پانیک سل (Panic Sell) یا فروش وحشت‌زده چیست؟

 پانیک سل (Panic Sell) یا فروش وحشت‌زده چیست؟

پانیک سل (Panic Sell) یا فروش وحشت‌زده در واقع بیانگر فروش گسترده یک سهام، بخش یا کل دارایی تحت تاثیر ترس، شایعه یا واکنش بیش‌ازحد به جای تجزیه و تحلیل عقلانی است؛ سرمایه گذاران با این فروش به امید این که قبل از کاهش بیشتر

قیمت‎‌ها از بازار خارج شده و ضرر کمتری را متحمل شوند،شروع به نقدینگی دارایی های خود می‌‎کنند.

عمدتا پانیک سل (Panic Sell) به دلیل یک رویداد بیرونی یا سیگنال منفی رخ می‌دهد که باعث می‌شود برخی از سرمایه گذاران تحت تاثیر ترس ضرر بیشتر یا از دست دادن کل سرمایه، بیش‌ازحد واکنش نشان داده و با یک فروش گسترده، ترکیب سرمایه‎ گذاری خود را به کلی تغییر دهند. حتی این فروش وحشت زده (Panic Sell) می‌‎تواند سرمایه گذاران دیگر را به فروش ترغیب کرده و کل بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

این نوع فروش معمولا زمانی اتفاق می‎افتد که قیمت سهام در حجم بالا با سرعت زیاد کاهش یابد و سرمایه‌ گذاران به ارزیابی مجدد ارزش ذاتی سهام خود روی آورند. در چنین زمانی به‌‎خصوص اگر رویداد پشت آن یک ماهیت غیر مادی یا سوداگرانه داشته باشد، فرصتی بی‎نظیر برای ماهیگیران پایین ایجاد خواهد شد تا موقعیت‌های بلندمدت و سودآوری را برای خود ترسیم کنند. پانیک سل (Panic Sell) در اصل نشون دهنده فروش گسترده یه ارز دیجیتال تحت تاثیر ترس، شایعه یا واکنش بیش از حد به جای تجزیه و تحلیل عقلانی هست. سرمایه گذاران با این فروش به امید این که قبل از کاهش بیشتر قیمت ها از بازار خارج شده و ضرر کمتری رو محتمل بشن، شروع به نقدینگی دارایی های خودشون می کنند و اون ها رو می فروشن. این نوع فروش معمولا زمانی رخ میده که قیمت ارز دیجیتال در حجم بالا با سرعت زیادی کاهش پیدا کنه.فروش ارز دیجیتال از روی ترس زمانی اتفاق می افته که به محض سقوط بازار کاربران اقدام به فروش ارزهایی کنند که تا قبل از این اون ها رو نگه داشته بودن. اساسا این دسته از کاربرانی که از روی احساس وحشت به فروش ارزهای دیجیتال خودشون در شرایط این چنینی اقدام بازار می کنند، معمولا معامله گران و تریدرهای تازه کاری یا کوتاه مدتی هستن که قصد ریسک و سرمایه گذاری بلند مدت رو نداشته و دوست ندارن در انتظار افزایش مجدد قیمت و بازگشت بازار به روند صعودی خودشون بمونن. از طرف دیگه، این دسته از معامله گران و تریدرها دوست دارن تا ارزهای دیجیتال رو به سرعت بفروشن تا ضرر نکنند.

دلایل بروز پانیک سل (Panic Sell) چیست؟

مهم‏ترین دلیلی بروز پانیک سل(Panic Sell)، ترس و بی‎اعتمادی سرمایه گذار نسبت به یک سهام، یک شرکت یا بخشی خاص است که از انتشار اخباری در مورد رشد فروش، سطح درآمد و… یا وقوع رویدادهایی نشات می‏‌گیرد. به عنوان مثال می‎توان به تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین در سال 2019 و انتشار خبرهای پیوسته در مورد بدتر شدن تدریجی روابط این دو کشور اشاره کرد که اگر مدیریت نمی‌شد می‌توانست زمینه ترس و بی‌اعتمادی و در نتیجه فرار گسترده سرمایه‌گذاران از بازارها را فراهم کرده و افت شدید بازارهای سهام جهانی را به دنبال داشته باشد. • دست های ضعیف

