نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه ROI شاخصی هست که میزان سوددهی یه سرمایه گذاری رو نشون میده. سرمایه گذاران از این معیار برای ارزیابی سرمایه گذاری های خودشون و عملکرد اون در مقایسه با سرمایه گذاری های دیگه بهره می گیرن.

این شاخص در اصل سود به دست اومده از یه سرمایه گذاری رو نسبت به هزینه سرمایه گذاری شده می سنجه. هرچقدر این نسبت بزرگتر باشه، سود به دست اومده بیشتر میشه. نرخ بازگشت سرمایه ROI در صنایع و بازارهای مالی مختلفی کاربرد داره. با محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در سرمایه گذاری میشه فهمید که تکنیک های به کار گرفته شده چقدر در رشد کسب و کار و موفقیت کمپین های تبلیغاتی تاثیر داشتن.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه که با ROI) Return on Investment) نیز شناخته می‌شود، یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد و معیارهایی است که میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را نشان می‌دهد. حتی بسیار از کارشناسان و متخصصان معتقدند زمان تدوین استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات به‌ویژه در حوزه دیجیتال مارکتینگ، باید نرخ بازگشت سرمایه ROI را به عنوان معیار اصلی در نظر گرفت و استراتژی را براساس آن تدوین کرد. اگر بخواهیم ساده بگوییم ROI چیست، شاید بهترین تعریف برای نرخ بازگشت سرمایه، نسبت سود حاصله به میزان هزینه و سرمایه پرداخت شده باشد. البته سود به دست آمده ممکن است تنها جنبه مالی نداشته باشد و شامل موارد غیرمالی مانند برندسازی شود، ولی به صورت کلی منظور از محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ROI ، درآمد و سودآوری مالی کسب و کار است. تبلیغات سرمایه‌گذاری است و نمی‌توان آن را از اولولیت‌های کاری خارج کرد، ولی بی‌تردید در دنیای امروز که هر هزینه‌ای باید حساب شده باشد و وقتی دست کسب و کارها به ویژه استارتاپ‌ها برای هزینه کردن باز نیست، طبیعی است که بخواهند سرمایه خود را به بهترین شکل هزینه کنند. بنابراین اینجاست که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. به کمک نرخ بازگشت سرمایه ROI نه‌تنها می‌توانیم ببینیم هزینه‌های تبلیغاتی صرف چه موضوعاتی شده و چگونه این هزینه‌ها باید خرج شود، بلکه می‌توانیم عملکرد تیم بازاریابی را نیز بسنجیم و ببینیم تا چه اندازه توانسته‌اند بهینه عمل کنند.

مزایا و معایب نرخ بازگشت سرمایه ROI چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یکی از شاخص های کلیدی عملکرد و معیارهایی هست که میزان موفقیت سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی رو نشون میده. تعیین شاخص های کلیدی عملکرد به ویژه مواردی مثل نرخ بازگشت سرمایه ROI که به موضوعات مالی مربوط میشه و پیچیدگی های خاصی داره، کار ساده ای نیست. از طرف دیگه هر شاخصی می تونه مزایا و معایب خودش رو داشته باشه. محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ROI می تونه مزایا و معایب زیادی داشته باشه.

مزایای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ROI

• سنجش کیفیت و میزان خروجی و سود حاصله در ازای هزینه و سرمایه گذاری انجام شده.

• بررسی میزان پتانسیل و توانایی ارز دیجیتال برای بازگشت سرمایه در کوتاه یا بلند مدت.

• بررسی میزان ارزش ارز دیجیتال در طولانی مدت.

• کمک می کنه تا بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت بگیرین.

• می تونین با استفاده از نرخ بازگشت سرمایه ROI بهترین استراتژی معاملاتی رو تهیه کنین.

معایب محاسبه ROI

• اشتباه محاسباتی در نرخ بازگشت سرمایه ROI می تونه باعث گمراهی افراد در سرمایه گذاری بشه.

• مشکل در محاسبه دقیق سود حاصل از برخی سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال.

• محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ROI می تونه تقاضا برای خرید ارز دیجیتال خاص رو کاهش بده.

