نمودار عمق بازار (Market Depth) چیست؟

نمودار عمق بازار (Market Depth) چیست؟

عمق بازار به توانایی بازار برای جذب سفارش‌های بالا بدون تاثیر قیمت اشاره دارد.در بازارهای مالی (مانند فارکس، بورس، کریپتو) روش و ابزارهای متعددی برای تحلیل وضعیت وجود دارد. افزایش دانش و آگاهی در مورد هر کدام

از این روش‌ها در معاملات به سرمایه گذارن کمک می‌کند.

آشنایی با عمق بازار (Market Depth)و کاربردهای آن

عمق بازار (Market Depth) به توانایی بازار برای جذب سفارش‌های نسبتاً بزرگ بازار بدون تأثیر قابل توجهی بر قیمت دارایی اشاره دارد. عمق بازارMarket Depth سطح کلی سفارش باز و پیشنهادها را در نظر می‌گیرد و معمولاً به معامله یک سهام خاص می‌پردازد. به طور معمول، هر چه تعداد سفارش‌های خرید و فروش بیشتری وجود داشته باشد، عمق بازار (Market Depth) بیشتر می‌شود؛ به شرطی که این سفارش‌ها به طور نسبتاً مساوی حول قیمت بازار فعلی سهام قرار گرفته باشد.

عمق بازار (Market Depth) به نقدینگی بازار یک سهام بر اساس تعداد سفارشات ثابت برای خرید (پیشنهادها) و فروش (پیشنهادها) با قیمت‌های مختلف می‌پردازد.

  • علاوه بر سطح قیمت، عمق بازار، اندازه یا حجم سفارش را در هر قیمتی در نظر می‌گیرد.
  • هر چه عمق بازار Market Depth بیشتر باشد، احتمال اینکه معاملات بزرگ به شدت بر قیمت سهام تأثیر بگذارد کمتر است.
  • عمق بازار (Market Depth) را می‌توان با نگاه کردن به قیمت‌های سطح ۲ که در دفترچه سفارش یافت می‌شود، مشخص کرد.

عمق بازار (Market Depth) چیست؟

عمق بازار یا Market Depth ارتباط نزدیکی با نقدینگی و حجم سهام دارد، اما به این معنا نیست که هر سهمی که حجم معاملات بالایی دارد، Market Depth خوبی دارد. عمق بازار را می‌توان با نگاه کردن به دفترچه سفارش یک سهام ارزیابی کرد که شامل لیستی از سفارش‌های باز برای خرید یا فروش با قیمت‌های متفاوت است.

در هر روز، ممکن است عدم تعادل سفارش به اندازه کافی بزرگ باشد که نوسانات بالایی ایجاد کند، حتی برای سهام‌هایی که بیشترین حجم روزانه را دارند.

نمودار عمق بازار (Market Depth) چیست؟

در بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز (CEX)، به غیر از نمودار قیمت، یک “نمودار عمق بازار” (Market Depth) نیز نمایش داده می‌شود.

نمودار عمق ابزاری برای بررسی میزان عرضه و تقاضای ارز دیجیتال در یک لحظه معین برای طیف وسیعی از قیمت‌ها است. این نمودار یک نمایش بصری از یک دفترچه سفارش است که یک لیست سازمان یافته از سفارش خرید یا فروش باز یک ارز دیجیتال در قیمت‌های مختلف است.

به عنوان یک تریدر کریپتو، مهم است که بفهمید عمق بازار Depth Chart چیست و چگونه می‌توانید آن را بخوانید.

چگونه تریدرها از نمودارعمق بازار(Market Depth) استفاده می‌کنند؟

داده‌های عمق بازار (Market Depth) به تریدرها کمک می‌کند تا قیمت نهایی یک ارز دیجیتال را تعیین کنند. برای مثال، یک تریدر ممکن است از داده‌های عمق بازار (Market Depth) برای مشاهده میزان عرضه و تقاضا برای یک سهام، همراه با حجم معامله استفاده کند.

یکی دیگر از کاربردهای نمودار عمق بازار (Market Depth) این است که تریدر به وسیله آن نقدینگی و عمق بازار را تشخیص دهد. هر چه نقدینگی بازار بالا باشد عمق نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه خرید و فروش سریع ارز برای تریدرها فراهم می‌شود.

