استانداردهای اتریوم چیست و چه کاربردی دارند؟

استانداردهای اتریوم چیست و چه کاربردی دارند؟

استانداردهای اتریوم تنوع زیادی دارند که هرکدام از ویژگی و کاربردهای خاص خود برخوردار هستند. شبکه اتریوم به عنوان یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های بلاکچین به شمار می‌آید که الگوریتم گواه تثبیت کار را برای اجتماع مورد استفاده قرار می‌دهد.

در واقع باید گفت در دنیای ارزهایی که رمزنگاری شده‌اند، اتریوم دومین شبکه مشهور بوده و به جز توکن اتر دارای سرویس‌های فراوان دیگر است.

برای این که یک استاندارد جهت پلتفرم اتریوم ساخته شود، یک پروپوزال بهبود توسط توسعه‌دهنده ارائه می‌گردد. این نوع طرح پیشنهادی، مشخصات پروتکل و استانداردهای قراردادها را دربردارد. هنگامی که کمیته در نهایت این پروپوزال یا EIP را پذیرفت، به یک استاندارد شبکه بلاکچین اتریوم یا ERC مبدل خواهد شد. بنابراین ابتدا مطرح شدن یک استاندارد اتریوم به شکل طرحی پیشنهادی یا پروپوزال بهبود یا EIP صورت می‌گیرد و اگر مورد پذیرش واقع شد، به شکل ERC انتشار می‌یابد.

معرفی استانداردهای اتریوم

گروهی از استانداردها با قابلیت اجرا به وسیله EIPهای نهایی شده برای توسعه‌دهندگان اتریوم ایجاد می‌شود. قراردادهای هوشمند که برای ساخت آن‌ها از یک استاندارد ERC استفاده شده است، دارای رابطی مشترک هستند و کلیه این قراردادها می‌توانند از طریق شیوه‌ای معین ارتباط بگیرند. جهت نشان دادن هر استاندارد یک عدد هم به همراه ERC به نمایش درمی‌آید.

این عدد، رقم طرح پیشنهادی و پروپوزالی را نشان خواهد داد که افراد آن را پیشنهاد داده‌اند. از معروف‌ترین استانداردهای اتریوم در جامعه رمز ارزها می‌توان به استاندارد ERC-20 اشاره کرد. تعداد زیادی از توکن‌هایی که بر بستر پلتفرم اتریوم به وجود آمده‌اند، این نوع استاندارد را به کار گرفته‌اند. مورد استفاده قرار دادن استانداردها هنگام نوشتن قرارداد هوشمند یک توکن، اختیاری است. اما درصورتی‌که از آن‌ها استفاده شود، برای صاحبان پروژه شرایطی فراهم می‌گردد تا توکن آن‌ها برای کار کردن با انواع کیف‌پول‌ها، صرافی‌ها و سایر قراردادهای هوشمند راحت عمل کند.

آشنایی با استاندارد ERC-20

این استاندارد، ابتدا سال 2015 مطرح گردید و سپس در سال 2017 مورد تایید قرار گرفت. با وجود این که برخی از توسعه‌دهندگان پی بردند که یک سری عیب‌ و آسیب‌پذیری در چنین استانداردی وجود دارد اما استاندارد ERC-20 آغاز خوبی برای استانداردشدن توکن‌ها به حساب می‌آمد و تا به امروز یکی از محبوب‌ترین استانداردهای اتریوم است. ایاس و بانکور از جمله پروژه‌های شناخته شده‌ای هستند که توکن‌های ERC-20 را به کار برده‌اند. کلیه استانداردهای ERC-20 نقش یک شیوه انقلابی را در گسترش ICO ایفا کرده‌اند. تا به امروز هزاران توکن ERC-20 گسترش پیدا کرده و این استاندارد با وجود همه مزیت‌هایش کامل و بدون عیب و نقص نبوده است. در بخش بعدی مقاله خواهیم گفت که کدام ایراد آن باعث شد تا توسعه‌دهندگان به دنبال بهبودی‌های بیشتری باشند.