کاربرد نرخ بازگشت سرمایه ROI در بازار ارزهای دیجیتال

به طور کلی محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا ROI باعث میشه با شفافیت و آگاهی تصمیم بگیرین. با داشتن نرخ بازگشت سرمایه ROI همه چیز با اعداد و ارقام مشخص شده و شما به وضوح می تونین ببینین در ازای سرمایه گذاری که کردین، چه سودی به دست میارین. این مهم ترین کاربرد نرخ بازگشت سرمایه ROI هست و به شما کمک می کنه که مثلا وقتی می خواهین سرمایه گذاری انجام بدین، پیش بینی کنین که سرمایه گذاری شما چه مقدار سود به دنبال داره. بعد از اینکه فهمیدیم نرخ بازگشت سرمایه ROI چیست و با چه فرمولی محاسبه می‌شود، حالا زمان آن رسیده که ببینیم ROI چه کاربردی دارد و کجا می‌توانیم از آن استفاده کنیم. شاید به راحتی بتوان کاربرد نرخ بازگشت سرمایه در سازمان و تدوین استراتژی‌های بازاریابی را حدس زد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای بازگشت سرمایه ROI زمانی است که شما می‌خواهید ببینید در ازای سرمایه‌گذاری انجام شده چه خروجی‌ای گرفته‌اید و سود به دست آمده چقدر بوده است. به عنوان مثال نرخ بازگشت 40 درصد خیلی بهتر از نرخ بازگشت 20 درصد است و نشان می‌دهد عملکرد خوبی داشتید و سود خوبی هم نصیب‌تان شده است. یکی دیگر از کاربردهای بازگشت سرمایه ROI مربوط به زمانی است که می‌خواهید محصول جدیدی را روانه بازار کنید. بنابراین می‌خواهید بسنجید محصول جدید تا چه‌اندازه برای‌تان سودآور خواهد بود. اینجاست که بعد از عرضه محصول می‌توانید به کمک بازگشت سرمایه ROI میزان سوددهی را ارزیابی کنید. حتی اگر امکان محاسبه بازگشت سرمایه ROI در برخی از بازارها وجود نداشته باشد، می‌توانید با شبیه‌سازی گروهی از مشتریان هدف خود، نرخ بازگشت سرمایه را به صورتی تقریبی به‌دست آورید. بهبود نرخ بازگشت سرمایه ROI

برای بهبود نرخ بازگشت سرمایه ROI راه‌های مختلفی وجود دارد. افزایش سود، کاهش مخارج، بهبود راندمان و کارایی و افزایش آگاهی از برند می‌توانند مصداق‌های مختلفی از بهبود نرخ بازگشت سرمایه باشند. اولین قدم برای بهبود ROI مشخص کردن تعریف دقیق و واضحی از “بازگشت سرمایه” مورد نظر شما است. تعداد فروش بیشتر، افزایش سود به ازای هر فروش، سودهای کلان‌تر، کاهش قیمت سر به سر، کاهش هزینه‌های تولید، داشتن رضایت مشتری و برندینگ مثال‌های خوبی از تعریف اهداف و بازگشت سرمایه هستند. برای نمونه به جای تعریف “افزایش فروش” به عنوان هدف، “افزایش فروش در بازه زمانی مشخص، در یک منطقه خاص، از یک کانال توزیع بخصوص” را به عنوان هدف در نظر بگیرید.

مشخص‌ترین راه بهبود نرخ بازگشت سرمایه ROI ، افزایش فروش یا بالا بردن قیمت فروش و در نهایت افزایش سود است. دیگر راه بهبود نرخ بازگشت سرمایه ROI کاهش هزینه‌هاست. هزینه‌های خود را به تعداد فروش سر به سر تقسیم کنید تا دید بهتری نسبت به راه‌ها و فرصت‌های کاهش هزینه‌ها پیدا کنید.

توقعات خود را مورد ارزیابی دوباره قرار دهید. اینگونه نیست که هر سرمایه گذاری به صورت ریالی به شما سود برساند. به عنوان مثال ارسال ایمیل تبریک عید به مشتریان، فروش شما را افزایش نخواهد داد ولی سبب افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان می‌شود. یا مثلا دادن مزایا و تسهیلات بیشتر به کارمندان سبب افزایش مخارج شما شده ولی رضایت شغلی برای کارمندان ایجاد می‌کند و کارایی و راندمان آن‌ها را افزایش خواهد داد. بنابراین توقعات خود از نرخ بازگشت سرمایه ROI را مورد بررسی دوباره قرار دهید تا بتوانید نرخ بازگشت سرمایه ROI را بهبود دهید. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یکی از مهمترین سنجه‌هایی است که پیش از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ یا بعد از اجرای کمپین‌ها به صورت دقیق بررسی شود. نرخ بازگشت سرمایه ROI به ما می‌گوید در ازای هزینه پرداختی چقدر سود کرده‌ایم و عملکرد تیم بازاریابی در بهینه‌سازی هزینه‌ها و دریافت خروجی مطلوب چگونه بوده است. البته نرخ بازگشت سرمایه صرفا در کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین کاربرد ندارد و گستره به‌کارگیری آن در کسب و کارهای مختلف بسیار وسیع است. ولی به طور کلی هرچه این مقدار بیشتر باشد، قطعا سود بیشتری نصیب‌تان خواهد شد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.