یکی از دلایل بروز فروش وحشت زده، وجود دست های ضعیف یا Weak Hands هست که بیشتر برای افرادی که در کار خودشون مهارت ندارن و بدون برنامه ریزی و هرگونه استراتژی معاملاتی وارد پوزیشن میشن. این افراد به دلیل عدم داشتن اطلاعات و دانش کافی و عدم توانایی در تجزیه و تحلیل بازار دچار ضرر و زیان میشن. افرادی که با همین روش بدون تحلیل یا دستان شعیف باعث میشن سایر افراد پولدار بشن. چون در هر بازاری برای موفق شده افراد نیاز هست تا افراد دیگه ای ببازن. • سفارش های حد ضرر

یکی دیگه از دلایل بروز وحشت زده، وجود سفارش های حد ضرر یا استاپ لاس هست. بعضی از برنامه های مورد استفاده در معاملات، باعث افزایش شدت فروش وحشت زده میشن. این برنامه ها می تونن فقط یه سفارش حد ضرر باشن. سفارش استاپ لاس نوعی سفارش برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در زمان رسیدن به قیمت از قبل مشخص شده برای اون هاست. این سفارش برای کسب سود از فرصت ریزش قیمت ارز دیجیتال می تونه راهی خوب و موثر باشه، ولی به دلیل افت ناگهانی بازار این سفارش ها باعث فروش خودکار میشن. • الگوریتم ها

یکی دیگه از دلایل بروز فروش وحشت زده، الگوریتم هاست. بعضی از الگوریتم های مورد استفاده توسط تریدرهای حرفه ای و موسسه های مالی بزرگ اقدام به فروش خودکار ارزهای دیجیتال در صورت کاهش قیمت یه ارز دیجیتال و رسیدن اون تا سطحی مشخص می کنند. یکی از معامله گرانی که کنترل نرم افزار معاملاتی خیلی پیچیده خودشون رو در سال 2010 از دست داد، سقوط سریعی رو ایجاد کرد که در کمتر از یه ساعت تقریبا 1 تریلیون دلاز از سرمایه بازار رو ناپدید کرد و از بین برد.

عواقب مالی جبران نشدنی پانیک سل (Panic Sell)

  • از دست دادن سود در هنگام بازگشت بازار از رکود

به گواه آمار و تجربه بسیاری از رکودها در طول تاریخ بازگشته‌‎اند و حتی از بالاترین سطح بازار گذشته نیز فراتر رفته‌‎اند به عنوان مثال از سال 1854 تا سال 2018 می‌‎توان 33 رکود بزرگ را تنها در کشور آمریکا مشاهده کرد که همگی بازگشته‎‌اند. در واقع اگر شما در زمان رکود با پانیک سل (Panic Sell) از بازار جدا شوید، سود سرمایه گذاری در هنگام بازگشت بازار از رکود را از دست خواهید داد.

به بیانی دیگر، در تئوری تمامی رکودهای بازار حتی رکودهای بسیار بزرگ نیز احتمال بازگشت دارند و شاید چندان منطقی نباشد زمانی که تا این حد آمار به نفع سرمایه گذاران است، در بازاری با روند نزولی بخشی از سرمایه خود را از دست بدهند. گفتنی است که پانیک سل در ارز دیجیتال به دلیل نوع ماهیت این بازار پرنوسان، می‌‎تواند بسیار زودتر از آن چیزی که حتی فکرش را کنید شما را از دور خارج کند!

  • تضمین ضرر

همان گونه گفته شد، طبق آمار همگی رکودها امکان بازگشت دارند و اگر سرمایه گذاری به فروش وحشت زده روی آورد، به جای امید به روزهای بهتر، تنها ضرر خود را تضمین کرده است. به عنوان مثال فرد سرمایه گذار سهمی که 100 دلار خریداری شده را در دوران رکود از ترس کاهش بیشتر، به قیمت 35 دلار به فروش می‌‏رساند و بدین ترتیب 65 دلار ضرر خود را تضمین و قفل می‌کند.

در واقع شما به جای این که فکر کنید چه مولفه‌‏هایی باعث شده تا درهر شرکتی سرمایه گذاری کنید و چشم انداز بلندمدت خود را حفظ کنید تا از تضمین ضرر نجات یابید، با دنبال کردن پیوسته اخبار و تحلیل‌های گاها بی‎اساس، فرصت کسب سود در آینده را به دیگران خواهید داد! یکی از مصداق‎‌های قابل اشاره، Emmet Savage بنیانگذار مرکز معتبر MyWallSt است که در طول یک دهه، با سه رکود بزرگ دست و پنجه نرم کرده و به جای تضمین ضرر که بسیاری از رقبایش به آن تن داده‌‎اند، با تکیه بر تحقیقات درست خود در زمان سرمایه گذاری بازده دو و سه برابری را تجربه کرده است.