در بازارهای با نقدینگی بالا احتمال کمی وجود دارد که سفارش‌های بزرگ بر قیمت تاثیری داشته باشند. از طرفی گاهی نقدینگی پایین می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت ارز دیجیتال یا سهام داشته باشد.

با تحلیل نمودار عمق بازار(Market Depth) گاهی برخی از تریدرها می‌توانند در کوتاه مدت سود خوبی را از آن خود کنند.

نمودار عمق بازار (Market Depth) معمولاً به صورت فهرست الکترونیکی از سفارش‌های خرید و فروش به نام دفترچه سفارش وجود دارد. دفترچه سفارش بر اساس قیمت سازماندهی شده و در زمان واقعی به روز می‌شوند تا فعالیت فعلی را نشان دهند.

در گذشته معامله گران برای دسترسی به نمودارهای عمق بازار (Market Depth) باید هزینه پرداخت می‌کردند، اما امروزه بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی، نمودارها را رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

نمودار عمق بازار(Market Depth) چگونه کار می‌کند؟

نمودار عمق عرضه (سود فروش) و تقاضا (سود خرید) را نشان می‌دهد.

“عمق” در نمودار عمق بازار (Market Depth) به توانایی بازار برای یک ارز دیجیتال برای حفظ سفارش‌های بزرگ (خرید یا فروش) بدون تغییر قیمت قابل توجه اشاره دارد.

هرچه سفارش‌های باز بیشتری در هر دو طرف دفترچه سفارش وجود داشته باشد، آن دفترچه سفارش «عمق» بیشتری دارد.

اگر سمت سبز بالاتر از سمت قرمز باشد، این نشان می‌دهد که علاقه خرید بسیار بیشتری (زیر قیمت فعلی) نسبت به سود فروش (بالاتر از قیمت فعلی) وجود دارد و بالعکس. نمودارهای عمق بازار(Market Depth)، در واقع چارت هایی هستند که عرضه و تقاضا را با قیمت های مختلف نشان می دهند. در این نمودار، دو منحنی برای بازار bid/ask وجود دارد. یک منحنی سبز برای bid که همان سفارشات خرید و منحنی قرمز برای ask یا همان سفارشات فروش وجود دارد. هر نقطه بر روی نمودار نشان دهنده این است که چه مقدار می توان در آن نقطه معامله کرد.

تاثیر نهنگ ها بر روی عمق بازار (Market Depth)

در تمامی صرافی های ارز دیجیتال این امکان وجود دارد که سفارش های خرید و فروش را لغو کرد. در این میان برخی از سرمایه گذاران بزرگ یا همان نهنگ های بازار وجود دارند که سفارشاتی را با حجم زیاد در یک قیمت تعیین شده را ثبت می کنند و سپس در یک موقعیت مناسب آن را لغو می کنند. برای اینکه با روند کاری نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال آشنا شوید، یک مثال می زنیم. فرض کنید قیمت کنونی بیت کوین 9 هزار دلار باشد و یکی از نهنگ های بازار یک سفارش 2000 تایی بیت کوین را با قیمت 8 هزار دلار ثبت می کند. نهنگ ها از این طریق یک بازی روانی را شروع می کنند، چرا که بقیه سرمایه گذاران این طور حدس میزنند که تقاضای خرید بیت کوین در این قیمت بالا است. به همین دلیل یک دیوار مقاومتی در این قیمت ایجاد می شود. ایجاد چنین دیوار قیمتی نشان دهنده این است که قیمت پایین تر از 8 هزار دلار پایین تر نمیاد. به همین دلیل است که سرمایه گذاران با سرمایه بسیار اندک وارد بازار می شوند و شروع به ثبت سفارشات خرید در این قیمت می کند و به تدریج همسو با روند کاری نهنگ ها می شوند.