عملکردهای استاندارد ERC-20

استاندارد ERC-20 که یکی از بهترین استانداردهای اتریوم است، 6 عملکرد از قبیل اجازه، تایید، موجودی حساب، موجودی کل، انتقال و انتقال از حساب دارد. عملکرد اجازه داشتن یا نداشتن توکن کافی، حساب کاربران را جهت پرداخت تراکنش مورد بررسی قرار می‌دهد. عملکرد تایید به بررسی موجودی توکن‌های تراکنش در برابر تمام موجودی توکن می‌پردازد.

در عملکرد موجودی حساب، تعیین مقدار توکن موجود در حساب امکان‌پذیر است. اجرای موجودی کل فقط یک مرتبه و در آغاز پیدایش توکن صورت می‌گیرد و این نوع عملکرد فقط تعداد کل توکن‌هایی که وجود دارند را مشخص می‌کند و تغییر آن، غیرممکن است. عملکرد انتقال، فرستادن توکن‌ها را از اولین عرضه توکن به کیف پول کاربر ممکن می‌سازد. هم‌چنین آدرس دریافت‌کننده و تعداد توکن‌های ارسالی را تعیین می‌کند. عملکرد انتقال از حساب دارای عملکردی مشابه انتقال است ولی از نظر این که پس از عرضه اولین توکن هر انتقال انجام می‌شود با هم تفاوت دارند.

انواع استانداردهای اتریوم

استانداردهای اتریوم تنوع زیادی دارن که هر کدوم از اون ها ویژگی ها و کاربردهای خاص خودشون رو دارن. شبکه اتریوم به عنوان یکی از پرطرفدارترین شبکه های بلاک چین محسوب میشه که الگوریتم اثبات سهام رو برای فعالیت خودش مورد استفاده قرار میده. در اصل باید گفت در بازار ارزهای دیجیتال اتریوم دومین شبکه مشهور بوده و به جز توکن اتر دارای سرویس ها و استانداردهای مختلفی هست. • استاندارد ERC-20 یکی از انواع استانداردهای شبکه اتریوم، استاندارد ERC-20 هست که در سال 2015 راه اندازی و عرضه بازار شد. استاندارد ERC-20 شروع بسیار خوبی برای استاندارد شدن توکن بود. البته توجه داشته باشین که استاندارد ERC-20 بر بلاک چین اتریوم مسلط شده و جزو محبوب ترین استانداردهای توکن در شبکه اتریوم هست. توکن استاندارد ERC-20 در پروژه هایی مثل آیاس و بنکور استفاده شده.

• استاندارد ERC-223 یکی دیگه از انواع استانداردهای شبکه اتریوم، استاندارد ERC-223 هست. یکی از مشکلاتی که استاندارد ERC-20 داره این هست که میشه توکن های مبتنی بر شبکه ERC-20 رو به شبکه هایی که از این استاندارد پشتیبانی نمی کنند هم ارسال کرد که باعث میشه تا سرمایه کاربران از دست بره. استاندارد ERC-223 برای جلوگیری از این شرایط و ارائه بهبودهای دیگه به وجود اومده.

• استاندارد ERC-621 یکی دیگه از بهترین استانداردهای اتریوم، ERC-621 هست که در سال 2017 معرفی و راه اندازی شده. بهتره بدونین استاندارد ERC-621 در اصل توسعه و پیشرفتی بر روی استاندارد ERC-20 هست که در اون میشه میزان کل توکن های در گردش رو تغییر داد. توجه داشته باشین که در استاندارد ERC-20 فقط یبار عرضه توکن ها امکان پذیر هست. در حالی که می تونین با استفاده از ERC-621 هربار که لازم باشه توکن های خودتون رو عرضه کنین.

• استاندارد ERC-721 یکی دیگه از بهترین استانداردهای اتریوم، استاندارد ERC-721 هست که از توکن های غیر قابل تعویض یا NFT پشتیبانی می کنه. مهم ترین کاربردی که میشه برای استاندارد ERC-721 تعریف کرد، بازی کریپتوکیتیز هست. همچنین توکن های ERC721 می تونن در هر تبادل یا معامله ای مورد استفاده قرار بگیرن، ولی قیمت توکن به دلیل منحصر به فرد بودن و کمیاب بودن اون هست.