  • گیر افتادن در چرخه ضرر

نام پانیک سل Panic Sell و کلمه ضرر پیوند عمیقی با هم دارند و یکی از مهم‎ترین عواقب مالی این فروش شتاب زده، گیر افتادن در چرخه‎ ضرر خواهد بود؛ فرض کنید که یک سهام را خریداری کرده‌‎اید و با قیمتی بسیار پایین‎‌تر فروخته‌‎اید، جدا از این که احتمال کسب سود را از بین برده‎اید و ضرر خود را تضمین کرده‎اید پس از فروش اگر دوباره بخواهید همان سهام را بخرید با احتمال بالای برگشتن ورق بازار، می‌‎بایست آن سهام را به قیمت بیشتری از آن چیزی که فروخته‌‎اید مجددا خریداری کنید و این یعنی باز هم ضرر!

این یک دانش رایج سرمایه گذاری است که خرید کم و فروش بالا باشد. اگر تصمیم گرفتید از فروش سرمایه‌های خود وحشت کنید زیرا بازار دست انداز دارد، اساساً توصیه مخالف را دنبال می‌کنید و «خرید بالا و پایین فروختن» را دنبال می‌کنید.

بدین ترتیب در یک بازار با روند نزولی، به جای این که منتظر طوفان در آینده‌‏ای نزدیک باشید خود را در یک چرخه خواهید انداخت که می‌تواند علاوه‌بر چالش‌‎های مالی جبران‌‎ناپذیر، بر اعتماد به نفس شما برای سرمایه‏ گذاری‌‎های آتی نیز تاثیرات بسیار مخربی داشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است به توصیه وارن بافت، یکی از بزرگترین سرمایه ‌گذاران تمام دوران، گوش فرا دهید که می‌گوید:« زمانی که دیگران حریص هستند، بترسید و زمانی که دیگران می‌ترسند، حریص باشید.»

روش های جلوگیری از ضرر در پانیک سل (Panic Sell)

فروش وحشت زده زمانی اتفاق می افته که معامله گران و تریدرها در زمان ریزش ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال اقدام به فروش دارایی های خودشون کنند تا ضرر نکنند. پانیک سل (Panic Sell) به دلایل مختلفی می تونه رخ بده. شما باید سعی کنین تا تحت تاثیر پانیک سل قرار نگیرین و از ضرر کردن جلوگیری کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های جلوگیری از ضرر در پانیک سل (Panic Sell) بپردازیم.

• یکی از روش های جلوگیری از ضرر در پانیک سل (Panic Sell)، کشف فرصت هاست. بنابراین، شما می تونین با شناسایی فرصت ها از ضرر کردن جلوگیری کنین.

• یکی دیگه از روش های جلوگیری از ضرر در پانیک سل (Panic Sell)، میانگین گیری از هزینه دلاری هست. سرمایه گذاران در این استراتژی می تونن به صورت منظم مبلغ ثابتی از یه دارایی رو خریداری کنه. این کار به سرمایه گذار امکان خرید در قیمت های پایین تر رو میده. پانیک سل (Panic Sell) به دلیل یه رویداد بیرونی یا سیگنال منفی رخ میده که باعث میشه بعضی از سرمایه گذاران تجت تاثیر ترس ضرر یا از دست دادن کل سرمایه بیش از حد واکنش نشون بدن و با یه فروش گسترده ترکیب سرمایه گذاری خودشون رو به کلی تغییر بدن.فروش وحشت‌زده در بازار ارزهای دیجیتال، افت قیمت یک ارز دیجیتال به شکلی مصنوعی را به همراه دارد، زیرا با وجود کاهش شدید قیمت، ارزش ذاتی و کیفیت پروژه تغییر نخواهد کرد. در واقع می توان گفت حتی در صورتی که تعداد بسیار زیادی از افراد دچار پانیک سل شوند و به طور یک جا همه دارایی‌های دیجیتال خود را بفروشند، افراد یا موسسات دیگری وجود خواهد داشت که با قیمت بسیار پایینی آن دارایی دیجیتال را بخرند و سبب افزایش قیمت آن شوند. پانیک سل (Panic Sell) می‌تواند حجم زیادی از دارایی‌های افراد را نابود کند، در حالی که بازیابی این دارایی ها ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان ببرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.