تمرین کنیم. با گذشته زمان، این کار ما را در استفاده از تکنیک‌های ریسک فری (Risk Free) توانا می‌سازد. به این ترتیب، فرصت استفاده از استراتژی شخصی خود را نیز خواهیم داشت.

  • افزایش آگاهی از روانشناسی بازار مهم‌ترین عامل در پیروزی یا شکست ریسک فری (Risk Free) کردن معاملات، زمانی است که برای خروج از معاملات تصمیم می‌گیریم. دقیقاً همین تصمیم است که موجب می‌شود برخی از معامله‌گران هیچ سودی به دست نیاورند، و یا سود اندکی کسب کنند، در حالی که برخی از آنها نیز سودهای چشمگیری به دست ‌آورند. در صورتی که معامله‌گران درک درستی از شرایط روانی حاکم بر بازار داشته باشند، باز و بسته کردن پوزیشن‌های معاملاتی خود را همیشه درست در زمان مناسب انجام می‌دهند. برای داشتن چنین درک درستی، علاوه بر مطالعه، به تجربه زیادی نیز نیاز داریم.

  • انتخاب دارایی‌هایی با نقدشوندگی مناسب برخی اوقات، استراتژی‌های ما به خوبی عمل می‌کنند. اما ممکن است نکته مهمی را در اجرای تکنیک‌های ریسک فری (Risk Free) در نظر نگیریم. زمانی که تصمیم به فروش دارایی خاصی می‌گیریم که نقدشوندگی مناسبی ندارد، معلوم نیست که خریداری برای آن وجود داشته باشد. در چنین حالتی، حتی با تصمیم‌گیری‌های درست نیز نمی‌توانیم استراتژی خود را اجرا کنیم. بنابراین، توصیه می‌شود که نقدشوندگی را حتما با عنوان یک عامل مهم در معاملات در نظر بگیریم.

قرار دادن حد ضرر در تکنیک ریسک فری (Risk Free)

یکی از مهم‌ترین مواردی که در استفاده از تکنیک ریسک فری (Risk Free) باید در نظر بگیریم، تعیین نقطه ضرر است. پیش از هر چیز، لازم است توجه داشته باشیم که این نقطه نباید خیلی دور یا خیلی نزدیک باشد. ما باید میز حد ضرر خود را مطابق با استراتژی که اتخاذ می‌کنیم، مشخص نماییم. در ادامه، به نکاتی اشاره می‌کنیم که در تعیین حد ضرر باید آنها را در نظر داشته باشیم:

  • روش کلاسیک در این روش، لازم است به طور دستی حد ضرر را در پشت قله‌ها و کف‌هایی که ایجاد می شوند، مشخص کنیم.

  • روش عرضه و تقاضا یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در معاملات خود در نظر بگیریم، تشخیص نقاطی است که در آن عرضه و تقاضا انجام می‌شوند. در این روش، هنگامی که معامله انجام شد و سود به دست آمد، باید حد ضرر خود را در جایی قرار دهیم که در آن نقطه، عرضه و تقاضا شکل گرفته باشد. در این حالت، لازم است تا یکی از روش‌های ریسک فری را انجام دهیم.

  • روش پرایس اکشن با استفاده از این روش هم می‌توانیم ریسک فری (Risk Free) را ایجاد کنیم، اما تفاوت این روش این است که به شناخت سیگنال بار و کی بار نیاز داریم. در این حالت، کافی است که حد ضرر خود را پشت سیگنال بار و کی بارهای جدیدی قرار دهیم.

  • روش ایچیموکو در این روش، زمانی که معامله ما وارد سود می‌شود، حد ضرر خود را پشت سنکو اسپن A و B قرار می‌دهیم. ایچیکومو یکی از روش‌های تحلیل تکنیکال است که شاخص‌های متعددی را در نمودار به ما نشان می‌دهد. برای مبتدیان و تازه‌کارها، این جدول می‌تواند کمی پیچیده باشد. بنابراین، توصیه می‌شود که چنین افرادی از شاخص‌های ساده‌تری استفاده نمایند.

استراتژی ریسک فری (Risk Free) به این معنی هست که هر کاری که از دست ما بر میاد، انجام بدیم تا قبل از ضرر کردن، بتونیم از یه معامله خارج بشیم و سیو سود انجام بدیم.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.