• استاندارد ERC-777 استاندارد ERC-777 هم یکی دیگه از انواع استانداردهای شبکه اتریوم هست که نقش نسخه بهبود یافته استانداردهای توکن اتریوم رو ایفا می کنه. یکی از مزایای مهم این استاندارد این هست که اجازه نمیده تا سرمایه کاربران از دست بره و عملکردی رو به کار می گیره که اسم اون Send هست. با استفاده از این عملکرد دو تراکنش در شبکه ERC-20 به یه تراکنش کاهش پیدا می کنه و باعث میشه تا هزینه ها پایین بیاد. درباره مهم ترین کاربرد استاندارد ERC-777 میشه به قابلیت مشخص کردن اپراتور خود اشاره کرد.

• استاندارد ERC-1155 یکی دیگه از بهترین استانداردهای شبکه اتریوم، استاندارد ERC-1155 هست که توسط شرکت Enjin راه اندازی شده. هدف از ارائه استاندارد ERC-1155 این هست تا دارایی ها رو بر روی شبکه اتریوم به وجود بیاره که قابل تعویض و غیرقابل تعویض هستن. با استفاده از شبکه اتریوم توکن های بر پایه این نوع استاندارد دارای امنیت، قابلیت خرید و فروش و غیر قابل هک هستن. علاوه بر این، امکان توکن های کاربردی و توکن های غیر قابل تعویض با استفاده از استاندارد ERC-1155 وجود داره.

• استاندارد ERC-1400 استاندارد ERC-1400 هم برای اوراق بهادار مورد استفاده معامله گران و سرمایه گذاران بازار قرار می گیره. توکنیزه کردن اوراق بهادار از جمله بحث هایی هست که ذهن کاربران برای چندین سال درگیر اون شده. به ثبت رسوندن تراکنش های مربوط با اوراق بهادار در کل دنیا به عنوان امکانات دیگه بلاک چین محسوب میشه. شبکه بلاک چین نه تنها جایگزین شکل فعلی پول و ارز دیجیتال شده، بلکه توانایی کمک کردن به ثبت و تراکنش انواع اوراق بهادار رو داره. ##مزایای استاندارد ERC-223 استاندارد ERC-223 که جزو استانداردهای اتریوم محسوب می‌شود، با برآورده کردن خواسته‌ها کمک کرده تا ایراد استاندارد ERC-20 تا حد زیادی برطرف شود. یکی از مزیت‌های استاندارد اتریوم ERC-223 این است که اجازه نمی‌دهد توکن‌ها از دست بروند. از طریق عملکرد بروزرسانی شده انتقال که امروزه به قراردادهای هوشمند هم پاسخ می‌دهد، کاربران قادر به انجام همان مراحل انتقال توکن جهت کیف پول‌ها و قراردادهای هوشمند هستند؛ بنابراین از دست رفتن هیچ توکنی رخ نخواهد داد.

همچنین توسعه‌دهندگان قرارداد هوشمند توانایی این را دارند تا از پذیرش انواع توکن‌های ورودی که پشتیبانی نمی‌گردند، اجتناب کنند. ازدست‌رفتن این توکن‌ها قبل از به‌وجودآمدن چنین استانداردی اتفاق می‌افتاد ولی اجرای استاندارد ERC-223 منجر به حل این مشکل گردیده است. ارزان‌ترشدن تراکنش‌ها یکی دیگر از مزایای استاندارد ERC-223 است. از طریق این استاندارد می‌توان توکن‌ها را در یک تراکنش به قراردادهای هوشمند ارسال کرد. برای انتقال توکن نیازی نیست که انرژی زیادی مصرف شود؛ در نتیجه میزان کارمزد تراکنش برای ارسال‌کنندگان پایین است.

استانداردهای شبکه بلاک چین اتریوم، شامل دستورالعمل ها و الگوریتم هایی برای ساختن توکن در بلاک چین اتریوم هست. از جمله این دستورالعمل ها میشه به توسعه دهنده های اتریوم و قوانینی که برای جامعه دومین شبکه محبوب ارز دیجیتال نوشته میشه اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.