وضعیت معاملات Stop limit در نمودار عمق بازار (Market Depth) چگونه است؟

یکی دیگر از سفارشاتی که در معاملات از آن استفاده می شود، معاملات Stop limit است. این گونه معاملات بدین صورت است که سفارشات خرید بالاتر از نرخ فعلی ثبت می شود. با فرض بر اینکه قیمت فعلی ارز دیجیتال بیت کوین 8 هزار دلار است، در صورتی که سفارشات Stop limit زمانی که قیمت خرید بیش از 9 دلار برسد، خرید امکان پذیر است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این گونه از معاملات در این نمودار قابل مشاهده نیست. البته این امکان وجود دارد که نهنگ ها از سفارشات Stop limit برای دستکاری استفاده کنند اما از آنجایی که در نمودار عمق بازار، معامله گران به آنها دستیابی ندارند، پس سهم بزرگی از داده ها از نگاه آنها مخفی خواهد ماند.

دیوار خرید و دیوار فروش

در نمودار عمق بازار (Market Depth) یک جفت ارز، سفارشات خریدی که توسط خریداران قرار داده شده است در سمت چپ نمودار (بخش سبز) وجود دارند. با در نظر گرفتن جفت ارز بیت کوین تتر (BTC/USDT)، سفارشات خرید بیت کوین در سمت چپ نمودار با رنگ سبز و سفارشات فروش بیت کوین در سمت راست نمودار ثبت شده است. در نمودار عمق بازار(Market Depth) سفارشات خرید بیت کوین که با رنگ سبز مشخص شده است، آنهایی هستند که چون از قیمت فعلی بیت کوین در قیمتی پایین‌تر ثبت شده‌اند، فروشنده‌ای حاضر نشده که بیت کوین‌های خود را با قیمت پیشنهادی آن‌ها بفروشد، از این رو سفارش آنها به صورت انجام نشده یا باز باقی مانده است.

سفارشات فروش بیت کوین نیز به همین منوال می باشد، یعنی چون فروشندگان، در قیمتی بالاتر از قیمت بازار، سفارش فروش بیت کوین‌های خود را ثبت کرده‌اند، هنوز خریداری که مایل به خرید بیت کوین‌های آن‌ها با قیمت پیشنهادی‌شان باشد، پیدا نشده و به همین دلیل سفارش آنها در حالت انجام نشده یا باز باقی مانده است. دو مفهوم به نام‌های دیوارهای خرید و فروش یا دیوارهای سبز و قرمز در نمودار عمق بازاری (Market Depth) که یک طرف سفارشات خرید و در طرف دیگر سفارشات فروش انجام نشده وجود دارد، موجود است .

در نمودار عمق بازار (Market Depth) دیوار سبز رنگ یا دیوار خرید زمانی که حجم سفارشات خرید از سفارشات فروش بسیار بیشتر باشد، اتفاق می‌افتد. در صورتی که سفارشات خرید نسبت به سفارشات فروش بیشتر باشد، به معنای بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه می باشد. در نزدیکترین سفارشات خرید و فروش ثبت شده با قیمت فعلی (با توجه به تصویر بالا)، تعداد سفارشات فروش ثبت شده تقریبا دو برابر سفارشات خرید است، به همین دلیل در این قیمت، دیوار فروش ایجاد شده باعث می شود که در کوتاه ‌مدت قیمت نزولی ‌شود.

در واقع می توان گفت حجم زیاد سفارشات فروش در یک قیمت، برابر با سطح مقاومتی و حجم زیاد سفارشات خرید در یک قیمت، هم ارز و هم معنی سطح حمایتی در آن قیمت می باشد. در تشخیص دیوارهای خرید و فروش باید به این نکته مهم توجه کرد که دیوارها فقط زمانی که به صورت تدریجی افزایش یافته باشند، قابل اعتماد هستند. در صورتی که سفارش خرید یا فروش در قیمتی که با قیمت سفارشات قبلی و بعدی خود فاصله زیادی دارد، افزایش ناگهانی داشته باشد، می‌تواند نشان دهنده این باشد که آن سفارش برای گمراه کردن خرده معامله‌ گران بازار توسط یک نهنگ قرار داده شده است. عمق بازار، معیاری از نقدینگی یک ارز یا سهام است که نشان می‌دهد چگونه قیمت تحت تأثیر یک سفارش جدید قرار می‌گیرد. عمق بازار معمولاً به صورت جدولی از قیمت‌های عرضه و تقاضای فعلی و تعداد تریدرهایی که مایل به خرید با این قیمت‌ها هستند، ارائه می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.